Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 15
Lid geworden op: do 21 jul 2016, 18:02
Locatie: Dronten
Contacteer:

Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door ArjanV »

Zoals beloofd in het voorstel topic, zie viewtopic.php?p=2327138#p2327138
Zal ik hier de ombouw bij gaan houden van mijn Mercedes 711D.

Ik ben ondertussen medisch goedgekeurd voor C1, theorie examen kan waarschijnlijk over een week of 4, lessen zal een paar weken langer duren i.v.m. wachttijden….

Ondertussen niet stilgezeten, de vloer is er uit en een gedeelte van het brandweer inbouwframe heb ik verwijderd.
Nu kan ik overal goed bij en alles inspecteren. De bus heeft nagenoeg geen roest, een beetje aan de instapdorpels bij de twee achterdeuren en aan de achterbumper, dus dat is goed aan te pakken.

PXL_20240303_151055981.jpg
PXL_20240303_151055981.jpg (211.46 KiB) 1034 keer bekeken
PXL_20240303_150805448.jpg
PXL_20240303_150805448.jpg (242.74 KiB) 1034 keer bekeken

Begin mei heb ik de beschikking over een werkplaats waar de bus naar binnen kan, dus dan kan de dakverhoging beginnen, in mijn huidige werkplaats kan ik hem net naar binnen rijden, maar als het dak verhoogd is krijg ik hem er niet meer uit :wink:
In de tussentijd heb ik mooi de tijd om alles in 3D uit te werken, brandweerpomp demonteren en nog wat kleine zaken.

Werkzaamheden
Dak verhogen
Keuze maken wat ik met de rolluiken ga doen
Vloer en eventueel compartimenten in de vloer
Water aanleggen
Elektriciteit aanleggen
Isoleren
Interieur bouwen
En nog veel meer….

Elektriciteit 24V en 230V (indien nodig 12V via kleine 24V-12V omvormer)
Victron Lithium Accu 25,6V/200Ah - Smart-a of Aces Lithium HFA 24V 200Ah Accu AL24V200HFA-BT
Victron EasySolar-II 24/3000/70-32 MPPT 250/70 GX
± 880 WP zonnepanelen (kan wat meer of minder worden)
Koken op VÄLBILDAD of Steba IK 200 inductieplaat
Dieselkachel Eberspacher D1L 24 (reeds ingebouwd in de brandweerauto)
Maxxfan
Compressorkoelkast
Quick B3 Boiler 25 liter 220V (aangesloten op het koelsysteem van de bus)
Drukpomp water
MiFi router
Achteruitrijcamera
Droogtoilet met ventilator
Diverse LED verlichting
En wat ik nog vergeten ben.



Ramen en ventilatie
Dakraam boven slaapgedeelte
Maxxfan boven de keuken
2x ventilatieopening in de vloer
Misschien nog een raam in het slaapgedeelte en of keukentje

Water
Quick B3 Boiler
Drukpomp water
Varile drinkwatertank blauw
Vuilwatertank onder de bus

Overig
stahoogte moet ongeveer 2 meter worden, ben zelf 1.93 lang
Waarschijnlijk 2 lengtebedden (i.v.m. s nachts naar het toilet)
Douche is nog een twijfelgeval of die binnen of buiten komt
Voor het interieur ga ik gebruik maken van berken multiplex, zichtdelen met HPL toplaag.
Etc...

Afgelopen weken ben ik mij flink aan het verdiepen in de elektra, avonden gaan er voorbij met schema's bekijken, veel lezen en weer verdwalen op het grote internet.
Wel een fijn stukje software gevonden om een schema te tekenen, Draw.io

Bij deze alvast mijn globale elektra schema, dit is pas een eerste opzet.Kabeldiktes en dat soort zaken moet ik nog finetunen.
Er zal vast nog wel het een en ander aan mankeren en/of missen dus geef gerust commentaar, aanbevelingen en tips. Op elektra gebied ben ik nog een beginneling!

Schema-711D_Versie-01.jpg
Schema-711D_Versie-01.jpg (150.5 KiB) 1034 keer bekeken
Edit, Ik zie dat ik de min naar de Victron EasySolar ben vergeten te tekenen :oops:
Mercedes Vario 711D ombouw naar camper
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper.



Bericht door VNK »

Supercool plan! Wat is je huidge hoogte en hoe wil je daar naar toe?

Draw.io is inderdaad een mooi stuk software.

Ik zie dat je een easysolar én mppt gaat gebruiken, zitten die twee niet gecombineerd?
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper.



Bericht door Whatever »

Da's een mooie bak en daar is wat moois van te maken!

Hoeveel ruimte (m2) heb je aan ruimte tot je beschikking (achter de voorstoelen))
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 15
Lid geworden op: do 21 jul 2016, 18:02
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper.



Bericht door ArjanV »

VNK schreef:
ma 04 mar 2024, 22:25
Ik zie dat je een easysolar én mppt gaat gebruiken, zitten die twee niet gecombineerd?
Geen losse MPPT, dat is een Victron Orion-Tr Smart 24/24-17A (400W) Isolated DC-DC omvormer om via de dynamo de huishoudaccu (eventueel) bij te laden tijdens het rijden

Huidige hoogte in ongeveer 1.65 cm.
Of het dak lichten en een strook aluminium van 2,5 tot 3 mm dik tussen plaatsen, of een nieuw dak van sandwich paneel van ongeveer 4 cm dik wat vaker voor campers en koelwagens wordt gebruikt, ik heb al een goed adres waar ik dat kan kopen.

Achter de voorstoelen heb ik ongeveer 9 m2, moet het nog exact nameten.
Mercedes Vario 711D ombouw naar camper
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper.



Bericht door gjvonk »

Je schrijft dat je de pomp voor op de wagen gaat demonteren. Logisch, dat is een loeizwaar gevaarte. Wordt die aangedreven door de motor via een power take off en wat ga je daarmee doen?
Buscamper fan
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper.



Bericht door Ahjwinth »

Je schrijft dat je een Victron EasySolar-II 24/3000/70-32 MPPT 250/70 GX Gaat gebruiken.
Wees er van bewust dat dit een GX apparaat is. Wat inhoud dat hier een soort van kleine Cerbo is ingebouwd en deze dus een aantal extra taken op zich kan nemen. Daardoor heb je niet echt de shunt nodig met het display (BMV-712). Een smartshunt die je verbind met de easysolar geeft je de mogelijkheid om ook de accu status uit te lezen op het GX device. Zelfde met de multicontrol, deze functie is ook beschikbaar in de GX functie van de easysolar dus eigenlijk dubbel op.

Als je de easysolar verbind met het internet, bv via een mifi router kan je alle gegevens op je telefoon zien en bedienen via het VRM portaal. Of via het lokale wifi netwerk wat je in de camper dan krijgt als er geen verbinding is met het internet.

Ook teken je de WCD’s met USB poorten in. Wees er van bewust dat de USB-B poorten in de nabij toekomst steeds minder ondersteunt worden en veel apparaten USB-PD / C gebruiken. Dus misschien een overweging om aparte USB-PD laders te installeren die rechtstreeks op de 24v gaan. Dan hoef de Multiplus ook niet aan te staan als je ‘s nachts de telefoon oplaad.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 15
Lid geworden op: do 21 jul 2016, 18:02
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper.



Bericht door ArjanV »

gjvonk schreef:
di 05 mar 2024, 1:43
Je schrijft dat je de pomp voor op de wagen gaat demonteren. Logisch, dat is een loeizwaar gevaarte. Wordt die aangedreven door de motor via een power take off en wat ga je daarmee doen?
Deze wordt inderdaad door de motor aangedreven. Ik denk dat ik de pomp op Marktplaats zet en kijk of er belangstelling voor is.

@Ahjwinth, Bedankt voor je tips!
Ik wist dat de EasySolar meer mogelijkheden had, maar ik had mij er nog niet verder in verdiept, ik vond het vooral een mooi apparaat omdat de MPPT ingebouwd zit. Ik zal de handleidingen van de Victron onderdelen eens goed door gaan lezen.
Mercedes Vario 711D ombouw naar camper
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door kampo »

Welkom !
Van dit soort projecten worden we hier helemaal blij.
Ik heb wel eens het gevoel dat ik met deze generatie voertuigen opgegroeid ben :lol:
Mijn specialiteit op deze voertuigen was rij airco's na rusten.
Misschien kan ik van mijn kant nog een hele lijstje met tips meegeven.

- Weet dat zo een brandweervoertuig veel sleet kan hebben. Ondanks de lage km stand werd die misschien toch dagelijks gebruikt en gestart. Dat is dan meer dan gemiddeld.
- Heb je al de lijst van de MB fabrieksopties die er bij je versie besteld werden ? Vraag die op.
- Zonder het van hier uit te kunnen beoordelen moet je misschien nu al even de voorruit er uit halen.
Onderaan op de stijlen heb je versnelde roestvorming. Wacht niet tot dat het helemaal rot is en nog veel meer werk.
- Van buiten staan gaan ze roesten. Nu hij open ligt kan je overal aan. Restaureer nu remmen, uitlaat, carrosserie bevestiging, dieseltank, .... Maak nu eerst de beugels voor de watertanks, afwatering, ondervloer koffers, gas, enz.
- Hij is luid de motor. Bijna iedereen heeft extra isolatie aangebracht op de binnenste motorkap en rond het schutbord. Sommigen deden dat met lood.
- Bedenk dat je een 711D kan ombouwen tot 714D. Dat ga je, na een eerste reis, waarschijnlijk willen doen. Studeer je even in op de materie. Velen hebben het je voorgedaan.
- Wat is de gemonteerde achteras verhouding/topsnelheid ? Landbouwtrekker of snel reisvoertuig ?
In Frankrijk mag je met deze als camper ingeschreven 110 km/h. Een snelle zal het nooit worden maar het brandstofverbruik kan lager en vooral het motorgeluid. De nu erg kleine bandjes kan je vervangen door een maatje groter. Ook hier kan je al wat op studeren.
- Ik begrijp dat je (193cm) hem wilt verhogen. Dat kan mooi of heel lelijk worden. Doe het mooi. Kijk goed naar afbeeldingen van verhoogde versies op internet. Er zijn er veel die verhoogd werden. Verschillende mogelijkheden en technieken. Mooi dat begint altijd aan de voorruit.
- Hij is nu al te zwaar. Het is slechts een 7T versie en niet de 8T. Bouw dus enkel lichtgewicht. Gebruik bv een isolerend sandwichpaneel als vloerplaat ipv hout. Reisklaar mag je eigenlijk niet boven de 6T zitten.
- De D1L dieselverwarming kan je weggooien. Die is te oud (uit productie sinds +/- 1990) en er zijn geen wisselstukken meer leverbaar sinds een 20 tal jaar. (of is het toch al een recenter en ander model ?)
- Zelf zou ik op een voertuig, geen Easysolar gebruiken maar een Multiplus 2 en aparte MPPT. Ook is de vooraf ingebouwde MPPT dan veel te groot. Op een losse 30A MPPT kan je 800Wp solar en op een 50A zelfs 1300Wp (is 24V voertuig)
- Welke dynamo zit er op je brandweerversie. Een 17A booster is erg klein. De Victron LFP's zijn nu tot 40% goedkoper geworden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80427
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door Dafluc »

Schitterende bus, blij dat we het hier mogen gaan volgen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door kampo »

Kleine Orion trafo(s) 24>12V niet vergeten. Voor Maxxfan, radio, ...
Verder werkelijk alles in 24V kopen ! aan dezelfde prijs ! zoals waterpomp, led verlichting, kachel enz
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 15
Lid geworden op: do 21 jul 2016, 18:02
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door ArjanV »

@kampo, Bedankt voor je aanvullingen, dat is een hele waslijst die je zo even opnoemt! :cheers:
Ik ga het allemaal op mij in laten werken en neem het mee in de beslissingen die ik moet gaan maken.
Tot begin mei heb ik de tijd om van alles uit te zoeken, dus ik heb nog even de tijd.

De bus heeft een snelle achteras, ik zal kijken op het typeplaatje welke precies.
Massa ledig voertuig is 3607 kg Max massa is 6600 kg
Van het ledig gewicht gaat nog een paar 100 kg af dus mijn schatting is dat ik rijklaar onder de 4500 kg uit kom.

De dynamo is vermoedelijk een 50A, dit moet ik nog nakijken, het typeplaatje kan ik zo niet zien, deze zit ergens achteraan verstopt

Dieselkachel is de D1L
Eberspacher-D1L-24v.jpg
Eberspacher-D1L-24v.jpg (91.99 KiB) 766 keer bekeken
Mercedes Vario 711D ombouw naar camper
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door kampo »

Ik begrijp het lijstje werd een hele waslijst :cheers:
Diesel kachel 1800W is dus 37 jaar oud. Vergeet het om die te nog gebruiken.

Voor verdere discussie ...
De boiler 20/25 of 30 liter inhoud. Voor 2 personen is 20 liter voldoende/beter. En de opwarm wijze. Zelf doe ik zo iets met een Hydronic 5kW/24V. En binnen douche natuurlijk.
Net zoals de 230V inductie kookplaat. Want met 3200 Watt/230V op stand maximum en een 60cm Steba of Ikea domino versie heb je het probleem dat het niet zomaar gaat op de omvormer met "slechts" 2400W. Toch zou ik zelf niet groter als een multiplus 3000 gaan.

Ik ben vooral benieuwd hoe je het dak denkt aan te pakken.
Verder wens ik je de energie toe om deze marathon tot een goed eind te brengen.
De 711D is alvast een goede basis :thumbup:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 15
Lid geworden op: do 21 jul 2016, 18:02
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door ArjanV »

Ik heb een adres gevonden die onderdelen zou kunnen leveren voor de dieselkachel, zal binnenkort eens bellen of dat nog steeds klopt.

Koken op twee pitten op vol vermogen zal niet gaan, maar op 1 pit sudderen of aan de kook houden en op de andere wat bakken zou net moeten lukken. en als ik wil wokken zal ik maar 1 pit kunnen gebruiken.
Waarschijnlijk zal ik de meeste tijd genoeg hebben aan 1 pit.

De boiler moet aangesloten worden op het koelsysteem van de motor, als back-up zit er een 230V verwarmingselement in.

Voor het dak zijn er verschillende mogelijkheden,
  • Gehele aluminium tranenplaat loshalen, optillen en er een strook tussen zetten en na isoleren (kort door de bocht uitleg)
  • Volledig nieuw dak van sandwichpanelen met behoud van de originele achter en zijkanten
  • Volledig nieuwe opbouw vanaf de achterdeuren van sandwichpanelen
  • Een ander oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb
Ik heb al even lopen zoeken maar heb nog geen 3D file kunnen vinden van de voorkant van de Mercedes, dit in verband met een ontwerp maken van de ombouw.
Mocht iemand een 3D file ter beschikking hebben of weten waar ik er 1 kan vinden, graag.

Edit, ik heb een 3D bestand gevonden maar deze kan ik niet inlezen in SolidWorks, het is een Sketchup bestand, .skp en een .dae
Ik ga even zoeken naar een oplossing om het te converteren naar STEP of Parasolid.
Mercedes Vario 711D ombouw naar camper
Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 15
Lid geworden op: do 21 jul 2016, 18:02
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door ArjanV »

Sketchup bestand als onderlegger gebruikt en gedeeltelijk overgetrokken, daarna wat maten aangepast naar de werkelijkheid en de achterkant getekend.
Nog een paar maten nameten in het weekend en dan kan ik met het interieur gaan beginnen te ontwerpen.
De dakverhoging is voor nu een eerste idee, dit kan nog veranderen.
Voor nu heb ik er 2x 440 Wp zonnepanelen, een groot dakraam en een MaxxFan Deluxe op geplaats.

Zoals het er nu uit ziet wordt de totale hoogte 3015 mm inclusief MaxxFan Deluxe dichtgeklapt.


2024-03-07_222554.jpg
2024-03-07_222554.jpg (67.65 KiB) 520 keer bekeken
2024-03-07_222714.jpg
2024-03-07_222714.jpg (57.16 KiB) 520 keer bekeken
Mercedes Vario 711D ombouw naar camper
Plaats reactie