bandenspanning: wat is de juiste druk?
- seth_space
- Berichten: 8710
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Zoals eerder gezegd, ieder moet vooral doen wat hem goed lijkt.
Maar de grens ligt bij adviezen geven die daadwerkelijk gevaarlijk zijn.
En de bandenspanning hoger zetten dan de maximaal toegelaten bandendruk van de banden fabrikant hoort daar niet bij!
En een ieder die dat soort advies gaat verdedigen met vage omscrijvingen of creatieve interpretaties is fout bezig.
Maar de grens ligt bij adviezen geven die daadwerkelijk gevaarlijk zijn.
En de bandenspanning hoger zetten dan de maximaal toegelaten bandendruk van de banden fabrikant hoort daar niet bij!
En een ieder die dat soort advies gaat verdedigen met vage omscrijvingen of creatieve interpretaties is fout bezig.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- Peter LMC
- Berichten: 10230
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Morgen weer naar de APK.Peter LMC schreef: ↑wo 21 feb 2024, 18:35Vreemd.
Mijn keurmeester/keurstation noteert de spanning die ik opnoem als ik me meld.
Hij controleert deze wel maar wijzigt deze niet als deze is zoals ik opnoem.
Gaat al jaren zo.
Trek de stikker er uit en maak een nieuw stikkertje.
Misschien dat dit werkt.
Ben benieuwd was de keurmeester doet.
- Marco Polo
- Berichten: 27499
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Niet verbaasd zijn als die weer wat hoger is
https://www.bd.nl/auto/waarom-geeft-de- ... 0opgepompt.''
Schijnt een trend te zijn
https://www.bd.nl/auto/waarom-geeft-de- ... 0opgepompt.''
Schijnt een trend te zijn
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Dubbel bericht, deze graag verwijderen.
Dacht dat ik dat zelf kon, maar nee
Dacht dat ik dat zelf kon, maar nee
Laatst gewijzigd door Jadatis op do 14 mar 2024, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Maar de 4,5 of 4,75 bar op de band is de referentiedruk en niet de maximum toegelaten koude druk. Continental zet die er vaak ook op, 10 psi hoger dan de referentie druk.seth_space schreef: ↑do 14 mar 2024, 16:26Zoals eerder gezegd, ieder moet vooral doen wat hem goed lijkt.
Maar de grens ligt bij adviezen geven die daadwerkelijk gevaarlijk zijn.
En de bandenspanning hoger zetten dan de maximaal toegelaten bandendruk van de banden fabrikant hoort daar niet bij!
En een ieder die dat soort advies gaat verdedigen met vage omscrijvingen of creatieve interpretaties is fout bezig.
Dan is, als 5,5 bar nodig is, op 4,5 bar zetten gevaarlijker voor de band.
Voldoe je netjes aan de regeltjes, maar eenmaal bij hogere snelheid oververhitting van bandmateriaal, en na een jaar opeens klapband of loopvlak-loslating, en dan ben je verder van huis.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- seth_space
- Berichten: 8710
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Michelin.Er staan markeringen op de zijwand van de band (MAXLOAD en MAX PRESS) die de maximale belasting en de maximale spanning van de band aangeven. D
Als jij bronnen hebt voor jouw uitleg dan zie ik die graag. Continental, (14) max inflation pressure.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Het plaatje van vorige post is van een personenautoband. Daar wordt alleende maximum toegelaten koude druk op de bandwang van tussen 3 en 3,5 bar ( 44 en 51 psi) en een enkele XL 4,25 bar /60 psi.
De referentiedruk echter is 2,5 bar/36 psi voor standaard load, en 2,9 bar/42 psi voor XL.
Bij C-banden en vrachtwagen banden wordt altijd de referentiedruk op de bandwang gezet, en een enkele uitzondering ( Continental groep vaak) daarnaast ook de max toegelaten koude druk.
De referentiedruk echter is 2,5 bar/36 psi voor standaard load, en 2,9 bar/42 psi voor XL.
Bij C-banden en vrachtwagen banden wordt altijd de referentiedruk op de bandwang gezet, en een enkele uitzondering ( Continental groep vaak) daarnaast ook de max toegelaten koude druk.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- seth_space
- Berichten: 8710
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Een bron die aantoont dat michelin en continental de max pressure op de band vermelden.Het plaatje van vorige post is ...
Als jij bronnen hebt voor jouw bewering dan, nogmaals, zie ik die graag.
Aanvulling, CP band Continental
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 379
- Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
- Locatie: Het mooie West Friesland
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Conti VanContact4Season (nieuwste type 4S) 205/75R16, gewone bus/lichte vrachtbandjes dus:
Ter info en afweging of iemand het aandurft er meer in te duwen. Met de Continental-tabel en mijn aslasten heb ik aan 4,0 voor en 3,0 achter ruim voldoende.Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Achter de maten staat 70 psi op eerste foto..
Op 2e foto staat die " maximum inflation pressure" van 80 psi dus 10 psi hoger dan de referentiedruk.
Dus je mag koud tot 80 psi/5.5 bar vullen, maar voor bandendruk berekening moet je de 70 psi/4.8 bar gebruiken.
Hoe heb je die drukken bepaald? Werkelijke asgewichten of MTA's? En heb je reserve bijgeteld?
Ergens op de band zal ook D-load/LRD of 8 pr staan.
En over dat 2, 5 en 2,9 bar de referentiedrukken zijn bij personenautobanden. Ben niet zo goed in bronvermelding en onthouden, maar in volgend topic op amerikaans forum worden er linken van bewijs en uitleg gegeven.
https://bobistheoilguy.com/forums/threa ... ge.380586/
Met capriracer daar( Barry Smith) heb ik wel eens mailcontact, een kundig man, en openminded.
Op 2e foto staat die " maximum inflation pressure" van 80 psi dus 10 psi hoger dan de referentiedruk.
Dus je mag koud tot 80 psi/5.5 bar vullen, maar voor bandendruk berekening moet je de 70 psi/4.8 bar gebruiken.
Hoe heb je die drukken bepaald? Werkelijke asgewichten of MTA's? En heb je reserve bijgeteld?
Ergens op de band zal ook D-load/LRD of 8 pr staan.
En over dat 2, 5 en 2,9 bar de referentiedrukken zijn bij personenautobanden. Ben niet zo goed in bronvermelding en onthouden, maar in volgend topic op amerikaans forum worden er linken van bewijs en uitleg gegeven.
https://bobistheoilguy.com/forums/threa ... ge.380586/
Met capriracer daar( Barry Smith) heb ik wel eens mailcontact, een kundig man, en openminded.
Laatst gewijzigd door Jadatis op vr 22 mar 2024, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 379
- Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
- Locatie: Het mooie West Friesland
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Ik heb toendertijd een weging per as gedaan met eigenlijk alle "standaard" uitrusting erin. (dus reserveband, water, gasflessen, keukengerei, koffie, tandpasta, tot de daktent aan toen... noem maar op)
Daarna voor de vakantie grofweg "wat laden we erin" gewogen en personen erbij geteld met wat extra erbij op geteld -grotee/zwaardere dingen als boodschappen hebben we gewogen. Meer om in de gaten te houden of de vooras niet overbelast werd omdat hij zo voorover hangt.
Zat ruim onder de aslasten die mogen (op 3500kg 1650 voor, 2800kg achter L2H2 VW LT46, dubbellucht), de achtervering is nogal stevig, daarom hangt ie voorover
(op C zijn dat voor 1750, achter 3200)
Vanuit de Conti-tabel die ik eerder postte heb ik de toegestane aslasten genomen en gebruikt wat het dichtst in de buurt kwam, naar boven afgerond.
Grappig genoeg kwam ik met deze banden, met Li 110/108 op dezelfde waarden uit als met de oude 195/70R15C Li 104/102 (op de VW fabrieksstikker staat 4,0 voor en 2,8 achter bij 3500kg, en 4,0 rondom bij 4600kg) Maar het was een vrachtwagentje wat ik zelf omgebouwd heb dus geen camperfabrieksdeurstijlstikkermetcamperbanden.
Groeten Jeroen
edit: idd 8PR.
Daarna voor de vakantie grofweg "wat laden we erin" gewogen en personen erbij geteld met wat extra erbij op geteld -grotee/zwaardere dingen als boodschappen hebben we gewogen. Meer om in de gaten te houden of de vooras niet overbelast werd omdat hij zo voorover hangt.
Zat ruim onder de aslasten die mogen (op 3500kg 1650 voor, 2800kg achter L2H2 VW LT46, dubbellucht), de achtervering is nogal stevig, daarom hangt ie voorover
(op C zijn dat voor 1750, achter 3200)
Vanuit de Conti-tabel die ik eerder postte heb ik de toegestane aslasten genomen en gebruikt wat het dichtst in de buurt kwam, naar boven afgerond.
Grappig genoeg kwam ik met deze banden, met Li 110/108 op dezelfde waarden uit als met de oude 195/70R15C Li 104/102 (op de VW fabrieksstikker staat 4,0 voor en 2,8 achter bij 3500kg, en 4,0 rondom bij 4600kg) Maar het was een vrachtwagentje wat ik zelf omgebouwd heb dus geen camperfabrieksdeurstijlstikkermetcamperbanden.
Groeten Jeroen
edit: idd 8PR.
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Dat laatste woord zal niet op het scrabblebord passen.
Maar dan heb je dus vrij ideaal bepaald, met zelfs de personen en extra belading achteraf ingeschat erbij.
Maar dan stopt die lijst dus bij 70 psi(4,8 bar)
Waarom de oude maat toch op het zelfde uitkomt.
Zal zijn omdat die voor MTA's aangeeft.
Mijn calculator komt uit op voor 1650kg/ 4,1 bar en achter 2800kg / 3,7 bar, is maximale druk met max reserve, waarbij comfort en grip nog acceptabel zijn.
Waar staat die lijst, opwelke pagina in dit topic.
Kan hem zo snel niet vinden in de 12 pagina's.
Maar dan heb je dus vrij ideaal bepaald, met zelfs de personen en extra belading achteraf ingeschat erbij.
Maar dan stopt die lijst dus bij 70 psi(4,8 bar)
Waarom de oude maat toch op het zelfde uitkomt.
Zal zijn omdat die voor MTA's aangeeft.
Mijn calculator komt uit op voor 1650kg/ 4,1 bar en achter 2800kg / 3,7 bar, is maximale druk met max reserve, waarbij comfort en grip nog acceptabel zijn.
Waar staat die lijst, opwelke pagina in dit topic.
Kan hem zo snel niet vinden in de 12 pagina's.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- seth_space
- Berichten: 8710
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Dus we kunnen nu adhv bewijsmateriaal vaststellen dat de max koude druk nooit overschreden mag worden.
Het zou je sieren jadatis om dat gevaarlijke advies dus te rectificeren!
Je hebt hier net je bandendrukcalculator een terechte advies positie verworven waardoor jouw advies door mensen serieus genomen wordt.
Een fout advies dus ook!
Het zou je sieren jadatis om dat gevaarlijke advies dus te rectificeren!
Je hebt hier net je bandendrukcalculator een terechte advies positie verworven waardoor jouw advies door mensen serieus genomen wordt.
Een fout advies dus ook!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”