Gordel overzetten

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
PeerkeC
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 11:30

Gordel overzetten



Bericht door PeerkeC »

Ik heb een bijrijderstoel gekocht ter vervanging van het bankje in de ducato. Nu wil ik de gordel overzetten naar de stoel maar mis daar de beugel om deze aan te bevestigen. Ik heb n foto bijgevoegd van de beugel op de bestuurdersstoel.
Weet er iemand waar ik deze kan kopen?
Bijlagen
IMG-20240210-WA0002.jpeg
IMG-20240210-WA0002.jpeg (71.41 KiB) 796 keer bekeken
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Gordel overzetten



Bericht door gjvonk »

Ik snap je foto en je omschrijving niet helemaal? Bedoel je met de beugel het deel met de rode knop dat naast de zitting zit en waar je de gordel in klikt? De gordel met de oprol automaat zit toch aan de rechter deur (B) stijl?
Buscamper fan
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2214
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Gordel overzetten



Bericht door DucatoDolf »

Ik zou dan graag een foto van de stoel zien zonder deze beugel. Want die hoort gewoon bij de stoel, of heb je geen passagiersstoel?
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Gordel overzetten



Bericht door Camperbassie »

Dat gordel inklikding zit met een boutverbinding aan de stoel.
Je kunt die van je bankje overzetten op de stoel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

martijnoes
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Gordel overzetten



Bericht door martijnoes »

Als je een extra bestuurdersstoel hebt gekocht en die als bijrijdersstoel wilt gebruiken. Dan kun je inderdaad de gordelhouder van het bankje overzetten. De beuge die jij bedoeld is niet los te koop en zit volgens mij ook vastgelast.

Zelf heb ik de gordelhouder van het bankje overgezet. Aan de hand van het volgende filmpje.

https://youtu.be/frERbPTIFyg?si=HRa_CLfagWP82EMA

Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 806
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Gordel overzetten



Bericht door PJD »

Zo'n 8.8 sterkte draadeind is nooit sterk genoeg, voor mij een no-go, voor een paar euro besparing een leven riskeren.

En normaal zit er een spanner op de houder, die zet die ook niet over.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7495
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Gordel overzetten



Bericht door ducati 900 »

Draadeind is meestal niet eens 8.8 niet doen dus.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gordel overzetten



Bericht door hathi »

PJD schreef:
di 20 feb 2024, 12:42
Zo'n 8.8 sterkte draadeind is nooit sterk genoeg, voor mij een no-go, voor een paar euro besparing een leven riskeren.

En normaal zit er een spanner op de houder, die zet die ook niet over.
Je kan overal wel iets achter zoeken ,en ook nog aan een kant een langere 10,9 bout gebruiken natuurlijk ,( alsof dat sterker is !)….maar ik weet van een filmpje niet wat voor draadeinden,men in Engeland gebruikt ??..maar zie wel dat er Nu een verband gemaakt word tussen Links en Rechts,wat voorheen een enkele 10 mm bout was ,dus sterker!…en Nu dus een 12 mm Engels draadeind ,dat is mss nog wel sterker dan die hele plaatwerk stoel ,of die hoogstwaarschijnlijke ( 8 /10mm.? ) gelaste moer in de vloer:-B,die heb ik al zoveel gezien ,met stoel en al uit de vloer gerukt :-B
Hans
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 806
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Gordel overzetten



Bericht door PJD »

Draadeind is gewoon zacht metaal, buig je makkelijk krom en een paar keer heen en weer breek je hem af, en 6x 10.9 bout zitten kingpinnen mee vast, trekken ze tot 50 ton mee door de wereld, die draadeinden houden de start geeneens vol, en je hebt steeds beweging op die zachte draadeind, dikte maakt weinig uit.
Ik ga het risico voor die paar honderd euro niet lopen in ieder geval.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gordel overzetten



Bericht door Kroppie »

en er bestaat ook nog 12.9 voor bouten, en nog sterker?, bout dikker!
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7495
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Gordel overzetten



Bericht door ducati 900 »

Er is ook 8.8 draadeind maar dat is moeilijk te vinden.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10210
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Gordel overzetten



Bericht door Peter LMC »

Een aantal jaren geleden heb ik daar ook naar gezocht.
En gevonden in 10.9 sterkte.
Bij onze zuiderburen staat een fabriek.
https://www.bomet.com/en-us/home
martijnoes
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Gordel overzetten



Bericht door martijnoes »

De gordelspanner wordt inderdaad niet overgezet, omdat je dan die vastgelaste beugel nodig hebt.
Overigens heeft het 2 zits bankje ook geen gordelspanners.

De reacties over de sterkte hebben me ertoe gezet om het eens uit te zoeken hoe sterk het nu is. :-B
Aangezien de gordelvanger er loodrecht aan trekt praten we over de afschuifkracht (er vanuit gaande dat de gordelvanger dicht tegen het frame van de stoel zit gemonteerd, dus niet 10cm ervanaf).

Zelf heb ik het aan de hand van dit filmpje gemaakt, dus M12 draadeind trekkracht 4.6 gebruikt.

Treksterkte = trekkracht * kerndiameter^2 * 1/4 * pi
- trekkracht = 400 N/mm2 voor een draadeind van 4.6
- kerndiameter = 10.2 mm voor een M12 draad

afschuifkracht = +- 3/4 * treksterkte (aldus https://www.wurth.nl/media/downloads/pd ... hnisch.pdf)

Dus: 3/4 * 400 * 10.2^2 * 1/4 * pi = 24513 N
In kg is dit: 24513/9.81 = 2499 Kg
Een gordel moet zo'n 1000kg aankunnen, aldus https://industrialphysics.com/nl/kennis ... 0weerstaan.

Uitgaande van een persoon van 80kg, kan dit dus aan 2499/80 = 31G

Mocht er hierboven ergens een foutje in zitten dan hoor ik het graag. Voor nu lijkt het in ieder geval dat het allemaal wel los loopt, ofja vast blijft zitten :-B
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 92
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Gordel overzetten



Bericht door VNK »

PJD schreef:Draadeind is gewoon zacht metaal, buig je makkelijk krom en een paar keer heen en weer breek je hem af, en 6x 10.9 bout zitten kingpinnen mee vast, trekken ze tot 50 ton mee door de wereld, die draadeinden houden de start geeneens vol, en je hebt steeds beweging op die zachte draadeind, dikte maakt weinig uit.
Ik ga het risico voor die paar honderd euro niet lopen in ieder geval.
Ik wou hier nog even op reageren dat het een mooi voorbeeld is, maar de bouten dragen de last niet, dat is de pin zelf welke in een boring zit. De bouten houden het op zijn plek.

@martijnoes Mooi documentje, van würth. Huis tuin en keuken berekeningetje is goed opgezet.

Ik zit een beetje tussen twee kampen in. Bouten (draadeinden) dien je niet op afschuiving te belasten, en zo wel, zet je ze op voorspanning zodat de frictiekrachten hoger zijn dan je afschuif. Dus, draadeinde blijft wel heel, maar ik vind het geen nette oplossing.
Plaats reactie