Opel Vivaro: zelfbouw Grand Canyon

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Opel Vivaro: zelfbouw Grand Canyon



Bericht door Whatever »

Deze week niet zo veel vorderingen (er moet af en toe ook echt gewerkt worden), maar inmiddels is de bus rondom voorzien van glas.

Volgend weekend weer wat meer info en beeldmateriaal over de vorderingen en een nieuw filmpje.

Glass rondom.jpg
Glass rondom.jpg (144.06 KiB) 524 keer bekeken
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Opel Vivaro: zelfbouw Grand Canyon



Bericht door Rob vd S »

Wat een gaaf project Peter! Jouw Iroquois project was destijds ook voor mij inspiratie zelf ooit aan zo'n avontuur te beginnen. Het heeft alleen wel even geduurd voor ik die sprong gewaagd heb.
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Opel Vivaro: zelfbouw Grand Canyon



Bericht door Whatever »

Leuk om te horen!

De Iroquois was echt een meerjarig project met heel veel leermomenten :wink:. We genieten ieder jaar weer als we op stap zijn met deze camper.
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Opel Vivaro: zelfbouw Grand Canyon



Bericht door Whatever »

Eindelijk vorige week de twee achterruiten ontvangen. Dit zijn echter 'gewone' groen getinte ruiten. Aan de binnenzijde plak ik hier privacy-folie (75%) op zodat ze er hetzelfde uit gaan zien als de andere ruiten.

Ondanks dat ik de ruitenkit verwarmd had in een emmer heet water, krijg je toch lamme knuisten van het knijpen in de kitspuit. Volgende keer maar zo'n accu-exemplaar lenen.

Ruit R.jpg
Ruit R.jpg (132.97 KiB) 365 keer bekeken
Ruit L.jpg
Ruit L.jpg (158.82 KiB) 365 keer bekeken

Inmiddels ook alle electronica binnen. Ik heb dit keer niet gekozen voor Schaudt maar voor Lippert. Blijkt Lippert de boel van onze Schaudt-vrinden te hebben overgenomen 8-). Ik kies voor deze EBL vanwege:
1) de eenvoud in opzet en bediening
2) daarnaast worden in deze camper geen hoge eisen gesteld en als laatste
3) speelt de prijs ook een rol

Voor 429 euro heb ik een EBL211, een bedienpaneel, twee tanksonden en alle kabels en bevestigingsmaterialen. Ik heb gekozen voor de 211 i.p.v. de gangbare 208/208S omdat deze specifiek geschikt is voor AGM-accu's.

Lippert.jpg
Lippert.jpg (146.1 KiB) 365 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Whatever op za 30 mar 2024, 21:26, 3 keer totaal gewijzigd.
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Opel Vivaro: zelfbouw Grand Canyon



Bericht door Whatever »

Van de week ook gestart met de bouw van het meubilair. Zowel sofa-bed als keukenblok worden gemaakt van het bekende 15mm multiplex met aan twee zijden HPL. Zo kwam ik weer eens in de buurt van Jasicamp en mocht voor 125 euries per plaat 2 platen meenemen.

Wat is dit spul verder duur en slecht leverbaar geworden!

Ik wilde eigenlijk 1 x Reimo Nussbaum en 1 x Reimo hoogglans wit maar deze platen kosten nu veelal 250 euro per stuk. Nussbaum is sowieso niet leverbaar en ook bij Reimo niet op voorraad.

Voor deze klus kan ik terecht in een grote werkplaats met alle machines, das boffen!

Loods.jpg
Loods.jpg (203.23 KiB) 362 keer bekeken

Veel van de verbindingen maak ik met de Kreg Pocket Jig. Op zich werkt dit voor mij beter dan de meubelhoekjes.

Kreg.jpg
Kreg.jpg (190.02 KiB) 362 keer bekeken

Het sofa-bed wordt uittrekbaar en aan de kopse kant, net achter de stoel, komt een kleine koelkast. Het bed zelf meet 192 x 125cm. Als meubelprofiel gebruik ik het halfronde aluminium. Bovenop de koelkast komt alle electronica in een kast met 1 schuine zijde zodat de bestuurdersstoel helemaal naar achter kan.

Sofa en keuken.jpg
Sofa en keuken.jpg (153.43 KiB) 362 keer bekeken
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Opel Vivaro: zelfbouw Grand Canyon



Bericht door Whatever »

De lamellen van het bed bestaan uit 12mm multiplex. Er komen nog poten onder het uitschuifbare deel.

Uitschuifbed.jpg
Uitschuifbed.jpg (136.52 KiB) 360 keer bekeken

Onder in het keukenblok komt de schoonwatertank (31L) en in een aparte ruimte met beluchting naar onder de gasfles. Deze is alleen voor het koken. De kachel werkt op diesel. Onder het voertuig komt nog een kleine vuilweatertank van een liter of 8. Er is daar niet veel ruimte omdat de uitlaat daar loopt.
PAssen watertank gas.jpg
PAssen watertank gas.jpg (124.33 KiB) 360 keer bekeken

In het keukenblok monteren we een CAN gascomfort met spoelbak. Het geheel is met 2 glasplaatjes af te sluiten.

Hob2.jpg
Hob2.jpg (147.62 KiB) 360 keer bekeken
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Opel Vivaro: zelfbouw Grand Canyon



Bericht door Whatever »

Ik wilde in het keukenblok wat experimenteren met 'LED-downlights' onder het overstekende blad van het keukenblok.

Met een frees maak ik een sleuf van ca. 18mm breed waar het profiel goed in past. Ik heb ergens ooit een doosje met LED-strip en voeding geregeld en dat ga ik proberen.

Dat had ik beter niet kunnen doen! Wat een ellende. Het lijkt wel een foute jaren 80 disco. Wit is niet echt wit en met de tientallen knopjes op de afstandbediening is normaal warm wit niet in te stellen. Eruit met die troep en op zoek naar gewone dimbare warm wit LED's.

De link naar het filmpje op Youtube volgt in de loop van de avond.

LED Downlight.jpg
LED Downlight.jpg (125.17 KiB) 359 keer bekeken
LED doos.jpg
LED doos.jpg (111.13 KiB) 343 keer bekeken
LED in keukenblok.jpg
LED in keukenblok.jpg (156.31 KiB) 343 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Whatever op zo 31 mar 2024, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Opel Vivaro: zelfbouw Grand Canyon



Bericht door Whatever »

En de link naar deel 5 van de video's:

https://youtu.be/pL5Ic7YZyVI
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
martijnoes
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Opel Vivaro: zelfbouw Grand Canyon



Bericht door martijnoes »

Leuk weer om je vorderingen te zien! Wat betreft led strip moet je eens zoeken op het COB type. Die geven mooier egaal licht ;-) Onze vriend Ali bezorgt tegenwoordig erg veel dingen binnen 7 dagen.
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Opel Vivaro: zelfbouw Grand Canyon



Bericht door Whatever »

Dank voor de tip!
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Camperrer
Berichten: 161
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Opel Vivaro: zelfbouw Grand Canyon



Bericht door Camperrer »

De Warmwitte ledstrips van de action geven naar mijn mening ook mooi warmwit licht. Ook niet duur, sneller verkrijgbaar dan bij Ali.
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Opel Vivaro: zelfbouw Grand Canyon



Bericht door Whatever »

:thumbup:
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Opel Vivaro: zelfbouw Grand Canyon



Bericht door Whatever »

Deze week verder met de meubelbouw. De grove bouw van sofa/bed en keukenblok zijn klaar en nu is het de beurt aan de 'koelkastkast'. Deze kast komt aan de kopse kant van het bed.

De koelkast is ca. 52cm hoog, 38cm breed en 48cm diep. De kast die we maken is ca. 20cm hoger en 10cm dieper. Op deze manier kunnen we de bekabeling achter de koelkast kwijt en Elektroblock etc. in een apart kastje boven de koelkast.

Koelkastkast.jpg
Koelkastkast.jpg (161.17 KiB) 88 keer bekeken

Onder het keukenblad maken we een slide-out tafel van ca. 60cm breed en 44cm diep.

Uittrektafel.jpg
Uittrektafel.jpg (124.86 KiB) 88 keer bekeken

Ook de kleurstalen voor de kussens zijn binnen. We neigen een beetje naar de tweede van links of de staal helemaal rechts. Gaan we nog even over nadenken.

Kleurstalen.jpg
Kleurstalen.jpg (264.73 KiB) 88 keer bekeken
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Opel Vivaro: zelfbouw Grand Canyon



Bericht door Whatever »

Het rolletje vloervinyl van Hornbach gaan we verder op maat maken. De twee houten vloerplaten halen we uit de camper en leggen we op het vinyl. We tekenen de vormen af om daarna met een scherp mes het vinyl op maat te snijden.

Vloer hout.jpg
Vloer hout.jpg (115.69 KiB) 88 keer bekeken
Vinyl.jpg
Vinyl.jpg (155.7 KiB) 88 keer bekeken

We gaan ook weer verder met de elektra. We persen de kabelogen aan de diverse kabels waarna we deze nog voorzien van krimpkous.

Kabeloog.jpg
Kabeloog.jpg (284.67 KiB) 88 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Whatever op zo 07 apr 2024, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Plaats reactie