Help: emissie, snap er even niks meer van

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Robin_N
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 26 feb 2024, 12:28

Help: emissie, snap er even niks meer van



Bericht door Robin_N »

Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste post hier! :)

Ik ben helemaal klaar om aan de slag te gaan met het ombouwen van een versleten VW Transporter die wat liefde nodig heeft tot een compacte maar gezellige camper.
Maar nu raak ik een beetje in de war door de emissiezones. Ik begrijp de classificaties van dieselbusjes nog wel, maar ik snap niet helemaal hoe het zit met de regel die vanaf 2025 van kracht wordt, de Zero Emissie zones.

Geldt dit alleen voor dieselbussen of moeten benzinebusjes er ook echt aan geloven? Op het internet vind ik verschillende antwoorden, dus mijn vraag is: begrijpt hier iemand hoe dit zit? Ik zit namelijk te twijfelen of ik me beter kan focussen op een benzinebus om geen problemen te krijgen met emissiezones, of dat ik juist moet kiezen voor een goedkopere dieselbus.
Als iemand me kan helpen, heel graag. Als er al een topic hierover bestaat, mag je de link ook delen. Ik kon het zo snel niet vinden :-B

P.S. Voor de VW Transporter bouwers: wat heeft de voorkeur, een achterklep die naar boven opent of zijwaartse deuren? Ik neig naar zijwaarts, maar een klep lijkt me ook wel handig.
Ik ben bijzonder enthusiast om te gaan bouwen dus jullie expertise is bijzonder welkom!

Dankjewel!
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2438
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Help: Emissie, snap er even niks meer van



Bericht door pepon »

Welkom,
Zijn twee vragen, zou 2 aparte topics maken.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Help: Emissie, snap er even niks meer van



Bericht door TestCase »

Tot 2030 heb je geen last van de zero emissie zones, die gelden voor vrachtwagens en (bestel?)bussen. Een camper is vaak een personenwagen, zeker die vw.
Wat daarna komt? Wie weet?
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 806
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Help: Emissie, snap er even niks meer van



Bericht door PJD »

Vraag 1, Zero Emisie is geen enkele uitstoot, dus alleen op dit moment electrisch die daar in zouden mogen.
Emisie zone's die er nu zijn is vaak voor diesel euro5 of hoger, daar mag je vaak met een oude benzine wel in, zijn somige plaatsen die daar ook bouwjaren voor benzine aan vast plakken.

Klep of deur, ik neug naar klep, bij regen sta je droog, bij zon in de schaduw als er geen raam in zit.
Hermine
Berichten: 253
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Help: Emissie, snap er even niks meer van



Bericht door Hermine »

De zero-emissiezones waar jij volgens mij op doelt worden i.i.g. in Nederland door de afzonderlijke gemeentes vastgelegd en gelden voor zakelijke (commerciële) voertuigen op diesel én benzine. Als particulier – ik ga er nu even van uit dat je je Transporter privé als kampeerauto wilt laten registreren- heb je daar vooralsnog niets mee te maken. Dat neemt niet weg dat je met een oudere diesel en soms ook benzinewagen waarschijnlijk alsnog van doen hebt met milieu zones waar je niet in mag komen. Veelal in steden waar je dan trouwens ook nog eens vaak een soort van ‘aflaat’ kunt kopen waarmee je dus wel voor bepaalde tijd de stad in kunt. Kortom steeds van te voren uitzoeken of je je bestemming helemaal kunt bereiken en wat daar eventueel voor nodig is, of daarbuiten een plekje zoeken en verder reizen met fiets of openbaar vervoer.
Verder heb ik geen glazen bol en kan ook anderszins niet in de toekomst kijken dus weet ook echt niet wat ons te wachten staat.

Het is me trouwens niet helemaal duidelijk of je nu al een busje hebt of nog zoekende bent.
Robin_N
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 26 feb 2024, 12:28

Re: Help: Emissie, snap er even niks meer van



Bericht door Robin_N »

Wat een snelle reacties, bedank!
Dit is goed nieuws, wat er gaat komen inderdaad, ben er bang voor dus maar genieten nu het nog kan.
Ik heb nog geen bus maar wordt jagen op parel!
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Help: Emissie, snap er even niks meer van



Bericht door neanderthaler »

Wat betreft de achter klep hou rekening mee met parkeren bij andere auto de klep kan moelijker open dan je hebt tenminste 2 meter naar achteren nodig om te openen . daar in tegen lekker droog . niet handig bij achteruit naar een auto die geparkeerd staat ,

Met de achterdeuren een stuk minder ( persoonlijk )makkelijker met spullen inladen je kunt dn 1 deur openen
nadeel je zit wel tegen een midden stijl aan te kijken met je binnen spiegel naar achteren kijkend :-B

bij de hebben dus een voordeel uitproberen is het devies :thumbup:
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Help: Emissie, snap er even niks meer van



Bericht door henk en lila »

Bij een klein busje altijd een klep nemen. Scheelt weer een halve luifel.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Help: Emissie, snap er even niks meer van



Bericht door dedruivenplukker »

neanderthaler schreef:
wo 28 feb 2024, 20:05
hou rekening mee met parkeren bij andere auto de klep kan moelijker open dan je hebt tenminste 2 meter naar achteren nodig om te openen . daar in tegen lekker droog . niet handig bij achteruit naar een auto die geparkeerd staat ,
Bij mijn Transporter gaat de klep al snel naar boven open zodat je geen twee meter achter het voertuig nodig hebt zolang je niet met de klep tegen een muur aanstaat.
Al scheelt het ook al flink dat de motor ook nog achterin zit. :shifty:
Ook kan je bij nacht en ontij (regen) luchten met een strip in de klep. :thumbup:
t3-uitzetstrip-achterklep.jpg
t3-uitzetstrip-achterklep.jpg (115.93 KiB) 715 keer bekeken
156-5691_IMG.jpg
156-5691_IMG.jpg (30.85 KiB) 710 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
drewkoe
Berichten: 7
Lid geworden op: do 18 mar 2010, 14:06
Locatie: Eindhoven

Re: Help: emissie, snap er even niks meer van



Bericht door drewkoe »

Hallo Robin en andere lezers,

Emissie zone, milieuzone:

Ik heb een brief van de gemeente Eindhoven ontvangen datum 30 oktober 2023 waar in staat.

Betreft: Milieuzone voor uw dieselpersonenauto

Beste inwoner / ondernemer,

Deze brief gaat over uw dieselauto, Op 1 januari 2025 worden de regels voor de milieuzone in Eindhoven strenger, dan mag uw auto niet meer in Eindhoven binnen de ring rijden. Hieronder staat wat er verandert en hoe u zich daarop kunt voorbereiden.

Een schonere stad
Eindhoven gaat stap voor stap op weg naar een stad zonder uitlaatgassen. Hiermee verbeteren we de luchtkwaliteit in de stad en brengen we de uitstoot van CO2 omlaag. Tergelijkertijd zorgen we als gemeente voor meer groen en meer aantrekkelijke en veilige ruimte om te bewegen en verblijven. Ook stimuleren we duurzaame alternatieven zoals lopen, fietsen, openbaar vervoer, de elektrische auto en voldoende laadvoorzieningen en deelmobiliteit.

Milieuzone
Een van de stappen die we nemen is dat de meest vervuilende voertuigen vanaf 1 januari 2025 niet meer binnen de milieuzone mogen rijden. Hoe vervuilend een voertuig is, word aangegeven met cijfers 0 t/m 6: de emissieklasse. Dieselpersonenauto's met een emissieklasse 4 of lager mogen niet meer binnen de milieuzone rijden. U heeft een dieselpersonenauto met emissieklasse 4 of lager. Dit betekent dat uw auto vanaf januari 2025 niet meer binnen de milieuzonne mag rijden.

https://www.milieuzones.nl/

https://www.milieuzones.nl/vrijstelling ... theffingen

www.eindhoven.nl/zero-emissiezone

Deze emisiezones gelden voor steden:
Zoals in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, 's Hertogenbosch, Tilburg, Breda, Arnhem, Eindhoven.....

Dus Robin even je goed in lezen op de aangegeven sites. En een goede keuze maken voor welke brandstof je gaat.
Ik zou geen diesel kiezen.

@Testcase "Tot 2030 heb je geen last van de zero emissie zones, die gelden voor vrachtwagens en (bestel?)bussen."
Wat je hier schrijft is dus niet waar!
Geld wel degelijk voor personenauto's (EURO 4 en lager). Camper is meestal een personenauto.

Allen nog een mooie dag
Andrew
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Help: emissie, snap er even niks meer van



Bericht door tranny »

Je hebt milieuzones en zero-emissie zones, dat zijn 2 verschillende dingen en dus ook 2 verschillende toegangsvoorwaarden.
Het kan ook nog zijn dat (een deel van) een milieuzone als een zero-emissie zone aangemerkt wordt.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Help: emissie, snap er even niks meer van



Bericht door dedruivenplukker »

drewkoe schreef:
za 02 mar 2024, 8:56
Deze emisiezones gelden voor steden:
Zoals Rotterdam,
Andrew
Beste Andrew,

Waar je die info vandaan haalt weet ik niet maar de gemeente Rotterdam zegt dit op haar website:
Rotterdam schreef:Vanaf 1 januari 2022 geldt de milieuzone Stad Rotterdam alleen voor vrachtauto’s met een emissieklasse 5 of lager. Voor personen- en bestelauto’s gelden geen beperkingen. Zij mogen de milieuzone inrijden ongeacht leeftijd of emissieklasse.
Die zones betreffen maar kleine gebieden (centra) en maken voor veel camperbezitters niet veel uit omdat je met je camper meestal niets in het centrum te zoeken hebt.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
drewkoe
Berichten: 7
Lid geworden op: do 18 mar 2010, 14:06
Locatie: Eindhoven

Re: Help: emissie, snap er even niks meer van



Bericht door drewkoe »

Hallo Druivenplukker,

Zoals ik schreef mijn info komt van een brief die ik van de gemeente heb gehad.
En ik heb de websites er bij gezet.

Als ik kijk naar https://www.milieuzones.nl/locaties-milieuzones
Daar heeft Rotterdam ook een milieuzone, nu had ik wel de veronderstelling dat dit alles landelijk is geregeld.
Maar ja dat is dan toch niet zo.

Personen- en bestelauto’s
Op dit moment zijn er 4 steden die een milieuzone hebben voor personen- en bestelauto’s die op diesel rijden. Dit zijn: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.

https://www.milieuzones.nl/locaties-milieuzones
Vrachtauto’s en autobussen
15 Nederlandse gemeenten hebben momenteel een milieuzone voor dieselvrachtauto’s. Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Maastricht, Maasvlakte Rotterdam, Rijswijk, Rotterdam, ’s-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
De gemeente Haarlem heeft per 1 januari 2022 de milieuzone voor vrachtauto's ingevoerd. Daarnaast is de Euro VI-zone Maasvlakte per 1 januari 2022 omgezet in een milieuzone Maasvlakte Rotterdam. Dit betekent dat de zone dezelfde wettelijke basis krijgt als alle andere milieuzones voor vrachtauto’s in Nederland.

Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Utrecht hebben ook een milieuzone voor autobussen. Den Haag en Utrecht hebben sinds 1 januari 2022 een milieuzone voor autobussen.

En ja de zones zijn nog niet zo groot. En hebben camperaars daar last van??
ik Nog niet, ik woon buiten de ring.
Hoe lang duurt het totdat deze zones Nederland veroveren?!
De topicstarter vraagt over de "2025 zones", dus heb ik mijn info gedeeld.
Dit kan invloed hebben op je keuze van camper.

nog een mooie dag toegewenst
Andrew
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2214
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Help: emissie, snap er even niks meer van



Bericht door DucatoDolf »

In Roffa hebben ze het geprobeerd, maar uiteindelijk de camperbezitters toch een uitzondering gegeven. Een maat heeft een T3 en woont in Overschie, heeft vrijstelling voor die wijk. Geen idee of hij dat ook door het centrum heen mag rijden of niet.

Op een pagina uit de bijgevoegde links kwam ik dan ook deze tegen:
Personen- en bestelauto’s
Uw diesel personen- of bestelauto is vrijgesteld als u aan een van onderstaande voorwaarden voldoet:
1.Uw voertuig is 40 jaar of ouder.
2.U heeft een rolstoeltoegankelijk voertuig.
3.U bezit een kampeerwagen met carrosseriecode SA en woont in een milieuzone. U heeft dan alleen een vrijstelling voor de milieuzone waarin u woont.
In je schrijven staat dat jouw auto niet meer in de milieuzone mag rijden. Dat kan betekenen dat deze stad er andere regels op nahoudt, óf jouw wagen is (nog) geen camper? (personenauto met toevoeging SA; kampeerinrichting)
Plaats reactie