Mix van flexibel en gewoon zonnepaneel mogelijk?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
BartV
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 18:40

Mix van flexibel en gewoon zonnepaneel mogelijk?



Bericht door BartV »

Is een mix op bestaande flexible (2x+/-100W parallel) en 'hard' zonnepanel van 175W wat we parellel erbij zouden zetten een optie op een Victron MPPT

Er is al veel over geschreven en ik heb al veel gelezen maar deze is toch een niet zo standaard lijkt me ...
Wat me wat zorgen baart is dat ik geen idee hebt hoe er omgegaan wordt met ongelijke spanning op de klemmen.

De vorige eigenaar lijmde 2 flexibele panelen op het dak. Dit met een nogal zwaar over gedimensioneerde victron MPPT 100/50. Nu zou ik een degelijke paneel van 175-200 W erbij willen leggen aangezien de flexibele opbrengst zeer zwaar tegenvalt.

- kan dit paneel er ook parallel bij gelet op de spanning. De max van huidige 2 parallel is typisch ook rond de 20V-21V leer ik uit de logs van de victron omvormer of gaat dit problemen/veel verlies geven als ze niet helemaal gelijk zijn ?

- ik denk te begrijpen dat ik de draden beide panelen ook vlot kan verbinden door deze te solderen en natuurlijk watervrij af te sluiten ipv met de connectoren want dat komt niet vlot uit. Denk dus dat er geen diode en zo tussen moet maar gewoon alles parallel ?
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Mix flexibel en gewoon zonnepaneel aangewezen



Bericht door Camper-T »

Persoonlijk zou ik voor het bij te plaatsen glaspaneel een extra MPPT nemen. Beiden direct op de accu c.q. busbars, identieke instellingen en klaar.
Mochten het Victron Smart MPPT’s zijn dan kunnen ze eventueel ook nog samenwerken via een Ve Smart netwerk.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie