Oude smartphone als MIFI gebruiken

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
JJA
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 16 jul 2023, 12:31

Oude smartphone als MIFI gebruiken



Bericht door JJA »

Kun je inplaats van een MIFI router ook een oude smartphone als MIFI router gebruiken (Persoonlijke hotspot) en wat zijn voor en nadelen/ verschillen?

Alvast bedankt, JJA
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Oude smartphone als MIFI gebruiken



Bericht door Hoofdnoorman »

Als deze de mogelijkheid heeft om de Hotspot te maken is dat natuurlijk erg fijn. Mogelijk is de snelheid begrenst op 72 of 144 mbps. Maar dan nog steeds voldoende om lage resolutie films via de Hotspot te bekijken.
Het is trouwens altijd goed om een oude (ik ga zelf voor Android en > versie 4.3) dan heb ik altijd ook een telefon bij mij waar ik eventueel mijn gesprekskaart in kan doen als ik een belangrijk telefoontje wil plegen. De oudjes kunnen namelijk de gesprekken nog opnemen, duidelijk van beide kanten incl de metadata.
Nadeel? Ach niet voor mij. Ik heb mijn smartphone aan een raam zitten. Het is voorgekomen dat de zon er op scheen, het toestel warm werd en uitschakelt. Tevens heb ik hem continu aan de lading en dus moet er elke twee jaar een nieuwe accu (à € 6,95) in.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19180
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Oude smartphone als MIFI gebruiken



Bericht door Aloys »

Ik weet zo niet wat een MiFi-router eventueel méér biedt, maar in de camper staat mijn telefoon 24/7 aan de lading én ingeschakeld als hotspot voor een tweede telefoon, 2 tablets en een laptop. Dat werkt uitstekend en ik voel dus niet de behoeft aan extra ICT-netwerkgedoe in de camper...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Shedi
Berichten: 168
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 14:22

Re: Oude smartphone als MIFI gebruiken



Bericht door Shedi »

Maar in het buitenland blokkeert Vodafone de mogelijkheid om mijn telefoon als hotspot te gebruiken.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Oude smartphone als MIFI gebruiken



Bericht door TestCase »

Dat is nieuw? Ik zie niets bij Vodafone dat daar op wijst.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19180
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Oude smartphone als MIFI gebruiken



Bericht door Aloys »

Is dat nog zo, in deze tijd?
Ik heb geen ervaring met Vodafone, ik weet wel dat een bevriend stel met Ziggo/Vodafone elk zo'n 80GB op hun telefoon hebben in het buitenland en daarmee in de camper TV kijken via een laptop...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Oude smartphone als MIFI gebruiken



Bericht door Hoofdnoorman »

Shedi schreef:
za 20 jan 2024, 12:36
Maar in het buitenland blokkeert Vodafone de mogelijkheid om mijn telefoon als hotspot te gebruiken.
Bij mij in ieder geval beslist niet. Mijn eigen belkaart en datakaart (zelfde nummer) alsmede een Vodafone You kaart voor de tracker voor Hockey werken prima.

Maar, een fout die men vaak maakt, men vergeet de Roaming in te schakelen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Oude smartphone als MIFI gebruiken



Bericht door gjvonk »

Zeker kun je een oude telefoon als hotspot gebruiken. De reden dat wij een mifi router gebruiken is omdat die (meestal) meer en krachtigere antennes hebben dan een smartphone. In de praktijk is dat ook echt merkbaar: wij ervaren nogal eens dat we met onze smartphones (Samsung Galaxy A54-5G) een haperende verbinding hebben waardoor een internet pagina traag laadt en video streaming nauwelijks lukt. Dan lukt dat daar met onze Netgear M2 wel...

Wat betreft ict netwerk in de camper: een Mifi router is niet ingewikkelder dan een smartphone als hotspot.
Buscamper fan
Shedi
Berichten: 168
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 14:22

Re: Oude smartphone als MIFI gebruiken



Bericht door Shedi »

Ik doe het vast verkeerd. In het verleden legde ik een Bluetooth verbinding, maar dat werkt niet meer. Kan iemand in Jip- en Janneketaal uitleggen hoe het wel moet?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Oude smartphone als MIFI gebruiken



Bericht door gjvonk »

De telefoon die als hotspot functioneert, heeft WiFi uitgeschakeld. Het appparaat (de laptop, de tablet, de tv-stick of een andere smartphone) waarmee je de internet verbinding wil maken, heeft WiFi ingeschakeld. Je zoekt dan via de WiFi van dat apparaat verbinding met de hotspot. Let op: dat gaat op naam van die hotspot!

De eerste keer zal je om een wachtwoord gevraagd worden. Dat wachtwoord wordt gegenereerd door de hotspot.

Plaatje 1: de hotspot aangezet op de Galaxy A526CDE, dan gaat de WiFi van dat apparaat uit.




Afbeelding

Plaatje 2: het wachtwoord wat door de hotspot wordt gegenereerd. Tik op de regel [mobiele hotspot], zie plaatje 1.

Afbeelding

Plaatje 3: de beschikbare WiFi netwerken op het te verbinden apparaat. Klik op de naam van de hotspot.

Afbeelding

Plaatje 4: voer het wachtwoord in op het te verbinden apparaat.

Afbeelding

Buscamper fan
Joske
Berichten: 2510
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Oude smartphone als MIFI gebruiken



Bericht door Joske »

Shedi schreef:
za 20 jan 2024, 12:36
Maar in het buitenland blokkeert Vodafone de mogelijkheid om mijn telefoon als hotspot te gebruiken.
Mogelijk heb je je niet geregistreerd. Daar liep ik ook tegenaan toen ik met een router met Vodafone kaart de grens over ging.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Oude smartphone als MIFI gebruiken



Bericht door doov »

gjvonk schreef:
za 20 jan 2024, 13:25

Dan lukt dat daar met onze Netgear M2 wel...
Is dat het enige voordeel?
Of zijn er ook andere.
Zijn niet bepaald te geef, zeg maar.
Shedi
Berichten: 168
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 14:22

Re: Oude smartphone als MIFI gebruiken



Bericht door Shedi »

Bij plaatje 4 krijg ik reactie: Verbonden zonder internet en geen mogelijkheid tot invoer wachtwoord. Ben er bijna maar nog niet helemaal @GJVonk
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Oude smartphone als MIFI gebruiken



Bericht door gjvonk »

Heeft de telefoon die je als hotspot wil gebruiken, wel een 4G verbinding en toegang tot internet?

Misschien moet je nog ergens toestemming geven voor toegang tot internet voor gekoppelde apparaten op de telefoon die je als hotspot gebruikt? Zo goed ben ik nou ook weer niet in de materie thuis en heb ik zelf die foutmelding ook nog nooit gehad, eerlijk gezegd...

Als er niet om een wachtwoord gevraagd wordt, is dat misschien al ingesteld? En staat Bluetooth wel uit? Als je internet probeert te delen via hotspot en WiFi en Bluetooth tethering gaat het denk ik ook niet goed...

Laatst gewijzigd door gjvonk op za 20 jan 2024, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Plaats reactie