Roetfilter schoonbranden tijdens rijden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door Dekker-Achterhoek »

En voor de Noord Nederlanders;
Bij een stevige wind de afsluitdijk heen en weer. Heb je altijd 1 x windje tegen (maar let op de snelheidscontroles :bang: )

Wij rijden relatief weinig, dus tanken uit voorzorg (!) altijd BP Ultimate Diesel. Op jaar basis bij 4000 km/j en verbruik 1 : 10 gemiddeld = 400 x 0,09 = € 36,- duurder (prijspijl 21-03-2024)
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Camperrer
Berichten: 161
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door Camperrer »

Starten van roetfilter regeneratie is toch afhankelijk van een aantal parameters/voorwaarden?
Duur van rit, motortemperatuur, Oomgevingstempertuur, toerental, vollastbedrijf, airco in, enz kunnen ervoor zorgen dat de regeneratie niet start of niet afgewerkt word . Deze voorwaarden verschillend van merk tot merk .
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door Aloys »

Er zijn toch ook middelen die je kunt toevoegen om daarna een eindje te gaan rijden? Iets dergelijks heeft mijn monteur gedaan nadat ie niet in eenmaal door de roetkeuring kwam. Daarna was het goed.
De volgende keer dat ik 'm wegbreng voor de APK zal ik wat meer toeren maken hoewel dat een beetje tegen mijn gevoel in gaat... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
geerinck
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 22:24

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door geerinck »

Bij mij is er nog nooit een roetkeuring gebeurt, de uitlaat stopt ergens in het midden onder het voertuig.
De mensen van de controle gaan niet op hun buik liggen om de sonde te plaatsen.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door AadenAnke »

Gewoon wat vaker met een toerental van boven de 22/2300 rijden en lekker doortrekken met invoegen e.d. vroeger met de oudere diesels gooide ik er wel een paar liter benzine bij als ik er weer eens eentje schoon moest rijden. Deed ik voor een bevriende handelaar die nogal wat diesel automaten verhandelde. Nam dan zo’n wagen een dag mee als ik naar Heerenveen ging 418km uit en thuis met een leuke km vergoeding van de baas en met een leuk zakcentje van de handelaar :lol: en als ik dan voor 7 uur ‘‘s morgens Utrecht voorbij was op de A27 en de A6 trappen dan kwam de troep er wel uit. Soms dacht je dan zoveel zwarte rook als het maar goed gaat. Ging het altijd. Was nog in de tijd zonder deeltjes teller natuurlijk en dat benzine erbij gooien zou ik met de moderne diesel ook zeker niet doen. Maar met oudje

Gr Aad
Driekske
Berichten: 767
Lid geworden op: wo 07 jun 2023, 12:44

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door Driekske »

Dit probleem is hier mee natuurlijk niet weg nu ben je wel door de APK gekomen.

Het probleem wort op deze manier door geschoven naar een ander .
Deze roet deeltjes kunnen ook andere oorzaken hebben hoeft niet altijd aan een verstopt roetfilter te liggen.
bv te veel roet in het EGR gebeuren en een slechte lambdasonde
maar je kunt bij uitlezen toch zien hoeveel % je roetfilter vervuilt is .
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door TestCase »

Ik rij bijna altijd boven de 2200 toeren en bij invoegen bijv. rustig over de 3000. Laatste APK, eind feb., kwam de keurmeester met de uitdraai van de meting. Bijna niets!
Ducato, 2.3, 130pk van 2017 (Euro 6....)
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door jaap van duijn »

Dat is allemaal mooi gezegd, maar mijn dealer verteld mij "zet de camper maar neer en we kijken vandaag of morgen als er tijd is voor die APK".
Dus krijg ik dat nooit gedaan met "warme motor", die mannen gaan echt geen toetje maken.
Maar nadat ik alarmen kreeg als P401 ben ik de ERG klep gaan schoonmaken, wat heet er zat wat kool in maar dat kon t euvel niet zijn, ondertussen tanken we alleen de premium diesel de laatste 6000 km en is t niet meer voorgekomen.
Ook rijd ik nu niet meer op de robot automaat en tussen 90-100 km/uur maar meest net 100 of effe er boven (is niet mijn stiel) en dan geregeld op de grote weg in de 5e van de 6 en automaat uit.
Aan het nieuwe rijden had ik nooit gedacht, ik rijd al meer als 40 jaar automaat, en zo de versnelling koos reed ik, met auto, aanhanger en caravan door Europa.
Maar alles kan veranderen ik houd mij nu dus meer aan "belast" rijden gebruik wel meer brandstof maar voed geen DPF spul meer in de diesel tank kostte ook al 26,00€ bij de materiaal handel, daar kan je een hoop "dure" diesel voor tanken toch.
23 april voor de APK we gaan het mee maken .

grtn Jaap van Duijn.
Laatst gewijzigd door jaap van duijn op za 23 mar 2024, 8:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Gebruikersavatar
Max Power
Berichten: 63
Lid geworden op: za 23 jul 2022, 10:07
Locatie: Het groene Woud

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door Max Power »

hathi schreef:
do 21 mar 2024, 19:51
En zeker niet naar de Apk,als de motor pas gerenegeerd heeft !! ,verder zie je ook de verschillende regels ,tussen de EU landen,waarom dat dan weer nodig is ?……..https://dutchperformanceproducts.nl/ken ... t-keuring/
Ik lees in je link "de focus ligt op motoren waar het roetfilter is verwijderd'

Vraag ik me gelijk af, mijn Euro 4, 2.8hdi heeft nooit een roetfilter gehad, maar vorig jaar ook geen opmerking over te veel deeltjes.
Hoe moet ik dat zien?
tonic
Berichten: 2463
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door tonic »

Niet zo moeilijk.
De keurmeester raadpleegt het voertuig in de RDW systemen als daar de fijnstofindicator op "ja" staat dan dient er een fijnstofmeting uitgevoerd te worden. Staat die op "nee" dan volgt er een ouderwetse roetmeting (of in sommige gevallen is uitlezen voldoende afhankelijk van bouwjaar).
Als de fijnstofmeting niet goed is dan kun je er voor voertuigen van voor 2018 voor kiezen om de fijnstofindicator op "nee" te laten zetten. Je gaat dan 15% meer houderschapsbelasting betalen en het voertuig wordt dan vervolgens uitgelezen of onderworpen aan een ouderwetse roetmeting en kan vervolgens weer goedgekeurd worden.
Bij voertuigen van na 2018 kan dat niet meer en zal er altijd gerepareerd moeten worden.
tonic
Berichten: 2463
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door tonic »

geerinck schreef:
vr 22 mar 2024, 7:57
Bij mij is er nog nooit een roetkeuring gebeurt, de uitlaat stopt ergens in het midden onder het voertuig.
De mensen van de controle gaan niet op hun buik liggen om de sonde te plaatsen.
Waarschijnlijk is uw voertuig van 2006 of jonger en staat de fijnstofindicator op "nee". Dan mag het voertuig EOBD uitgelezen worden pas als daar een fout in voorkomt dient er een roetmeting plaats te vinden.
dat mijn uitlaat stopt in het midden verhaal kan ik naar het land van fabeltjes verwijzen. Bij een mogelijke steekproef zou het betreffende bedrijf een probleem hebben omdat ze zich niet aan de geldende regelgeving gehouden hebben.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1601
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door DiffRental »

Zojuist terug van de keuring, vorig jaar meer dan 2 miljoen deeltjes, nu 0 met een nieuw roetfilter.
Nieuw filter gaat weer terug op de plank voor volgend jaar, naast de keuring wielenset. :shh:

Aan het oude filter ook niets te zien, waarschijnlijk uitlaatgas lekkage tussen filter steen en ijzeren behuizing.
Daarom kan het ooit beter zijn om met een koude uitlaat naar de keuring te gaan, ijzer zet meer uit dan het steen. :wink:
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5716
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door Camperic »

Met automaat draait de motor (te) weinig toeren heb ik gemerkt.
Ongetwijfeld is vanwege milieutechnische (uitstootwaarden) en commerciële (verbruik) reden gekozen voor deze afstelling.
Naast dat het niet goed is voor de motor voelt het ook niet goed om zo laag in toeren te rijden :-?
Ik verwacht de kick down functie en mogelijkheid om handmatig een versnelling te kiezen regelmatig te gaan gebruiken :D
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Camperic schreef:
vr 22 mar 2024, 12:52
Met automaat draait de motor (te) weinig toeren heb ik gemerkt.
Ik verwacht de kick down functie en mogelijkheid om handmatig een versnelling te kiezen regelmatig te gaan gebruiken :D
En dat is nu precies de rijstijl, zoals ik mezelf al jaren geleden heb aangeleerd. En rij inmiddels al ruim 30 jaar automaten :thumbup:
Zeker in heuvelachtige en/of bergen kiest de automaat niet altijd een 'logische'-versnelling. Wat ik in de Ducato mis is een versnellingsindcator als je 'automatisch'-rijdt (staat er alleen D op de indicator). Alleen bij handmatig (+ / - ) is de gekozen versnelling zichtbaar.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie