Volgens mij de kracht waarmee de wagen naar beneden gedrukt wordt. Verschil van interpretatie van de betekenis van het begrip dus.
Gr Aad
Downforce wordt gevormd door de vleugels voor en achter en de zogenaamde sidepots, maar de vorm van de vloer zorgt voor enorme onderdruk onder de wagens. Dat is de kracht van ontwerpers als Adrian Newey, meesters in aerodynamica.
Die wagens zuigen zich door de vorm van de vloer aan het wegdek vast. Er ontstaat een geweldige onderdruk onder de wagen.
Die zuigende werking trekt de putdeksels los.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Wat mij betreft interessante materie, blijkbaar geldt dat voor meerdere forumleden en is prima op z'n plaats in "Diversen".
Als iets je niet interesseert hoef je niet te reageren
Downforce is het gevolg van onderdruk die de auto aan de onderkant aan de grond zuigt, niet overdruk boven de auto die de auto naar beneden duwt. Die onderdruk zuigt uiteraard net zo hard aan de auto als aan de grond, dus ook aan de putdeksels.
Volgens mij, als leek, kan een zuigende werking maar één kant op, dus zuigen aan de auto of aan het wegdek.
Aan allebei de kanten zuigen is een tegenstelling?
Wat mij betreft interessante materie, blijkbaar geldt dat voor meerdere forumleden en is prima op z'n plaats in "Diversen".
Als iets je niet interesseert hoef je niet te reageren
Volgens mij, als leek, kan een zuigende werking maar één kant op, dus zuigen aan de auto of aan het wegdek.
Aan allebei de kanten zuigen is een tegenstelling?
Daarmee veronderstel je een actieve (zuigende) werking van de grond, maar er is sprake van een onderdruk tussen vloer van de auto en grond. Dat zuigt dus de vloer naar de grond (en andersom).
T'is net als aan een rietje/ballon zuigen. De onderdruk onder de wagen is overal gelijkmatig verdeeld.
Doordat de lucht onder het putdeksel nog de originele druk had, duurt even voordat dat gelijk is als erboven, wordt het deksel omhoog gedrukt, of het rietje naar binnen.
De wagen wordt door de vleugels op de weg gedrukt en door de vorm van de bodem en de snelheid ontstaat ook onderdruk onder de wagen. https://www.gpfans.com/en/f1-news/10426 ... explained/
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Volgens mij, als leek, kan een zuigende werking maar één kant op, dus zuigen aan de auto of aan het wegdek.
Aan allebei de kanten zuigen is een tegenstelling?
Als je iets vacuüm zuigt, plakt het dan maar 1 kant?
Dus in onderstaand voorbeeld plakt de tegel wel aan de tegeltiller, maar de tegeltiller niet aan de tegel.
Bij stratenmakersspullen https://www.stratenmakersspullen.nl/Teg ... ubber-band
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Wat mij betreft interessante materie, blijkbaar geldt dat voor meerdere forumleden en is prima op z'n plaats in "Diversen".
Als iets je niet interesseert hoef je niet te reageren
Ook een moderator is een mens met een mening.
Net als velen hier.
Niks mis mee lijkt mij.
Volgens mij, als leek, kan een zuigende werking maar één kant op, dus zuigen aan de auto of aan het wegdek.
Aan allebei de kanten zuigen is een tegenstelling?
Als je iets vacuüm zuigt, plakt het dan maar 1 kant?
Dus in onderstaand voorbeeld plakt de tegel wel aan de tegeltiller, maar de tegeltiller niet aan de tegel.
Bij stratenmakersspullen https://www.stratenmakersspullen.nl/Teg ... ubber-band
Ja, maar zo'n tegeltiller werkt statisch en een F1 is in beweging.
Onderdruk is volgens mij iets anders als vacuum?
Als er onder de F1 een vacuum zou zijn moet hij toch stilstaan?
Ik probeer bij te leren.
Er moeten me toch een paar dingen van het hart:
- iemand mag op dit forum een andere mening hebben dan de gangbare.
(…)
- als je het met iemand niet eens bent kun je dit inhoudelijk aangeven.
- je hoeft ook niet op elk bericht te reageren van iemand waarmee je het niet eens bent.