Is het mogelijk om een zonnepaneel door te meten?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Is het mogelijk om een zonnepaneel door te meten?



Bericht door AadenAnke »

Beste techneuten ik kan 12 zonnepanelen 295watt overnemen met omvormer en wat bevestigingsmaterialen. Het is al verwijderd van het dak en is opgeslagen in een schuur. De prijs lijkt mij niet verkeerd maar kan je die dingen met een simpele multimeter op een simpele manier controleren of ze het nog doen? Aan 12 defecte panelen heb je ook niets :lol:

Alvast bedankt
Gr Aad
PE1OPQ Theo
Berichten: 4592
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Is het mogelijk om een zonnepaneel door te meten



Bericht door PE1OPQ Theo »

ja leg ze in de zon en je moet spanning meten.

Theo
Zijspan
Berichten: 2602
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Is het mogelijk om een zonnepaneel door te meten



Bericht door Zijspan »

Per paneel in de zon zetten dan met de multi meter zien hoeveel stroom in dc er af komt, zal zeker een plakker ergens op zitten met hoeveel volts er moeten zijn ongeveer.
Zegt nog weinig over het vermogen op in watt piek.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22967
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Is het mogelijk om een zonnepaneel door te meten



Bericht door PaulBng »

Moet je er wel belasting aan hangen...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51326
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is het mogelijk om een zonnepaneel door te meten



Bericht door Kroppie »

met een regelbare weerstand b.v, en paneel mooi haaks op de zon
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2357
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Is het mogelijk om een zonnepaneel door te meten



Bericht door CaradoT135 »

Per paneel in de zon zetten dan met de multi meter zien hoeveel stroom in dc er af komt
Zo heb ik het ook gedaan voordat ik ze op het dak heb gelegd.
PE1OPQ Theo schreef:
za 20 jan 2024, 11:49
ja leg ze in de zon en je moet spanning meten.
Als ik de spanning van mijn panelen op dit moment zonder zon aflees, zie ik wel spanning maar bijna geen stroom.
Hermine
Berichten: 253
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Is het mogelijk om een zonnepaneel door te meten?



Bericht door Hermine »

Absoluut geen kenner, dus lach alsjeblieft niet al te hard, maar om te testen 'of ze het doen' werkt bij gebrek aan zonlicht een goede bouwlamp ook...
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Is het mogelijk om een zonnepaneel door te meten?



Bericht door Aloys »

Misschien geen gek idee: zet in een garage een sterke bouwlamp op statief en zet er de panelen één voor één in dezelfde stand voor. Dan zou er van alle panelen -ongeveer- dezelfde spanning moeten komen. Is er eentje bij die (veel) minder doet, dan is dat dus een slechte...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51326
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is het mogelijk om een zonnepaneel door te meten?



Bericht door Kroppie »

een zonnepaneel levert bij weinig licht al een hoop spanning, maar nog weinig amperes(vermogen), dat komt pas bij volle zon en goed uitgericht paneel op de zon
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Is het mogelijk om een zonnepaneel door te meten?



Bericht door AadenAnke »

Het begint me alweer een beetje te duizelen spanning stroom :?: als ik het goed begrijp in de zon of een sterke bouwlamp de multimeter op wissel? Of gelijkstroom? Volgens opgave een open circuit voltage 45,5 volt typical power 36,7volt volgens de specificatie van de toenmalige leverancier

Gr Aad
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Is het mogelijk om een zonnepaneel door te meten?



Bericht door TestCase »

Aad,

Je gaat gelijkspanning meten of gelijkstroom.

Op het paneel staat een sticker met
Vopen, dat is de openpaneelspanning, die meet je op de DC (gelijkstroom) Volt stand

Ook kun je de kortsluitstroom meten, de waarde staat ook op die sticker, en die meet je op DC (gelijkstroom) Ampere stand.

Ze moeten allemaal ongeveer dezelfde waarden aangeven bij dezelfde lichtinval.

Je meet gewoon steeds op de twee draden uit het paneel.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Is het mogelijk om een zonnepaneel door te meten?



Bericht door jansloos »

Wat voor omvormer?

Maakt hij er 230V van? En kun je er spanning en stroom op zien?

Dan kun je per paneel aansluiten, en op de 230V kant zo zwaar mogelijk 'belasten' met bv een föhn oid.

Weet de verkoper ook wat hij verkoopt.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Is het mogelijk om een zonnepaneel door te meten?



Bericht door Aloys »

Testcase geeft een goede mogelijkheid.

Op een zonnepaneel in de zon staat spanning, maar er loopt geen stroom als het paneel verder nergens op aangesloten is. Om de stroom te meten zou je er een laadregelaar aan moeten hangen met een kleine gebruiker. Vervolgens moet je meten of er bij elk paneel evenveel stroom (Amperes) loopt.

Het leek me makkelijk om de spanning te meten, die op de draden van het paneel staat. Stel dat dat circa 40V is bij de meeste panelen, maar bij enkele veel minder, bijv. 20V. Dan zou dát paneel het dus minder goed doen. Ik heb he nooit uitgeprobeerd, dus ik weet niet zeker of je een paneel op zo'n manier kunt beoordelen.

Belangrijk is, hoe je het ook doet, dat de meet-omstandigheden gelijk zijn tijdens de metingen! Dus niet in de zon meten, want de intensiteit van die zonnestralen wisselt voortdurend, wolkje hier, wolkje daar. Kijk maar eens een poosje naar de opbrengst van je zonnepanelen op de camper!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Is het mogelijk om een zonnepaneel door te meten?



Bericht door AadenAnke »

@testcase oké gelijk stroom stand tot 50volt zou dus moeten kunnen :thumbup:
@jansloos de omvormer is een sunnyboy 3.0 die er 230volt van maakt. De verkoper weet wat hij verkoopt heeft ze er met de kerst afgehaald omdat er in februari een heel nieuw dak op het huis komt met gelijk een hele nieuwe installatie. Er zit de grafieken van de sunnyboy monitoring bij en de installatie is van 2018 heeft de afgelopen jaren zo’n 3.000kilowatt opgebracht! Ff aansluiten is wat lastig de panelen en bevestigingsmateriaal liggen in een veldschuur je weet wel 3 wanden en een open voorkant de omvormer met bedrading zekeringkast en werkschakelaar liggen bij zijn broer in de garage dus ff is een beetje lastig heb een accu ledbouwlamp dus die kan ik meenemen in de veldschuur is geen stroom we gaan het bekijken.
@Aloys bouwlamp zal wel constant genoeg zijn denk ik.
Mijn conclusie de bouwlamp op het paneel richten en met de multimeter kijken hoeveel volt gelijkstroom ik meet zal ergens rond de 40 zijn maar wel allemaal het zelfde ben benieuwd.

Gr Aad
Plaats reactie