Hard rijden of door rijden

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31990
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Hard rijden of door rijden

Bericht door Bob Diesel »

In een ander topic ging de discussie ff off topic
En word er tijd winst behalen door harder te rijden geroepen
Ik beweer dat de tijdwinst marginaal is tov behaalde brandstof besparing en vermoeiender rijstijl

viewtopic.php?p=2327984#p2327984

Dus brand mij maar af of ben het met mij eens :hug: :cheers:

En graag ook onderbouwd

Als je bij een rit naar Zuid-Frankrijk van 1400 km steeds 150 km/uur rijdt in plaats van 120 km/uur, win je 2 uur en 20 minuten. Dus 2 uur extra vakantietijd.... That's all.

https://www.dirkdebaan.nl/te-hard-rijde ... 20verschil
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 806
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Hard rijden of door rijden

Bericht door PJD »

Als jij dat red Bob om 1400 km continu 150 te rijden mag je in de hall of fame, dat lukt niemand.

Doorrijden op de relaxstand geeft je meer bruikbare vakantie dan met de tanden in het stuur proberen er zo snel mogelijk te zijn, je hebt de tijdwinst dubbel nodig om bij te komen.

Ik vind de beste aanpak, de vakantie begint als je de voordeur thuis dichttrekt, makkie aan, op tijd stoppen voor een hapje en drankje, en 1400 km in 1 keer, doe ik meestal 3 dagen over, mijn max is 500 op een dag.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2213
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Hard rijden of door rijden

Bericht door DucatoDolf »

Maar het idee dat je er veel sneller over hebt gedaan is vooral wat telt :wink: .

Vaak doen wij het rustig aan, ik ben ook gestopt met haasten. 100km\u max. Maar soms wil je even doorgassen. En dat is prima. Litertje meer kan geen kwaad.
508overland
Berichten: 109
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 22:10

Re: Hard rijden of door rijden

Bericht door 508overland »

Ik ben zelf een keer bij Utrecht door een dikke bmw van de weg gedrukt. Vervolgens is die gast plankgas met de meest gevaarlijke toeren steeds voor me uit gereden tot aan Zeeland. Ik reed netjes 100. Zag hem steeds weer rijden in de verte stond zelf weer een keer achter hem bij een stoplicht.
Tot zo ver mijn expertise :wink:

Nee, ik geloof niet dat je met hard doorrijden erg veel winst behaald. Mijn broer is politie agent en zelfs hij klaagt er over. Dat zelfs met blauw op je dak en sirenes aan veel mensen het op het laast doorhebben en aan de kant duiken. Dus veel optrekken en afremmen.

Als we op vakantie zijn zijn we op vakantie. Rustig aan mensen :thumbup:

Groet Michiel
Vriendelijke groet Michiel

Mercedes 508 ex leger ambu 1985
Volkswagen T5 comfort line 2013 180pk
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hard rijden of door rijden

Bericht door seth_space »

Eigenlijk was de vergelijking niet zozeer de snelheid maar het rijden met een camper of met een sleurhut.
Dat een sleurhut stukken trager is moge duidelijk zijn. Dat is niet alleen de snelheid maar ook de handelbaarheid, inhaalacties, optrekken etc etc..
Kortom met een sleurhut ben je trager.. niks bijzonders om over te discussieren.
Maar be my guest ;)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Hard rijden of door rijden

Bericht door tranny »

Daar zal ieder op z'n eigen manier mee om gaan, het is maar net wat je zelf wilt en waar je je goed bij voelt.

Tijdsdruk ervaar ik al genoeg tijdens m'n normale werkzaamheden dus dat is wel het laatste wat ik wil ervaren in mijn vakantie... als de tijdsdruk in mijn vakantie ook nog een rol gaat spelen dan heb ik mijn vakantietijd gewoon veel te kort gepland.
Ons maakt het totaal niet uit of we een paar uurtjes (of een dag) later op bestemming aan kom, we genieten veel meer van de omgeving rondom de binnenwegen als van de massa's aan kentekenplaten op de snelweg.
Daarom kies ik ook altijd voor de kortste route en niet voor de snelste route, en meestal komen we onderweg dan ook wel weer wat aan bezienswaardigheden tegen waardoor we nog weer een paar uur of halve dag langer onderweg zijn.
Wij zien totaal geen probleem in lange(re) reistijden, want de slak viert toch op dezelfde datum nieuwjaarsdag als de haas.

Of onze manier van reizen qua brandstof nou goedkoper of duurder is heb ik eigenlijk ook geen idee van, de tank wordt gewoon weer gevuld met benzine als de meter ongeveer ¼ aangeeft... en of het verbruik dan 1:6 of 1:8 is boeit mij ook totaal niet (ik kan dat trouwens niet eens uitrekenen), kostenbesparingen is ook iets wat bij m'n normale werkzaamheden thuis hoort en absoluut niet in mijn vakantie.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Hard rijden of door rijden

Bericht door neanderthaler »

Ben het duidelijk met bob eens geen tijd winst

Ruim 30 jaar geleden naar Joegoslavië bij een pause zag ik een fort transietje voor bijkomen bij het raam zittend ik dacht hee leuk ding hub na de pause weer vol gas we zijn jong dus het kan wel 160km per uur . meerdere malen

En na een uurtjes of wat weer is een pauze toevallig kijk ik uit het raam kijk wat daar voor bij komt !! het zelfde trantsietje

Over een afstand van 1400 km heb ik hem 3 keer gezien hoezo tijd winst en natuurlijk vakantie wat zijn de uurtje als je vakantie heb rustig aan en eerder stoppen .
Laatst gewijzigd door neanderthaler op ma 05 feb 2024, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Zijspan
Berichten: 2602
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Hard rijden of door rijden

Bericht door Zijspan »

Ik zelf ben zowat m’n hele werk leven onder weg geweest met bestelbus, soms met meerdere op een klus, dan keek ik heel de weg naar huis achter tegen de andere bussen aan soms reed ik er bijna naast, ik reed gewoon relaxed rechts en de andere links met remmen, terug schakelen, optrekken enz en wij waren altijd wel binnen dezelfde tijd thuis.
In de brandstof verbruik grafiek van alle bussen was ik een van de beste, toen de cc kwam werd dat nog iets beter.
Met de camper hetzelfde, zeker nu geen druk meer, lekker relaxen rijden. Laat een ander maar de banden oproken.
Dus hard rijden om tijd in te halen, gaat niet werken.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Hard rijden of door rijden

Bericht door TestCase »

Bob, je hebt helemaal gelijk tijdwinst is marginaal. Heb jaren geleden eens eens een weddenschap gedaan met een zwager die altijd flink gas gaf.
Ritje Amsterdam naar Arnhem waar hij woonde. Gelijk vertrokken, hij zo snel mogelijk en ik overal rustig aan en max 95km op de snelweg, zuinig dus. Ik arriveerde nog geen 4 minuten later! Hij was verbaasd en genezen.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31990
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hard rijden of door rijden

Bericht door Bob Diesel »

Het relaas van Neanderthaler en 508 overland is precies wat ik beschrijf en bedoel
En het macht kein flaus aus , camper of combi , beide met de juiste motorisatie

Het nl niet altijd km lang vlak en geen oponthoud
Dan is het verschil er wel een beetje
Maar gewoon afwisselend wegdek en verkeer peage en RN ,gewoon een 1200/1400 vakantie rit
Dan zeg ik je gebruikt meer ,en komt geestelijk vermoeider aan ,met meer kans op fouten onderweg

Edit ,testcase :bow: dat zeg ik, :cheers:

Uit het andere topic
Andor schreef:
ma 05 feb 2024, 20:24
Bob ben het er niet mee eens kwa snelheid jou voor beeld van kassa en stoplicht enze kun je ook andersom hebben
Rij elke dag een bepaald traject
De doe ik s'morgens zeer vroeg met 130 op GPS en en terug met 100 en het scheelt toch echt in de tijds duur
Vraag Andor hoe significant is het tijdsverschil dan :?: over welke afstand
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hard rijden of door rijden

Bericht door isoplus »

Als de stelling van BOB zou zijn: Niet hard rijden maar doorrijden, dan kon ik het volledig met hem eens zijn.
Zelf rij ik met ons busje ongeveer 9 uur per 24 uur, inklusief rusttijden na elke 2 uur rijden.
Wij komen dan ongeveer 500 km verder, de cruisecontrol staat op 110km/uur als dat al mogelijk is. Vroeger toen ik nog wat jonger was hielden wij weinig pauzes op datzelfde traject en kwamen wij in 9 uur makkelijk 700 km ver.
Toen reden wij in 3,5 dag naar de Algarve waar wij er nu 5 dagen voor nodig hebben, dus doorrijden loont.
De camper met aanhanger deden wij het toch wat rustiger aan en moesten wij langere dagen maken om hetzelfde resultaat te behalen.
Nu met het Ducatobusje zonder aanhanger gaat het niet zózeer vlugger maar wel makkelijker en is het minder vermoeiend.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31990
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hard rijden of door rijden

Bericht door Bob Diesel »

Die stelling klopt
Met door rijden ,minder en kortere stops behaal je tijdwinst
Niet met harder rijden , de max snelheid is bijna over aan een maxxgebonden
Dus alleen overtredingen maken een minimaal verschil
En de tijdwinst van dat verschil zal bij een meer als gemiddelde afstand iets groter kunnen worden
Maar dat valt weg tegen de gehele duur van het verblijf aldaar
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Hard rijden of door rijden

Bericht door hurktoilet »

Ach, herinner me nog dat wij long time ago onze besteleend als campertje gebruikten. Werden dan onderweg vaak ingehaald door dure mercedessen. En de berijders daarvan stonden op de camping vaak nog uren te hannesen met hun tent terwijl wij al uren onderuit lagen, met enig gepast leedvermaak... :bow:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1735
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Hard rijden of door rijden

Bericht door Sandor Gora »

+1
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gesloten