Drone mee naar Portugal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Skylge40
Berichten: 242
Lid geworden op: do 03 nov 2016, 11:46
Locatie: Harlingen heeft Wad !

Drone mee naar Portugal



Bericht door Skylge40 »

Wij hebben het voornemen om in mei/juni 2024, met onze buscamper, naar Portugal te gaan.
Ik wil dan ook mijn drone ( Mini 3 - < 250 gram, open categorie) meenemen voor het schieten van foto's.

Via o.a. de sites Drone Op Reis en dealgarve.nl heb ik mij ingelezen wat allemaal te doen om met een drone te mogen vliegen in Portugal.
Daar de Mini 3 ook een camera beschikt, heb ik van tevoren goedkeurig nodig voor het maken van foto's en video's.
Dat heb ik inmiddels gedaan via een e-AAN aanvraag via de site imagensaereas.aan.pt
Het via de mail ontvangen "Declaration" form. ondertekend en via de post verzonden naar Amadore/Portugal.
Tevens een wachtwoord ontvangen, waarmee ik in kan loggen op de site "imagensaereas.aan.pt".
Als ik mij heb ingelogd op die site kan ik mijn gegevens invullen in de rubrieken: contacts/addresses/insurances/RPA's en Areas.
Dit laatste item ( Areas) is pas door mij te benaderen nadat het door mij verzonden "Declaration form" is goedgekeurd door de desbetreffende instantie.

Ik heb nu begrepen dat, als ik een foto wil maken via mijn drone , ik EERST toestemming moet vragen via "Areas" op eerdergenoemde site.
In het programma Areas moet ik de coördinaten ingeven, waar ik de foto wil maken, en ook op welke datum ik die foto wil maken.
Dus voor elke keer dat ik de drone de lucht in doe om een foto te maken, dien ik een aanvraag te doen.
Voor de kust en natuurgebieden dien ik andere instanties te benaderen.
Voor onze reis zou dat betekenen dat ik misschien wel meer dan 100 aanvragen in moet dienen. :crazy:

Er zijn vast wel forumleden die ook hun drone hebben meegenomen naar Portugal om foto's c.q. filmpjes te schieten.
Wat is jullie ervaring v.w.b. het van tevoren aanvragen van deze toestemming?
Hoe snel hebben jullie "akkoord" ontvangen dat je daar mag fotograferen c.q. filmen?
Lopen jullie tegen problemen aan, met deze werkwijze ?

Ik kijk uit naar jullie bevindingen.
J A N

Adria Twin SP
Fiat Ducato 2.3 130 multijet
Garmin Camper 770-LMT-D
Plaats reactie