Zelfbouw eisen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Bpierey
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 mar 2024, 23:40

Zelfbouw eisen



Bericht door Bpierey »

Hallo,

Heb vaak gedacht aan zelfbouw. Heb de ruimte nu, tijd is lastiger maar dat kan ook wel. Ik ben best handig en vind het leuk te bouwen en desigen zoals ik het wil. Heb veel ervaring met mijn boot, dus weet wel eea.

Mijn vraag eigenlijk; ik snap de gewichts kwalificaties en zo, en rijbwijs (heb a,b,c). maar kan iemand simpel uitleggen waar ik aan moet voldoen met zelfbouw? Ik bedoel ik neem aan dat de camper altijd gekeurd moet worden bij de RDW? Is dat een eindkeuring en hoe weetje dat je goed zit? Zonder er achter te komen dat he een nogo wordt na veel geld en tijd 😉

Starten met een bestaande chassis snap ik ook. Bus, ducato, of zoiets, maar dan.
Alle tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Zelfbouw eisen



Bericht door EasyBee »

Misschien handig om dan te kijken wat de RDW en de Belastingdienst eisen. Die eisen zijn niet helemaal gelijk.
De RDW kijkt vooral naar verkeersveiligheid en de Belastingdienst wil zeker weten dat het wel echt bedoeld is als kampeerauto en niet een smoes om minder belasting te betalen.
RDW https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... ampeerauto
Belastingdienst https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper
Je zult eerst bij de RDW langs moeten voor een keuring om de aantekening kampeerauto op je kenteken te krijgen, daarna kun je bij de Belastingdienst aangeven (formulier + foto's) dat je een kampeerauto hebt en voor het kampeerautotarief in aanmerking komt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Bpierey
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 mar 2024, 23:40

Re: Zelfbouw eisen



Bericht door Bpierey »

Ok thanks. Belastingdienst is geen issue dan. Maar RDW blijft dus wel een gok.

Bedankt voor de links!
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Zelfbouw eisen



Bericht door EasyBee »

Als je het volle tarief wilt blijven betalen voor je kampeerauto, is de Belastingdienst geen issue.
Hun eisen zijn deels strenger dan de RDW eisen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Bpierey
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 mar 2024, 23:40

Re: Zelfbouw eisen



Bericht door Bpierey »

Ja bedankt idd. Maar ik zie geen issue omdat ik daar aan voldoe. Het word een camper en ik ben niet op zoek naar belastingontduiking. Dus die tafel en stoelen, en kookgelegenheid dat komt er allemaal zowiezo in.
Ik denk niet de de belasting lastig is te overtuigen dan. En anders betaalmik gewoon.
RDW keuring en technische keuring vind ik wel lastiger in ite schatten.

Maar denk toch dat ik een complete camper koop en dan ombouw wat ik wil.
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 806
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Zelfbouw eisen



Bericht door PJD »

RDW keuring is weinig lastig aan, zorgen dat de goede inbouw er in zit, het stevig vaststaat en geen scherpe hoeken aanwezig.
Hermine
Berichten: 253
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Zelfbouw eisen



Bericht door Hermine »

De RDW camperkeuring richt zich inderdaad primair op de inrichtingseisen en niet op het technisch gedeelte. Als je je elektra en gasinstallatie wilt laten controleren kun je dat o.a. bij Bovag laten doen.
Bpierey schreef:
ma 04 mar 2024, 1:11

Maar denk toch dat ik een complete camper koop en dan ombouw wat ik wil.
Ik las net in je voorsteltopic dat je graag een camper van 7-8 meter wil hebben. Die lengte lijkt mij bij een bestaande camper een stuk makkelijker te vinden dan bij een bestelbus.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1742
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zelfbouw eisen



Bericht door marjasjaak »

RDW= een fysieke keuring, waar wel de lengte van het bed wordt gemeten. En gekeken wordt of de vereiste onderdelen aanwezig zijn.
Belastingdienst= aanvragen campertarief (na RDW keuring) dmv. opsturen foto's (digitaal) en betalen BPM.
De links die Easybee aan je doorgaf, daar staat alles gewoon beschreven.
Sjaak.
Bpierey
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 mar 2024, 23:40

Re: Zelfbouw eisen



Bericht door Bpierey »

PJD schreef:
ma 04 mar 2024, 6:07
RDW keuring is weinig lastig aan, zorgen dat de goede inbouw er in zit, het stevig vaststaat en geen scherpe hoeken aanwezig.
Thanks
Bpierey
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 mar 2024, 23:40

Re: Zelfbouw eisen



Bericht door Bpierey »

Hermine schreef:
ma 04 mar 2024, 8:15
De RDW camperkeuring richt zich inderdaad primair op de inrichtingseisen en niet op het technisch gedeelte. Als je je elektra en gasinstallatie wilt laten controleren kun je dat o.a. bij Bovag laten doen.
Bpierey schreef:
ma 04 mar 2024, 1:11

Maar denk toch dat ik een complete camper koop en dan ombouw wat ik wil.
Ik las net in je voorsteltopic dat je graag een camper van 7-8 meter wil hebben. Die lengte lijkt mij bij een bestaande camper een stuk makkelijker te vinden dan bij een bestelbus.
Idd ja dacht ik zelf ook al. Wil wel 7 m minimaal.
Twijfel nog aan C rijbewijs of niet, wat ik heb. Echter wordt dat te groot. Wel het gewicht om mee te nemen vind ik weinig kom ik achter bij 3500kg max. Ik ga eens rondkijken.
Bpierey
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 mar 2024, 23:40

Re: Zelfbouw eisen



Bericht door Bpierey »

marjasjaak schreef:
ma 04 mar 2024, 8:42
RDW= een fysieke keuring, waar wel de lengte van het bed wordt gemeten. En gekeken wordt of de vereiste onderdelen aanwezig zijn.
Belastingdienst= aanvragen campertarief (na RDW keuring) dmv. opsturen foto's (digitaal) en betalen BPM.
De links die Easybee aan je doorgaf, daar staat alles gewoon beschreven.
Sjaak.
Ok thanks. Lengte bed is dat belangrijk dus? Haha.
Constructiewijzigingen worden ook lastig toch? (Ramen/deuren/uitbouw)

Maar die links waren perfect ja. Ben al veel aan het leren.
Gewicht was bij mijn boot nooit een probleem 😜
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2213
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouw eisen



Bericht door DucatoDolf »

Geen idee wat je plannen zijn, maar er zijn ook bedrijven die alleen het casco gedeelte voor je kunnen bouwen als je een halfintegraal wilt bouwen.

Bij een carosseriebouwer kun je vaak afspreken wie wat doet.
Bpierey
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 mar 2024, 23:40

Re: Zelfbouw eisen



Bericht door Bpierey »

DucatoDolf schreef:
ma 04 mar 2024, 19:48
Geen idee wat je plannen zijn, maar er zijn ook bedrijven die alleen het casco gedeelte voor je kunnen bouwen als je een halfintegraal wilt bouwen.

Bij een carosseriebouwer kun je vaak afspreken wie wat doet.
Ah, idd een goede suggestie. Dat zou ik eens kunnen bekijken.
Soms zou ik het liefste een halfintegraal hebben (Ducato of zo) die van buiten af is en binnen leeg. Dan zelf mijn eigen indeling maken en alle techniek. Weet niet of dat financieel handig is, maar ik heb soms wensen haha. Heb geen 4 slaapplaatsen nodig en ook geen zware houten kasten. Kan ook alu of kunststof veel doen. En techniek weet ik wel genoeg van. Eigen douche indeling, keuken, rondzir, maakt het wel specialer.

Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2213
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouw eisen



Bericht door DucatoDolf »

Je kunt een 2e hands pick-up zoeken en daar een casco achterkant op laten maken. Doe je zelf de ramen etc en binnenkant.

(je hoeft niet telkens te quoten hoor, gebruik de knop Reageer links onderin. Anders wordt het zo'n lap herhalende tekst telkens.)
Plaats reactie