AGM-accu vervangen door LiFePO4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

AGM-accu vervangen door LiFePO4



Bericht door lassche »

Vandaag de camper uit de stalling gehaald en het lijkt erop dat de AGM-accu (van 4 jaar oud) overleden is. Vol weggezet, via massaslot beschermt tegen ontladen maar lijkt kapot.

Nu zit ik er over te denken om er een lithium-accu in te zetten. Maar ik heb niet zoveel verstand van deze materie en ik zit toch met wat vragen die hier misschien al eens vaker gesteld zijn. Maar ik kan de antwoorden zo niet vinden.

De huidige accu is een 200Ah AGM-accu. We hebben een 150W zonnepaneel op het dak en een 1200W pure sinusomvormer. Als backup verder nog een 1kW benzine aggregaat wat we zelden nodig hebben. Hiermee komen we altijd goed uit. We staan doorgaans vrij.

Nu mijn vragen:

Kan ik een AGM-accu 1-op-1 vervangen door een lithium? Of heb ik dan een andere lader nodig?

Klopt het dat ik dan in principe met een 100Ah lithium toe kan omdat een lithium veel verder kan ontladen zonder de accu te beschadigen?

Waar moet ik verder nog op letten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: AGM-accu vervangen door lithium



Bericht door DJSmiley »

Laders: als deze lithium geschikt zijn kunnen ze gebruikt worden (EBL, solar). Bij de wat modernere is dat vaak in te stellen.

Niet elke lader zal meteen schade aanbrengen, sommige zijn minder ideaal, maar dat zal de levensduur niet meteen beinvloeden. Sta je veel/lang aan de paal dan zou ik wel een geschikte lader aanraden. Voor incidenteel gebruik hoeft dat niet altijd.

Accu 1:1 vervangen kan goed gaan, ligt volledig aan de bekabeling of die het aankan en de stroom limiteert. Er zijn meerdere foraleden die hier geen problemen mee ervaren. Maar meten is weten: Je kan niet zomaar aannemen dat het goed gaat. Test het ook met een lege lithiumaccu, dan kan de laadstroom wel ineens hoger zijn.
Nadeel is dat de accu tijdens het rijden dan niet stopt met laden. (ook dat is weer niet ideaal voor de levensduur - op papier. Hoeveel dat in de praktijk uitmaakt moet nog blijken op lange termijn)

Optie 2 is nieuwe dikke kabels trekken en bv een NDS 3Link installeren. Dan kun je snel de accu laden en stopt ie netjes met laden.
+ snel laden, sneller dan met een booster
+ geen investering van een booster
- Nieuwe kabels nodig tussen startaccu en de huishoudaccu, dat kan best een klusje zijn

Optie 3 is geschikte laders nemen en een booster. Dan houd je grip over de laadstromen en weet je ten alle tijden wat er gebeurt, en haal je de grootste levensduur. Kost wel iets meer.
Persoonlijk ben ik voor optie 3: 'doe het goed of niet'.

Optie 1 kan een optie zijn als je het goedkoop wilt doen en bv een goedkope accu uit Duitsland haalt (Li-time, Renogy ofzo) en gezien de prijs accepteert dat in theorie de levensduur wat korter is (En je zelf de kennis hebt om alles aan te sluiten en geen support nodig hebt)
Dan kun je, net zoals een aantal andere gebruikers hier, een hele goedkope optie hebben om over te gaan naar Lithium.

Optie 2 en 3 worden vaak aangeboden door installateurs/dealers. Dat kost wat meer, maar dan heb je een partij die het voor je installeert en kan supporten bij vragen. Daar hangt dan ook wel een prijskaartje aan.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4188
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: AGM-accu vervangen door lithium



Bericht door beatrix18 »

.....maar lijkt kapot.
Klopt het dat dit er eigenlijk niet meer zo toe doet? :roll: :wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: AGM-accu vervangen door lithium



Bericht door lassche »

Nee. Want ik ga liever verder met de huidige als het kan. De camper staat nu een paar uur aan de stroom. Ik heb zelf geen accu-tester. Morgen maar even afwachten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: AGM-accu vervangen door lithium



Bericht door DJSmiley »

Dan zou ik idd die route eerst proberen. Als de accu voldeed voor jouw behoefte dan is het natuurlijk een dure oplossing om te upgraden als die accu zelf niet het probleem blijkt te zijn.

Als die accu afgekoppeld was zou ie niet defect moeten zijn meestal.

(Juist het niet afkoppelen is een oorzaak van diepontladen maar dat heb je juist voorkomen)

Waarop baseer je dat die huidige defect is?

Met een acculader opladen lijkt me een goede stap. Heb je een meter en gemeten hoeveel volt ie gaf voordat ie aan de lader ging? Kan ook goed zijn dat er een zekering defect is, en niet de accu.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4188
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: AGM-accu vervangen door lithium



Bericht door beatrix18 »

Dat bedoel ik!
Misschien is de schade niet te groot. Succes!

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: AGM-accu vervangen door lithium



Bericht door lassche »


DJSmiley schreef:
Waarop baseer je dat die huidige defect is?

.
Het lampje van de hhaccu op het controlepaneel brandt rood en de opstap ging niet uit toen de camper niet aan de stroom stond.

Zoals gezegd, ik heb hier niet veel verstand van. Maar hoeveel Volt moet hij minimaal op het controlepaneel aangeven als hij niet aan de stroom staat? Of is dat geen goede graadmeter?

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4



Bericht door lassche »

Zonder dat de camper aan de stroom staat geeft het controlepaneel 13.4V aan. Ook het rode controlelampje is uit.

Dus hij lijkt het (voorlopig) weer te doen. Nu maar afwachten wat de invloed van die diepontlading is geweest.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4188
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4



Bericht door beatrix18 »

13,4 is perfect maar is inderdaad geen indicatie voor de eventuele schade.
Maar er is weer leven en dus hoop!

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie