Roetfilter schoonbranden tijdens rijden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5715
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door Camperic »

:thumbup:

Ik heb ervaring, want mijn auto heeft ook een automaat helaas. Echter met V8 benzinemotor, dus daar heb ik geen last van een roetfilter dat moet worden schoon gebrand :lol:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door tranny »

Onvolledige verbranding geeft de grootste roetuitstoot, en dat wordt bereikt door vermogen te vragen op lage toerentallen.
Met wat hogere toerentallen draaien reduceer je de roetuitstoot van de motor al fors, en roet wat niet geproduceerd wordt hoeft het roetfilter ook niet te verwerken.
Mijn oude bedrijfsbus (Transit 2.2 TDCi euro 5 bj. 2011) heeft de teller inmiddels op 380.000 km staan, alle originele milieumeuk zit er nog steeds in en het werkt ook nog steeds probleemloos...maar ik trap hem ook rustig door naar de 3500rpm als er 2½ ton aan de trekhaak hangt.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
geerinck
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 22:24

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door geerinck »

Is het niet zo dat je een moderne diesel niet kan overvoeden?
Meine
Berichten: 4757
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door Meine »

Een diesel hoort altijd een luchtoverschot te hebben. Ook de ouderwetse al.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door jan- »

Bas vd laar schreef:
do 21 mar 2024, 13:04
Vandaag ging ik met een Ducato 2.3 Multi-Jet 2 180 pk, naar de APK

Helaas werd hij afgekeurd vanwege een te hoge roetuitstoot.
Dat was balen, want vorig jaar was er nog een nieuwe roetfilter ( origineel Fiat ) onder gezet voor veel geld.
Hij had 1,2 miljoen deeltjes, terwijl 1 miljoen is toegestaan.

Bij het keuringsstation zeiden ze plankgas op en neer naar Den Bosch te rijden, dat had al vaker geholpen bij anderen.
Dat heb dus ik gedaan, heen en terug, zo'n 25 minuten lang, heb ik de auto plankgas in 3 en 4 gereden.
Er zit een toerenbegrenzer op, dat betekent 4200 a 4300 toeren continue
De motortemperatuur bleef trouwens keurig op 90 graden, daar lette ik wel op.

Bij terugkomst ging de camper weer aan het testapparaat.
Na een paar minuten kreeg ik de felicitaties dat hij er doorheen was met 6600 deeltjes.
Ik dacht in eerste instantie dat hij een halvering bedoelde, van 1,2 miljoen naar 600.000.
Daar was ik al blij mee, maar het bleek dus echt 6.600 te zijn, bijna fabrieksnieuwe waarden dus!
Een enorm verschil!

De camper had vrij lang stil gestaan er er was altijd traag mee gereden, ook met het nieuwe roetfilter dat er vorig jaar nog opgezet was, dat zou de verklaring kunnen zijn.

Ze vertelden me daar ook dat wanneer de uitslag bijvoorbeeld 5 miljoen deeltjes is, dat het dan niet meer onder de miljoen komt door flink te gassen, maar heb je zelf een roetfilter dat ook net boven de waardes zit, probeer dit dan eerst eens, een nieuwe, dure roetfilter kan altijd nog. :D
Waarom vorig jaar dan niet plankgas op en neer naar den Bosch maar een nieuw filter?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door Bas vd laar »

De vorige eigenaar had deze al laten vervangen, ik heb me ook afgevraagd of hij dit had kunnen voorkomen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door hathi »

Op z,n minst had men dat kunnen checken,zoals Tonic eerder al aan gaf … Voordat je aan een duur nieuw roetfilter gaat kun je nog even het volgende testje doen. Daarmee kun je testen of je filter inderdaad de schuldige is:
Doe de deeltjes test direct op de normale wijze in de uitlaat. Daarna een opening zoeken/creëren voor het roetfilter door bijvoorbeeld de lambda sonde te verwijderen. Steek de deeltjesteller door dat gat naar binnen en doe de test nogmaals.
Is het verschil tussen die 2 metingen niet groot dan is de roetfilter de boosdoener. Zit er wel een groot verschil tussen dan zit het probleem ergens aan/in de motor. Met deze test kun je voorkomen dat je onterecht eerst een duur nieuw roetfilter laat monteren,…………maar ook in mijn eerdere antwoord staan nog enkele tips,al is het ook reclame voor hun product !…….maar de meeste garages beginnen er niet eens aan,te veel tijd en energie ,een nieuw filter gaat sneller,en dat kan wel berekend worden??
Hans
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door Bas vd laar »

Ik mag hopen dat ze destijds eerst getest en iets geprobeerd hebben, maar het zou ook zomaar kunnen dat dat niet gebeurd is.
Plaats reactie