Koffie maken in een percolator

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Koffie maken in een percolator



Bericht door gjvonk »

Omdat ik kennelijk niet de enige ben met vragen over lekkere koffie maken met een percolator maak ik er maar een apart topic van.

Er is een YT filmpje, waar ik uit geleerd heb dat temperatuur wel een dingetje is. Dus zet ik het gaspitje zo laag mogelijk.

Wat betreft een percolator (zoals die van Bialetti): voordat je de koffie er drinkbaar uit krijgt moet je de gebruiksaanwijzing volgen: 1e x met alleen water laten doorlopen. Dan 3x met koffie in het filter. Die keren heb ik gebruikt om de goede maanstand van de koffie molen te vinden: door een grovere maalgraad te kiezen, krijg je geen drab in de pot of in je kopje. De espresso maling is te fijn. Wil je liever gemalen koffie gebruiken, koop dan grove maling.

Wat betreft de hoeveelheid koffie in het filter: daar moet je mee experimenteren. Het filter hoeft niet vol.

Hou de percolator in de gaten bij het proces en haal hem direct van het vuur als hij bijna uitgeprutteld is. Dat hoor je omdat hij dan opeens heel hard pruttelt. Schenk de koffie in een espresso kopje en drink hem niet te heet.

Experimenteer ook met de sterkte van de koffiebonen. We hebben nu een ok resultaat met grof gemalen L'Or Forza (10) en dan het filtertje tot een mm of 3 onder de rand. Ik zal vandaag eens wegen hoeveel gram ik dan gebruik voor de 6 kops percolator (270 ml).

Ik wil nog experimenteren met 1 slag minder sterke bonen van hetzelfde merk.

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80430
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Koffie maken in een percolator



Bericht door Dafluc »

Ja, ja. Alleen al van de geur kan ik blij worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Koffie maken in een percolator



Bericht door kampo »

Zo kan je je er iets bij voorstellen :-B


Afbeelding




Afbeelding




Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1811
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Koffie maken in een percolator



Bericht door doov »

Zoals vermeld in het andere topic.
Wij gebruiken deze https://www.bever.nl/p/gsi-outdoors-gla ... gIicfD_BwE
5 schepjes grove maling. 3 minuten laten koken zodra de vloeistof bruin aan het worden is.
Even laten staan en opgieten.

De koffiedrab is meststof voor de beplanting rondom de campert, dus het filterbakje kieper is buiten leeg en verspreidt de drab een beetje met mijn schoen.
Laatst gewijzigd door doov op di 20 feb 2024, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7495
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Koffie maken in een percolator



Bericht door ducati 900 »

Zo heb ik thuis ook jaren koffie gemaakt met een 2 kops en mijn moeder deed dat al sinds 1967 met een 6 kops die nu inmiddels in de vitrine staat.
Maar ik ben nu toch wel heel blij met mijn volautomaat.
Alleen de melk voor de capucino van mijn vrouw moeten we nog met de hand opschuimen.
Voor onderweg hebben we nu een Minipresto.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 257
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Koffie maken in een percolator



Bericht door poldertoerist »

Ik zal me ook even in dit topic melden, als koffieleut des vaderlands.

Goede koffie begint met een goede boon. En heel eerlijk.. het meeste wat je in de supermarkt koopt is dat niet. Dat zijn vaak veel te donker gebrande mindere bonen. Want als je een boon donker brandt dan vervlakt de smaak. Ja kan het ook wel zien, want vaak zijn de bonen niet meer helemaal heel bijvoorbeeld. Zeker als je een handje van de een en een handje van de ander naast elkaar houdt is dat wel duidelijk.

Mijn eerste tip is dan ook om versgebrande bonen te kopen en bij voorkeur bij een speciaalzaak. Leuk ook als je op vakantie bent! in de Harz bijvoorbeeld zag ik heel veel cafés die ook een eigen branderij hadden. Maar ik zal ook gelijk toegeven dat ik mijzelf soms verwen met een mooi zakje bonen echter toch ook wel eens wat uit de supermarkt haal (of bij de Hema). Dan kies ik eigenlijk altijd wel voor en lichte tot milde variant en op vakantie zoek ik vaak een melange die ik niet ken.

Stap 2 is het malen. Met de hand malen is eigenlijk wel het beste voor een bialetti (of soortgelijk) maakt de maalgraad niet heel veel uit. Als je te fijn maalt zakt het mss door het filter en als je te grof maalt mis je smaak. Vergelijkbaar met snelfiltermaling of 1 tikje grover is meestal wel prima. Gebruik je een GSI Glacier gebruikt ( https://www.bever.nl/p/gsi-outdoors-gla ... gIicfD_BwE) dan beter wat grover malen tenzij koffiedik kijken je hobby is. haha, maar die koffiezetter werkt toch eigenlijk wel anders omdat het water over de koffie blijft gaan. Ook heel lekker trouwens. Als daar behoefte aan is beschrijf ik die ook graag hoor.

Stap 3 vul je water tot aan het ventiel. Als je al gekookt water hebt, dan is je koffie eerder klaar en soms wat minder bitter. Zelf vind ik dat effect te verwaarlozen.

Stap (tip) 4 vul je filter van de Bialetti tot aan de rand. klein beetje aandrukken mag, aanstampen hoeft niet, als je dat wel doet krijg je een erg sterke bak. Maar het filter moet wel altijd volledig gevuld zijn. Doe je dat niet dan gaat de koffie drijven en dat geeft geen smaak. Veeg losse koffie van de rand en zeker ook uit de schroefdraad. Goed dichtdraaien.

zet je potje op het vuur en laat het water koken. Zet het klepje open. Als je Bialetti alleen nog stoom blaast is je koffie klaar. Laat het dan niet doorkoken! Want dan wordt je koffie ook weer te bitter. Schenk het uit en verdeel gelijk over de kopjes. schenk de allerlaatste slok niet uit. die kan wat troebel zijn.

Eigenlijk.. kan het zo niet misgaan!
Gebruikersavatar
Henri1960
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 17 nov 2021, 19:28
Locatie: Waalwijk

Re: Koffie maken in een percolator



Bericht door Henri1960 »

Ik drink hem het liefst zo op z'n Ethiopisch :-B

Koffie staat in Ethiopië niet voor iets lekkers om tussendoor te drinken, het is een belangrijk onderdeel van de cultuur. Koffie staat in Ethiopië centraal in de gemeenschap. Een kopje koffie krijgen gaat hier niet zomaar, er zit een hele ceremonie aan vast. Een uitnodiging om koffie te drinken staat dan ook symbool voor vriendschap, respect en gastvrijheid.
De Ethiopische koffieceremonie begint met een groene (of rauwe) koffieboon die vers wordt gebrand in een pannetje op een klein vuur. Het pannetje heeft een lang handvat zodat de bonen geschud kunnen worden en dus niet aanbranden. Het pannetje blijft op het vuur staan totdat de bonen poppen en scheuren. Na een paar minuten komen nootachtige geuren vrij uit de bonen. De gastvrouw neemt het pannetje dan mee rond de kamer zodat de geur zich door de kamer kan verspreiden en de gasten er van kunnen genieten.
Hoe de koffie wordt gezet:
Zodra de bonen klaar zijn met branden worden de ze fijn gemalen. Vroeger gebeurde dit met de hand, met een vijzel, maar tegenwoordig wordt het met meer automatische machines gedaan. De koffiepoeder die hieruit komt wordt in een speciale Ethiopische aardewerk koffiepot gedaan die “Jabana” heet. Verder wordt natuurlijk water toegevoegd en de “Jabana” op het vuur gezet. Koffie zetten op de Ethiopische manier duurt lang. De koffie wordt meerdere malen gekookt, afgekoeld en dan weer opnieuw gekookt. De gastvrouw proeft de koffie om te kijken wanneer de koffie uiteindelijk geserveerd kan worden.
Hoe de koffie wordt geserveerd:
Hoe de koffie wordt geserveerd krijgt extra veel aandacht in deze Ethiopische ceremonie. Er wordt tot wel drie keer koffie van hetzelfde koffiedik gezet, elke keer met een eigen naam. Als de eerste koffie klaar is, wordt het geserveerd in kleine kopjes die “Cini” heten, het serveren van de koffie heet nu “Abol”. De “Jabana” wordt na de eerste dus voor de tweede keer op het vuur gezet om daarna voor de tweede keer koffie te serveren dat nu “Tona” heet. De derde keer serveren heet “Bereka”, de koffie is nu natuurlijk niet heel sterk meer.
Bij de koffie wordt meestal popcorn geserveerd.
Veel Ethiopiërs drinken hun koffie zwart met een klein lepeltje suiker.
Er zijn echter ook Ethiopiërs die het drinken met zout, melk of boter.
Interessant feitje: Het is belangrijk om elke keer dat er wordt geserveerd je de koffie helemaal opdrinkt. Als je dit niet doet wordt dit gezien als onbeleefd.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae.
Dethleffs A5820 Fiat 230 iDTD 2.8 (1999)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Koffie maken in een percolator



Bericht door Cee Pee »

Daar is de koffiepauze van 15 minuten dus lang niet toereikend. :lol3:
En "effe" een bakkie doen is er helemaal niet bij.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Koffie maken in een percolator



Bericht door kampo »

Nou ik heb toch al 3 goede Bialetti tips van GJvonk onthouden :thumbup:
- Niet te fijn malen dan heb je minder drap.
- Gemalen koffie niet tot boven vullen want er is expansie.
- Vuur meteen uitzetten als water op is. Koffie gaat snel verbranden.

Ik ben benieuwd en ga het binnen 2 weken testen, als ik zoveel tijd kan vinden...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Koffie maken in een percolator



Bericht door gjvonk »

Let ook op de tips van Poldertoerist over de bonen en over het deksel open tijdens het zet proces.

En de hoeveelheid koffie in de filter bepaalt mede de sterkte van de koffie.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 257
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Koffie maken in een percolator



Bericht door poldertoerist »

Dat laatste klopt wel, maar is niet de bedoeling hoor. Echt volledig vullen is hoe je m moet gebruiken.

I'm not lost, I'm exploring!

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Koffie maken in een percolator



Bericht door gjvonk »

Dan moet ik toch eens gaan experimenteren met veel minder sterke bonen...met L'Or nr 10 Fortissimo wordt de koffie voor ons te zwart en veel te sterk als ik het filter tot de rand toe vul. In onze De Longhi is de koffie van die bonen daarentegen heerlijk.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 257
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Koffie maken in een percolator



Bericht door poldertoerist »

Zelf kan ik deze wel waarderen https://www.hema.nl/eten-drinken/koffie ... 70011.html

Maar smaken verschillen natuurlijk.

I'm not lost, I'm exploring!

Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Koffie maken in een percolator



Bericht door LMC591A28JTD »

Wij hebben deze. Elektrisch, 360 Watt, dus uitstekend te gebruiken zonder gas met de omvormer op de LifePO4 accu. Heerlijke koffie, geen drab, juist wel met fijne expresso te gebruiken. Staat superstabiel op het aanrecht en is nog nooit omgevallen tijdens het rijden. Aanrader!

https://www.rommelsbacher.de/en/product ... 364-e.html


71aA3i+Q38L._AC_SX679_.jpg
71aA3i+Q38L._AC_SX679_.jpg (53.17 KiB) 470 keer bekeken
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Plaats reactie