Lucas Epic dieselpomp lekt diesel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
gercovandijk
Berichten: 44
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 19:22

Re: Lucas Epic dieselpomp lekt diesel



Bericht door gercovandijk »

Meine schreef:
za 24 feb 2024, 10:14
Houd er rekening mee dat de bedrading in 30 jaar tijd capillair zoveel diesel heeft opgenomen, dat binnenkort de Epic computer aan de beurt is, daar zit gegarandeerd nu al wel diesel in. Een tijdbom dus. Na 30 jaar mag een auto toch ook een beetje "op" zijn toch?
Wat zou jouw advies zijn? Een heel nieuw blok of ombouwen naar een bosch pomp?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lucas Epic dieselpomp lekt diesel



Bericht door EasyBee »

We hadden ook een Transit met lekkende pomp en zijn naar https://buchli.nl/ gegaan voor oplossing.
Kon nog gerepareerd/gereviseerd worden.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
gercovandijk
Berichten: 44
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 19:22

Re: Lucas Epic dieselpomp lekt diesel



Bericht door gercovandijk »

EasyBee schreef:
za 24 feb 2024, 14:49
We hadden ook een Transit met lekkende pomp en zijn naar https://buchli.nl/ gegaan voor oplossing.
Kon nog gerepareerd/gereviseerd worden.
Heb je eerst de pomp gedemonteerd en die bij Buchli gebracht of ben je met camper en al naar Buchli gereden?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lucas Epic dieselpomp lekt diesel



Bericht door EasyBee »

Hele Transit die kant op. Weet niet of ze dat nu nog accepteren/doen. Is zo maar 10 jaar terug.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Meine
Berichten: 4764
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Lucas Epic dieselpomp lekt diesel



Bericht door Meine »

gercovandijk schreef:
za 24 feb 2024, 13:51
Meine schreef:
za 24 feb 2024, 10:14
Houd er rekening mee dat de bedrading in 30 jaar tijd capillair zoveel diesel heeft opgenomen, dat binnenkort de Epic computer aan de beurt is, daar zit gegarandeerd nu al wel diesel in. Een tijdbom dus. Na 30 jaar mag een auto toch ook een beetje "op" zijn toch?
Wat zou jouw advies zijn? Een heel nieuw blok of ombouwen naar een bosch pomp?
Mag duidelijk zijn, ombouwen naar Bosch. Je wint het niet van een versleten Epic pomp met repareren. Op een gegeven moment start hij, loopt 100 meter en dan is het weer mis, dan slaat de motor weer af. Dat is een min of meer geleidelijk proces, maar wel onherroepelijk. Goedkoopste is een gebruikte Bosch pomp die er qua specs bij in de buurt komt inbouwen. Dan ben je met een paar honderd euro klaar. En dan de pomp aansluiten zodat alles werkt. Een paar jaar geleden waren er conversiekitjes te koop, compleet met mechanisch gaspedaal en alle andere benodigdheden voor ca. €1200. Herkomst Italië, daar had Stokkink ze ook vandaan. Wellicht zoeken naar een verdwaalde winkeldochter?

Hier een van de laatste aanbieders, het spul is uitverkocht, ook bij de bron, dit is de kit die je moet hebben:
https://www.autodiesel13.com/en/injecti ... 18931.html

Sorry, lees net dat hij niet in stock is. Dat wordt nog zoeken dus, maar er ligt er gegarandeerd nog wel ergens een. In Italië geef ik je de meeste kans.
gercovandijk
Berichten: 44
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 19:22

Re: Lucas Epic dieselpomp lekt diesel



Bericht door gercovandijk »

Net de website bekeken en die setjes zien er inderdaad interessant uit. Alleen is het nu nog zoeken naar een set ter vervanging van de type pomp. deze kits zijn ter vervanging van de 8720A030A. Nu nog uitzoeken of ze ook bestaan voor de 8720A003A.
Laatst gewijzigd door Aloys op wo 27 mar 2024, 7:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer je direct op iemand reageert. Daar wordt het zo rommelig van ;-)
Meine
Berichten: 4764
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Lucas Epic dieselpomp lekt diesel



Bericht door Meine »

Ik denk dat de mechanische specs. en passingen van de Epic niet veranderd zijn. Omdat de aansluitflens op de motor niet veranderd is. Wel hebben nieuwere motortypes andere hele dunne verstuivers met wellicht ook een andere inspuitdruk. Dat kan een aandachtspunt zijn. Vanaf wanneer dat is en of dat voor jouw motor een probleem is moet je uitzoeken. De elektronica zal verder het verschil maken, de nieuwere uitvoering Epic heeft zelfs een soort EOBDll plug, die overigens met huidige apparatuur bijna niet meer uit te lezen is. Het maakt voor de vervanging naar Bosch helemaal niet uit, die is 100% mechanisch. Ik denk dus dat het past, maar ik garandeer het niet.

Alles wat je nodig hebt zit in de kit, de elektronica van de Epic verwijder je inclusief de kabelboom. Alles wordt gewoon houtje-touwtje, met een turbodrukslangetje en een bowdenkabel naar het bijgeleverde mechanische gaspedaal.
Willem molenaar
Berichten: 3
Lid geworden op: di 26 mar 2024, 12:24

Re: Lucas Epic dieselpomp lekt diesel



Bericht door Willem molenaar »

hallo, wat heb je aan deze situatie gedaan heb ook een dsa 947 epic pomp begint ook wat fout meldingen te geven heb een laser 2000 met epic
module om uit te lezen is waarschijnlijk cam position sensor ben dus geintereseerd in een pomp voor onderdelen anders stap ik ook over op
een bosch
Willem molenaar
Berichten: 3
Lid geworden op: di 26 mar 2024, 12:24

Re: Lucas Epic dieselpomp lekt diesel



Bericht door Willem molenaar »

nog even voor de duidelijkheid de bosch conversie schijnt niet te werken bij een automaat.
Zijspan
Berichten: 2602
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Lucas Epic dieselpomp lekt diesel



Bericht door Zijspan »

EasyBee schreef:
za 24 feb 2024, 15:20
Hele Transit die kant op. Weet niet of ze dat nu nog accepteren/doen. Is zo maar 10 jaar terug.
Ik ben diverse keren stil gevallen met de transit bussen van het werk door de epic pomp, dan opladen en naar Terlouw toe, dan reed die zo weer daar lagen toen de epic pompen gereed voor de montage.
Dat was in 1998 of zo.
Maar volgens mij kunnen ze nog steeds die pompen wel repareren, dat type zat op diverse motoren toen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Lucas Epic dieselpomp lekt diesel



Bericht door AadenAnke »

Ik kwam tot een jaar of 5 terug nog wel regelmatig bij Terlouw in Mijnsherenland. Ik vrees voor je dat je daar niet meer hoeft te komen. Zou zeker ff bellen voordat je er heen gaat

Gr Aad
Meine
Berichten: 4764
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Lucas Epic dieselpomp lekt diesel



Bericht door Meine »

Deze pompen zijn niet meer reparabel, die bovengenoemde camposition sensor is bijna altijd de oorzaak van het stilvallen. Deze sensoren zijn niet meer te verkrijgen. Zo'n sensor uit een andere sloop pomp is dus 99% zeker ook defect.

Ik heb nog een Pools bedrijf gevonden, dat er (wellicht) nog mee bezig is en niet heel duur is voor zijn revisiepompen zo te zien;

https://sklep.wolinski.com.pl/delphi-c-13.html
gercovandijk
Berichten: 44
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 19:22

Re: Lucas Epic dieselpomp lekt diesel



Bericht door gercovandijk »

Willem molenaar schreef:
di 26 mar 2024, 22:00
hallo, wat heb je aan deze situatie gedaan heb ook een dsa 947 epic pomp begint ook wat fout meldingen te geven heb een laser 2000 met epic
module om uit te lezen is waarschijnlijk cam position sensor ben dus geintereseerd in een pomp voor onderdelen anders stap ik ook over op
een bosch
Dag Willem,
Ik kreeg een notificatie van een persoonlijk bericht maar kan dit bericht niet terugvinden dus reageer gelijk even in het topic met mijn oplossing. Bij mijn Epic-pomp kreeg ik nog geen enkele foutmelding en had ik ook geen problemen met de motor. Deze draait prima. Het probleem was enkel dat er achter uit de pomp diesel lekte. Onze garage had echter niet zelf de apparatuur om de pomp te demonteren en terug te zetten. Vooral vanwege het afstellen van de distributieriem en de tools die je daarvoor nodig hebt.
Daarom eerst bij Delphi een nieuwe set met pakkingen/ringen gekocht en de tekeningen van de pomp opgevraagd bij Delphi. Vervolgens aan de achterkant van de pomp, waar de lekkage zichtbaar was wat onderdelen losgemaakt en de ringen vervangen. De lekkage is inmiddels niet meer zichtbaar dus ik hoop dat dit voor mij voorlopig een goede oplossing was.
Link naar set met rubbers/pakkingen: https://www.motointegrator.nl/producten ... i-7135-237
Gebruikersavatar
Guzzi
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 17 sep 2014, 9:36
Locatie: Oldenzaal

Re: Lucas Epic dieselpomp lekt diesel



Bericht door Guzzi »

Als de beruchte epic inspuitpomp nog goed is zou ik proberen om hem met nieuwe pakkingen dicht te krijgen. Let wel op dat alles super schoon is, er mag absoluut geen vuil bij komen.
Op onze 2,5TD zit ondertussen de vierde epic pomp, de laatste heb ik via ebay.de in Oostenrijk kunnen scoren voor €400. Het is natuurlijk een risico dat je ook een defecte pomp koopt, lees de text goed door en vraag of de pomp 100% goed is. Betaal via Paypal dan kan je evt je geld terug krijgen.
Op het internet staat genoeg ellende met de Lucas pomp, het blijven drama pompen. Zoals ook door andere leden beschreven kan je de veiligste optie kiezen door er een mechanische Bosch pomp op te zetten, het nadeel is wel dat hij wat rauwer stationair loopt omdat hij niet afgeregeld wordt. Let wel op dat je een pomp koopt voor een turbo motor. Deze pomp levert extra brandstof als de turbo op toeren komt.
neem je de verkeerde dan trekt hij prima tot aan de 80KM/h en dan duurt het erg lang (met plankgas) tot dat hij 100 loopt, sneller lukt niet.
Je kunt de juiste Bosch pomp herkennen aan de vacuumdoos boven op de pomp. Omdat ik het al zo vaak gedaan heb doe ik het ondertussen in 4,5 uur ha ha. Veel gereedschap heb je niet nodig om de boel op tijd te zetten. Een 6mm en een 8mm boor voor de nokkenas en pomp en om de krukas vast te zetten moet je de TDC sensor met de torx bout er uit draaien. In dat gat komt een dikke stift ( deze kun je online vinden) en de boel kan geen kant meer op. Om de fan los te krijgen heb je een grote dunne steeksleutel ( ik dacht 36) nodig. Let op het is linkse draad! Radiator en grill natuurlijk demonteren. Afdekkap los en je kunt bij de riem.
Persoonlijk rij ik het liefste met de epicpomp maar het zal een keer ophouden omdat ze gewoon niet meer te krijgen zijn en dan zal ik ook naar een Bosch moeten.

Succes

Jan
Plaats reactie