Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Ik heb ervaring, want mijn auto heeft ook een automaat helaas. Echter met V8 benzinemotor, dus daar heb ik geen last van een roetfilter dat moet worden schoon gebrand
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Onvolledige verbranding geeft de grootste roetuitstoot, en dat wordt bereikt door vermogen te vragen op lage toerentallen.
Met wat hogere toerentallen draaien reduceer je de roetuitstoot van de motor al fors, en roet wat niet geproduceerd wordt hoeft het roetfilter ook niet te verwerken.
Mijn oude bedrijfsbus (Transit 2.2 TDCi euro 5 bj. 2011) heeft de teller inmiddels op 380.000 km staan, alle originele milieumeuk zit er nog steeds in en het werkt ook nog steeds probleemloos...maar ik trap hem ook rustig door naar de 3500rpm als er 2½ ton aan de trekhaak hangt.
Met wat hogere toerentallen draaien reduceer je de roetuitstoot van de motor al fors, en roet wat niet geproduceerd wordt hoeft het roetfilter ook niet te verwerken.
Mijn oude bedrijfsbus (Transit 2.2 TDCi euro 5 bj. 2011) heeft de teller inmiddels op 380.000 km staan, alle originele milieumeuk zit er nog steeds in en het werkt ook nog steeds probleemloos...maar ik trap hem ook rustig door naar de 3500rpm als er 2½ ton aan de trekhaak hangt.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Is het niet zo dat je een moderne diesel niet kan overvoeden?
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Een diesel hoort altijd een luchtoverschot te hebben. Ook de ouderwetse al.
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Waarom vorig jaar dan niet plankgas op en neer naar den Bosch maar een nieuw filter?Bas vd laar schreef: ↑do 21 mar 2024, 13:04Vandaag ging ik met een Ducato 2.3 Multi-Jet 2 180 pk, naar de APK
Helaas werd hij afgekeurd vanwege een te hoge roetuitstoot.
Dat was balen, want vorig jaar was er nog een nieuwe roetfilter ( origineel Fiat ) onder gezet voor veel geld.
Hij had 1,2 miljoen deeltjes, terwijl 1 miljoen is toegestaan.
Bij het keuringsstation zeiden ze plankgas op en neer naar Den Bosch te rijden, dat had al vaker geholpen bij anderen.
Dat heb dus ik gedaan, heen en terug, zo'n 25 minuten lang, heb ik de auto plankgas in 3 en 4 gereden.
Er zit een toerenbegrenzer op, dat betekent 4200 a 4300 toeren continue
De motortemperatuur bleef trouwens keurig op 90 graden, daar lette ik wel op.
Bij terugkomst ging de camper weer aan het testapparaat.
Na een paar minuten kreeg ik de felicitaties dat hij er doorheen was met 6600 deeltjes.
Ik dacht in eerste instantie dat hij een halvering bedoelde, van 1,2 miljoen naar 600.000.
Daar was ik al blij mee, maar het bleek dus echt 6.600 te zijn, bijna fabrieksnieuwe waarden dus!
Een enorm verschil!
De camper had vrij lang stil gestaan er er was altijd traag mee gereden, ook met het nieuwe roetfilter dat er vorig jaar nog opgezet was, dat zou de verklaring kunnen zijn.
Ze vertelden me daar ook dat wanneer de uitslag bijvoorbeeld 5 miljoen deeltjes is, dat het dan niet meer onder de miljoen komt door flink te gassen, maar heb je zelf een roetfilter dat ook net boven de waardes zit, probeer dit dan eerst eens, een nieuwe, dure roetfilter kan altijd nog.
- Bas vd laar
- Berichten: 6340
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
De vorige eigenaar had deze al laten vervangen, ik heb me ook afgevraagd of hij dit had kunnen voorkomen.
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Op z,n minst had men dat kunnen checken,zoals Tonic eerder al aan gaf … Voordat je aan een duur nieuw roetfilter gaat kun je nog even het volgende testje doen. Daarmee kun je testen of je filter inderdaad de schuldige is:
Doe de deeltjes test direct op de normale wijze in de uitlaat. Daarna een opening zoeken/creëren voor het roetfilter door bijvoorbeeld de lambda sonde te verwijderen. Steek de deeltjesteller door dat gat naar binnen en doe de test nogmaals.
Is het verschil tussen die 2 metingen niet groot dan is de roetfilter de boosdoener. Zit er wel een groot verschil tussen dan zit het probleem ergens aan/in de motor. Met deze test kun je voorkomen dat je onterecht eerst een duur nieuw roetfilter laat monteren,…………maar ook in mijn eerdere antwoord staan nog enkele tips,al is het ook reclame voor hun product !…….maar de meeste garages beginnen er niet eens aan,te veel tijd en energie ,een nieuw filter gaat sneller,en dat kan wel berekend worden??
Doe de deeltjes test direct op de normale wijze in de uitlaat. Daarna een opening zoeken/creëren voor het roetfilter door bijvoorbeeld de lambda sonde te verwijderen. Steek de deeltjesteller door dat gat naar binnen en doe de test nogmaals.
Is het verschil tussen die 2 metingen niet groot dan is de roetfilter de boosdoener. Zit er wel een groot verschil tussen dan zit het probleem ergens aan/in de motor. Met deze test kun je voorkomen dat je onterecht eerst een duur nieuw roetfilter laat monteren,…………maar ook in mijn eerdere antwoord staan nog enkele tips,al is het ook reclame voor hun product !…….maar de meeste garages beginnen er niet eens aan,te veel tijd en energie ,een nieuw filter gaat sneller,en dat kan wel berekend worden??
Hans
- Bas vd laar
- Berichten: 6340
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Roetfilter schoonbranden tijdens rijden
Ik mag hopen dat ze destijds eerst getest en iets geprobeerd hebben, maar het zou ook zomaar kunnen dat dat niet gebeurd is.