Armaflex isolatie & decoupeerzaag

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
PieterPost
Berichten: 12
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 10:54
Locatie: Amsterdam

Armaflex isolatie & decoupeerzaag



Bericht door PieterPost »

Inmiddels ben ik bezig met versie 3 van mijn Crafter (versie 1 was minimale inrichting, versie 2 waren de kastjes e.d., en versie 3 is nu ramen, verwarming en dergelijke 'luxes'). Slimme volgorde, ik weet het.

De armaflex is dus al lang en breed toegepast maar nu ben ik van plan 2 ramen te maken. Heeft er iemand ervaring met (van buiten) de gaten daarvoor uitzagen met de decoupeerzaag, dwars door de armaflex heen? Ik begrijp dat het natuurlijk kan, maar blijft de armaflex enigszins netjes?

Ik heb namelijk zo'n JWS schuifraam (die werd ons aangeraden) en ik dacht wellicht de armaflex te gebruiken als kozijn als het ware (i.p.v. een houten frame). Ik denk dat het wel kan. Jullie?

Ter illustratie zie foto's.
raam.jpeg
Raam
raam.jpeg (86.97 KiB) 513 keer bekeken
framedikte.jpeg
Ruimte tussen het raam (buitenkant) en frame om vast te zetten (binnenkant)
framedikte.jpeg (79.75 KiB) 513 keer bekeken
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Armaflex & Decoupeerzaag



Bericht door L4H3 »

Ik denk dat het opzich prima gaat met een decoupeerzaag. Doe wel een fijne tand zaag erin. Als het niet gaat mss met een knabbelschaar. Met dit ding heb ik ook alle gaten gemaakt. Ging prima.
https://www.lidl.nl/p/parkside-knabbels ... B1EALw_wcB
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Armaflex & Decoupeerzaag



Bericht door StealthCamper »

Ik denk dat met een fijn en scherp ijzerzaagje dat mooi recht zaagt, de Armaflex geen probleem zal zijn, but that's a guess.
L4H3 schreef: een knabbelschaar
Hah grappig woord. Ik had daar dus nog nooit van gehoord, van zo'n ding. Weer iets bijgeleerd.
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 804
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Armaflex isolatie & decoupeerzaag



Bericht door PJD »

Armaflex ipv een houten frame zou ik niet doen, 19mm armaflex druk je dunner dan een mm als je hem fijn knijpt, houd helemaal niks.
ronald026
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 28 okt 2020, 23:34

Re: Armaflex isolatie & decoupeerzaag



Bericht door ronald026 »

Je heb de kans dat tussen het blik en de armaflex zaagsel komt, dat gaat dan roesten. Ik zou dus ruim om de sparing de armaflex wegsnijden, zagen, vijlen, behandelen en dan weer iets er op plakken.
PieterPost
Berichten: 12
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 10:54
Locatie: Amsterdam

Re: Armaflex isolatie & decoupeerzaag



Bericht door PieterPost »

PJD schreef:
za 23 mar 2024, 22:03
Armaflex ipv een houten frame zou ik niet doen, 19mm armaflex druk je dunner dan een mm als je hem fijn knijpt, houd helemaal niks.
ronald026 schreef:
zo 24 mar 2024, 13:28
Je heb de kans dat tussen het blik en de armaflex zaagsel komt, dat gaat dan roesten. Ik zou dus ruim om de sparing de armaflex wegsnijden, zagen, vijlen, behandelen en dan weer iets er op plakken.

Ja ik ga toch maar wat meer weghalen aan de binnenkant en een klein framepje maken denk ik. Bedankt voor de input!
StealthCamper schreef:
za 23 mar 2024, 20:08
Ik denk dat met een fijn en scherp ijzerzaagje dat mooi recht zaagt, de Armaflex geen probleem zal zijn, but that's a guess.
L4H3 schreef: een knabbelschaar
Hah grappig woord. Ik had daar dus nog nooit van gehoord, van zo'n ding. Weer iets bijgeleerd.
Haha ik ook niet. Best een handig ding misschien. Zou voor een plank boven de stoelen voor erg handig zijn!
Plaats reactie