Lege accu door Truma dieselkachel?
Lege accu door Truma dieselkachel?
Kan dit theoretisch wel?
Vorige week een nacht vrij gestaan, toen we de dag later weg wilden rijden was de start accu leeg. We staan wel vaker een nacht vrij en het enige verschil is dat we dit keerde Truma diesel verwarming aan hadden staan.
Pech hulp heeft accu en dynamo gecontroleerd en die zijn beide OK. Er zit geen alarm op en ook geen radio "verkeerd" aangesloten.
Het enige wat niet goed werkt in de Chausson 747 van 2020 is de omschakeling van de koelkast naar 12 volt onder het rijden. In mijn beleving zit de kachel aangesloten op de leefbatterij? schakelt deze tijdens het rijden mogelijk over op de dynamo (net zoals de koelkast) want dan zou dat circuit wel eens niet goed kunnen zijn? Indien ja.. hoe kan ik dat controleren?
Vorige week een nacht vrij gestaan, toen we de dag later weg wilden rijden was de start accu leeg. We staan wel vaker een nacht vrij en het enige verschil is dat we dit keerde Truma diesel verwarming aan hadden staan.
Pech hulp heeft accu en dynamo gecontroleerd en die zijn beide OK. Er zit geen alarm op en ook geen radio "verkeerd" aangesloten.
Het enige wat niet goed werkt in de Chausson 747 van 2020 is de omschakeling van de koelkast naar 12 volt onder het rijden. In mijn beleving zit de kachel aangesloten op de leefbatterij? schakelt deze tijdens het rijden mogelijk over op de dynamo (net zoals de koelkast) want dan zou dat circuit wel eens niet goed kunnen zijn? Indien ja.. hoe kan ik dat controleren?
Re: Lege accu door Truma dieselkachel?
Je vraagt aan het forum wat er aan de hand is met je accu´s ?
Veronderstellingen en aannames van forumdeelnemers ipv feiten en waardes wil je horen ?
Jij bent net diegene die ons zou moeten kunnen vertellen over je camper op welke accu capaciteit de truma 6D staat, hoeveel stroom die in jou geval per nacht vreet en of je accu vol genoeg was om dit te kunnen leveren.
Wat lees je dan allemaal af ?
Als je voertuig s´ochtends niet meer kan starten wat heeft er dan de hele nacht aangestaan op de startaccu en wat lees je af ?
Veronderstellingen en aannames van forumdeelnemers ipv feiten en waardes wil je horen ?
Jij bent net diegene die ons zou moeten kunnen vertellen over je camper op welke accu capaciteit de truma 6D staat, hoeveel stroom die in jou geval per nacht vreet en of je accu vol genoeg was om dit te kunnen leveren.
Wat lees je dan allemaal af ?
Als je voertuig s´ochtends niet meer kan starten wat heeft er dan de hele nacht aangestaan op de startaccu en wat lees je af ?
Groeten Kampo
Re: Lege accu door Truma dieselkachel?
Mocht er een probleem zijn dat de schakeling tussen startaccu en hh accu niet goed werkt en de koelkast op 12v blijft staan dan krijg je een lege startaccu.
Is de spanning op de startaccu identiek aan die van de hh accu terwijl de motor niet draait? Ja dan zijn ze gekoppeld dit is fout.
Heb je een absorptie aes koelkast? Zoja blijft die vaak op 12v/accu symbooltje staan?
Is de spanning op de startaccu identiek aan die van de hh accu terwijl de motor niet draait? Ja dan zijn ze gekoppeld dit is fout.
Heb je een absorptie aes koelkast? Zoja blijft die vaak op 12v/accu symbooltje staan?
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Lege accu door Truma dieselkachel?
Ik vraag niet wat er aan de hand is met de accu's maar hoe kan het zijn dat een apparaat wat normaal vanuit de leef accu gevoed wordt mijn start accu kan leeg trekken?
Als ik probeerde te starten gaf de Truma een foutmelding (lage spanning) de stroomvoorziening van de leefaccu is intact gebleven dus concludeer ik dat mijn Truma op het moment van starten niet op de leefaccu draait maar op de start accu? Als dat niet zou moeten dan zou ik graag weten waar ik kan meten of ik in de juiste richting zit te denken?
Als ik probeerde te starten gaf de Truma een foutmelding (lage spanning) de stroomvoorziening van de leefaccu is intact gebleven dus concludeer ik dat mijn Truma op het moment van starten niet op de leefaccu draait maar op de start accu? Als dat niet zou moeten dan zou ik graag weten waar ik kan meten of ik in de juiste richting zit te denken?
Re: Lege accu door Truma dieselkachel?
Even anders opgeschreven:
klopt het dat de kachel normaal zijn stroom krijgt van de leef accu?
kan het zijn dat de kachel bij draaiende motor overschakelt van leef accu naar voertuig dynamo?
indien ja waar kan ik controleren dat dat schakel circuit niet juist werkt?
klopt het dat de kachel normaal zijn stroom krijgt van de leef accu?
kan het zijn dat de kachel bij draaiende motor overschakelt van leef accu naar voertuig dynamo?
indien ja waar kan ik controleren dat dat schakel circuit niet juist werkt?
Re: Lege accu door Truma dieselkachel?
Sorry, maar dan lees je niet goed of ik leg het verkeerd uit
Normaal werkt de kk op de hh accu klopt. Maaaar wanneer de twee accu's gekoppeld blijven en dus de koelkast 'denkt' dat de motor loopt trek je beide accu's leeg. Alleen bij de startaccu merk je dat eerder.
Je gaf zelf aan dat er waarschijnlijk wat fout zit daar?
Normaal werkt de kk op de hh accu klopt. Maaaar wanneer de twee accu's gekoppeld blijven en dus de koelkast 'denkt' dat de motor loopt trek je beide accu's leeg. Alleen bij de startaccu merk je dat eerder.
Je gaf zelf aan dat er waarschijnlijk wat fout zit daar?
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Lege accu door Truma dieselkachel?
Dus je meet of beide accu's dezelfde spanning hebben zoja dan zijn ze gekoppeld en trekt de kk ook de startaccu leeg.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
-
- Berichten: 2358
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Lege accu door Truma dieselkachel?
Het verwarmingselement werkt alleen als de motor draait.
Dan zijn huishoudaccu en startaccu gekoppeld door het scheidingsrelais, werken dus beide tijdens het rijden voor de koelkast op 12 volt.
En als dus het scheidingsrelais blijft plakken blijft ook bij stilstand de startaccu aangesloten op het camper circuit.
Dan zijn huishoudaccu en startaccu gekoppeld door het scheidingsrelais, werken dus beide tijdens het rijden voor de koelkast op 12 volt.
En als dus het scheidingsrelais blijft plakken blijft ook bij stilstand de startaccu aangesloten op het camper circuit.
Groet, Ron Greven
Re: Lege accu door Truma dieselkachel?
Je kachel werkt op de huishoud accu onder het rijden wordt die geladen via de booster uit de startaccu zodra je de motor stopt schakelt de booster uit via de d+ of gesimuleerde d+ dan zal je huishoudaccu steeds leger raken. Als de booster echter niet afschakelen blijft hij stroom trekken uit de startaccu om de huishoudaccu te laden. Gevolg je startaccu zal leeg raken voordat je huishoudaccu leeg is. Waarschijnlijk ziet je booster niet dat de motor niet loopt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Lege accu door Truma dieselkachel?
Ik zat ook die kant op te denken, waar kan ik het d+ signaal ergens meten zonder de camper helemaal te slopen?Huub56 schreef: ↑za 23 mar 2024, 13:05Je kachel werkt op de huishoud accu onder het rijden wordt die geladen via de booster uit de startaccu zodra je de motor stopt schakelt de booster uit via de d+ of gesimuleerde d+ dan zal je huishoudaccu steeds leger raken. Als de booster echter niet afschakelen blijft hij stroom trekken uit de startaccu om de huishoudaccu te laden. Gevolg je startaccu zal leeg raken voordat je huishoudaccu leeg is. Waarschijnlijk ziet je booster niet dat de motor niet loopt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 2358
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Lege accu door Truma dieselkachel?
Klopt. Normaal werkt alleen de besturing/print op de hh accu. Maar normaal werkt het verwarmingselement niet op 12v hh accu, behalve wanneer je deze expliciet aanzet op 12v of D+
TS.
Vandaar dat ik zei meet de accuspanning van beide wanneer de motor niet loopt. En evt. wanneer de motor wel loopt.
Weet je direkt of ze gekoppeld staan en dus de startaccu leeg getrokken is.
Staan ze gekoppeld dan 'plakt' het scheidingsrelais of de D+ staat 'hoog/aan'
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Lege accu door Truma dieselkachel?
Normaal zit het verwarmingselement van de absorptie koelkast aangesloten op de startaccu.
Hoewel sommige forumleden soms de opmerking maken "dus ook op de HH accu" omdat start- en HHaccu parallel geschakeld zijn als de dynamo draait.
Maar als de beide accu's gescheiden zijn door een diodeblock dus niet.
Hoewel sommige forumleden soms de opmerking maken "dus ook op de HH accu" omdat start- en HHaccu parallel geschakeld zijn als de dynamo draait.
Maar als de beide accu's gescheiden zijn door een diodeblock dus niet.