Buscamper project Mercedes Viano

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Viano Thijs
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 24 mar 2024, 20:11

Buscamper project Mercedes Viano



Bericht door Viano Thijs »

Tijd voor mijn eerste post (nadat ik me al even netjes heb voorgesteld) :D
Ik heb gisteren een extra lange uitvoering van de Mercedes Viano gekocht. Het is een geïmporteerde uit 2005, en het bijzondere aan deze is dat er een 3.5 liter V6 benzine in ligt. Dat leek me met kwart wegenbelasting (na ombouw) en relatief weinig kilometers op jaarbasis een prima en betrouwbare keuze. Ik moet nu op zoek naar een bedrijfje welke de dagteller unit kan vervangen, die is niet meer af te lezen als het warm is, en de deurdranger links is gebroken die moet vervangen worden.
Het is er dus een met 6 losse stoelen, uiteraard twee voorin en dus 4 achterin op rails. Leek me ideaal voor onderweg met de kinderen achterin op een fatsoenlijke stoel ipv een bedbank.
Nu dus gaan bedenken hoe ik het eigenlijk wil gaan doen. Voor de keuring zo licht mogelijk, klein kastje met spoelbakje en kookgelegenheid, iets van een bed maken achter de tweede rij stoelen (derde rij gaat er denk ik uit maar heb ik nog wel een vraag over) en ben aan het oriënteren voor een hefdak.
Als de auto door de keuring is wil ik achterin een vast bed gaan maken met er onder uittrek lades met kookgelegenheid zodat ik buiten onder de klep kan koken. Daarnaast dan een open ruimte onder het bed voor camping stoelen, bijzettent, tafeltje, luifel etc.

Voor wat betreft de keuring dus de vraag, ik heb het liefst 6 zitplaatsen op kenteken, maar wil hem ook zo licht mogelijk op kenteken hebben, dus zonder de derde zitrij. Die stoelen zijn nogal zwaar en er kan geen bed van gemaakt worden als je ze achterover klapt.
Ik heb wel gezocht maar nog geen concreet antwoord gevonden over hoe zitplaatsen tot stand komen op kenteken bij de keuring. Is een bank van hout in de lengte richting achter de tweede zitrij voldoende voor extra zitplaatsen op kenteken? Of omdat het al een 6 persoons bus is op kenteken blijven die behouden?

Ik zal proberen de bouw een beetje bij te houden qua vorderingen.

En alvast dank voor de reacties :thumbup:

En hier een plaatje!

Viano.jpg
Viano.jpg (173.91 KiB) 836 keer bekeken
Gebruikersavatar
Viano Thijs
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 24 mar 2024, 20:11

Re: Buscamper project Mercedes Viano



Bericht door Viano Thijs »

Ik heb drie bedrijven aangeschreven voor het plaatsen van het hefdak.
1, Atrion. Redelijk snel een reactie gehad, maar nog geen termijn gekregen wanneer er een dak geplaatst zou kunnen worden. Prima prijs denk ik.
2, FSL. Ook binnen een dag reactie.
3, Camperbouw woerden. Nog geen reactie van gehad.

Ik woon in de flevo polder, zijn er nog suggesties voor bedrijven om een dak te laten plaatsen? Van harte welkom. :thumbup:
Laatst gewijzigd door Viano Thijs op di 26 mar 2024, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Buscamper project Mercedes Viano



Bericht door Aloys »

Welkom en veel succes met de ombouw!

Kijk nog wel even naar de forumregels: bedrijven noemen mag, maar hang er geen oordeel aan. Geen warme/koude douches. Daarmee zit je hierboven al zo'n beetje over de grens!

Wat betreft het kwarttarief moet ik je teleurstellen: eind volgend jaar houdt dat op te bestaan en gaan we per 01-01-2026 allemaal een halftarief betalen. De kosten verdubbelen dus...

Dat keukenblokje, nadat het is goedgekeurd, moet er wel inblijven. Daar stelt men eisen aan, en een uittrekbaar buitenkeukentje voldoet daar niet aan. Word je dus aangehouden zonder keukenblok, dan voldoe je niet aan de belastingregels voor een camper en krijg je een forse naheffing plus boete. We praten dan letterlijk over duizenden euro's!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80429
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Buscamper project Mercedes Viano



Bericht door Dafluc »

Het keukenblokje moet bijvoorbeeld een werkblad hebben op minstens 60 cm hoogte. Zoals Aloys zegt, voldoe je niet aan de inrichtingseisen bij een controle kan dat een heel duur grapje worden. We gaan het graag volgen en alvast veel plezier. Lijkt me een heerlijke motor om mee op pad te zijn.
Afbeelding
tonic
Berichten: 2463
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Buscamper project Mercedes Viano



Bericht door tonic »

Je kunt de 6 zitplaatsen behouden als je de 3de rij weglaat maar vervangt door een zitbank dwars op de rijrichting.
Wel moet ik daarbij opmerken dat altijd je kookgelegenheid, spoelbak, tafel en bed aanwezig zijn en blijven in de camper.
Het thuis laten van je bed om de 3de zitrij weer te plaatsen is niet toegestaan.
Ook moet alles ( je verplichte camper inrichting) op normale wijze in de camper te bereiken zijn.
Een naar buiten uitschuifbare kookgelegenheid valt daar niet onder.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80429
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Buscamper project Mercedes Viano



Bericht door Dafluc »

Volgens mij mag dit wel. Alleen moet de keuken dan ook binnen te gebruiken zijn. Als hij in een lade zit dan kan dat meestal niet.
Afbeelding
tonic
Berichten: 2463
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Buscamper project Mercedes Viano



Bericht door tonic »

TS geeft aan dat hij buiten onder de klep gaat koken.
Maar dat moet dus geheel binnen gebeuren. Dus jij als kok bent ook binnen en niet onder de klep.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80429
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Buscamper project Mercedes Viano



Bericht door Dafluc »

Als je die keuken ook binnen kunt gebruiken zie ik het probleem niet. Er zijn campers die af fabriek zo worden gemaakt. De Tonke Van staat echt wel op camperkenteken.

brochure.png-2020-van.png
brochure.png-2020-van.png (177.31 KiB) 658 keer bekeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2213
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Buscamper project Mercedes Viano



Bericht door DucatoDolf »

Leuk project. Ik zou zeggen bekijk mijn ombouw vooral. Ik heb alle 9 zitplaatsen op kenteken. 2 zitrijen achterin. 8-)

De uitdaging is inderdaad om ten alle tijde aan de inrichtingseisen te voldoen. Keuren en daarna alles veranderen kan dus niet. Geldt min of meer ook voor het gewicht. Als je deze stoelen wil gebruiken, moeten ze er bij de keuring in. Dan wordt er gewogen. Enige optie is om inderdaad een dwarsbank te plaatsen, maar als je die dan vervolgens weer vervangt voor de stoelen veranderd de inrichting weer, dat zal moeilijk gaan kloppen.

Bij mij zijn er inmiddels nog maar 2 stoelen over, maar kan wel de banken terug zetten, omdat de inrichting daar op aangepast is. (soms schuif ik er 1 bank in om extra mensen te vervoeren). Het hefbed en klapkeuken zijn gebleven. Inmiddels ben ik van plan een nieuwe keuken te maken, maar die zal als lading meegaan. Over de bestaande keuken heen gebouwd. En met gespen vastgezet. Klinkt ingewikkeld en dat is het ook :wink: . Maar het kan wel :D

Enne, ombouwen naar LPG? Omslagpunt ligt erg laag. Ff rekenen.

Mijn hefdak komt bij Maro Campers vandaan.
tonic
Berichten: 2463
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Buscamper project Mercedes Viano



Bericht door tonic »

Dafluc schreef:
di 26 mar 2024, 13:27
Als je die keuken ook binnen kunt gebruiken zie ik het probleem niet. Er zijn campers die af fabriek zo worden gemaakt. De Tonke Van staat echt wel op camperkenteken.
Inderdaad dat bedoel ik ook. Je moet de keuken op normale wijze binnen kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80429
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Buscamper project Mercedes Viano



Bericht door Dafluc »

Dat zei ik ook :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Viano Thijs
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 24 mar 2024, 20:11

Re: Buscamper project Mercedes Viano



Bericht door Viano Thijs »

Aloys schreef:
di 26 mar 2024, 7:11
Welkom en veel succes met de ombouw!

Kijk nog wel even naar de forumregels: bedrijven noemen mag, maar hang er geen oordeel aan. Geen warme/koude douches. Daarmee zit je hierboven al zo'n beetje over de grens!
Ik heb de oordelen verwijderd, dank voor de attentie.
Gebruikersavatar
Viano Thijs
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 24 mar 2024, 20:11

Re: Buscamper project Mercedes Viano



Bericht door Viano Thijs »

Dank voor alle reacties tot nu toe. Ik ben al heel lang bezig om een camper(tje) te gaan maken als een soort droom van vroeger uit, mijn vader heeft vroeger een toen al oude Citroen HY zelf omgebouwd tot camper. Deze was voordat mijn vader hem kocht ingezet bij de politie als paarden vervoermiddel.
Ik merk dat ik nog wel twijfel over hoe dit aan te pakken. BV over die zitplaatsen. Even hardop denken, als ik een opklapbaar bed achterin maak in de lengte met van achteren gezien links de keuken en rechts een (zit)bank met kasten er onder om het gangetje er tussen af te kunnen dichten met platen zodat er een plek voor een matras of kussens ontstaat dan zou ik de keuken van binnen uit bereikbaar kunnen maken door een opklapbare deksel er op te maken. Zo kan ik van binnen er bij en als de achter klep open is de keuken als lade zo naar achteren er uit trekken.
Hierbij moet ik de twee achter stoelen wel helemaal los laten en kiezen om een 4 persoons als max op kenteken toe te laten. Op zich natuurlijk prima, maar er zou dan nooit een vriendje mee kunnen om maar wat te noemen.

Maar eerst een bedrijf vinden om het dak te laten plaatsen, dan kan ik daarna met de inrichting beginnen. Zo koop ik nog wat tijd om er over na te denken.
Gebruikersavatar
Viano Thijs
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 24 mar 2024, 20:11

Re: Buscamper project Mercedes Viano



Bericht door Viano Thijs »

DucatoDolf schreef:
di 26 mar 2024, 13:38
Leuk project. Ik zou zeggen bekijk mijn ombouw vooral. Ik heb alle 9 zitplaatsen op kenteken. 2 zitrijen achterin. 8-)

Mijn hefdak komt bij Maro Campers vandaan.
Ik heb van de week idd jouw draadje doorgelezen, erg interessant met dat bed zo! En dank voor de naam van het bedrijf. :thumbup:
Plaats reactie