LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 14:36
LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play
Wij zijn in het bezig van een integraal camper uit 2018 op het ducato chassis (euro 6). De standaard huishoudaccu (85Ah) doet het nog maar we willen kijken of we gemakkelijk en tegen een vriendelijke prijs over kunnen op LifePO4. We hebben geen zonnepaneel maar staan ook niet zo vaak op plekken zonder stroom (en dan doorgaans max 1 of 2 nachten). Ook gebruiken we niet super veel stroom als we niet aan de walstroom staan (geen koffiezetten, ovens, etc. ). We willen met name de verlichting aanhouden, telefoons op kunnen laden en als het mogelijk is een paar uurtjes TV kijken via Starlink.
Het liefste willen we de nieuwe accu op de plek van de oude accu plaatsen en niet al te veel extra attributen bij moeten plaatsen.
Wat zou een goede oplossing zijn om onder de stoel te plaatsen? Ik heb zelf al de Li Time 100Ah H190 gezien (299 EUR) die onder een ducato stoel zou moeten passen. Wat moet ik daar dan nog bijplaatsen om het werkend te krijgen en deze accu automatisch wordt opgeladen aan de walstroom en tijdens het rijden?
Als er handige methodes zijn om toch een accu met grotere capaciteit te plaatsen dan staan we daar zeker voor open.
Het liefste willen we de nieuwe accu op de plek van de oude accu plaatsen en niet al te veel extra attributen bij moeten plaatsen.
Wat zou een goede oplossing zijn om onder de stoel te plaatsen? Ik heb zelf al de Li Time 100Ah H190 gezien (299 EUR) die onder een ducato stoel zou moeten passen. Wat moet ik daar dan nog bijplaatsen om het werkend te krijgen en deze accu automatisch wordt opgeladen aan de walstroom en tijdens het rijden?
Als er handige methodes zijn om toch een accu met grotere capaciteit te plaatsen dan staan we daar zeker voor open.
Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play
Ik ga nu een aantal LFP goeroes op hun tenen trappen, want je moet van alles aanpassen als je een LFP plaatst.
Ik heb onze 95 Ah semitractie accu vervangen door een Litime 100 Ah. Één op één omgeruild en aangesloten zonder verdere aanpassingen. Werkt prima.
Onze EBL 104 levert een laadstroom van 10 A bij 14,4V. Dat is niet optimaal voor een LFP, maar goed genoeg. De LFP wordt niet optimaal geladen, want dat zou 14,6V mogen/moeten zijn en hij komt zo net niet helemaal 100% vol, maar dat boeit me niet. 2x Per jaar laad ik hem een keer met de bijbehorende Litime lader naar de volle 100%. Zo heb ik het gedaan, zonder verdere investeringen.
Ik heb onze 95 Ah semitractie accu vervangen door een Litime 100 Ah. Één op één omgeruild en aangesloten zonder verdere aanpassingen. Werkt prima.
Onze EBL 104 levert een laadstroom van 10 A bij 14,4V. Dat is niet optimaal voor een LFP, maar goed genoeg. De LFP wordt niet optimaal geladen, want dat zou 14,6V mogen/moeten zijn en hij komt zo net niet helemaal 100% vol, maar dat boeit me niet. 2x Per jaar laad ik hem een keer met de bijbehorende Litime lader naar de volle 100%. Zo heb ik het gedaan, zonder verdere investeringen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play
Datzelfde plan heb ik ook, nu 2 x 95 Ah gelaccu's en deze één op één wisselen voor 2 x 150Ah LifePo4.
Er ligt 250 Wp aan zonnepanelen op dak die middels een Mppt regelaar normaliter de laadstroom leveren.
Er zit een EBL208s in de camper die 18 ampère laadstroom levert mocht ik eens aan de walstroom sta.
En net als EasyBee schrijft kan de camper als ik thuis ben die laatste paar procenten wel tot zich nemen middels een kleine losse LifPo4 lader.
Er ligt 250 Wp aan zonnepanelen op dak die middels een Mppt regelaar normaliter de laadstroom leveren.
Er zit een EBL208s in de camper die 18 ampère laadstroom levert mocht ik eens aan de walstroom sta.
En net als EasyBee schrijft kan de camper als ik thuis ben die laatste paar procenten wel tot zich nemen middels een kleine losse LifPo4 lader.
Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play
Een en ander is natuurlijk afhankelijk hoe de hh-accu en de startaccu van elkaar gescheiden zijn.
Is dat met een intelligent relais zal dat relais niet ontkoppelen door de hogere spanning van de lfp.
Dat moet dan wel ff gecontroleerd worden hoe dat zit en indien nodig moet dat aangepast worden.
Dat je laadt met een lader die niet heel geschikt is is minder goed voor de lfp en zal de levensduur bekorten.
Is dat erg ??
Een flinke lfp laden met een kleine dynamo, is dat erg??
Is dat met een intelligent relais zal dat relais niet ontkoppelen door de hogere spanning van de lfp.
Dat moet dan wel ff gecontroleerd worden hoe dat zit en indien nodig moet dat aangepast worden.
Dat je laadt met een lader die niet heel geschikt is is minder goed voor de lfp en zal de levensduur bekorten.
Is dat erg ??
Een flinke lfp laden met een kleine dynamo, is dat erg??
-
- Berichten: 2356
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play
Een kleine LFP laden met een flinke dynamo, is dat erg?
Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play
Het beste is dat de verhoudingen tussen acculader/dynamo en LFP accu in balans zijn.
Natuurlijk kan het. Weet gewoon dat een drop in oplossing zonder verdere aanpassingen niet optimaal is
en zal leiden tot verkorte levensduur. Hoeveel korter ? Hangt af van de situatie en het gebruik.
In alle gevallen heb je belangrijke aandachtspunten:
1. Voor de werking moeten gekeken worden naar het type scheidingsrelais. Als het verkeerd is dan werkt een LFP upgrade niet en zal de LFP accu zich steeds ontladen in de startaccu. Een LFP heeft een hogere rustspanning als een LZ accu.
Kost je in de meeste gevallen een extra booster. Dan ben je ook het mee laden van de startaccu op 230V tijdens de stalling kwijt.
2. Voor je eigen veiligheid moeten de bekabeling en zekeringen nieuw gedimensioneerd worden.
3. Je moet bekend zijn met de capaciteit van de BMS van de drop in LFP accu die je koopt.
Dat is de maximum stroom je continu mag afnemen. Goedkope LFP accu's zijn daar (heel) beperkt.
Ook kan je best nog wat extra reserve aanhouden en dus niet tot het maximum belasten, als je ziet hoe dun de inwendige kabeltjes uitgevoerd werden.
4. De temperatuur problematiek van een LFP maakt dat het gebruik in de winter "lastig" kan zijn.
5. En een persoonlijke bedenking. Waarom zou je je beperken tot een 100Ah LFP. Je loopt het risico van volgend jaar al meteen meer capaciteit te willen. Ik zou hier minstens 150Ah nemen, aan die lage prijzen. Dat is even veel werk maar wel meer autonomie.
Natuurlijk kan het. Weet gewoon dat een drop in oplossing zonder verdere aanpassingen niet optimaal is
en zal leiden tot verkorte levensduur. Hoeveel korter ? Hangt af van de situatie en het gebruik.
In alle gevallen heb je belangrijke aandachtspunten:
1. Voor de werking moeten gekeken worden naar het type scheidingsrelais. Als het verkeerd is dan werkt een LFP upgrade niet en zal de LFP accu zich steeds ontladen in de startaccu. Een LFP heeft een hogere rustspanning als een LZ accu.
Kost je in de meeste gevallen een extra booster. Dan ben je ook het mee laden van de startaccu op 230V tijdens de stalling kwijt.
2. Voor je eigen veiligheid moeten de bekabeling en zekeringen nieuw gedimensioneerd worden.
3. Je moet bekend zijn met de capaciteit van de BMS van de drop in LFP accu die je koopt.
Dat is de maximum stroom je continu mag afnemen. Goedkope LFP accu's zijn daar (heel) beperkt.
Ook kan je best nog wat extra reserve aanhouden en dus niet tot het maximum belasten, als je ziet hoe dun de inwendige kabeltjes uitgevoerd werden.
4. De temperatuur problematiek van een LFP maakt dat het gebruik in de winter "lastig" kan zijn.
5. En een persoonlijke bedenking. Waarom zou je je beperken tot een 100Ah LFP. Je loopt het risico van volgend jaar al meteen meer capaciteit te willen. Ik zou hier minstens 150Ah nemen, aan die lage prijzen. Dat is even veel werk maar wel meer autonomie.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 2356
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play
Ik blijf het herhalen. Met een hoofdschakelaar op de LFP accu in de uitgeschakelde stand, kan je heel goed met de originele 230V (EBL) lader de startaccu laden.Dan ben je ook het mee laden van de startaccu op 230V tijdens de stalling kwijt.
Er komt in dat geval geen druppel stroom in de LFP accu.
Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play
Niet als je een booster moet gebruiken.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 2356
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play
Ik zie de relatie tussen een booster en het laden in de stalling niet.
Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play
Dat is dan afhankelijk hoe een lader dat laden van de startaccu doet.
Zoals ik aangaf als dat gebeurt met behulp van een intelligent relais zal dat relais vervangen moeten worden en werkt het laden op die manier niet meer.
Zoals ik aangaf als dat gebeurt met behulp van een intelligent relais zal dat relais vervangen moeten worden en werkt het laden op die manier niet meer.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 14:36
Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play
Dank allen voor de tips! Zo te zien is er toch nog wel wat extra werk nodig om het allemaal veilig te houden. Daarnaast is een omvormer naar 220v ook nog steeds nodig. Wellicht ga ik toch eens kijken naar een Powerstation, zo te zien zijn die er ook al met ca. 1200Wh (vergelijkbaar met 100AH accu) voor ca. 600 euro (Anker). En als de camper nog eens weggaat (wat zo maar kan gebeuren) kan ik de powerstation gewoon meenemen.
Kan ik met een beetje uitgangsvermogen aan de powerstation (bijv 1500Watt) ook de camper aan de powerstation hangen, zijnde walstroom aansluiting?
Kan ik met een beetje uitgangsvermogen aan de powerstation (bijv 1500Watt) ook de camper aan de powerstation hangen, zijnde walstroom aansluiting?
Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play
Dat laatste zou ik niet doen, dan gaan je acculader en vooral je absorptiekoelkast je powerstation in een vrij stevig tempo leegtrekken.....
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play
Ik laad, als ik te weinig stroom heb, gewoon mijn camper op met mijn ecoflow. Dan wel koelkast handmatig op gas.
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6798
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play
Een powerstation als landstroom inzetten zonder aanvullende voorzieningen is niet veilig, zie deze video. https://www.youtube.com/watch?v=OHgpALvAkzs
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017