Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door kampo »

Andere namen voor deze Mercedes 711D zijn T2, LN1 en pas later bij de opvolger is de naam Vario gekomen.

Deze dakvorm ziet er (mijn ongezouten mening :-B ) echt veel beter uit :thumbup:
Zelf gebruik ik, om het aerodynamisch te krijgen, vooraan (op Daily) als basisvorm een spoiler en zijdelings de fenders die ik ombouw en watervast op het dak kleef. Daarmee overbrug ik de 40cm tussen lage cabine dak en hoge opbouw. Een andere mogelijkheid is het dak van de Vario hoogdak versie te gebruiken, maar dat is nog iets te laag.

Ik ben het met Tranny eens dat de rolluiken enkel dienen om een laadruimte af te sluiten maar de rijwind gaat er bij wijze van spreken gewoon doorheen. Dus moeilijk bruikbaar voor een geïsoleerde camper.
De knik in de zijwanden is mooi (hij past dan in een C130 transportvliegtuig) maar daarmee maak je het je wel iets moeilijker.

Vooral de inkomdeur. Hier ook een tip.
Er is een volgorde. Eerst plan je de trap, dan de inkomdeur erboven, vervolgens voorzie je de plaats voor de hor en pas daarna begin je aan de tekening van de inboedel.

Het e-schema is netjes.
De accu lijkt even duur als die van Victron, want die zijn nu wel 40% goedkoper geworden als vroeger.
Er zijn nog wat opmerkingen.
Zelf zet ik na de zekeringkast verbruikers meestal schakelaars.
Zeker op de LEDjes, waterpomp en koelkast, maar eigenlijk liefst op alles.
In plaats van 1 grote 24>12V 25A omvormer gebruik ik verschillende micro 5A Orion dingetjes en steeds na de 24V schakelaars.
12V: Gasklep, Piezo, Radio, Maxfann, afzuigkap.
Al de rest (camera en toilet) is in 24V te vinden.

Die combinatie 4+1 zekeringdoos met MEGA+Midi past niet goed met je kabeldiktes.
Vervang die door 1 MEGA en meerdere losse MIDI zekeringhouders.

De MPPT sluit je aan op de LFP accu en niet op de Multiplus.
De BMV en smartshunt zijn dubbel op.

Het dakplan voor solar en luiken is een goede eerste start.
In een latere fase een dakplan met afmetingen.
De Heki's zijn goed maar omwille van te hoog/slap gebruik ik zelf Gebo Flushline en ook geen Maxxfan.
Groeten Kampo
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door Camperbassie »

Wel jammer dat die blauwe zwaailichten verdwenen zijn.
Deur zit er al in ga je die gebruiken, dan ligt een stuk van je inrichting al vast.

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk

Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door tranny »

Die blauwe zwaailichten (en ook de sirene met schakelkast) mogen er tegenwoordig niet eens meer op blijven zitten ook al zijn ze onklaar gemaakt of afgedekt met een hoes.
Het is of geheel verwijderen of de kappen vervangen voor oranje exemplaren.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 15
Lid geworden op: do 21 jul 2016, 18:02
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door ArjanV »

kampo schreef:Ik ben het met Tranny eens dat de rolluiken enkel dienen om een laadruimte af te sluiten maar de rijwind gaat er bij wijze van spreken gewoon doorheen. Dus moeilijk bruikbaar voor een geïsoleerde camper.
De rolluiken gaan er uit of worden aangepast zodat alleen een gedeelte aan de onderkant open kan als klep met verborgen scharnieren, dan is het rammelvrij te maken en te isoleren.
kampo schreef:De knik in de zijwanden is mooi (hij past dan in een C130 transportvliegtuig) maar daarmee maak je het je wel iets moeilijker.
De knik ga ik waarschijnlijk niks aan veranderen.
kampo schreef:Vooral de inkomdeur. Hier ook een tip.
Er is een volgorde. Eerst plan je de trap, dan de inkomdeur erboven, vervolgens voorzie je de plaats voor de hor en pas daarna begin je aan de tekening van de inboedel.
Als de knik blijft verander ik ook niks aan de rechter achterdeur, de linker ga ik misschien een ander doel geven
kampo schreef:Het e-schema is netjes.
Thanks!
kampo schreef:Zelf zet ik na de zekeringkast verbruikers meestal schakelaars.
Die komen er in maar had ik nog niet getekend.
kampo schreef:In plaats van 1 grote 24>12V 25A omvormer gebruik ik verschillende micro 5A Orion dingetjes en steeds na de 24V schakelaars.
Hier ga ik over nadenken.
kampo schreef:12V: Gasklep, Piezo, Radio, Maxfann, afzuigkap.
Gas komt er niet in en de Maxxfan moet ook als afzuiger voor het koken gaan dienen.

kampo schreef:Die combinatie 4+1 zekeringdoos met MEGA+Midi past niet goed met je kabeldiktes.
Vervang die door 1 MEGA en meerdere losse MIDI zekeringhouders.
Dit had ik nu even snel gedaan omdat ik daar een plaatje van had, 1 MEGA en meerdere losse MIDI is een goed idee.
kampo schreef:De MPPT sluit je aan op de LFP accu en niet op de Multiplus.
Foutje van mijn kant :oops:
kampo schreef:De BMV en smartshunt zijn dubbel op.
Ook hier omdat ik er een plaatje van had, moet nog aangepast worden naar de bijgeleverde shunt.
kampo schreef:De Heki's zijn goed maar omwille van te hoog/slap gebruik ik zelf Gebo Flushline
De Gebo Flushline hebben geen dubbelwandig glas, dus mindere isolatie. Verder wel mooie luiken.
Camperbassie schreef:Wel jammer dat die blauwe zwaailichten verdwenen zijn.
Zoals Tranny terecht opmerkt, deze zijn verboden.
De sirene met schakelkast ga ik aanpassen naar eentonig, die komen dan op het schuine deel naar beneden gericht.
Camperbassie schreef:Deur zit er al in ga je die gebruiken, dan ligt een stuk van je inrichting al vast.
De Deur ga ik zeer waarschijnlijk gebruiken,
Mercedes Vario 711D ombouw naar camper
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door kampo »

ArjanV schreef:
ma 11 mar 2024, 22:00
...
kampo schreef:Vooral de inkomdeur. Hier ook een tip.
Er is een volgorde. Eerst plan je de trap, dan de inkomdeur erboven, vervolgens voorzie je de plaats voor de hor en pas daarna begin je aan de tekening van de inboedel.
Als de knik blijft verander ik ook niks aan de rechter achterdeur, de linker ga ik misschien een ander doel geven
...
Camperbassie schreef:Deur zit er al in ga je die gebruiken, dan ligt een stuk van je inrichting al vast.
De Deur ga ik zeer waarschijnlijk gebruiken,
OK duidelijk.

Begrijp ik het goed dat "de knik" in de wand op de plaats van de huidige traanplaat komt. Ga je daar dan een aluminium "hoogdak" op nieten of dit dak met polyester sandwich panelen bouwen ?

Je zal dus de MB achterdeur gebruiken als inkomdeur. Logisch maar hoe hoog is die ? Als je naar beneden kan uitstappen dan volstaat een hoogte van +/- 175cm, (voor normale mensen :-B)
Is er een goede (camper) trap onder die inkomdeur of hoe denk je dat aan te pakken ?
Want bij een lage deur is die nog belangrijker.
Zelf werk ik deze keer met een Project 2000 kooptrap met 3 treden die bestaan ook in 2 treden.
Is veeeel minder werk als mijn vorige zelfbouwtrap.
https://www.campingshop-24.de/project-2 ... e-12-volt/
En kan er binnen op de deur een hor worden aangebracht ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 15
Lid geworden op: do 21 jul 2016, 18:02
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door ArjanV »

Wat een geld voor een trap! dat ga ik dus niet doen. Ik heb al wel wat ideeën voor een trap, maar dat is van latere zorg.
De deur is ongeveer 175 cm hoog, dus dat zal net gaan... anders een stootkussentje plaatsen :bang:
Ik denk wel dat er plek is voor een hor, heb zelf goede ervaringen met de Plissé hordeur van Unilux, maar dit is ook een zorg voor later.

Bij deze ook mijn aangepaste schema, ik kom steeds een stapje verder :thumbup:

[edit] Ik zie net nog een foutje bij de + naar de Muliplus, deze moet rechtstreeks via de mega zekering.
Schema-711D_Versie-03.jpg
Schema-711D_Versie-03.jpg (131.56 KiB) 393 keer bekeken
Download naar de PDF.
https://1drv.ms/b/s!AjEDZVMAZ4mSgsAAybu ... Q?e=Ts2TAh

[edit] Ik zie net nog een foutje bij de + naar de Muliplus, deze moet rechtstreeks via de mega zekering.
Zo dus.
aanpassing naar multiplus.jpg
aanpassing naar multiplus.jpg (74.06 KiB) 332 keer bekeken
Mercedes Vario 711D ombouw naar camper
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door kampo »

Belangrijk is nu enkel dat je de plaats/bevestiging voor de trap en hor voorziet.

Mooi e-schema aan het worden :thumbup:
Zoals geschreven zou ik de kleine 24>12V Orion na de schakelaar(s) zetten.
Dan heb je geen sluipverbruik.
De kleine Orions zijn niet geïsoleerd dus hebben geen 2 massakabels
Geïsoleerde versie is ook niet nodig voor je 24/24/17A booster Orion.

De 100/30A MPPT kan tot 880Wp/24V hebben volgens de data.
Even opletten dat je panelen niet boven de 100V uitkomen.

Met de 24 accu die 150A continu aan kan zit je goed.
Dat is ongeveer 3000W in 230V aan de inverter

Voor mezelf voorzie ik nog een noodstart overbrugging tussen HH accu en startaccu.
Dat blijk ik onderweg toch een paar keer nodig te hebben.
(Piek ontlaad stroom van de HFA accu is 400A)
Groeten Kampo
Bpierey
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 mar 2024, 23:40

Re: Ombouw Mercedes 711D brandweerauto naar camper



Bericht door Bpierey »

Cool,project!
Ga het graag volgen
Plaats reactie