Meer zonnepaneelvermogen dan controller aankan: mag en kan dat?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Meer zonnepaneelvermogen dan controller aankan: mag en kan dat?



Bericht door Pebblesbert »

Hallo,

Misschien niet helemaal campergerelateerd, maar misschien ook wel! Wij hebben sinds kort een zomerhutje. Daar wil ik graag een off-grid systeem bij aanleggen om toch over alle moderne elektrische zaken te beschikken (waaronder een lampje hier en daar!) Het helpt ook mee dat zonnepanelen, als je genoeg plek hebt, op dit moment voor weinig geld aan te schaffen zijn.
Ik dacht aan 4x410 WP panelen (wellicht overkill), inverter max 2000 W (230 V sinus), accu's 100 Ah/24V (2 in serie geplaatste 100 Ah /12V AGM accu's, uit te breiden naar 4).

Ik heb een een combi systeem aangeschaft: MPPT controller, Acculader en Inverter in één apparaat (24V systeem).
Gegevens: Max PV Power: 1200 Watt
Open circuit Voltage: 100 V
Operating Voltage: 30-130 V
Max. Chg current: 50 A

De panelen worden gelegd op een enigszins schuin dak (30 graden) in min of meer Zuid richting. Als ik 4 x 410 Wp panelen installeer (2 in serie, 2 parallel) kom ik op een theoretisch voltage van 62 V en stroom van 26A (~1600 W). Binnen de specificaties, maar dan ga ik wel over het max vermogen.
Vraag: is dat erg? Of anders: Als ik er vanuit ga dat ik de maximale stroom alleen in ideale omstandigheden kan bereiken, kan ik dan het vermogen van de zonnepanelen hoger kiezen zodat ik ook in het voor- en najaar voldoende stroom kan opwekken om licht, waterpomp, evt. boiler etc. van stroom te kunnen voorzien?
Mercedes Marco Polo V250 4matic
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Meer zonnepaneelvermogen dan controller aankan? Mag en kan dat?



Bericht door AadenAnke »

Ik heb thuis 3 zonnepanelen installaties waarvan 2 de panelen meer vermogen hebben dan de omvormer. In hoever dat ook opgaat voor een 12/24 volt installatie geen idee.
Misschien moet je de panelen iets gedraaid te leggen ten opzichte van het zuiden en elkaar

Gr Aad
Laatst gewijzigd door AadenAnke op di 19 mar 2024, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
CaradoT135
Berichten: 2359
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Meer zonnepaneelvermogen dan controller aankan? Mag en kan dat?



Bericht door CaradoT135 »

Zolang je met volt niet boven de specs komt maakt het niet uit, in de PV wereld noemen ze dat aftoppen, je krijgt dan op een zonnige dag een afgeplatte opbrengst te zien als je dat zou monitoren.
.
aftoppen.png
aftoppen.png (30.67 KiB) 311 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51329
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Meer zonnepaneelvermogen dan controller aankan? Mag en kan dat?



Bericht door Kroppie »

goed controleren wat je gecombineerde omvormer lader mag hebben vooral wat betreft volts maar ook de max amperes tellen bij sommige merken, dus goed de specs lezen!!
heb ook zoiets aangeschaft, leuk te lezen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6079
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Meer zonnepaneelvermogen dan controller aankan? Mag en kan dat?



Bericht door TestCase »

Inderdaad, je gebruikt een beetje energie niet maar dat geeft niets. De lader gaat alleen stuk van te hoge spanning. Je moet waarschijnlijk wel goed 'koelen', vrije luchtstroom, omdat je langdurig aan het max van de lader zit.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Meer zonnepaneelvermogen dan controller aankan: mag en kan dat?



Bericht door kampo »

Een kleine woning kan je beter niet met een 12V systeem doen.
De kabels en MPPT zijn goedkoper want er moet maar de helft van de stroom door.

De 24V LED verlichting en inverter koop je voor dezelfde prijs als in 12V.
Woningen zijn meestal met een 48V systeem maar die hebben alles via de inverter op 230V
LED verlichting enz kan je namelijk niet in 48V vinden.

Edit: Ik zie pas dat je een 24V systeem gekocht hebt :thumbup:
De accu van 100Ah/24V is wel klein
Met 4x410Wp ga je daar zo maar even 60A ! in (proberen) pompen als de zon schijnt.
Best bereken voor je een systeem koopt ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Meer zonnepaneelvermogen dan controller aankan: mag en kan dat?



Bericht door Pebblesbert »

Alvast bedankt voor de antwoorden! Ik dacht ook dat het zou moeten kunnen.

Omdat ik redelijk goedkoop aan een omvormer kon komen die maar liefst 3000 Watt / 230 V / Sinus levert vanuit 12V en tevens acculader is als je hem aan het stroomnet hangt, dacht ik daarbij een zonnepaneelsysteem te combineren. Verkeerde volgorde natuurlijk, en inderdaad: als je een wat steviger vermogen aan zonnepanelen (dus 1000 - 1600 Wp , voor een huissysteem nog redelijk mager) aan een 12V MPPT systeem hangt worden de zonnepanelen niet de kostenfactor, maar de MPPT omvormers! Als je meer dan 30A opwekt kosten die Victron MPPT's een vermogen!

Ik heb nu een Green Cell Combi apparaat besteld (Inverter 2000 W/230V, MPPT controller max. 50 A, Charger max. 60A én overcapaciteit van de panelen levert die aan het Net (als dat aangesloten is)) voor ongeveer evenveel geld als 2 Victron MPPT controllers!
Er zit een jaar garantie op, dus ik laat me graag verrassen!

@Kampo: misschien moet ik inderdaad naar een 200 Ah/24V systeem (4 AGM accu's). Maar het blijft een "experiment". Ik wil alleen maar wat verlichting, koelkastje, wellicht een close-in boiler, waterpomp en eventueel stroom voor wat gereedschap gaan gebruiken. En dan alleen in het weekend!
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Plaats reactie