dual LPG flessen inbouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door GeMa »

Camperic schreef:
zo 24 mar 2024, 11:17
Goede informatie.

TS heeft echter al LPG met buitenvuller, dus waarom dan toch weer dat vermanende vingertje m.b.t. tanken in NL :crazy:
Is niet relevant in dit topic.
Hé, ieder heeft het recht op z'n mening, jij de jouwe, ik de mijne. En ja, ik vind het gelet op de misverstanden en ongelukken wel relevant.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6403
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door rongreven »

ducati 900 schreef:
zo 24 mar 2024, 8:31
rongreven schreef:
za 23 mar 2024, 18:24
Die snap ik niet?
23 liter in allebei, waarom zou dan de andere fles langer meegaan dan de LPG?
Misschien omdat de druk in de LPG fles hoger kan en de gasfles op gewicht met 11 kg gas wordt gevuld?

Ben
Zowel in de LPG fles als in de "gewone" gasfles gaat +/- 11kg of +/- 23 liter gas.
Daar zit geen verschil in.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door seth_space »

Een ander argument dat LPG veel goedkoper is als vullen met propaan, ja, ten dele, maar je moet wel een grootverbruiker zijn om de overige investeringskosten er uit te krijgen.
Met de huidige navullingen van propaan is dat een achterhaald argument. Je hebt het er snel uit.
Navulling tussen 30 en 45 euro.
Lpg prijs ca 1 euro pl
zeker ook verzekeringtechnisch, want verzekeringsmaatschappijen kunnen (net zoals bij overbelading) hier een punt van maken als het mis gaat
Weer dat onjuiste argument.
Verzekering moet aantonen dat een gevolg ook een oorzaak heeft in bijv overbelading
Overbelading an sich is geen reden om niet uit te keren.
Evenzo met gasinstallatie
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5716
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door Camperic »

GeMa schreef:
zo 24 mar 2024, 12:12
Hé, ieder heeft het recht op z'n mening, jij de jouwe, ik de mijne.
:lol3:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door GeMa »

Of het nou gaat over overbelading, milieueisen (o.a. uitschakelen Ad-Blue) of dus over LPG in de camper, tegen onbenul is niet te redeneren. Ik heb ruim 40 jaar de brokken van anderen mogen opruimen en ben er nu wel mee klaar! Rommel allemaal lekker verder en wees doof en blind voor verstandig advies. Maar blijf bij mij uit de buurt. Ik ben niet tegen zelf klussen of creatieve oplossingen, maar doe het met verstand van zaken en luister naar mensen die er hun vak van hebben gemaakt. Het is als met je ogen dicht over een kruispunt rijden, soms gaat het goed, soms ook niet. Verstandige mensen doen hun ogen open.
tonic
Berichten: 2463
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door tonic »

+1 :thumbup:

Valt mij inderdaad ook op. Alles moet goedkoop of voor niks. En dan wordt decamperforumpakkansberekening weer uit de stal getrokken. Zit ook in het vak en kom heelveel gepruts tegen en vooral met gas. En waarom?
Blijf er gewoon vanaf als je er geen verstand van hebt en neem een bedrijf in de arm die er wel verstand van heeft. En dat is niet per definitie een camper onderhoudsbedrijf. Omdat er niks officieel geregeld is lopen daar ook genoeg prutsers rond.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5716
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door Camperic »

Het wordt weer eens uit verband getrokken.
Ik schrijf niet en ben niet van mening dat het "goedkoop of voor niets" moet of er aangerommeld moet worden :idea:
francis001 schreef:
za 23 mar 2024, 12:51
Wie, o wie heeft ervaring (laten bouw of zelfbouw) met dual LPG tankflessen in een camper.
Ik heb nu een hymer, ducato, 2,5 D, uit 1995 met een LPG fles met buitenvuller.
de tankfles ik denk ik uit 1995 dus tijd om het te vervangen, dus ik dacht waarom niet 2 tankflessen.

Graag antwoord van mensen die het zelf gedaan hebben of die een "goedkoop" adres hebben.
Bij deze vraag van TS is het vermanende vingertje m.b.t. tanken van LPG helemaal niet relevant en dát is wat ik heb geschreven.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1742
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door marjasjaak »

KrisM schreef:
zo 24 mar 2024, 11:24
Heb een week of 2 geleden nog maar pas 1 Alugas fles met buitenvuller ingebouwd.

Bewust gekozen voor 1 fles omdat ik dan als reserve steeds een verwisselbare bij heb, vind dit net iets handiger maar dat is ieder zijn gedacht natuurlijk.
Screenshot_7.jpg
Wij kregen bij een Bovag gas keuring de opmerking: "waarom heb je de kraag eraf gehaald?"
De appendages zijn dan minder beschermd bij val oid.. Dus de kraag er weer opgeschroefd.
Sjaak.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door seth_space »

Bij gebrek aan argumenten verzin je ze toch zelf en leg je ze iemand anders in de mond. Of je poogt angst te zaaien met onjuiste informatie.
Tja, als je zo je " gelijk" wilt halen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
francis001
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 26 sep 2021, 12:10

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door francis001 »

Zoals vermeld, ik zou graag reacties willen krijgen van iemand die the gedaan heeft OF heeft laten doen, niet van mensen die "denken dat" of "vinden dat".
Bij voorbaat mijn dank.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door GeMa »

Camperic schreef:
ma 25 mar 2024, 10:57
Het wordt weer eens uit verband getrokken.
Ik schrijf niet en ben niet van mening dat het "goedkoop of voor niets" moet of er aangerommeld moet worden :idea:
francis001 schreef:
za 23 mar 2024, 12:51
Wie, o wie heeft ervaring (laten bouw of zelfbouw) met dual LPG tankflessen in een camper.
Ik heb nu een hymer, ducato, 2,5 D, uit 1995 met een LPG fles met buitenvuller.
de tankfles ik denk ik uit 1995 dus tijd om het te vervangen, dus ik dacht waarom niet 2 tankflessen.

Graag antwoord van mensen die het zelf gedaan hebben of die een "goedkoop" adres hebben.
Bij deze vraag van TS is het vermanende vingertje m.b.t. tanken van LPG helemaal niet relevant en dát is wat ik heb geschreven.
JIJ moet eens goed leren lezen en juist de zaken in context houden. Ik heb een inhoudelijk én genuanceerd antwoord gegeven. Je kunt hierbij (gasinstallatie, maar ook b.v. elektra) ook niet voorbij gaan aan de geldende regels. En als je de reacties ziet, zeker ook niet onnodig. Mensen die menen te reageren weten niet eens wat LPG is, laat staan dat ze de installatie kunnen doorgronden of waarom er bepaalde veiligheidsregels zijn. Meer wil ik hier niet meer over kwijt, want ik word moe van al deze onbenul en vooral ook deze negatieve reacties.
Peter+Annie
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door Peter+Annie »

francis001 schreef:
ma 25 mar 2024, 13:48
Zoals vermeld, ik zou graag reacties willen krijgen van iemand die the gedaan heeft OF heeft laten doen, niet van mensen die "denken dat" of "vinden dat".
Bij voorbaat mijn dank.
Ik bevind me in dezelfde situatie als u; ik wil n.l. ook mijn gasfles vervangen door een LPG dampgas fles.
Ik heb me link en rechts al wat ingelezen over deze materie en ben tot de conclusie dat, mits met enig inzicht, dit geen rakettechnologie is.
Een tweede gasfles plaatsen en aan sluiten, of een propaan fles vervangen door een LPG dampgas fles is heel goed zelf te doen, ga zorgvuldig te werk en koop zo een busje "gaslek detector"en laat de installatie na monteren afpersen.
Als je je zelf niet vertrouwd kun je het altijd nog laten doe door een dealer( tegen een werkplaats tarief van € 75,00 of daaromtrent)
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5716
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door Camperic »

Als ik het zou laten doen, dan waarschijnlijk bij Multiflame / VASP.
Die hebben én de kennis om alles veilig uit te voeren én ervaring met (mogelijke problemen bij) inbouwen bij een camper.

:wink:

GeMa schreef:
ma 25 mar 2024, 14:02
JIJ moet eens goed leren lezen en juist de zaken in context houden.
Ehhh ... het bericht van TS boven jouw bericht gelezen? :crazy:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
francis001
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 26 sep 2021, 12:10

Re: dual LPG flessen inbouw



Bericht door francis001 »

Ik denk inderdaat dat het niet rocket science is, maar je moet rekening houden met veiligheid en beveiliging en goedkeuring (APK).En rekening houden met en heleboel verschillende onderdelen.
Verder heb ik gekijken naar :
LPGindecamper.nl VASP.
Zo te zien een goed + redelijk goedkoop bedrijf. Ik heb al een Email gestuurd en wacht op antwoord.

Zover , mijn dank.
Plaats reactie