Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Water_Tea_2103
Berichten: 43
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 18:55

Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper



Bericht door Water_Tea_2103 »

Tsja, dat zou kunnen. Kan me voorstellen dat het van pas kan komen als 1 van de accu's niet meer helemaal 100% is. Maar ik kan die knop ook best verwijderen. Alleen had ik me voorgenomen het zoveel mogelijk zo te laten omdat het voor mij gecompliceerder is om het aan te passen.
Water_Tea_2103
Berichten: 43
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 18:55

Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper



Bericht door Water_Tea_2103 »

Ik merkte overigens dat ik bij het aansluiten van de negatieve pool eerst vonkjes zag en daarna toch een soort schok voelde, maar dat gebeurde alleen toen ik de klem aan beide kanten (bout en moer) tegelijkertijd vast had. Ik had wel de positieve pool eerst aangesloten. Is dat normaal?
myway
Berichten: 15543
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper



Bericht door myway »

Vonkjes bij het plaatsen geeft aan dat er verbruik is.
myway
Berichten: 15543
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper



Bericht door myway »

Een schok kun je daar niet van krijgen.
Water_Tea_2103
Berichten: 43
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 18:55

Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper



Bericht door Water_Tea_2103 »

myway schreef:
zo 18 feb 2024, 15:16
Vonkjes bij het plaatsen geeft aan dat er verbruik is.
Ik had de schakelaar wel op uit staan en verbonden lampjes e.d. doen het dan bijv. niet. Kan er dan nog steeds gebruik zijn?

En ik voelde wel degelijk een pijntje in mijn vinger bij het aanraken. Geen idee of dat dan een schok was of niet. Bedoel je dat een schok niet mogelijk is omdat het maar 12V is of omdat het gewoon niet mogelijk is bij het aanraken van alleen de negatieve pool?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51328
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper



Bericht door Kroppie »

ben je erg gevoelig voor elektra, dan kan het zijn dat de zenuwen in je handen/vingers wat prikkelingen door geven als ze met een elektrische stroom in aanraking komen maar een spanning van +- 12 volt is absoluut ongevaarlijk, boven de +-50 volt wisselstroom en +-125volt gelijkstroom word het gevaarlijker, en dan ook nog afhankelijk van de stroomsterkte welke door je lijf gaat

dat is wat ik ervan denk te weten. :)
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
PE1OPQ Theo
Berichten: 4592
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper



Bericht door PE1OPQ Theo »

12 volt gelijkspanning is niet iets wat je zou kunnen voelen.
Er moet vast iets anders bij zijn geweest.

Theo
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper



Bericht door jansloos »

Prikkeling voelen (electrisch) bij beide Polen vasthouden en een lostrekken zou kunnen.

Dat zijn heel korte hoge piekspanningen, doordat er nog wat aangesloten stond. (iets met een spoel erin bv)

Dat kan voelbaar zijn bij de plus of min.
Maar daarna moet t over zijn.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Water_Tea_2103
Berichten: 43
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 18:55

Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper



Bericht door Water_Tea_2103 »

Ok, mogelijk gewoon statische elektriciteit dan? Daar ben ik op zich wel erg gevoelig voor.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51328
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper



Bericht door Kroppie »

dat kan ook prima, zeker als je er gevoelig voor bent, statische elektriciteit kan korte hoge spanningen geven maar er zit niks aan amperes achter

alho0ewel bliksem is ook statische electriciteit, maar dat is van een andere orde , niet te vergelijken
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 18 feb 2024, 18:55, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper



Bericht door jansloos »

Water_Tea_2103 schreef:
zo 18 feb 2024, 17:33
Ok, mogelijk gewoon statische elektriciteit dan? Daar ben ik op zich wel erg gevoelig voor.
Dat niet.

Is net zoiets als het vonken van bougies.
wordt veroorzaakt door de spoel in de bobine, maar dan wat lichter.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper



Bericht door EasyBee »

Water_Tea_2103 schreef:
zo 18 feb 2024, 15:41
myway schreef:
zo 18 feb 2024, 15:16
Vonkjes bij het plaatsen geeft aan dat er verbruik is.
Ik had de schakelaar wel op uit staan en verbonden lampjes e.d. doen het dan bijv. niet. Kan er dan nog steeds gebruik zijn?
Kwestie van meten en je weet het. Je zult niet de eerste zijn met sluipverbruik terwijl je denkt dat alles uit is geschakeld.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Water_Tea_2103
Berichten: 43
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 18:55

Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper



Bericht door Water_Tea_2103 »

albertrietjens schreef:
di 13 feb 2024, 10:28
Dit lijkt mij het belangrijkste hoekje om op te schonen.

Een zekering hoort in een fatsoenlijke houder en die open doorverbinding van de (positieve?) draden krijgt ook niet de hoofdprijs. Van dikke naar dunne draad daar hoort een zekering tussen.

Ik neem aan dat de twee accu's de HH-accu en de start accu zijn?

Knipsel.JPG
Ik inspecteerde vanochtend mijn zekeringskast en merkte dat de rode kabel hier op de foto (die met het metalen plaatje in de vorm van een soort kerstboom erop in het midden van de foto) eigenlijk helemaal nergens aan vastzit. Op de foto steunt hij nog op de verbinding tussen de andere kabels (en lijkt hij daar ook contact mee te maken?) maar hangt hij daaronder en ik zie ook niet dat hij ooit heeft vastgezeten. De kabel komt van de verdeler van de huishoudaccu's (die met keuze tussen accu 1 of 2). Hoe kan dit allemaal? Is dit logisch? Jij hebt het hier over een open doorverbinding maar dat is vast niet wat je bedoelde of wel?
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 638
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper



Bericht door albertrietjens »

Precies wat ik bedoelde. Op de foto was al te zien dat die hoek opgeschoond moet worden. Losse draden klinkt nog erger zeker wanneer ze contact, kortsluiting, lijken te maken.

Afbeelding
Plaats reactie