dual LPG flessen inbouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
francis001
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 26 sep 2021, 12:10

dual LPG flessen inbouw



Bericht door francis001 »

Wie, o wie heeft ervaring (laten bouw of zelfbouw) met dual LPG tankflessen in een camper.
Ik heb nu een hymer, ducato, 2,5 D, uit 1995 met een LPG fles met buitenvuller.
de tankfles ik denk ik uit 1995 dus tijd om het te vervangen, dus ik dacht waarom niet 2 tankflessen.

Graag antwoord van mensen die het zelf gedaan hebben of die een "goedkoop" adres hebben.
Joske
Berichten: 2510
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door Joske »

Waarom zou je dat willen?
De LPG-flessen zijn niet goedkoop en eventueel moet er ook een andere omschakelautomaat in. (ook geen koopje)
Zelf heb ik 1 ingebouwde fles met buitenvuller.
Daarnaast voor reserve een normale fles.
Omdat ik regelmatig naar Marokko ga, haal ik deze 2e fles eruit en plaats daarvoor een Marokkaanse fles.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door TestCase »

Wij doen het al jaren met 1 LPG fles. Probeer het eens, tweede kan altijd nog.

(En voor bijv. Marokko inderdaad die lege plek kan je daar, of thuis, al opvullen met gewone fles. Komt soms ook in andere landen van pas zoals Finland, Zweden, ....)
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6403
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door rongreven »

Het ligt een beetje aan je verbruik.
Maar installeren van twee flessen als je al een buitenvuller hebt beperkt zich tot vanaf de vulslang een t-stuk in de vulslang en aansluiten.
Hooguit een uur werk.
Uiteraard wel twee flessen kopen natuurlijk.
Aluminium flessen kosten rond de €350,00 per stuk.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7495
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door ducati 900 »

Waarom zou je de fles vervangen.
De vulslang vervangen is verstandiger.
Geen idee waar je heen wilt maar optijd vullen dan heb je geen 2e nodig, je kunt met een volle LPG fles veel langer dan met en gewone gasfles.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6403
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door rongreven »

Die snap ik niet?
23 liter in allebei, waarom zou dan de andere fles langer meegaan dan de LPG?
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door Bas vd laar »

Als je veel winterkampeert en de kachel elke dag lang aan hebt, dan zou je voor 2 flessen kunnen kiezen.
Wij doen het met 1 fles, maar gaan dan ook niet in de winter weg.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7495
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door ducati 900 »

rongreven schreef:
za 23 mar 2024, 18:24
Die snap ik niet?
23 liter in allebei, waarom zou dan de andere fles langer meegaan dan de LPG?
Misschien omdat de druk in de LPG fles hoger kan en de gasfles op gewicht met 11 kg gas wordt gevuld?

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1742
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door marjasjaak »

ducati 900 schreef:
za 23 mar 2024, 17:52
Waarom zou je de fles vervangen.
De vulslang vervangen is verstandiger.
Geen idee waar je heen wilt maar optijd vullen dan heb je geen 2e nodig, je kunt met een volle LPG fles veel langer dan met en gewone gasfles.

Ben
Volgens mij staat er op iedere LPG fles een datum. Na 10 jaar zou deze gekeurd moeten worden....
Alleen het keuren is niet goedkoop en omslachtig, kan je beter een nieuwe fles halen.

Een LPG fles uit 1995 heeft zijn geld wel opgebracht.
Sjaak.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door TestCase »

ducati 900 schreef:
rongreven schreef:
za 23 mar 2024, 18:24
Die snap ik niet?
23 liter in allebei, waarom zou dan de andere fles langer meegaan dan de LPG?
Misschien omdat de druk in de LPG fles hoger kan en de gasfles op gewicht met 11 kg gas wordt gevuld?

Ben
Gas in de fles is vloeibaar en vloeistoffen kun je niet samenpersen. Daarnaast kan een LPG fles maar tot 80% gevuld worden.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10209
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door Peter LMC »

Als je een gewone propaan fles vult op gewicht cq liters dan is deze ook maar voor 80% gevuld.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door GeMa »

Zie hier wat (hardnekkige) misverstanden voorbijkomen.

LPG is een (wisselend) mengsel van butaan en propaan, dus niet zo heel veel anders als de propaan fles, behalve dan dat het butaan onder de circa 4 graden niet verdampt (dus heb je aan butaan 's-winters eigenlijk weinig).

Ook de (losse) LPG fles is een zg dampfles (net zoals de propaan fles), waarin het gas (samengeperst) vloeibaar opgeslagen zit, met aan de bovenzijde een ruimte waar het gas kan verdampen en zo via de drukregelaar in de leidingen kan komen. Mede (maar niet alleen) daarom kan/mag de fles voor niet meer dan 80% gevuld worden. Het verschil tussen de "normale" propaan fles en de LPG fles is dat die laatste een ingebouwde 80% beveiliging heeft (vanwege het zelf kunnen vullen).

Helaas beginnen nu vaak de misverstanden, alhoewel je dus de LPG fles zelf (technisch) kan vullen, is dat wettelijk in Nederland (rest van Europa 50/50 wel/niet) niet toegestaan vanwege het ontbreken van een verplichte gaskeuring voor dit soort installatie in recreatie voertuigen (in tegenstelling tot LPG installaties bedoeld voor voortstuwing).

Helaas zie je ook nog wel eens dat gewone propaan flessen zelf gevuld worden, maar daar zit een groot gevaar aan, omdat er geen 80% beveiliging op zit. Vullen tot 100% is levensgevaarlijk en heeft al een aantal keren tot ernstige ongelukken geleid (recent nog een tankstation afgebrand na een ontploffing hierdoor). Reden waarom je de propaan fles moet laten vullen door een erkend gasvulstation, die de fles wegen en er een max. hoeveelheid gas in doen die op de fles voorgeschreven staat.

Er is geen noemenswaardig druk verschil (bij juist gebruik) tussen een propaan of LPG fles.

En ja, zeker als je langdurig op pad bent is een LPG installatie in de camper best handig, omdat binnen Europa LPG redelijk goed verkrijgbaar is en je zelf kunt "tanken". Het is in het buitenland niet altijd eenvoudig een gasvulstation te vinden (alhoewel er lijsten/app's zijn) die jouw fles wil/kan vullen. Het meenemen van een gasvul nippelset kan daarbij helpen.

Aan de andere kant (dit voorbeeld) is LPG in Marokko b.v. niet te verkrijgen. Ook vullen is daar geen optie (meer), dus als je meer verbruikt als 2 x 11 kg gas, ben je aangewezen op een lokale fles (ook daar is een nippelset voor verkrijgbaar om zo'n fles aan jouw DIN installatie te kunnen aansluiten).

Resumé: Ja, een (dubbele) LPG flessen installatie kan handig zijn, mits goed aangelegd (door een professional) en juist gebruikt. In Nederland is het hebben van zo'n installatie en eventueel gebruiken voor koken en verwarmen (koelen) toegestaan, alleen het zelf vullen mag niet. Dat hele volksstammen daar maling aan hebben en het wel (proberen te) doen, maakt niet dat het mag. Pompstationhouders zijn er steeds alerter op, mede vanwege best wel wat incidenten/ongelukken, en kunnen een forste boete krijgen als ze het toestaan. Het misverstand dat het wel mag met een buitenvulaansluiting is niet juist, ook dan mag het niet.

Een ander argument dat LPG veel goedkoper is als vullen met propaan, ja, ten dele, maar je moet wel een grootverbruiker zijn om de overige investeringskosten er uit te krijgen.

Tenslotte, voor LPG flessen geldt, net zoals voor "gewone"gasflessen, een keuringseis na 10 jaar. Daarnaast, net zoals bij "gewone" flessen, het dringend advies de slangen na 5 jaar (en zeker na 10) te vervangen.

Dus, handig, ja, toegestaan, soms wel, soms niet. Hou hier rekening mee, zeker ook verzekeringtechnisch, want verzekeringsmaatschappijen kunnen (net zoals bij overbelading) hier een punt van maken als het mis gaat.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5716
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door Camperic »

Goede informatie.

TS heeft echter al LPG met buitenvuller, dus waarom dan toch weer dat vermanende vingertje m.b.t. tanken in NL :crazy:
Is niet relevant in dit topic.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
KrisM
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 08 mar 2023, 4:35

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door KrisM »

Heb een week of 2 geleden nog maar pas 1 Alugas fles met buitenvuller ingebouwd.

Bewust gekozen voor 1 fles omdat ik dan als reserve steeds een verwisselbare bij heb, vind dit net iets handiger maar dat is ieder zijn gedacht natuurlijk.

Screenshot_7.jpg
Screenshot_7.jpg (50.23 KiB) 458 keer bekeken
Afbeelding van WhatsApp op 2024-03-14 om 08.57.12_b289ff64.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-03-14 om 08.57.12_b289ff64.jpg (39.27 KiB) 458 keer bekeken
Afbeelding van WhatsApp op 2024-03-14 om 08.57.12_71131647.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-03-14 om 08.57.12_71131647.jpg (47.52 KiB) 458 keer bekeken
Benimar 463 NAK - 2023 Ford Transit 170 automaat
Plaats reactie