Plastic-vrij watersysteem; wat zijn de mogelijkheden?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19187
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Plastic-vrij watersysteem; wat zijn de mogelijkheden?



Bericht door Aloys »

Camperic schreef:
za 20 jan 2024, 17:40
….. maar een fles past (bij ons) wel in de koelkast en de watertank niet :wink:
Ik zoek de hitte zeker niet op, maar onder warme omstandigheden drink ik ook water uit een fles die in de koelkast staat.
Dat vind ik ook lekker! Maar ik vul de fles bij met water uit mijn eigen kraantje :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8972
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Plastic-vrij watersysteem; wat zijn de mogelijkheden?



Bericht door kampo »

Het is dus heel moeilijk te realiseren en je hebt in de meeste gevallen geen mogelijkheid om volledig plasticvrij tapwater uit de kraan te vinden. De distributie maatschappij maakt waarschijnlijk gebruik van PE leidingen.

Wat je wel kan doen is:
Enkel flessenwater drinken beperkt zeker het contact met meerdere plastic vormen.
Soepele PVC waterleidingen zijn slecht. Alupex of PE is al veel beter. Koper lijkt me problematisch in een camper omgeving dus inox is waarschijnlijk aangewezen. Natuurlijk geen plastic fittings/koppelstukken.
Geen ABS plastic tank maar inox en desnoods PE.

Als je iets wil doen lijkt het me logisch dat je begint met het meest kwalijke.
De volgorde is volgens mij.
Wees hygiënisch en reinig je systeem regelmatig.
Maak je systeem leeg en droog na ieder gebruik.
Bunker en gebruik geen water van onbekende afkomst
Vermijdt water en tank temperaturen van boven de 20°C
Dus begin met filteren van water. Dat zal op korte termijn meer effect hebben dan het bannen van plastic.
Gebruik zo weinig mogelijk plastic onderdelen in je systeem en geen pvc.

Merk op dat plastic bannen pas op de laatste plaats staat.
Groeten Kampo
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Plastic-vrij watersysteem; wat zijn de mogelijkheden?



Bericht door metatoon »

Kampo.

Aanvullend ;plastics dumpen in het openbaar uiteraard vol in de ban.

Gr. Toon. ,
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5722
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Plastic-vrij watersysteem; wat zijn de mogelijkheden?



Bericht door Camperic »

Aloys schreef:
ma 22 jan 2024, 8:04
Dat vind ik ook lekker! Maar ik vul de fles bij met water uit mijn eigen kraantje :D
Als we vrij staan zonder kraantje in de buurt dan doe ik dat uiteraard ook, anders gebruik ik de beperkte voorraad liever anders :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Benno123
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 14 aug 2023, 9:42

Re: Plastic-vrij watersysteem; wat zijn de mogelijkheden?



Bericht door Benno123 »

Tja, flessenwater is negen van de tien keer ook op plastic verpakt.

Alleen de dure merken zitten in glas en bevatten meer rommel in het water dan normaal kraantjeswater.

Omdat er weer ergens een groepje wetenschappers dik subsidie nodig heeft en een onderzoek publiceert schieten we in paniek. Als je zo denkt kun je beter stoppen met leven. Alles wat je aanraakt en doet zit vol met elementen die iemand als vervuilend zal omschrijven. Ik gebruik water uit de tank alleen als het vers is, vul het sowieso pas net voor vertrek aan en maak alles geregeld goed schoon. Ik ben er niet zo bang voor.

we laten onszelf goed bang maken door de media tegenwoordig.
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Plastic-vrij watersysteem; wat zijn de mogelijkheden?



Bericht door pwhooftman »

Je weet op voorhand nooit wat slecht voor je blijkt te zijn, de Romeinen zullen je ook uitgelachen hebben als je zei dat ze allemaal gek en niet oud werden door hun loden leidingen en tinnen bekers. Misschien werden de asbestwetenschappers in het begin ook uitgelachen. Dus over 20 jaar denken we misschien heel anders over plastics en radiogolven om maar wat te noemen. Of je daarbij zo ver gaat nú elk risico te willen uitsluiten of minimaliseren is een persoonlijke keuze.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2234
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Plastic-vrij watersysteem; wat zijn de mogelijkheden?



Bericht door DucatoDolf »

Maar... Er blijkt dus wel verschil in soorten kunststoffen. Kunststof gebruikt in leidingen van het drinkwaternetwerk zullen van betere orde zijn dan het waterreservoir van de gemiddelde camper. @Kampo legt dat ook al uit. Dus in principe zou je wel de meeste schadelijke kunststoffen kunnen mijden in je camperinstallatie.

In dat geval wil ik ook wel geloven dat al het PE kunststof vermijden in de camper geen slecht idee is als je uit het waterreservoir wil kunnen drinken.

Toch ben je m.i. makkelijker af als je een klein (niet kunststof) drinkwaterreservoir gebruikt om te gebruiken voor drinkwater inname (bij een tappunt waarbij alleen hooguit hoogwaardige kunststoffen in worden gebruikt) en de rest van je campersysteem alleen te gebruiken om te wassen etc.

Dat er mensen 90+ worden die vanalles en nog wat hebben gedaan is nooit een reden om gezondheidsrisico's te bagatelliseren. Roken is gewoon slecht. Punt. Veel drinken ook. Asbest ook. En ja, wellicht gaat de huidige/komende generatie naar de zak door nanaplastic. Dus op blijven letten en handelen met voortschrijdend inzicht kan nooit kwaad. Alleen moet je vaak inleveren op comfort en DAAR hebben we een hekel aan en daarom roepen velen vaak dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen. Ik ken een voorbeeldje uit de recente geschiedenis waar dit gedrag op mondiale schaal veel slachtoffers heeft gemaakt :wink: .
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8972
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Plastic-vrij watersysteem; wat zijn de mogelijkheden?



Bericht door kampo »

Zo zie ik het ook :thumbup:
Bestaat er ergens een lijst van slecht naar minder slechte plastic ?
Groeten Kampo
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Plastic-vrij watersysteem; wat zijn de mogelijkheden?



Bericht door metatoon »

Niet echt nee.
Wel een link die je wat vertelt.


https://www.xigna.nl/nieuws/koper-vs-ku ... erleiding/

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Plastic-vrij watersysteem; wat zijn de mogelijkheden?



Bericht door pwhooftman »

En dit lezenswaardige stuk bevat ook wat tips als je goed leest:

- dunne leidingen gebruiken
- water niet langer dan 72 uur stil laten staan, bij warmte waarschijnlijk nog korter

Bij mijn vorige camper ging het water echt stinken na langere stilstand, en je kon de biofilm aan de binnenkant van de doorzichtige leidingen zien zitten. In het voorjaar een sterke concentratie reiniger er door heen, en regelmatig een beetje Hadex in het water hield het binnen de perken. In de huidige camper nog geen afwijkende geuren waargenomen. Het water uit mijn slanghaspel in de tuin stinkt ook na een paar dagen.

https://www.delabiebenelux.com/nl/onze- ... egelgeving
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51331
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Plastic-vrij watersysteem; wat zijn de mogelijkheden?



Bericht door Kroppie »

en het water wat je in een plasticvrij systeem gaat vullen, waar heeft dat allemaal ingezeten???
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Plastic-vrij watersysteem; wat zijn de mogelijkheden?



Bericht door Vopper »

Misschien wel in een rioolzuivering :lol: :lol3: en daarvoor .... :shh:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 491
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Plastic-vrij watersysteem; wat zijn de mogelijkheden?



Bericht door HJM »

Proost eerst :cheers: ,
Waterleidingen van koper (uitgegloeid) zou misschien lukken, bedenk dat je elk slecht gebeugeld stukje hoort rammelen en stuk trillen is ook een dingetje.
Koperoxide was al gemeld maar er bestaat pvc drinkwaterbuis met kiwa keur en een 16 bar drukklasse met lijmfittingen maar er zijn ook echte, niet doorzichtige!! voedselgrade drinkwaterslangen genoeg, die veilig bruikbaar zijn. Ik zou overigens ook rubber afraden, dat geeft een erg vieze smaak aan alles.
Ik denk dat er geen druppel drinkwater bestaat die niet door kunststof is gestroomd, in Europa iig.
Helaas helpt stoppen met ademen nog veel beter, in de lucht zitten ook veel microplastics, verschrikkelijk genoeg.
Succes met de overwegingen,
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Plastic-vrij watersysteem; wat zijn de mogelijkheden?



Bericht door AadenAnke »

Ook in een rvs tank met een wisselend niveau van vulling krijg je allerlei afzetting zelfs in glas. Eigenlijk is stilstaan voor water net zo slecht als voor je camper :lol: maar met een beetje viezigheid creëer je wel weerstand! Deeltjes plastic op nano niveau dringen ook gewoon door je huid je lichaam in! Daarom begrijp ik al die advertenties van huidsmeerseltjes niet :think:

Gr Aad
Plaats reactie