Haalbaarheid tussenjaar met oude camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
pieterhaspelino
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 11 mar 2024, 12:13

Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door pieterhaspelino »

Beste camper fanaten,

Ik ben op dit moment 19 jaar en bezig met mijn eerste jaar van mijn bachelor. Over 2.5 jaar hoop ik mijn bachelor afgerond te hebben, het zou mij leuk lijken om dan een jaar lang met een camper door europa te reizen terwijl ik online en eventueel ter plekke wat bijverdien.

Zoals u waarschijnlijk al had aangenomen is er een klein probleempje, ik heb geen camper, iniedergeval nog niet. Ik heb het idee om over 2.5 jaar een oude camper op marktplaats of een andere 2de hands camper site te kopen, met een budget van rond de 7000 euro + 1500 euro aan evt reparaties/modernisering van de camper. Ik heb al wat leuke campers langs zien komen, ik kan mezelf al goed zien zitten in een Fiat Ducato of een andere oude camper.

Wat ik graag zou willen is een 4 persoons alkoof camper.

Mijn vraag is echter, is dit een haalbaar iets?
Deze campers in mijn prijsklasses zijn vaak uit 1990-1995 en hebben een kilometerstand van 150.000 tot 300.000 km

Waar ik mij zorgen om maak is of ik in deze prijsklasse een camper kan vinden die goed genoeg is om een jaar mee door europa te reizen.

Aangezien ik nu al begin met sparen zou ik graag nu ook al willen weten of het haalbaar is en dat ik niet na 2.5 jaar erop verheugen erachter kom dat het niet realistisch is.

Alvast bedankt voor de inzichten en adviezen!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door seth_space »

Erg belangrijk bij de keuze en haalbaarheid van een camper voor dat geld is de vraag hoe handig je bent.
Als je niet bang bent vuile handen te krijgen en zelf technische zaken aan kunt pakken dan neemt de keuze aanzienlijk toe.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31990
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door Bob Diesel »

Spaar gewoon goed door
En kijk over 2 jaar hoe de wereld er dan voor staat
Misschien heb je dan meer gespaard als je denkt
En hopelijk staat de wereld niet verder in brand
En zijn de prijzen van campers naar een normaal niveau gezakt

Een glazen bol heeft hier ook niemand
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
JohanGo
Berichten: 79
Lid geworden op: di 28 apr 2020, 8:13

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door JohanGo »

Als je handig bent is het zeker haalbaar denk ik. Misschien overwegen of een busje ook wat voor je/jullie is? Dan heb je minder last van de welbekende vochtproblemen wat je vaak tegenkomt in oudere campers.
Als je het nu wil doen zou ik het geen twee jaar uitstellen maar kijken wat je wel kunt kopen maar ik het zelf nooit met geleend geld doen (ik zeg niet dat je dat doet).
In bezit van Fiat Ducato Reimo camperbus. 1988 2.0 benzine
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1105
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door Don Esteban »

Pieter, als je maar hard genoeg iets wilt, is veel mogelijk in het leven maar een camper 1990-1995 voor 7000 eruro is wel heel erg krap. Kijk bijv. eens op de volgende site:
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-j5-c ... 1-55109120
Zo iets dergelijks zou over een paar jaar in aanmerking kunnen komen? 1500 euro duurder dan jouw budget maar m.i. niet onhaalbaar. Even doorsparen. Ik vrees echter dat aan dit Peugeotje toch het een en ander gebeuren moet voordat iemand er volwaardig mee de weg op kan door Europa.
Eenmaal rijklaar dan ben je er nog niet. Ik denk aan verzekering, wegenbelasting (die v.a. 2026 verdubbelt) en met de steeds strenger wordende milieu-eisen moet je er nu alvast maar aan gaan wennen dat je met een oude camper veel grotere steden niet meer in mag.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
tonic
Berichten: 2463
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door tonic »

De prijzen voor oude campers gaan echt helemaal nergens meer over.
let vooral op roest en vocht problemen en neem iemand mee met verstand van zaken. Er is zoveel rommel te vinden maar er zitten best nog een paar goed onderhouden pareltjes tussen. Het is de kunst om die ertussen uit te halen.
Maar neem alsjeblieft iemand mee die er verstand van heeft. Want dat zie ik in de praktijk veel misgaan, er wordt gewoon 10 duizend neer gelegd voor een omgebouwd busje dat zo rot is als een klontje. En dan is het huilen.
Will
Berichten: 3564
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door Will »

Het is niet realistisch 7000 euro maar ik zou het meer zoeken in een busje als die al te koop is voor dat geld.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door AadenAnke »

Het is al opgemerkt hoe de wereld over 2 jaar eruit ziet weet niemand met dehuidige politieke spanningen over de hele wereld en ruk naar rechts in het politieke speelveld met wat haantjes die toch de top posities in de wereld bezetten kan het alle kanten op gaan. Blijf sparen en kijk intussen om je heen wat er wordt aangeboden. Je bent nog jong en heb nog niet de behoeftes die wij oude knarren hebben :lol: in de Belgische Ardennen zwerven best veel jongeren die met oude busjes en vrachtwagens leven in hun eigen maatschappij daar is vast het nodige over te vinden op het net. Het is een mooi avontuur wat je van plan bent hoop dat het tegen die tijd ook uitvoerbaar is :lol:

Succes gr Aad
JohanGo
Berichten: 79
Lid geworden op: di 28 apr 2020, 8:13

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door JohanGo »

Precies en je weet ook niet wat er allemaal nog mag over 2 jaar qua bijvoorbeeld vrij staan dus waarom wachten als het wel kan.

Wat mij betreft hoeft het niet luxe. Ik val ook onder de jongere generatie op dit forum denk ik. We kunnen met bijvoorbeeld prima redden met een kleine hh accu zonder pv panelen en geen warmwaterboiler.
Ik zou gaan voor betrouwbaarheid voor luxe.
In bezit van Fiat Ducato Reimo camperbus. 1988 2.0 benzine
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door AadenAnke »

Waarom niet nu wel TS schrijft in zijn opening dat hij over ongeveer 30 maanden klaar is met zijn studie en het dan wil gaan doen. Eerst sparen en dan kijken of het lukt. Zijn vraag van nu is een soort van haalbaarheidsstudie zeg maar. Ik denk trouwens dat de jongeren veel meer eisen stellen aan de electronica veel digitale apparaten die geladen moeten worden dat kook toestel zal dan waarschijnlijk weer anders tegen aangekeken worden dan dat wij oudjes doen. Hij is nu 19 dus dan zeg 22 dan is een matras op de vloer al een prima bed :lol: de stoel waar wij niet meer uit overeind komen zit voor hun meestal prima. Een jaar weg op die leeftijd een betrouwbare wagen/bus en binnen simpel. Zo simpel dat het zelfs niet als camper aangemerkt kan woorden. Ach ja ook wij oudjes dromen nog weleens :shh:

Gr Aad
JohanGo
Berichten: 79
Lid geworden op: di 28 apr 2020, 8:13

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door JohanGo »

Ah ik mag opnieuw leren lezen :bang:
In mijn verhaal ging ik ervanuit dat hij nu weg wil gaan. Nou lekker doorsparen dan en kijken waar je staat over 2.5 jaar.

Qua mobiele apparaten, zolang je het bij een ipad of telefoons houdt, heb je niet veel nodig is onze ervaring. Off grid werken daar in tegen is een ander verhaal.
In bezit van Fiat Ducato Reimo camperbus. 1988 2.0 benzine
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31990
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door Bob Diesel »

. Nou lekker doorsparen dan en kijken waar je staat over 2.5 jaar.
Dat zeg ik :cheers:
En dan over 2 jaar, heb je nog steeds 6 maanden om te zoeken en beslissen hoe en wat
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door seth_space »

Dat is toch eigenlijk precies wat hij van plan is. Lees de openingspost nog eens goed!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door EasyBee »

Wat ik in de openingspost niet lees : heb je al een rijbewijs?
Ja, prima. Nee, nu halen. Verzekeringsmaatschappijen zijn niet zo dol op klanten die net 3 weken hun rijbewijs hebben.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie