Haalbaarheid tussenjaar met oude camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door AadenAnke »

Ja wel hoor die betalen veel meer. Oude knarren zoals ik met intussen 32 schade vrije jaren hebben ze nog liever ondanks de flinke korting :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door Bas vd laar »

Wij rijden al 10 jaar probleemloos door heel Europa met een inmiddels 35 jaar oude camper.
Dus ja, dat kan gewoon.
Je kunt andermans ellende kopen, of een perfect ding waar altijd goed mee omgegaan is, en alles wat er tussen zit.
We hebben geen glazen bol die zegt wat jij gaat kopen.
Neem iemand mee die er verstand van heeft.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1942
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door Zadowolony »

Gezien de verdubbeling van de motorrijtuigenbelasting over een kleine 2 jaar, het milieu gedoe, stijging van energie en de onrust in de wereld zou tegen die tijd wel eens heel veel campers op de markt kunnen komen. Veel aanbod is dalende prijzen.
De vraag is ook heb je geld genoeg om naast de aanschafprijs ook geld om het te onderhouden?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
508overland
Berichten: 109
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 22:10

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door 508overland »

Pieter, ik rij zelf een oude camper en heb hier verschillende langere periodes in rond gereisd en gewoond. Wat tips die ik je mee kan geven;

-Je hebt nog 2 jaar. Perfect, lees je goed in. Probeer je te oriënteren welk type camper je het liefst zou kopen. Google op het www wat de grote kwalen zijn, euvels, kosten vervangen distributieriem, roestgevoelligheid ect. Zeker ook dit forum is een schat aan informatie.
-Doe een aankoopkeuring. Voor die €100 a €200 hoef je het niet te laten. Dit zegt zeker niet alles over jou (mogelijk) aanstaande camper maar je krijg wel een beeld van wat je koopt samen met een automonteur. Zeker om een camper op een brug te hebben staan verschaft je veel zicht op de camper en de aanstaande te verwachten kosten.
-Neem anwb pechhulp Europa voor campers. Met een oudere camper ga je waarschijnlijk een keer pech krijgen. Het is dan prettig te weten dat je waar ook in Europa gewoon word geholpen.
-Last but not least, en al benoemd; verdiep je een beetje in de techniek van diesel of benzine motoren en krijg vieze handen. Dit i.c.m. de aanschaf van een basis gereedschap setje gaat je zeker €€ besparen bij de garage. Zeker bij oude voertuigen kan je veel zelf doen en wederom is het internet een schat aan kennis.

En vooral, geniet! Wat jij van plan bent is een van de mooiere dingen in het leven en je gaat hier nog jaren met gelukkig gevoel op terug kijken!
Vriendelijke groet Michiel

Mercedes 508 ex leger ambu 1985
Volkswagen T5 comfort line 2013 180pk
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31989
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door Bob Diesel »

Pechhulp voor oudere campers word steeds moeilijker
Zeker als dit icm met je verzekering wilt regelen

Voorbeeld

U kunt kiezen voor de module Europa pechhulp wanneer uw camper bij aanvang 15 jaar of jonger is. Wordt uw camper tijdens de looptijd van de verzekering ouder dan 15 jaar? Dan blijft de module Europa pechhulp onverminderd van kracht.

Een andere verzekerraar , knikkerd je er gewoon uit tijdens de verzekering :bang:
(Eigen ervaring)

Dus uitzoeken
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
508overland
Berichten: 109
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 22:10

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door 508overland »

Ik wil niet te veel voor de anwb pleiten want de anwb heeft mij ook meermaals grote kopzorgen gebracht. Maar de anwb pechhulp is niet kenteken gebonden, ook met de camper module niet. Ook hebben zij geen clausule voor oude campers.

Ik denk persoonlijk dat het voor TS een prima aanvulling kan zijn.
Vriendelijke groet Michiel

Mercedes 508 ex leger ambu 1985
Volkswagen T5 comfort line 2013 180pk
Will
Berichten: 3563
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door Will »

508overland schreef:
ma 11 mar 2024, 21:08
Pieter, ik rij zelf een oude camper en heb hier verschillende langere periodes in rond gereisd en gewoond. Wat tips die ik je mee kan geven;

Doe een aankoopkeuring. Voor die €100 a €200 hoef je het niet te laten. Dit zegt zeker niet alles over jou (mogelijk) aanstaande camper maar je krijg wel een beeld van wat je koopt samen met een automonteur. Zeker om een camper op een brug te hebben staan verschaft je veel zicht op de camper en de aanstaande te verwachten kosten.
Een aankoopkeuring voor een camper van 7000.- e. ??. :-B

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1735
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door Sandor Gora »

Ja. Is verstandig.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
vanWaveren
Berichten: 112
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 13:58
Locatie: Tuitjenhorn

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door vanWaveren »

wij hebben een oude alkoof camper uit 1995 met iets van 150.000 km op de teller voor €10.000,- gekocht. en ja, we hebben er wel best wat werk aan gehad ook nog door allerlei lekkages, maar we hebben alles zelf gerepareerd.

maar goed, jij koopt hem misschien niet voor de lange termijn en alleen voor tijdelijk, dus dan ga je waarschijnlijk niet voor de zelfde reparaties als die wij gedaan hebben maar voor een tube kit of ductape. ook prima, want je hebt een super jaar.

Ik zou ervoor gaan als ik jou was, spaar zo veel mogelijk en ga ervoor, koop wat voor jou haalbaar is, heb lol en maak er wat van. Je gaat later alleen spijt hebben van de dingen die je niet gedaan hebt namelijk (ik spreek uit ervaring :wink: )
groetjes laura
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31989
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door Bob Diesel »

508overland schreef:
ma 11 mar 2024, 23:22
Ik wil niet te veel voor de anwb pleiten want de anwb heeft mij ook meermaals grote kopzorgen gebracht. Maar de anwb pechhulp is niet kenteken gebonden, ook met de camper module niet. Ook hebben zij geen clausule voor oude campers.

Ik denk persoonlijk dat het voor TS een prima aanvulling kan zijn.
Dat bedoel ik met uitzoeken :wink:

Maar zijn de kosten om het te maken duurder als de voertuig waarde
Dan is het ook over

Ook die club zijn de voorwaarde,s aan het uitkleden
De voorwaarden kunnen in ene zo maar anders zijn

Voorbeeld
viewtopic.php?t=8486552
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door Dafluc »

Oorzaak en gevolg. Steeds meer steeds oudere gebakjes steeds verder van huis. Ze worden zelfs verhuurd. En zo'n huurder heeft er dan nul verstand van. Dus steeds meer wat gemaakt of teruggehaald moet worden. Waardoor de service steeds duurder werd. Dan kun je of de prijs flink verhogen of de grenzen bijstellen van de geboden service. Of deels beide. Best begrijpelijk.
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door AadenAnke »

Ach alles kan kapot natuurlijk maar als een wagen goed is nagekeken en niet alleen gerepareerd wat kapot is maar ook wat. Preventieve dingen zijn gedaan mag je ervan uit gaan dat wagen gebouwd voor professioneel gebruik het wel een jaartje volhoud. Tevens zal het een voertuig zijn dat de meeste dorpsgarages nog wel kunnen repareren. Niet teveel beren op de weg zoeken :lol: kijken en kijken en nog een keer kijken ga voor een merk en uitvoering waar er erg veel van rond rijden. Zijn er dan ook veel op de sloop handig voor het verkrijgen van onderdelen. Ik zou gaan voor een bus of kleine bakwagen leefbaar maken zonder dat het een camper kan worden genoemd en dan een jaar genieten. Matras op de grond en met een bandje overeind tijdens de rit dus echt primitief. In zo’n uitvoering is de wagen al snel 50% goed koper. Voor een 200€ een sloop caravan waar koelkast kachel e.d. nog goed werken. Een klein bankje uit het huis van oma om lekker op te zitten. Voor minder dan 1000€ maak je er een Spartaanse woning van zonder in de knoei te komen met belasting of inrichtingseisen

Gr Aad
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door Dafluc »

Om dan leeg te lopen op de mrb. Want geen camper is geen kwarttarief.
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Haalbaarheid tussenjaar met oude camper



Bericht door AadenAnke »

Grijs kenteken kan best wel meevallen het is dan geen personenauto. Veel studenten hebben ook een legaal bedrijfje. Zoeken naar mogelijkheden Luc hij heeft een 30 maanden de tijd kosten van een jaar gebruik tegen de investering en eventuele rest waarde tegen elkaar wegstrepen. Tegen die tijd is het ook half tarief ipv kwart tarief. Wat er verder tot die tijd veranderd niemand die het weet dus het blijft koffiedik kijken maar het is wel een mooi plan

Gr Aad
Plaats reactie