Meer medicijnen voor op vakantie

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Meer medicijnen voor op vakantie



Bericht door Dafluc »

Je snapt niet dat er nog mensen zijn die betalen bij de kassa.... Maar terug naar de vraag graag. Hoe je hier in Nederland voor langer dan een maand medicijnen kunt krijgen dus.
Afbeelding
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Meer medicijnen voor op vakantie



Bericht door roma »

De vraag is hoe je het doet met medicijnen op vakantie als je maar voor een maand meekrijgt. Thats the problem. Dan sta je daar in het verre en wat doe je dan?
Trouwens als je de grens over gaat dan neem je van jouw apotheek een uitdraai mee van de medicijnen die je gebruikt. Wat in het ene land is toegestaan is verboden in een ander land. En die uitdraai helpt ook als je in een vreemde apo staat of bij de douane, eventueel in combinatie met jouw id. Gelukkig slik ik nagenoeg niets.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Meer medicijnen voor op vakantie



Bericht door Dafluc »

De vraag is hoe je bij je eigen apotheek hier in Nederland genoeg medicijn meekrijgt om langer dan een maand op vakantie te kunnen. Dus je hoeft verder niks in den vreemde. Genoeg reacties waaruit blijkt dat het ook gewoon kan. Ik krijg zelf bijvoorbeeld alles voor drie maanden. Al is een lijst inderdaad verstandig om bij je te hebben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
freedom2
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 26 nov 2004, 18:30

Re: Meer medicijnen voor op vakantie



Bericht door freedom2 »

roma schreef:
do 21 mar 2024, 9:18
Thuis al afspraak maken met arts / apotheek voor medicijnen voor langere periode.

Maar je hebt wel eens zo'n tubetje of pillen van enkele jaren terug en die zijn op. Locale pharmacie wil je niets verstrekken. Vraag dan per email aan je arts voor een recept. Via je phone kan je het dan bij de lokale apo ophalen.

En mijn truc als niets lukt voor een vertrouwd en doorsnee medicijn en wanneer de lokale apo zegt dat je eerst een arts moet bezoeken, dan doe ik het volgende: thuis heb ik enkele doktersbriefjes gemaakt met naam huisarts (gewoon een fakenaam en een fakeadres), schrijf er mijn naam op, mijn geboortedatum en het gewenste smeersel, ga er mee naar een pharmacie, waar ik probleemloos dat tubetje of die pilletjes krijg. Oplichting? Wie licht ik op? De genoemde arts bestaat niet, het medicijn betaal ik zelf, rekening gaat niet naar verzekering, ik bespaar me de kosten en de tijd van artsenbezoek ter plekke en ik ontvang medicijnen waarvan de werking me al jaren bekend bekend is.
Voor mij is dit zelfs schriftvervalsing dus strafbaar. Echt om fier op te zijn.
Hermine
Berichten: 253
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Meer medicijnen voor op vakantie



Bericht door Hermine »

Er zijn redenen waarom een beperkte hoeveelheid medicatie verstrekt wordt:

https://kennisbank.patientenfederatie.n ... geschreven.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rschrijven

Soms is een overzicht of medicijnenpaspoort niet voldoende:

https://www.hetcak.nl/medicijnen-mee-op-reis/

En er zijn ook landen die niet toestaan dat je een voorraad voor meer dan een bepaalde tijd meeneemt.

Zorg dus zeker voor een goede voorbereiding en begin zoals al meerdere keren opgemerkt met overleg met je (huis)arts en apotheker. Hopelijk kun je snel van een lekker lange vakantie genieten.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Meer medicijnen voor op vakantie



Bericht door rbisdom »

Ik las ergens iets over iemand die in een excel lijst de hoeveelheid medicijnen bijhield en zo ook wist hoeveel er nodig is tot einde vakantie. Kan dat bericht niet meer vinden. Maar bracht me, als excel liefhebber, wel op een idee.
Ik moet de medicatie bijhouden van mezelf, mijn vrouw en mijn dochter. Elk toch wel een pilletje of 5 per dag. In een paar minuten een lijstje gemaakt waar ik de hoeveelheid medicijnen van vandaag invul en dan precies zie tot welke datum ik genoeg heb. Zo kan ik op tijd de juiste hoeveelheid bij bestellen. Handig!
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Meer medicijnen voor op vakantie



Bericht door roma »

freedom2 schreef:
do 21 mar 2024, 16:09
Voor mij is dit zelfs schriftvervalsing dus strafbaar. Echt om fier op te zijn.
Je hebt gelijk. Schiet me af. Ik heb dit 2 keer gedaan voor een tubetje van rond de 10 Euro. 1 x in Litauen en 1 x in Botswana.
Gebruikersavatar
Rens en Riet
Berichten: 958
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 19:28
Locatie: Roosendaal

Re: Meer medicijnen voor op vakantie



Bericht door Rens en Riet »

Rob Ik denk dat de apotheker jou perfect kan helpen


Mvg ,Rens
Doe wat je niet kunt laten
en laat doen wat je niet kunt.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Meer medicijnen voor op vakantie



Bericht door rbisdom »

Dat klopt ook wel, maar het loopt van ons drieën niet gelijk op. Daarnaast gebeurt het regelmatig dat de gekregen hoeveelheid niet klopt omdat er niet genoeg leverbaar was of dat de verzekeraar er anders over denkt. Zo af en toe moeten we het apotheek erop wijzen dat we van een bepaald medicijn er niet genoeg hebben. Ook daar personeelsgebrek. Met deze excel lijst heb ik direkt inzage in onze voorraad, op voorwaarde dat ik alles wat binnenkomt er direkt in verwerk. Dat is 3 minuten werk.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Meer medicijnen voor op vakantie



Bericht door jaap van duijn »

@RBisdom,

Kan ook goed verkeerd lopen.
In Katwijk wonen er zoveel J. van Duijn mensen - zelf in mijn lagere school klas 4 stuks en jarig in de maand april, mei en juni
Dat liep toen al verkeerd.
Nu ik van 22-06-1950 echtgenote van 18-06-1954 we hebben zelfde huis arts, wonen op zelfde adres :) en hebben 4 medicijnen de zelfde maar andere samenstelling of grootte bij apotheek goed opletten welke we krijgen altijd natellen bij ophalen en zien of t juiste zijn, vervelend maar 8 op 10 klopt er iets niet.
Door dat we alle twee gedotterd zijn komen we aan zelfde medicijnen, maar er wordt snel iets verkeerd gelezen, helaas.

grtn Jaap van Duijn.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Meer medicijnen voor op vakantie



Bericht door TestCase »

Ik heb afgezien van het automatisme dat de apotheek automatisch bijbesteld en een seintje geeft. Ik ga steeds zelf ruim te vroeg, weken, weer nieuwe halen en heb zo een buffer. Ik krijg voor 3 maanden mee en ga steeds na 2 maanden weer nieuwe bestellen zo heb ik na 3 keer 3 maanden extra. Gaat nog prima maar zal niet voor elk medicijn werken?

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Meer medicijnen voor op vakantie



Bericht door jaap van duijn »

@TestCase,

Juist zo doen we het ook, niets op apotheek afroep zelf recepten vragen en zelf afhalen.
En ja tijdig immers de voorraad is klein mijnheer.

Grtn Jaap van Duijn
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Meer medicijnen voor op vakantie



Bericht door willemzon »

Uiteraard krijg ik ook medicijnen mee voor langere tijd.
Even een zijsprongetje,
Ik neem aan dat ook iedereen een medisch paspoort heeft, verkrijgbaar bij de apotheek, waar ook in het engels het eea is beschreven.

Gr Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Meer medicijnen voor op vakantie



Bericht door jaap van duijn »

+1

Echtgenote ook :)
Grtn Jaap van Duijn
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Plaats reactie