LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
markprinsen
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 14:36

LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play



Bericht door markprinsen »

Wij zijn in het bezig van een integraal camper uit 2018 op het ducato chassis (euro 6). De standaard huishoudaccu (85Ah) doet het nog maar we willen kijken of we gemakkelijk en tegen een vriendelijke prijs over kunnen op LifePO4. We hebben geen zonnepaneel maar staan ook niet zo vaak op plekken zonder stroom (en dan doorgaans max 1 of 2 nachten). Ook gebruiken we niet super veel stroom als we niet aan de walstroom staan (geen koffiezetten, ovens, etc. ). We willen met name de verlichting aanhouden, telefoons op kunnen laden en als het mogelijk is een paar uurtjes TV kijken via Starlink.

Het liefste willen we de nieuwe accu op de plek van de oude accu plaatsen en niet al te veel extra attributen bij moeten plaatsen.

Wat zou een goede oplossing zijn om onder de stoel te plaatsen? Ik heb zelf al de Li Time 100Ah H190 gezien (299 EUR) die onder een ducato stoel zou moeten passen. Wat moet ik daar dan nog bijplaatsen om het werkend te krijgen en deze accu automatisch wordt opgeladen aan de walstroom en tijdens het rijden?

Als er handige methodes zijn om toch een accu met grotere capaciteit te plaatsen dan staan we daar zeker voor open.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play



Bericht door EasyBee »

Ik ga nu een aantal LFP goeroes op hun tenen trappen, want je moet van alles aanpassen als je een LFP plaatst.
Ik heb onze 95 Ah semitractie accu vervangen door een Litime 100 Ah. Één op één omgeruild en aangesloten zonder verdere aanpassingen. Werkt prima.
Onze EBL 104 levert een laadstroom van 10 A bij 14,4V. Dat is niet optimaal voor een LFP, maar goed genoeg. De LFP wordt niet optimaal geladen, want dat zou 14,6V mogen/moeten zijn en hij komt zo net niet helemaal 100% vol, maar dat boeit me niet. 2x Per jaar laad ik hem een keer met de bijbehorende Litime lader naar de volle 100%. Zo heb ik het gedaan, zonder verdere investeringen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play



Bericht door Cee Pee »

Datzelfde plan heb ik ook, nu 2 x 95 Ah gelaccu's en deze één op één wisselen voor 2 x 150Ah LifePo4.
Er ligt 250 Wp aan zonnepanelen op dak die middels een Mppt regelaar normaliter de laadstroom leveren.
Er zit een EBL208s in de camper die 18 ampère laadstroom levert mocht ik eens aan de walstroom sta.
En net als EasyBee schrijft kan de camper als ik thuis ben die laatste paar procenten wel tot zich nemen middels een kleine losse LifPo4 lader.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play



Bericht door myway »

Een en ander is natuurlijk afhankelijk hoe de hh-accu en de startaccu van elkaar gescheiden zijn.
Is dat met een intelligent relais zal dat relais niet ontkoppelen door de hogere spanning van de lfp.
Dat moet dan wel ff gecontroleerd worden hoe dat zit en indien nodig moet dat aangepast worden.
Dat je laadt met een lader die niet heel geschikt is is minder goed voor de lfp en zal de levensduur bekorten.
Is dat erg ??
Een flinke lfp laden met een kleine dynamo, is dat erg??
CaradoT135
Berichten: 2356
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play



Bericht door CaradoT135 »

Een kleine LFP laden met een flinke dynamo, is dat erg?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play



Bericht door kampo »

Het beste is dat de verhoudingen tussen acculader/dynamo en LFP accu in balans zijn.

Natuurlijk kan het. Weet gewoon dat een drop in oplossing zonder verdere aanpassingen niet optimaal is
en zal leiden tot verkorte levensduur. Hoeveel korter ? Hangt af van de situatie en het gebruik.

In alle gevallen heb je belangrijke aandachtspunten:
1. Voor de werking moeten gekeken worden naar het type scheidingsrelais. Als het verkeerd is dan werkt een LFP upgrade niet en zal de LFP accu zich steeds ontladen in de startaccu. Een LFP heeft een hogere rustspanning als een LZ accu.
Kost je in de meeste gevallen een extra booster. Dan ben je ook het mee laden van de startaccu op 230V tijdens de stalling kwijt.
2. Voor je eigen veiligheid moeten de bekabeling en zekeringen nieuw gedimensioneerd worden.
3. Je moet bekend zijn met de capaciteit van de BMS van de drop in LFP accu die je koopt.
Dat is de maximum stroom je continu mag afnemen. Goedkope LFP accu's zijn daar (heel) beperkt.
Ook kan je best nog wat extra reserve aanhouden en dus niet tot het maximum belasten, als je ziet hoe dun de inwendige kabeltjes uitgevoerd werden.
4. De temperatuur problematiek van een LFP maakt dat het gebruik in de winter "lastig" kan zijn.
5. En een persoonlijke bedenking. Waarom zou je je beperken tot een 100Ah LFP. Je loopt het risico van volgend jaar al meteen meer capaciteit te willen. Ik zou hier minstens 150Ah nemen, aan die lage prijzen. Dat is even veel werk maar wel meer autonomie.
Groeten Kampo
CaradoT135
Berichten: 2356
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play



Bericht door CaradoT135 »

Dan ben je ook het mee laden van de startaccu op 230V tijdens de stalling kwijt.
Ik blijf het herhalen. Met een hoofdschakelaar op de LFP accu in de uitgeschakelde stand, kan je heel goed met de originele 230V (EBL) lader de startaccu laden.
Er komt in dat geval geen druppel stroom in de LFP accu.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play



Bericht door kampo »

Niet als je een booster moet gebruiken.
Groeten Kampo
CaradoT135
Berichten: 2356
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play



Bericht door CaradoT135 »

Ik zie de relatie tussen een booster en het laden in de stalling niet.
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play



Bericht door myway »

Dat is dan afhankelijk hoe een lader dat laden van de startaccu doet.
Zoals ik aangaf als dat gebeurt met behulp van een intelligent relais zal dat relais vervangen moeten worden en werkt het laden op die manier niet meer.
markprinsen
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 14:36

Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play



Bericht door markprinsen »

Dank allen voor de tips! Zo te zien is er toch nog wel wat extra werk nodig om het allemaal veilig te houden. Daarnaast is een omvormer naar 220v ook nog steeds nodig. Wellicht ga ik toch eens kijken naar een Powerstation, zo te zien zijn die er ook al met ca. 1200Wh (vergelijkbaar met 100AH accu) voor ca. 600 euro (Anker). En als de camper nog eens weggaat (wat zo maar kan gebeuren) kan ik de powerstation gewoon meenemen.

Kan ik met een beetje uitgangsvermogen aan de powerstation (bijv 1500Watt) ook de camper aan de powerstation hangen, zijnde walstroom aansluiting?
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4391
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play



Bericht door jheeck »

Dat laatste zou ik niet doen, dan gaan je acculader en vooral je absorptiekoelkast je powerstation in een vrij stevig tempo leegtrekken.....
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play



Bericht door Teisman »

Ik laad, als ik te weinig stroom heb, gewoon mijn camper op met mijn ecoflow. Dan wel koelkast handmatig op gas.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6798
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: LifePO4 onder stoel Fiat Ducato plug & play



Bericht door evdoetelaar+larana »

Een powerstation als landstroom inzetten zonder aanvullende voorzieningen is niet veilig, zie deze video. https://www.youtube.com/watch?v=OHgpALvAkzs
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie