LFP-accu in onze camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door hathi »

Mee eens Smiley,maar wat je hier dikwijls leest,men gebruikt een DcDc,en ook dan nog heeft men nadien zoveel extra werk,of problemen, dat ligt meestal ook aan de manier waarop men dat gedaan heeft ,maar ,dan toch maar liever in een keer goed,en om het bestaande systeem heen werken ,en alles verder orgineel laten,….zoveel werk is een dikkere kabel nu ook weer niet ,en weegt niet op tegen een snelle lading en altijd volle Accu ?attachment=0]IMG_1645.jpeg[/attachment]
Bijlagen
IMG_1645.jpeg
IMG_1645.jpeg (79.24 KiB) 374 keer bekeken
Hans
CaradoT135
Berichten: 2358
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door CaradoT135 »

DJSmiley schreef:
zo 24 mar 2024, 10:37
Laadstroom zonder booster is in de praktijk zelden te hoog als gevolg van de kabellenges/weerstand.

Bij de Schaudt EBL's ligt meestal 10mm2 en zit de EBL onder de stoel. Daar is in de praktijk de laadstroom 15-20A. (Daarom ook de -onterechte- aanname dat sommige mensen denken dat de EBL begrensd op 18A.)
Ondanks dat het meer werk is heb je met apart aangelegde kabels wel het maximale effect. Zoal je aangeeft kan je de voorbeelden van die gedachte op dit forum wel vinden.

Ondanks wat Jan- zegt kan je ook met die betrekkelijke korte kabels en een booster voorbeelden vinden dat de laadspanning minder is vanwege die 10 mm² kabels.

Ik kan die aanleg via de EBL ook wel begrijpen. Als je het gaat uitbesteden kiezen de "camper" specialisten voor de voor hun gemakkelijkste weg. Dat is niet altijd de beste variant.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door jan- »

@CaradoT135 Waar lees je dat dan dat ook met betrekkelijke korte kabels en een booster de laadspanning minder is vanwege die 10 mm² kabels? Als b.v. de lengte tussen een 30A booster en de woonaccu 1 meter is, is volgens http://www.polz.info/leitungsrechner/ het spanningsverlies 0,1 V. Dus daar win je niet veel met dikkere kabels. Dus dan zou er wat anders aan de hand moeten zijn. En een lagere ingangspanning op de booster maakt niet uit, want dat zou door de booster opgekrikt moeten worden.


@Hathi: Wat voor extra werk heb je dan met een DC/DC systeem t.o.v. het 3Link systeem? Bij een DC/DC kan je vaak grotendeels de bestaande bekabeling gebruiken. Bij een 3Link systeem moet je sowieso dikkere kabels aanleggen, als je met een fatsoenlijk stroom zou willen gaan laden.

Kan je zo'n 3 link kastje nu ook nog los bestellen? Want Topic Starter heeft al een LFP accu. Volgens https://www.arobantennebouw.nl/camper-c ... link-150a/ is het 3link systeem momenteel niet meer leverbaar.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door hathi »

Jan ik kan het navragen,….en intussen gedaan ,……de 3 Link blijft gewoon leverbaar naast de Tempra,……..maar deze Tempra kan gewoon gewisseld worden 1 op 1,(dus simpeler dan de 3 Link )…zolang het geen Euro 6 is,….,bij Euro 6 komt er een Powerservice b tussen vanwege de slimme Dynamo

maar er is geen enkele garantie dat de 3 Link ook met een andere Lfp BMS ,ook werkt ,dus ik weet het niet ,zou echter wel mogelijk moeten zijn , vanwege de uitschakeling,van het laden ,zou dit eigenlijk geen invloed moeten hebben ?…..Hun advies ,….niet aan beginnen :-B
Hans
hebo
Berichten: 3
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 9:19

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door hebo »

Inmiddels heb ik Ective componenten aangeschaft: BB30 30a laadbooster, Multiload20 20a acculader 230-12v en LFP accu 200ah voor onder de stoel.
Prijzen vielen mij enorm mee.
Tot 1 april lage prijzen.
Nu nog tijd vrijmaken voor de inbouw.
Hofhuis007
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 28 mei 2021, 15:26
Locatie: Goor

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door Hofhuis007 »

Even een opmerking over het inbouwen van de dcdc, omdat je toch bij het scheidingsrelais moet heb ik de dcd daar ook aangesloten.
Eerst het stuursignaal van het relais uitgeschakeld (printspoortje doorgehaald) daarna dcdc op b1 b2 en j3, de Ne185.4wordt al afgezekerd op 50 Ampere met 10mm2 kabel vanaf de startaccu en de dcdc doet 30A
Bijlagen
IMG_0409.jpeg
IMG_0409.jpeg (171.24 KiB) 152 keer bekeken
Plaats reactie