Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
- Bas vd laar
- Berichten: 6340
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Vandaag ging ik met een Ducato 2.3 Multi-Jet 2 180 pk, naar de APK
Helaas werd hij afgekeurd vanwege een te hoge roetuitstoot.
Dat was balen, want vorig jaar was er nog een nieuwe roetfilter ( origineel Fiat ) onder gezet voor veel geld.
Hij had 1,2 miljoen deeltjes, terwijl 1 miljoen is toegestaan.
Bij het keuringsstation zeiden ze plankgas op en neer naar Den Bosch te rijden, dat had al vaker geholpen bij anderen.
Dat heb dus ik gedaan, heen en terug, zo'n 25 minuten lang, heb ik de auto plankgas in 3 en 4 gereden.
Er zit een toerenbegrenzer op, dat betekent 4200 a 4300 toeren continue
De motortemperatuur bleef trouwens keurig op 90 graden, daar lette ik wel op.
Bij terugkomst ging de camper weer aan het testapparaat.
Na een paar minuten kreeg ik de felicitaties dat hij er doorheen was met 6600 deeltjes.
Ik dacht in eerste instantie dat hij een halvering bedoelde, van 1,2 miljoen naar 600.000.
Daar was ik al blij mee, maar het bleek dus echt 6.600 te zijn, bijna fabrieksnieuwe waarden dus!
Een enorm verschil!
De camper had vrij lang stil gestaan er er was altijd traag mee gereden, ook met het nieuwe roetfilter dat er vorig jaar nog opgezet was, dat zou de verklaring kunnen zijn.
Ze vertelden me daar ook dat wanneer de uitslag bijvoorbeeld 5 miljoen deeltjes is, dat het dan niet meer onder de miljoen komt door flink te gassen, maar heb je zelf een roetfilter dat ook net boven de waardes zit, probeer dit dan eerst eens, een nieuwe, dure roetfilter kan altijd nog.
Helaas werd hij afgekeurd vanwege een te hoge roetuitstoot.
Dat was balen, want vorig jaar was er nog een nieuwe roetfilter ( origineel Fiat ) onder gezet voor veel geld.
Hij had 1,2 miljoen deeltjes, terwijl 1 miljoen is toegestaan.
Bij het keuringsstation zeiden ze plankgas op en neer naar Den Bosch te rijden, dat had al vaker geholpen bij anderen.
Dat heb dus ik gedaan, heen en terug, zo'n 25 minuten lang, heb ik de auto plankgas in 3 en 4 gereden.
Er zit een toerenbegrenzer op, dat betekent 4200 a 4300 toeren continue
De motortemperatuur bleef trouwens keurig op 90 graden, daar lette ik wel op.
Bij terugkomst ging de camper weer aan het testapparaat.
Na een paar minuten kreeg ik de felicitaties dat hij er doorheen was met 6600 deeltjes.
Ik dacht in eerste instantie dat hij een halvering bedoelde, van 1,2 miljoen naar 600.000.
Daar was ik al blij mee, maar het bleek dus echt 6.600 te zijn, bijna fabrieksnieuwe waarden dus!
Een enorm verschil!
De camper had vrij lang stil gestaan er er was altijd traag mee gereden, ook met het nieuwe roetfilter dat er vorig jaar nog opgezet was, dat zou de verklaring kunnen zijn.
Ze vertelden me daar ook dat wanneer de uitslag bijvoorbeeld 5 miljoen deeltjes is, dat het dan niet meer onder de miljoen komt door flink te gassen, maar heb je zelf een roetfilter dat ook net boven de waardes zit, probeer dit dan eerst eens, een nieuwe, dure roetfilter kan altijd nog.
- Bijlagen
-
- apk.jpg (55.86 KiB) 895 keer bekeken
- Bob Diesel
- Berichten: 31991
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Goed dat het gelukt is Bas
Maar dit hoort eigenlijk iedere dieselrijder te weten
Regelmatig goed door trekken , en nooit met een koude motor naar de apk
Eerst goed warm stoken ,zo als jij beschrijft
Maar dit hoort eigenlijk iedere dieselrijder te weten
Regelmatig goed door trekken , en nooit met een koude motor naar de apk
Eerst goed warm stoken ,zo als jij beschrijft
- Bas vd laar
- Berichten: 6340
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Dat klopt, maar nu heb ik wel extreem gereden, zo rijdt niemand met zijn camper.
Ik plaats dit verhaal ook omdat er hier “experts” zijn die zeggen dat dit nooit werkt.
Maar het kan dus wel degelijk goed uitpakken en je een heleboel geld schelen
Ik plaats dit verhaal ook omdat er hier “experts” zijn die zeggen dat dit nooit werkt.
Maar het kan dus wel degelijk goed uitpakken en je een heleboel geld schelen
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Ik ben onder de indruk van het resultaat !
Van 1.200.000 naar 6.600 ...
Maar eigenlijk zou dit niet mogen.
Van een goed gebouwd roetfiltersysteem, in normale staat van werking, zou je toch veronderstellen, dat het in alle gebruiksomstandigheden ver weg blijft, van die tenslotte niet zo strenge maximum ppm roet waardes.
Zo meteen gaat iedereen op weg naar de APK met extreem toerental rijden.
Met schade tot gevolg.
Van 1.200.000 naar 6.600 ...
Maar eigenlijk zou dit niet mogen.
Van een goed gebouwd roetfiltersysteem, in normale staat van werking, zou je toch veronderstellen, dat het in alle gebruiksomstandigheden ver weg blijft, van die tenslotte niet zo strenge maximum ppm roet waardes.
Zo meteen gaat iedereen op weg naar de APK met extreem toerental rijden.
Met schade tot gevolg.
Groeten Kampo
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Vooral niet het nieuwe rijden toepassen en zeker niet met een diesel.
En theorie en praktijk liggen mijlen ver uit elkaar.
Vopper
En theorie en praktijk liggen mijlen ver uit elkaar.
Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
-
- Berichten: 6878
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Eigenlijk geen hoog toeren, maar zwaar belasten.
Dus met tegenwind een paar keer de Pietersberg op. Of nog stijler.
Dus met tegenwind een paar keer de Pietersberg op. Of nog stijler.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Die zgn Pietersberg dat is toch geen berg...
Dat gezegd hebbende, gewoon stukje fijne autobahn en flink warm laten worden doet ook wonderen.
Het nieuwe rijden is goed voor electriekers. Die moeten dat omdat ze anders te snel met lege accu komen te staan.
Een brandstof auto en zeker een diesel moet af en toe eens op zijn ballen krijgen, dan houd ie het langer vol.
De Autobahn op ermee en gaan met die bak, dat werkt echt prima. En is ook nog veiliger ook dan om dat in NL te doen.
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Even van de Pietersberg door naar Luik en na Luik trap je hem flink de bult op.
Dan brandt hij wel schoon.
Dan brandt hij wel schoon.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Bob Diesel
- Berichten: 31991
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Geen heuvel of berg nodig
Gewoon hoog in zijn toeren
En dat is dus net niet in het rood trappen
Bas deed het +- 50 km lang
Ik deed het zo,n 7 km voor ik bij het apk adres was
En had bij de roetmeting altijd een voldoende
Een tijdje terug hadden we ook zo,n topic
viewtopic.php?p=2315081&hilit=Toeren+apk#p2315081
Gewoon hoog in zijn toeren
En dat is dus net niet in het rood trappen
Bas deed het +- 50 km lang
Ik deed het zo,n 7 km voor ik bij het apk adres was
En had bij de roetmeting altijd een voldoende
Een tijdje terug hadden we ook zo,n topic
viewtopic.php?p=2315081&hilit=Toeren+apk#p2315081
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Inderdaad als de waardes ergens tussen de 1 en 2 miljoen zitten dan kun je verschillende dingen eerst even proberen.
Zoals Bas beschrijft kun je even een flink stuk op toeren gaan rijden. Ook kun je een week op Neste MY Renewable Diesel ( wel eerst de meeste normale diesel eruit) gaan rijden daar zijn ook goede ervaringen mee. Sommige toevoegingen willen ook nog wel eens een beter resultaat geven.
Kom je in de hogere waardes dan kun je het gaan vergeten, of het filter is compleet verzadigd of gescheurd.
Voordat je aan een duur nieuw roetfilter gaat kun je nog even het volgende testje doen. Daarmee kun je testen of je filter inderdaad de schuldige is:
Doe de deeltjes test direct op de normale wijze in de uitlaat. Daarna een opening zoeken/creëren voor het roetfilter door bijvoorbeeld de lambda sonde te verwijderen. Steek de deeltjesteller door dat gat naar binnen en doe de test nogmaals.
Is het verschil tussen die 2 metingen niet groot dan is de roetfilter de boosdoener. Zit er wel een groot verschil tussen dan zit het probleem ergens aan/in de motor. Met deze test kun je voorkomen dat je onterecht eerst een duur nieuw roetfilter laat monteren.
Zoals Bas beschrijft kun je even een flink stuk op toeren gaan rijden. Ook kun je een week op Neste MY Renewable Diesel ( wel eerst de meeste normale diesel eruit) gaan rijden daar zijn ook goede ervaringen mee. Sommige toevoegingen willen ook nog wel eens een beter resultaat geven.
Kom je in de hogere waardes dan kun je het gaan vergeten, of het filter is compleet verzadigd of gescheurd.
Voordat je aan een duur nieuw roetfilter gaat kun je nog even het volgende testje doen. Daarmee kun je testen of je filter inderdaad de schuldige is:
Doe de deeltjes test direct op de normale wijze in de uitlaat. Daarna een opening zoeken/creëren voor het roetfilter door bijvoorbeeld de lambda sonde te verwijderen. Steek de deeltjesteller door dat gat naar binnen en doe de test nogmaals.
Is het verschil tussen die 2 metingen niet groot dan is de roetfilter de boosdoener. Zit er wel een groot verschil tussen dan zit het probleem ergens aan/in de motor. Met deze test kun je voorkomen dat je onterecht eerst een duur nieuw roetfilter laat monteren.
- seth_space
- Berichten: 8706
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
De roetmeting is absoluut niet te vergelijken met de deeltjestest.Bob Diesel schreef: ↑do 21 mar 2024, 16:34Bas deed het +- 50 km lang
Ik deed het zo,n 7 km voor ik bij het apk adres was
En had bij de roetmeting altijd een voldoende
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
En zeker niet naar de Apk,als de motor pas gerenegeerd heeft !! ,verder zie je ook de verschillende regels ,tussen de EU landen,waarom dat dan weer nodig is ?……..https://dutchperformanceproducts.nl/ken ... t-keuring/
Hans