Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
- Peter LMC
- Berichten: 10205
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
Ben bezig met wat onderhoud en daarvoor moeten de lichtmetalen wielen er af.
Ik draai la de wielbouten los en bij de 5e bout denk ik, he' die zit los.
Het ging bijna zonder weerstand los maar het blijkt deze is afgebroken.
Precies op de rand waar deze bout in de flens komt.
In het afgebroken stuk even een gaatje geboord en met een linksdraaiende tap deze er zonder weerstand uit gedraaid.
Maar hoe is het mogelijk dat deze wielbout afbreekt
De bouten zijn altijd netjes met de momentsleutel op 11 kg/m aangedraaid conform de voorschriften in de specs van de velgen fabrikant.
Deze bouten zijn samen destijds bij de velgen geleverd.
De bouten zijn 10.9 treksterkte en dat is het zelfde als de originele MB bouten.
De stalen (originele) MB velgen worden op 18 kg/m vastgezet dus deze 11 kg/m voor de lm velgen moeten de bouten gewoon kunnen hebben.
Deze lm velgen zijn door mij nieuw aangekocht en nooit met een luchtsleutel of zo vastgezet of verkracht.
Op de foto zie je de breuk sterk uitvergroot en het lijkt mij toch een vrij verse breuk.
Maar rechtsboven zie je een bruine rand met een pijl naar het midden.
Dit duid toch wel op een breuk of zo iets dergelijks.
Hoe denken forum techniekers hier over, dit moet toch niet kunnen maar wat is de oorzaak.
Het zal je onderweg gebeuren.
Ik draai la de wielbouten los en bij de 5e bout denk ik, he' die zit los.
Het ging bijna zonder weerstand los maar het blijkt deze is afgebroken.
Precies op de rand waar deze bout in de flens komt.
In het afgebroken stuk even een gaatje geboord en met een linksdraaiende tap deze er zonder weerstand uit gedraaid.
Maar hoe is het mogelijk dat deze wielbout afbreekt
De bouten zijn altijd netjes met de momentsleutel op 11 kg/m aangedraaid conform de voorschriften in de specs van de velgen fabrikant.
Deze bouten zijn samen destijds bij de velgen geleverd.
De bouten zijn 10.9 treksterkte en dat is het zelfde als de originele MB bouten.
De stalen (originele) MB velgen worden op 18 kg/m vastgezet dus deze 11 kg/m voor de lm velgen moeten de bouten gewoon kunnen hebben.
Deze lm velgen zijn door mij nieuw aangekocht en nooit met een luchtsleutel of zo vastgezet of verkracht.
Op de foto zie je de breuk sterk uitvergroot en het lijkt mij toch een vrij verse breuk.
Maar rechtsboven zie je een bruine rand met een pijl naar het midden.
Dit duid toch wel op een breuk of zo iets dergelijks.
Hoe denken forum techniekers hier over, dit moet toch niet kunnen maar wat is de oorzaak.
Het zal je onderweg gebeuren.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op wo 28 feb 2024, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- DiffRental
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?
Bijzonder, nog nooit gezien!
1e reactie denk ik aan een materiaal fout die nu pas naar bovenkomt.
De schijf die tegen de flens ligt, heeft die centreer boutjes?
Is het voor of achter?
1e reactie denk ik aan een materiaal fout die nu pas naar bovenkomt.
De schijf die tegen de flens ligt, heeft die centreer boutjes?
Is het voor of achter?
Groeten Peter
Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?
ik denk een fout in de bout, kan niks anders bedenken, hoort en zou niet mogen kunnen, maar kan dus wel blijkt
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?
Gewoon pech
Productie fout, verontreiniging in het materiaal tijdens proces?
10.9 bij wat is het M10/M12? En dan een lullige 110nm.
Zou er onderweg niet bang voor zijn.
Je zal toch niet de pech hebben dat alle bouten van die kwaliteit zijn
Productie fout, verontreiniging in het materiaal tijdens proces?
10.9 bij wat is het M10/M12? En dan een lullige 110nm.
Zou er onderweg niet bang voor zijn.
Je zal toch niet de pech hebben dat alle bouten van die kwaliteit zijn
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
- Peter LMC
- Berichten: 10205
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?
De schijf heeft een centreerboutje en dat zat vast.
Het was links achter maar dat mag niets uitmaken.
De bout is een M14 x 1.5 zoals ook origineel van MB.
Ik heb de bout bij de plaatselijke grossier neer gelegd om even het juiste type op te zoeken
Er komt een nieuw set (20 stuks) voor alle wielen, eind van deze week binnen berichte ze mij al.
IK wil geen gedonder hebben met afbrekende wielbouten.
Het was links achter maar dat mag niets uitmaken.
De bout is een M14 x 1.5 zoals ook origineel van MB.
Ik heb de bout bij de plaatselijke grossier neer gelegd om even het juiste type op te zoeken
Er komt een nieuw set (20 stuks) voor alle wielen, eind van deze week binnen berichte ze mij al.
IK wil geen gedonder hebben met afbrekende wielbouten.
Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?
, je niet meer ongerust maken en lekker gaan rijden
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?
Wanneer je naar het breukoppervlak kijkt zie je niveau verschillen wat duid op een vermoeiings breuk. Mogelijk dat in het verleden de bouten niet goed aangehaald zijn geweest en daardoor een hoge wisselbelasting hebben gehad.
Vermoeiings breuken treden op vanaf enkele miljoenen belastings wisselingen.
Wanneer er een bout met zon breuk gevonden wordt is het verstandig om ze allemaal te wisselen.
Met 8.8 bouten is dit risico lager. Omdat de bouten dan taaier zijn.
Dit treedt hoofdzakelijk op bij hoge spanning bouten en corosieve omstandigheden. De overgangen van alumi ium of bstaal en gietijzer of gietstaal in natte omstandigheden kan dan een initiatie van scheuren gaan geven. Ook is gerolde draad sterker dan gesneden draad.
De bouten kunnen ook niet goed gehard geweest zijn. Een productie fout.
Groeten Henk
Vermoeiings breuken treden op vanaf enkele miljoenen belastings wisselingen.
Wanneer er een bout met zon breuk gevonden wordt is het verstandig om ze allemaal te wisselen.
Met 8.8 bouten is dit risico lager. Omdat de bouten dan taaier zijn.
Dit treedt hoofdzakelijk op bij hoge spanning bouten en corosieve omstandigheden. De overgangen van alumi ium of bstaal en gietijzer of gietstaal in natte omstandigheden kan dan een initiatie van scheuren gaan geven. Ook is gerolde draad sterker dan gesneden draad.
De bouten kunnen ook niet goed gehard geweest zijn. Een productie fout.
Groeten Henk
Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?
Vanuit veiligheidsoogpunt zouden alle bouten op alle wielen uitgewisseld moeten worden.
Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?
Dat schrijft TS ook: "er komt een nieuw setje van 20 wielbouten".
Ooit een keer een afgebroken wielbout (1 van 4) van een Opel Corsa gehad. ANWB erbij: " u kunt met de resterende 3 veilig doorrijden naar de garage voor herstel.
Ooit een keer een afgebroken wielbout (1 van 4) van een Opel Corsa gehad. ANWB erbij: " u kunt met de resterende 3 veilig doorrijden naar de garage voor herstel.
Buscamper fan
Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?
Beste,
Je moet eens goed kijken of er geen alu oxidatie waar te nemen is aan de achterkant van de velgen, dus op het contactoppervlak met de wielflenzen.
Het is zo als er alu oxidatie optreedt dat dit heel sterk gaat opzetten, hierdoor verhoogd de spanning op de wielbouten die tot deze breuk kan leiden, samen met een kleine materiaalfout is dit vermoedelijk de oorzaak. Voorkom oxidatie door die raakvlakken in te smeren met zuurvrije vaseline of kopervet. Doe ook een beetje kopervet aan de schuine kant van de kop van de bout waar het de alu velg raakt.
Joske
Je moet eens goed kijken of er geen alu oxidatie waar te nemen is aan de achterkant van de velgen, dus op het contactoppervlak met de wielflenzen.
Het is zo als er alu oxidatie optreedt dat dit heel sterk gaat opzetten, hierdoor verhoogd de spanning op de wielbouten die tot deze breuk kan leiden, samen met een kleine materiaalfout is dit vermoedelijk de oorzaak. Voorkom oxidatie door die raakvlakken in te smeren met zuurvrije vaseline of kopervet. Doe ook een beetje kopervet aan de schuine kant van de kop van de bout waar het de alu velg raakt.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Wielbout afgebroken. Metaalmoeheid?
Interessant bericht.hblek schreef: ↑wo 28 feb 2024, 19:44Wanneer je naar het breukoppervlak kijkt zie je niveau verschillen wat duid op een vermoeiings breuk. Mogelijk dat in het verleden de bouten niet goed aangehaald zijn geweest en daardoor een hoge wisselbelasting hebben gehad.
Vermoeiings breuken treden op vanaf enkele miljoenen belastings wisselingen.
Wanneer er een bout met zon breuk gevonden wordt is het verstandig om ze allemaal te wisselen.
Met 8.8 bouten is dit risico lager. Omdat de bouten dan taaier zijn.
Dit treedt hoofdzakelijk op bij hoge spanning bouten en corosieve omstandigheden. De overgangen van alumi ium of bstaal en gietijzer of gietstaal in natte omstandigheden kan dan een initiatie van scheuren gaan geven. Ook is gerolde draad sterker dan gesneden draad.
De bouten kunnen ook niet goed gehard geweest zijn. Een productie fout.
Groeten Henk
M14 in combi met 10.9 en 5 per wiel lijkt mij ook een dikke overkill. Daar leg je een olietanker mee vastMet 8.8 bouten is dit risico lager. Omdat de bouten dan taaier zijn.
Waarom doet men dat?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
Overkill...
Die generatie Sprinter bestond ook in 6.0 Ton versie . Misschien met dezelfde bouten ?
Die generatie Sprinter bestond ook in 6.0 Ton versie . Misschien met dezelfde bouten ?
Groeten Kampo
Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
Nee natuurlijk niet, die 6 tons Sprinters hebben geen aluminium wielen en in tegenstelling tot een 312 oid hebben ze ook dubbellucht achter. En dus ook voorwielen met de daarbij behorende grote bolling. Die draadeinden zijn dus niet te vergelijken, alleen achter al hebben ze een grotere lengte.
Bij touringcars op Alcoa velgen worden bijvoorbeeld ook zeer speciale afwijkende draadeinden gebruikt. Zeker niet dezelfde als bij stalen velgen. Bij die Alcoa wielen kwamen ook regelmatig gebroken draadeinden voor, met name op de aangedreven as bij de 14 m 6X2 wagens. Maar dat was meestal mede een chauffeursfout.
Bij touringcars op Alcoa velgen worden bijvoorbeeld ook zeer speciale afwijkende draadeinden gebruikt. Zeker niet dezelfde als bij stalen velgen. Bij die Alcoa wielen kwamen ook regelmatig gebroken draadeinden voor, met name op de aangedreven as bij de 14 m 6X2 wagens. Maar dat was meestal mede een chauffeursfout.
Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
OK
En waren het wel de juiste bouten voor de aluminium velgen ?
Zo heb ik op mijn personenwagen andere bouten voor mijn zomer en winter alu velgen. 2 sets dus. Andere bout lengte en andere kopvorm.
En waren het wel de juiste bouten voor de aluminium velgen ?
Zo heb ik op mijn personenwagen andere bouten voor mijn zomer en winter alu velgen. 2 sets dus. Andere bout lengte en andere kopvorm.
Groeten Kampo