bandenspanning: wat is de juiste druk?
- Peter LMC
- Berichten: 10210
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Hou deze banden goed in de gaten Jeroen.
Ik had dezelfde er vorig jaar voor vertrek naar Noord Amerika op laten leggen.
Maar zijn er al weer af naar aanleiding van hele rare platte slijtage plekken op het loopvlak.
Terug naar Conti.
Ik had dezelfde er vorig jaar voor vertrek naar Noord Amerika op laten leggen.
Maar zijn er al weer af naar aanleiding van hele rare platte slijtage plekken op het loopvlak.
Terug naar Conti.
- seth_space
- Berichten: 8706
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Dat ziet er inderdaad wrl erg vreemd uit. Productiefout of externe oorzaak?
Het lijkt wel alsof je over een blikken object met omgezette rand hebt gereden.
Dat zich in de band ingesneden heeft. Raar.
Was dat een band of op meer?
Het lijkt wel alsof je over een blikken object met omgezette rand hebt gereden.
Dat zich in de band ingesneden heeft. Raar.
Was dat een band of op meer?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- Peter LMC
- Berichten: 10210
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Dit was op allebei de voorbanden.
En zo helemaal rond, op diverse plaatsen, dus niet alleen deze ene plaats, met het geluid van een defect wiellager tot gevolg.
Achterop ligt een ander merk.
En zo helemaal rond, op diverse plaatsen, dus niet alleen deze ene plaats, met het geluid van een defect wiellager tot gevolg.
Achterop ligt een ander merk.
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 379
- Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
- Locatie: Het mooie West Friesland
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Onder andere in deze post van Peter, kan die van mij zo snel ook even niet terugvinden.
Deze: viewtopic.php?p=2336581#p2336581
@Peter, dank voor de headsup, ik hoop dat ik een betere batch heb!
edit: weet je zeker dat dit hetzelfde type is? het profiel ziet er anders uit als die van mij, maar het kan ook door de slijtage komen.. ik heb dit profiel:
groeten Jeroen
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Die Continental lijst had ik van dat topic al gedownload.
En ja de 110/108 gaat in de lijst tot 4,75 bar, wat ze omgerekend naar psi naar 70 psi hebben afgerond, terwijl het 68.9 psi is exact, en door anderen vaak als 69 psi aangegeven wordt.
Er bestaat ook nog een 10 pr in die lijst met 113/111 loadindex AT 5,25 bar.
Maar er staat dus die " maximum inflation pressure" op van 80 psi, en dat is standaard 10 psi meer dan de referentiedruk.
Logischer zou een percentage hoger zijn.
Dus om seth_space antwoord te geven, op Personenautobanden wordt alleen de maximum toegelaten koude druk aangegeven, en de referentiedruk is lager.
Op C-banden wordt de referentiedruk aangegeven, en soms ook de maximum toegelaten koude druk.
Maar als je dat niet aan wilt nemen, dan zet je bij een overbeladen achteras, bijvoorbeeld 2300 kg, toch gewoon die 4,75 bar op de C-band met LI 109,/maxload 1030 kg.
Dan dekt dat 2060 kg aslast in zonder gewichtsverschil R/L.
Als dan een kant 1150 kg is, dan oververhitting van de band als je hogere snelheid rijdt, en dat geeft kleine interne barstjes, die verder scheuren in de tijd, tot op een moment, misschien pas na 3 jaar, zover dat de band klapt of loopvlak loslaat, en dan ben je verder van huis.
Denk je dan logisch en geeft die C-band 5,5 bar, geen oververhitting, en geen ellende.
De Continental mag officiëel die 10 psi meer, maar dat zou betekenen dat een Michelin C-band officiëel dus niet hoger dan 4,75 bar mag, en dan krijg je schade bij overbeladen achteras.
Een keuze die je moet maken.
En ja de 110/108 gaat in de lijst tot 4,75 bar, wat ze omgerekend naar psi naar 70 psi hebben afgerond, terwijl het 68.9 psi is exact, en door anderen vaak als 69 psi aangegeven wordt.
Er bestaat ook nog een 10 pr in die lijst met 113/111 loadindex AT 5,25 bar.
Maar er staat dus die " maximum inflation pressure" op van 80 psi, en dat is standaard 10 psi meer dan de referentiedruk.
Logischer zou een percentage hoger zijn.
Dus om seth_space antwoord te geven, op Personenautobanden wordt alleen de maximum toegelaten koude druk aangegeven, en de referentiedruk is lager.
Op C-banden wordt de referentiedruk aangegeven, en soms ook de maximum toegelaten koude druk.
Maar als je dat niet aan wilt nemen, dan zet je bij een overbeladen achteras, bijvoorbeeld 2300 kg, toch gewoon die 4,75 bar op de C-band met LI 109,/maxload 1030 kg.
Dan dekt dat 2060 kg aslast in zonder gewichtsverschil R/L.
Als dan een kant 1150 kg is, dan oververhitting van de band als je hogere snelheid rijdt, en dat geeft kleine interne barstjes, die verder scheuren in de tijd, tot op een moment, misschien pas na 3 jaar, zover dat de band klapt of loopvlak loslaat, en dan ben je verder van huis.
Denk je dan logisch en geeft die C-band 5,5 bar, geen oververhitting, en geen ellende.
De Continental mag officiëel die 10 psi meer, maar dat zou betekenen dat een Michelin C-band officiëel dus niet hoger dan 4,75 bar mag, en dan krijg je schade bij overbeladen achteras.
Een keuze die je moet maken.
Laatst gewijzigd door Jadatis op vr 22 mar 2024, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- seth_space
- Berichten: 8706
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
De enige keuze die je moet maken is de maximale toegestane druk in de band nooit overschrijden!
Als je asdruk meer vergt dan je band aankan dan heb je een verkeerde bandenkeuze gemaakt.
En..
Jouw bron blijft ontbreken en dat is geen toeval vrees ik.
Als je asdruk meer vergt dan je band aankan dan heb je een verkeerde bandenkeuze gemaakt.
En..
Het bewijs van het tegendeel is hierboven al aangetoond!Op C-banden wirdt de referentiedruk aangegeven, en soms ook de maximum toegelaten koude druk
Maar als je dat niet aan wilt nemen
Jouw bron blijft ontbreken en dat is geen toeval vrees ik.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
"Als je asdruk meer vergt dan je band aankan dan heb je een verkeerde bandenkeuze gemaakt."
Of een verkeerde camperkeuze, te zwaar beladen geeft een ander weggedrag.
En wat is dan beter?
Een hogere druk of het risico van een te lage druk en daar dan een klapband van?
Keuzes, keuzes, ik denk er het mijne van.
Of een verkeerde camperkeuze, te zwaar beladen geeft een ander weggedrag.
En wat is dan beter?
Een hogere druk of het risico van een te lage druk en daar dan een klapband van?
Keuzes, keuzes, ik denk er het mijne van.
Groet, Ron Greven
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Overgewicht op de achteras hebben Europese campers vaak, en de gemiddelde gebruiker weet dat niet.
Dus de gebruiker heeft geen verkeerde band of camperkeuze gedaan. Heeft te maken met maximum voor B-rijbewijs van 3500 kg MTM, en die amerikaanse koelkast met ijsblokjesmachine, die er in gezet is door de camperbouwer, en zo meer.
Dus de gebruiker heeft geen verkeerde band of camperkeuze gedaan. Heeft te maken met maximum voor B-rijbewijs van 3500 kg MTM, en die amerikaanse koelkast met ijsblokjesmachine, die er in gezet is door de camperbouwer, en zo meer.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- Peter LMC
- Berichten: 10210
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
- seth_space
- Berichten: 8706
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Overgewicht op assen is niet voorbehouden aan 3500kg blijkt uit weegacties.
En ja, als je een asdruk hebt die hoger ligt dan je band aankan dan heb je inderdaad een verkeerde band gekozen. Daar hoeft geen enkel intelligent mens lang over na te denken.
En ja, als je een asdruk hebt die hoger ligt dan je band aankan dan heb je inderdaad een verkeerde band gekozen. Daar hoeft geen enkel intelligent mens lang over na te denken.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
In de regel heb je die band niet zelf gekozen.
Dat geeft de camperfabrikant gedaan.
Dan is het beter zwemmen dan verzuipen.
Dat geeft de camperfabrikant gedaan.
Dan is het beter zwemmen dan verzuipen.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- Marco Polo
- Berichten: 27491
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
- seth_space
- Berichten: 8706
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Camper fabrikanten leveren de meeste campers op.. tromgeroffel... CP banden.
En ja die gaan meestal to 5,5 bar
Heb je meteen door waarom de CP band zo belangrijk is voor veel campers
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: bandenspanning: wat is juiste druk?
Ja maar, ja maar.
De CP band heeft dan ook loadindex 109/ maxload 1030 kg, dus heeft bij 1150 kg ook de 5.5 bar nodig, en de 1150 kg draagvermogen die bij 5,5 bar hoort wordt niet officiëel ondersteund door de bandenfabrikant., ook niet bij de CP versie.
Dus de fabrikanten mogen wel smokkelen, maar wij gebruikers niet.
Wetten van de natuur gaan boven regeltjes van de fabrikanten.
Hoewel ze wel met hun regeltjes proberen aan te sluiten bij de wetten van de natuur.
De CP band heeft dan ook loadindex 109/ maxload 1030 kg, dus heeft bij 1150 kg ook de 5.5 bar nodig, en de 1150 kg draagvermogen die bij 5,5 bar hoort wordt niet officiëel ondersteund door de bandenfabrikant., ook niet bij de CP versie.
Dus de fabrikanten mogen wel smokkelen, maar wij gebruikers niet.
Wetten van de natuur gaan boven regeltjes van de fabrikanten.
Hoewel ze wel met hun regeltjes proberen aan te sluiten bij de wetten van de natuur.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners