Tijdschakelaar met overrule knop 2500+ watt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Tijdschakelaar met overrule knop 2500+ watt



Bericht door AadenAnke »

Ik ben op zoek voor thuis een simpele tijdschakelaar (liefst analoog) met de mogelijkheid met 1 simpele knop de tijdschakelaar te overrule. Maar hoe zo’n ding met die mogelijkheid heet? Vinden kan ik (met de nadruk op “ik”) het niet op het internet

Gr Aad
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Tijdschakelaar met overrule knop 2500+ watt



Bericht door Cee Pee »

Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Tijdschakelaar met overrule knop 2500+ watt



Bericht door AadenAnke »

Ja maar dan in een uitvoering die zwaar genoeg is om 2500watt te schakelen en bij al deze uitvoeringen staat dat niet bij. En echt er naar uitzien vindt ik ze nu ook weer niet. Maar ik zoek verder totdat ik heb wat ik wil :lol:

Gr Aad
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Tijdschakelaar met overrule knop 2500+ watt



Bericht door DJSmiley »

Hoge vermogens is een uitdaging, meeste zijn een paar ampere, en misschien 10 als je geluk hebt, maar dan kortstondig (of ze gaan niet zo lang mee).

Ik heb zelf een vergelijkbaar iets voor mijn boiler (die is 3500W). Ik heb daarvoor een relais in de meterkast die dat ding schakelt, waarbij het relais zelf wordt aangestuurd door een kleine (homewizard) socket. Op die manier kan ik toch die hoge stroom schakelen zonder dat zo'n klein ding zich in een paar maand vastbrand. (Ik gebruik die om mijn boiler dagelijks op het goedkoopste moment te schakelen - icm een dynamisch contract)

Voor zware vermogens zul je denk ik moeten kijken naar din/semi industrieel spul om daadwerkelijk zulke vermogens te schakelen.

Eventueel een din rail ding in een kastje?

https://www.elektroshop.nl/legrand-tijd ... analoog-nl

die zou 16A moeten aankunnen volgens de specificaties (En is een bekend merk - dus ik gok dat die 16A dan tenminste echt 16A is itt tot onbekend/sommige bouwmarktspul)

Wat schakel je? vaak kan een ding bv 25A schakelen bij een weerstand (halogeenlamp, verwarming oid), ohms, en slechts 10A bij een inductieve belasting zoals een motor oid.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op wo 20 mar 2024, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Tijdschakelaar met overrule knop 2500+ watt



Bericht door jan- »

AadenAnke schreef:
wo 20 mar 2024, 8:36
Ja maar dan in een uitvoering die zwaar genoeg is om 2500watt te schakelen en bij al deze uitvoeringen staat dat niet bij. En echt er naar uitzien vindt ik ze nu ook weer niet. Maar ik zoek verder totdat ik heb wat ik wil :lol:

Gr Aad
Bij de goedkoopste van de Gamma staat in de handleiding: Schakelvermogen (ohms/resistief) max : 3500 W
https://www.gamma.nl/assortiment/handso ... /p/B106447
Als die dat niet aan zou kunnen kan de fabrikant toch een probleem krijgen als je ziet hoe die zich aan het begin van de handleiding moet indekken?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Tijdschakelaar met overrule knop 2500+ watt



Bericht door AadenAnke »

Dat is dus 15 ampere. Als ik dan zie wat er in de machinebouw en industrie gebruikt wordt om die stromen te schakelen? Het is niet voor 1 keer maar voor dagelijks gebruik.
Maar ik ga het nog een keer lezen :thumbup:

Gr Aad
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Tijdschakelaar met overrule knop 2500+ watt



Bericht door rijschoollucassen »

Ik heb gezien dat je het analoog wilt maken, maar een simpele slimme stekker van de Action kan precies wat je wilt, via je smartphone, dus ook op afstand.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tijdschakelaar met overrule knop 2500+ watt



Bericht door Kroppie »

en wat dacht je dat zo,n stekkertje kan schakelen zonder stuk te gaan??, slim betekent niet sterk, sterke schakelcontacten
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Tijdschakelaar met overrule knop 2500+ watt



Bericht door AadenAnke »

Jaap mijn telefoon is veel slimmer dan ik :bang: alles wat digitaal gaat/bediend wordt sneuvelt bij mij! Een app installeren gaat bij mij echt fout en dan komt zoonlief weer langs en zegt ouwe hoe je het voor elkaar krijgt snap ik niet maar je kleinzoon van 4 kan dit gewoon en jij weet je telefoon te blokkeren ermee. Het bedienen van de airco met de afstand bediening gaat prima met de app op de telefoon ik heb het geprobeerd zelfs op de afstandsbediening deed hij het niet meer :bang: oplossing van de monteur verwijder de app maak het apparaat 5 minuten spanningsloos en installeer de app opnieuw. Hij werkt weer maar dinsdag komt de man langs om de app opnieuw te installeren want daarbij loopt hij nu gewoon vast. Dus ik wil analoog dat kan ik niet verzieken :lol:

Ik heb er intussen 1 gevonden waarbij ze beweren dat die 3700watt kan schakelen maar wel via een stekker. Had liever een model met kabel invoer gehad. Dus nog ff door zoeken

Gr Aad
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Tijdschakelaar met overrule knop 2500+ watt



Bericht door rijschoollucassen »

Aad, kan me voorstellen dat je daar moeite mee hebt, ook ik schakel af en toe de kinderen in. Gelukkig niet echt vaak. Wij gebruiken meerdere van deze stekkers. Close in boiler gaat 'avonds om 7 uit en 's ochtends weer aan, druppellader van mijn motor laadt standaard een avond per week en zo nog een paar zaken. Eenmaal geïnstalleerd bevalt het ons prima.

Succes, Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Tijdschakelaar met overrule knop 2500+ watt



Bericht door AadenAnke »

Ik wil dus dagelijks van 12 tot 15 uur een 2250watt boiler inschakelen met de mogelijkheid om verder op elk moment van de dag dat simpel te overrule deze boiler heeft een eigen groep dus eigenlijk wil ik beneden in de kast zo’n schakelaar tussen de voeding van de boiler op de zolder zetten. Heb er intussen één gevonden die ik wel zie zitten maar die kost de helft van wat de boiler kost :thumbdown: beetje te denk ik dan. Een slimme boiler met zijn eigen ingebouwde tijdklok kan ook maar wil je die overrule dan moet je naar zolder. Trappen lopen gaat Anke niet meer lukken dus dat is geen optie. Maar we zoeken verder het bestaat dus moet te vinden zijn :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Tijdschakelaar met overrule knop 2500+ watt



Bericht door Cee Pee »

Is een tijdschakelaar meterkast niet een slimmere oplossing dan.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Tijdschakelaar met overrule knop 2500+ watt



Bericht door MarcoG »

DJSmiley schreef:
wo 20 mar 2024, 9:27
Eventueel een din rail ding in een kastje?

https://www.elektroshop.nl/legrand-tijd ... analoog-nl

die zou 16A moeten aankunnen volgens de specificaties (En is een bekend merk - dus ik gok dat die 16A dan tenminste echt 16A is itt tot onbekend/sommige bouwmarktspul)
Ik heb deze tijdschakelaars veel gebruikt in koelinstallaties voor het schakelen van verwarmingselementen voor ontdooiing.
Wij zetten er altijd een relais achter om de grote stroom te schakelen anders gingen ze met een jaar dagelijks gebruik vaak stuk.
Volgens de specificaties kan de tijdschakelaar inderdaad 16 ampere aan maar 4 x per dag schakelen op volle last is echt te veel.
freggel33
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 20:33
Locatie: utrechtse heuvelrug

Re: Tijdschakelaar met overrule knop 2500+ watt



Bericht door freggel33 »

Is dit mss iets? Heb ik nog liggen.
https://www.spelsberg.nl/modulaire-verd ... /73550301/

m vr gr. Paul
Plaats reactie