Zonnepanelen elektra

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Andremoss
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 07 feb 2024, 16:45

Zonnepanelen elektra



Bericht door Andremoss »

We gaan beginnen met de ombouw van een L4 h2 boxer.
Welke en hoeveel zonnepanelen en wat hebben we zoal nodig? Veel gelezen, mooie plaatjes van een victron installatie,maar had graag tips.
Volgens planning:
Compressor koelkast 90l
Waterpomp
2kw heater
Boiler 5l
Maxx airfan
Vonkonsteking kookplaat
Fietslader
De nodige verlichting.

Iemand uit omgeving Enschede die een soortgelijke bus heeft?

Groet Andre en Myriam
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Zonnepanelen electra



Bericht door L4H3 »

Dat kun je zo niet zeggen. Je zal eerst een lijstje met het opgenomen vermogen van de apparaten moeten maken. Er zit namelijk nogal verschil in. Zo kan een laptop bv 65watt zijn maar ook 230 watt. Ook moet je bekijken hoeveel uur je iets aan hebt staan. Doe je de Maxxfan 1 uur per dag aan of draait dat ding 24 uur per dag. Daar zit namelijk een giga verschil in. Daar komt ook nog eens bij wanneer ga je op vakantie. Sta je in het zonnige zuiden of altijd onder een boom. Er zijn veel factoren die belangrijk zijn.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Andremoss
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 07 feb 2024, 16:45

Re: Zonnepanelen electra



Bericht door Andremoss »

Dat van die amperes optellen had ik al ergens gezien. We zullen minimaal elke 3 dag wel een camping aandoen.
En gaan voor het mooie weer uiteraard, veel buiten zijn. Maar wel kunnen genieten van de luxe die we aan boord hebben. Ook een tv uiteraard.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19180
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen electra



Bericht door Aloys »

Ik denk dat je moet kijken hoeveel ruimte je hebt voor zonnepanelen op dak. Wij hebben een Boxer L3H2 met 2 grote dakluiken en meerdere antennes, als gelicenseerd radioamateur. We hadden precies ruimte voor 2 x 100Wp.

Jij kunt vast meer kwijt. En dan moet je ook een accu hebben waarin je die stroom kunt opslaan. Die 2000W heater zal waarschijnlijk niet bedoeld zijn om op een omvormer (dus accu) te laten draaien? Want dat 'vreet' al meer dan 160Ah! :crazy:
Zonder die heater zou ik toch al kiezen voor een LiFePO4-accu van minimaal 200Ah. Liefst nog wat meer, gelet op de grote koelkast en elektrische fietsen...

Jouw vraag, "iemand uit omgeving Enschede die een soortgelijke bus heeft?" kan ik als Kampenaar helaas niet bevestigend beantwoorden... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6798
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Zonnepanelen electra



Bericht door evdoetelaar+larana »

Op deze site is info te vinden m.b.t. de balans in een electrische installatie in een camper https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-e ... in-balans/. Daar vind je ook een link naar een rekenblad waarmee je je energiebehoefte kan bepalen.

Je wil 3 dagen vrij kunnen staan. Dat betekent dat je de capaciteit van je HH-accu en laadmogelijkheden voor die hh-accu moet afstemmen op die 3 dagen vrij staan. Het plaatsen van zonnepanelen is een voor hand liggende oplossing, zeker als je vaak de zon op zoekt.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Zonnepanelen elektra



Bericht door L4H3 »

Nog even terugkomend op je vraag. Ik heb je gebruikers nog even bekeken. 85% heb ik ook. Als ik naar mijn stroomverbruik kijk zit ik op ongeveer 80-100AH per dag. Met mijn zonnepaneel van 270Wp wek ik dat per dag ook op, mits het mooi weer is. Ik heb een 620AH LiFePo4 accu. Ben afgelopen zomer 4 maand op vakantie geweest en nooit aan de paal geweest en ook nooit de DC-DC lader gebruikt. Accu is niet onder de 30-40 procent geweest. Dit wil niks zeggen over hoe jij met je energie omgaat. Maar ik zou hoe dan ook een zo groot mogelijk zonnepaneel op dak gooien. Stoom heb je nooit teveel.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
danieboog
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 dec 2023, 8:28

Re: Zonnepanelen elektra



Bericht door danieboog »

Ik heb aan deze calculator veel gehad toen ik begon met de elektra uitwerking.

https://camper-elektra.com/calculator/

Mijn hele setup is verder een bv Victron.
Buscamper Peugeot Boxer L3H2 uit 2018
Zelfbouw gestart oktober 2023
Eerst bouwen - dan reizen :-)

Even voorstellen.....
Highlights van onze camperombouw
Andremoss
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 07 feb 2024, 16:45

Re: Zonnepanelen elektra



Bericht door Andremoss »

Top. Dank voor de antwoorden tot nu toe. We gaan aan het rekenen. Gr
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Zonnepanelen elektra



Bericht door camperdiksmuide »

Volgens wat zonnepanelen maar kosten momenteel, kan het geen kwaad zoveel mogelijk te voorzien volgens eventuele beschikbare plaats. Zeker gezien je toch een lijstje van gewenste verbruikers hebt. Momenteel moet je een 400-430Wp huispaneel voor 100-150€ kunnen kopen bij een plaatselijke PV-installateur.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen elektra



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie