Aansluiten omvormer op huishoudaccu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
MisterBean
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 8:36

Aansluiten omvormer op huishoudaccu's



Bericht door MisterBean »

Hallo forum leden, ik wil een omvormer (12->230) maar vroeg me af wat de meest gangbare manier is om deze op je accu aan te sluiten.
We hebben een possl summit bus camper met 2 af-fabriek huishoud accus die parallel staan en de accu kabels die alles aan elkaar knopen (onder voorstoel) hebben niet al te veel extra lengte etc. Het zit allemaal wel netjes maar 'strak' aan elkaardus..

Ik vraag mij af wat de meest eenvoudige en gangbare manier is om hier iets aan vast te maken ?

Op de accu klemmen aansluiten ? Hoe dan ? is daar een aftak 'iets' voor ?
Of ergens de 'dikke' accu draden doorknippen in de buurt van die accus en daar een aftakking op maken richtomng de schakelaatr voor de omvormer... zijn daar special materialen / blokjes / aftak dingen oid voor ..

kortom wat is de bestte, veilig, degelijk approach hier ?

Later wil ik ook zonnepanelen aansluiten met een dc omvormer / lader.

Wellicht is er dus een oplossing die waarmee je op redelijk eenvoudige maaar vooral veilige en robuste manier zoas afnemers als producers op een huishoud accu aan kan gaan sluiten (verdelers oid) .. kortom -- wat is de way to go hier ?

PS-Ik wil een apart stopcontact maken ergens in de camper (wat alleen op de omvormer hangt) en een schakelaar (12v) die je aan moet ztten als je dus de omvormer wil gebruiken. Eea staat dus volkomen los van de stopcontacten die op walstroom werken. Dank alvast voor jullie reacties

mvg mb
Laatst gewijzigd door MisterBean op zo 24 mar 2024, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accus



Bericht door jansloos »

Als eerste; scrol eens met het vragen vergrootglas door alle items hier.

Al uw vragen zijn al eens ( meerdere keren) gevraagd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19187
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accus



Bericht door Aloys »

Een paar vragen: hoe zwaar is die omvormer, in Watts? En maak eens een foto van de accu-situatie, dan is het beter te begrijpen.
Hoe zien die pluspolen er nu uit?

Mijn omvormer zit met een aangeknepen oog direct aan de plus-bout (M..) van de accu. Mijn kortegolfzender ook, die slurpt max. 30A.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
MisterBean
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 8:36

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accus



Bericht door MisterBean »

Hi ja zal ik doen, de omvormer zal ca 1000 tot 1500 watt worden zodat de 230 v apparaten die ik heb er iig aan kunnen..
De omvormer kan ik wel kwijt onder de bestuurderstoel trouwens, en zal ook zorgen voor afdoende dikke draden etc ..

maar ik vraag me dus gewoon af hoe het bestte aan de accus te koppelen..
MisterBean
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 8:36

Re: Aansluiten omvormer op huishoudaccu's



Bericht door MisterBean »

Net even onder de stoel gekeken maar het zit allemaal zo krap daaronder dat ik niet eens de accu klemmen kan ontdekken.. laat staan een fatsoenlijke foto maken... hoop toch niet dat ik de stoel moet gaan demonteren om bij de accus te komen ...pff
MisterBean
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 8:36

Re: Aansluiten omvormer op huishoud accus



Bericht door MisterBean »

jansloos schreef:
zo 24 mar 2024, 18:50
Als eerste; scrol eens met het vragen vergrootglas door alle items hier.

Al uw vragen zijn al eens ( meerdere keren) gevraagd.
zal er sowieso ff doorheen lezen maar de vraag was dus specifiek over aansluiten aan de accu (maar dat lijkt sowieso een uitdaging te worden qua ruimte)
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aansluiten omvormer op huishoudaccu's



Bericht door DJSmiley »

Ik zou in dat geval een zekeringdoos monteren en een massapunt.

Met 1 dikke kabel (35mm2) de beide accu's parallel zetten en door naar de zekeringhouder.

https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/zekerin ... tie-detail

Vanaf daar kun je dan
- Naar de EBL (met een 50A zekering)
- Naar de omvormer (met 35mm2 en een 150A mega zekering
- Naar de MPPT en de DCDC met ieder een eigen zekering

Als je aan de achterkant van de stoel een verticaal plankje maakt kun je dat net kwijt, de afdekkap is iets 'bol' en past er dan net over.

Naast de zekeringhouder kun je dan een massa busbar plaatsen zoals bv deze:
https://www.georgekniest.nl/artikel/116 ... sklem.html (Ik zou dan de M8 versie nemen)

Als de omvormer onder de bestuurdersstoel komt (en daar niet de EBL zit) dan kan het wel even lastig zijn om de kabel daarheen te krijgen. Als je geluk hebt kun je 'onderdoor' maar dat lukt niet altijd.

Stoel moet er sowieso af om bij de accu te komen. Dat is een kwartiertje werk (5 T40 bouten, 2 moertjes (dop 13) die vanaf de zijkanten onderaan losgeschroefd moeten worden en 1 bout die met een sleuteltje 22 losgedraaid moet worden. (bij de x250 series camper)


Schakel overigens niet de 12V in de dikke kabel van de omvormer maar gebruik de remote poort of de bijbehorende afstandsbediening van de omvormer. Continue de 12V dikke kabel zelf schakelen sloopt in no-time de schakelaar door de hoge inschakelstromen (vonken)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
MisterBean
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 8:36

Re: Aansluiten omvormer op huishoudaccu's



Bericht door MisterBean »

hi, dank voor goede info ! Ok was er al bang voor dat de stoel eraf moet maar er is idd geen enkele ruimte. Er zit momenteel al een plankje aan de camper kant onder de stoel onder die kap met (ik denk) de acculader erop geschroefd.. wellicht kan ik daar ook de omvormer (nog uit te kiezen) kwijt... had eigenlijk gehoopt dat er wel een 'verbinding' was tussen linker en rechter stoel onde vloer door oid.. De ruimte onder de besturuderstoel is vrij leeg.

Ok goede tip mbt aan/uitzetten.. de omvormer dus continu op spanning houden (verwachhte ik eigenlijk al).

Al met al wordt het denk ik een wat groter project dan initieel gedacht waarbij we meteen eea juist kunnen voorbeiden op zowel 12-230 omvormer alsmede de pv lader...

tbc
Laatst gewijzigd door Aloys op ma 25 mar 2024, 7:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quotes verwijderd.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aansluiten omvormer op huishoudaccu's



Bericht door DJSmiley »

Omvormer, zeker 1000W+, gaat daar niet passen.

Meestal zit de accu onder de ene stoel, de EBL onder de andere. Acculader kan eventueel wel bij de EBL, net zoals de DCDC, maar een omvormer past niet.

Die komt vaak aan de zijkant van een bankje oid, of in een kastje (waarbij je wel rekening moet houden met de koeling)

Onderdoor kan, vaak zit er een hol randje voor de stoelen waar je kabels door kan krijgen, maar dat is wel wat gepriegel omdat er ook dwarsbalken zitten ter ondersteuning. Een kleine camera is dan erg handig om de route te bekijken en een trekveer erdoor te krijgen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
CaradoT135
Berichten: 2359
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Aansluiten omvormer op huishoudaccu's



Bericht door CaradoT135 »

Als je één accu opoffert past een 1000W omvormer onder de bijrijdersstoel. Maar dan is de ene accu lood accu weer niet genoeg.
De benodigde zekeringen passen aan de voorzijde.

.
voorzijde bijrijderstoel.JPG
voorzijde bijrijderstoel.JPG (139.17 KiB) 338 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aansluiten omvormer op huishoudaccu's



Bericht door DJSmiley »

Dat bedoelde ik idd met verticaal...

Kon ff geen fototje meer vinden maar dat is dus exact wat ik bedoel met netjes een zekeringhouder enz daar monteren.

Met 1 accu gaat een kleine omvormer op zn kant idd net nog achter de accu.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
MisterBean
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 8:36

Re: Aansluiten omvormer op huishoudaccu's



Bericht door MisterBean »

Thanks voor de tips en foto ! Zal de boel eens open/vrij maken, een schema produceren (beetje reverse engineeren omdat het een fabrieks camper is) en puzzelen waar alles te plaatsen. Zie nu al wat zekeringen aan voorkant stoel, een kastje op een plank aan achterkant stoel en een lege bestuurderstoel ruimte, en 230v spul en ik denk lader aan zijkant bankje... tbc
CaradoT135
Berichten: 2359
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Aansluiten omvormer op huishoudaccu's



Bericht door CaradoT135 »

beetje reverse engineeren omdat het een fabrieks camper is
Dat is bij mij niet anders.

Het enige wat op het plaatje origineel is zijn de twee zekeringen (oranje 40A en grijs 2A) rechtsboven, de route van die kabels vanaf de HH accu richting EBL heb ik wel weer gewijzigd, die gaat nu met een omweg naar de HH accu.
Alle zekeringen zijn op één na zonder gereedschap bereikbaar, dat is de 150A zekering op de accupool, daarvoor moet de stoel alsnog verwijderd worden.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aansluiten omvormer op huishoudaccu's



Bericht door kampo »

En normaal plaats je meteen ook de ontbrekende dikke hoofdschakelaar op de pluspool van de huishoudaccu...

Bedenk ook dat de ombouw van AGM naar LFP er waarschijnlijk aan komt...
Groeten Kampo
Plaats reactie