Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10210
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?



Bericht door Peter LMC »

Ben bezig met wat onderhoud en daarvoor moeten de lichtmetalen wielen er af.
Ik draai la de wielbouten los en bij de 5e bout denk ik, he' die zit los. :crazy:
Het ging bijna zonder weerstand los maar het blijkt deze is afgebroken.
Precies op de rand waar deze bout in de flens komt.
In het afgebroken stuk even een gaatje geboord en met een linksdraaiende tap deze er zonder weerstand uit gedraaid.
Maar hoe is het mogelijk dat deze wielbout afbreekt :?:
De bouten zijn altijd netjes met de momentsleutel op 11 kg/m aangedraaid conform de voorschriften in de specs van de velgen fabrikant.
Deze bouten zijn samen destijds bij de velgen geleverd.
De bouten zijn 10.9 treksterkte en dat is het zelfde als de originele MB bouten.
De stalen (originele) MB velgen worden op 18 kg/m vastgezet dus deze 11 kg/m voor de lm velgen moeten de bouten gewoon kunnen hebben.
Deze lm velgen zijn door mij nieuw aangekocht en nooit met een luchtsleutel of zo vastgezet of verkracht.
Op de foto zie je de breuk sterk uitvergroot en het lijkt mij toch een vrij verse breuk.
Maar rechtsboven zie je een bruine rand met een pijl naar het midden.
Dit duid toch wel op een breuk of zo iets dergelijks.
Hoe denken forum techniekers hier over, dit moet toch niet kunnen maar wat is de oorzaak. :?:
Het zal je onderweg gebeuren. :wtf:
Wielbout 1.jpg
Wielbout 1.jpg (63.51 KiB) 837 keer bekeken
Wielbout 2.jpg
Wielbout 2.jpg (42.38 KiB) 837 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter LMC op wo 28 feb 2024, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1601
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?



Bericht door DiffRental »

Bijzonder, nog nooit gezien!
1e reactie denk ik aan een materiaal fout die nu pas naar bovenkomt.

De schijf die tegen de flens ligt, heeft die centreer boutjes?
Is het voor of achter?
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51326
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?



Bericht door Kroppie »

ik denk een fout in de bout, kan niks anders bedenken, hoort en zou niet mogen kunnen, maar kan dus wel blijkt
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?



Bericht door dieseltje+ »

Gewoon pech :wink:
Productie fout, verontreiniging in het materiaal tijdens proces?

10.9 bij wat is het M10/M12? En dan een lullige 110nm.
Zou er onderweg niet bang voor zijn.
Je zal toch niet de pech hebben dat alle bouten van die kwaliteit zijn :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10210
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?



Bericht door Peter LMC »

De schijf heeft een centreerboutje en dat zat vast.
Het was links achter maar dat mag niets uitmaken.
De bout is een M14 x 1.5 zoals ook origineel van MB.
Ik heb de bout bij de plaatselijke grossier neer gelegd om even het juiste type op te zoeken
Er komt een nieuw set (20 stuks) voor alle wielen, eind van deze week binnen berichte ze mij al.
IK wil geen gedonder hebben met afbrekende wielbouten. :evil:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51326
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?



Bericht door Kroppie »

:thumbup: , je niet meer ongerust maken en lekker gaan rijden
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
hblek
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 12 dec 2021, 21:50

Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?



Bericht door hblek »

Wanneer je naar het breukoppervlak kijkt zie je niveau verschillen wat duid op een vermoeiings breuk. Mogelijk dat in het verleden de bouten niet goed aangehaald zijn geweest en daardoor een hoge wisselbelasting hebben gehad.
Vermoeiings breuken treden op vanaf enkele miljoenen belastings wisselingen.
Wanneer er een bout met zon breuk gevonden wordt is het verstandig om ze allemaal te wisselen.
Met 8.8 bouten is dit risico lager. Omdat de bouten dan taaier zijn.
Dit treedt hoofdzakelijk op bij hoge spanning bouten en corosieve omstandigheden. De overgangen van alumi ium of bstaal en gietijzer of gietstaal in natte omstandigheden kan dan een initiatie van scheuren gaan geven. Ook is gerolde draad sterker dan gesneden draad.
De bouten kunnen ook niet goed gehard geweest zijn. Een productie fout.

Groeten Henk
Meine
Berichten: 4763
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?



Bericht door Meine »

Vanuit veiligheidsoogpunt zouden alle bouten op alle wielen uitgewisseld moeten worden.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9192
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?



Bericht door gjvonk »

Dat schrijft TS ook: "er komt een nieuw setje van 20 wielbouten".

Ooit een keer een afgebroken wielbout (1 van 4) van een Opel Corsa gehad. ANWB erbij: " u kunt met de resterende 3 veilig doorrijden naar de garage voor herstel.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1324
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?



Bericht door joske501 »

Beste,

Je moet eens goed kijken of er geen alu oxidatie waar te nemen is aan de achterkant van de velgen, dus op het contactoppervlak met de wielflenzen.
Het is zo als er alu oxidatie optreedt dat dit heel sterk gaat opzetten, hierdoor verhoogd de spanning op de wielbouten die tot deze breuk kan leiden, samen met een kleine materiaalfout is dit vermoedelijk de oorzaak. Voorkom oxidatie door die raakvlakken in te smeren met zuurvrije vaseline of kopervet. Doe ook een beetje kopervet aan de schuine kant van de kop van de bout waar het de alu velg raakt.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?



Bericht door dieseltje+ »

hblek schreef:
wo 28 feb 2024, 19:44
Wanneer je naar het breukoppervlak kijkt zie je niveau verschillen wat duid op een vermoeiings breuk. Mogelijk dat in het verleden de bouten niet goed aangehaald zijn geweest en daardoor een hoge wisselbelasting hebben gehad.
Vermoeiings breuken treden op vanaf enkele miljoenen belastings wisselingen.
Wanneer er een bout met zon breuk gevonden wordt is het verstandig om ze allemaal te wisselen.
Met 8.8 bouten is dit risico lager. Omdat de bouten dan taaier zijn.
Dit treedt hoofdzakelijk op bij hoge spanning bouten en corosieve omstandigheden. De overgangen van alumi ium of bstaal en gietijzer of gietstaal in natte omstandigheden kan dan een initiatie van scheuren gaan geven. Ook is gerolde draad sterker dan gesneden draad.
De bouten kunnen ook niet goed gehard geweest zijn. Een productie fout.

Groeten Henk
Interessant bericht.
Met 8.8 bouten is dit risico lager. Omdat de bouten dan taaier zijn.
M14 in combi met 10.9 en 5 per wiel lijkt mij ook een dikke overkill. Daar leg je een olietanker mee vast :-B
Waarom doet men dat?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?



Bericht door kampo »

Overkill...
Die generatie Sprinter bestond ook in 6.0 Ton versie . Misschien met dezelfde bouten ?
Groeten Kampo
Meine
Berichten: 4763
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?



Bericht door Meine »

Nee natuurlijk niet, die 6 tons Sprinters hebben geen aluminium wielen en in tegenstelling tot een 312 oid hebben ze ook dubbellucht achter. En dus ook voorwielen met de daarbij behorende grote bolling. Die draadeinden zijn dus niet te vergelijken, alleen achter al hebben ze een grotere lengte.

Bij touringcars op Alcoa velgen worden bijvoorbeeld ook zeer speciale afwijkende draadeinden gebruikt. Zeker niet dezelfde als bij stalen velgen. Bij die Alcoa wielen kwamen ook regelmatig gebroken draadeinden voor, met name op de aangedreven as bij de 14 m 6X2 wagens. Maar dat was meestal mede een chauffeursfout.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?



Bericht door kampo »

OK
En waren het wel de juiste bouten voor de aluminium velgen ?
Zo heb ik op mijn personenwagen andere bouten voor mijn zomer en winter alu velgen. 2 sets dus. Andere bout lengte en andere kopvorm.
Groeten Kampo
Plaats reactie