Lege accu door Truma dieselkachel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door kampo »

Inderdaad de Truma staat op de HH accu.
Het stroom verslindende 12V verwarmingselement de absorptie koelkast werkt op de startaccu.
Normaal enkel al rijdende dus met stroom van de dynamo.
Maar soms kan de koelkast ook met een schakelaar ingeschakeld worden. Als je dat doet dan is de accu in no time leeg.
Door de koelkast even in te schakelen en naar de metertjes op je display te kijken weet je meteen waar de stroom vandaan komt...

Behalve een schakelaar heb je ook automatische schakeling tussen start en HH accu.
Die kunnen defect zijn.
Bij een lege startaccu ga je niet uit van een defect maar de eerste verdachte is dat je dit zelf veroorzaakt hebt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1742
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door marjasjaak »

Wat Testcase al schreef, je meet het voltage (met een multimeter) op de + en - pool van de hh-accu en start-accu.
Als je de kachel aanzet dan zal bijvoorbeeld je hh-accu 12,3 volt aangeven en je start accu bijvoorbeeld 13 volt.
Zijn de voltages gelijk, dan moet je zoeken in de voedende laaddraad vanaf de start accu. Dit kan zijn een relais, dc dc lader of wat genoemd is een CBE apparaat.
Deze schakeling kan blijven "kleven" zodat je hh-accu en start accu continue met elkaar verbonden zijn.

Je kan ook simpel testen of de kachel wel op de juiste accu zit aangesloten.
Gewoon een kwestie van een accu pool van de start accu los halen.
Stop je kachel dan zit het niet goed....

Toen de pechhulp kwam, had je toen nog wel lampjes of waterpomp die werkten in het woongedeelte?
Sjaak.
ErnestC
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 14:29

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door ErnestC »

Bij mij zit de zekering van D+ op positie 11 maar dat mag natuurlijk niet uitmaken. Kan ik op die zekering meten of D+ hoog is of voert de zekering altijd 12 volt?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door TestCase »

De D+ hoger dan 10v dan staat die aan maar door een gesprongen zekering krijg je echt geen D+ meer die wordt dan nooit meer hoog.

De spanning op de zekering geeft de D+ correct weer. ~0v dan geen D+ en ~>10v dan wel D+.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
ErnestC
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 14:29

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door ErnestC »

Voor hetmeten is het mij buiten te nat maar ik denk dat ik toch verder moet puzzelen? Indicator voor de D+ zijn er in de vorm van uit uitschakelen van de buitenverlichting boven de deur en het lampje op het bedieningspaneel dat aangeeft dat er via 12 volt geladen wordt. De verlichting boven de deur gaat netjes uit als de auto start en het lampje van de twee accu's gaat aan. Volgens mij mag ik dus concluderen dat het D+ signaal werkt?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door TestCase »

Dat de D+ werkt twijfel ik niet meteen aan maar dat wil niet zeggen dat er geen relais blijft plakken dat eigenlijk 'uit' had moeten gaan.
Daarom meet de hhaccu en startaccu op de polen met motor uit.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door kampo »

ErnestC schreef:
zo 24 mar 2024, 14:14
Voor hetmeten is het mij buiten te nat maar ik denk dat ik toch verder moet puzzelen? Indicator voor de D+ zijn er in de vorm van uit uitschakelen van de buitenverlichting boven de deur en het lampje op het bedieningspaneel dat aangeeft dat er via 12 volt geladen wordt. De verlichting boven de deur gaat netjes uit als de auto start en het lampje van de twee accu's gaat aan. Volgens mij mag ik dus concluderen dat het D+ signaal werkt?
Inderdaad je kan maar beter even meten waar al die stroom vandaan komt. Ook de D+ moet bij draaiende motor aankomen op de voorziene zekering en het relais moet schakelen.
Dan ben je meteen zeker dat het werkt zoals voorzien.
Groeten Kampo
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door pwhooftman »

Ik lees dat de Truma Combi D6 een gemiddeld stroomverbruik van 1.1 ampere heeft. Als ik er even van uit ga dat de Truma D6 niet de hele tijd uit en weer aanschakelt (wat kortstondig telkens meer stroom vraagt) maar de hele avond en nacht zachtjes doordraaide, dan is dat stroomverbruik niet hoog, en niet voldoende om in één avond en nacht je startaccu leeg te trekken. Zelfs als het om een Euro 6 motor gaat die de startaccu niet helemaal vol laadt.

Dus er lijkt meer aan de hand, je zult de stroom moeten gaan meten die bij vrij staan uit de startaccu verbruikt wordt om de oorzaak op te sporen.
Laatst gewijzigd door pwhooftman op ma 25 mar 2024, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
ErnestC
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 14:29

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door ErnestC »

Stilstaand 14,1 Volt Huishoud en 12,8 Volt Auto. Draaiende motor 14,1 volt huishoud en 14,3 Volt Auto.

Huishoud accu is lithium met Dc DC booster.

Ik zal de Camper vannacht eens los van de 230 volt laten staan.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door TestCase »

Ok dat lijkt prima! De spanningen van de accu's! En schakelde de koelkast netjes mee naar 12v en weer terug naar gas?

Dat wordt dus inderdaad meten. Haal een poot van de startaccu af en kijk of je truma nog opstart, ja dan voedt de hh accu de truma, nee dan hangt die aan de startaccu.
Ga meten/zoeken wat er allemaal nog meer aan de startaccu hangt.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
ErnestC
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 14:29

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door ErnestC »

Vanaf gisteren staat de camper niet meer aan de 230, vanochtend was alles prima start zonder problemen. Alleen de koelkast schakelt niet automatisch om. Foutcode 6 "12 volt zekering defect" dus daar morgen maar eens naar gaan kijken.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door TestCase »

Ik zou toch even verder kijken, straks dta je misschien weer?
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
ErnestC
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 14:29

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door ErnestC »

Natuurlijk kijk ik verder. Hebben de zonnepanelen nog invloed op de auto accu? Wordt die bij zon ook geladen door de panelen? Maar ik ga eerst de amateuristische installatie van Lithium accu en bijbehorend spul een beetje netter maken, er liggen zekeringen los en met open kabelschoentjes in de accu ruimte en ook kabeltjes tegen ijzeren steunen aan, als het een keer fout gaat fikt de heleboel af.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lege accu door Truma dieselkachel?



Bericht door TestCase »

Zonnepaneel lader ook op startaccu kan maar geef even door welke lader er in zit. Meestal wordt de startaccu niet opgeladen door zonnepaneel.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie