Twee maanden naar Noorwegen in 2025

Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 883
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Twee maanden naar Noorwegen in 2025



Bericht door zwerf-busje »

Jan en Simonne schreef:
vr 12 jan 2024, 15:51
Foto's van 17 mei, op de Hardanger Vidda.

Afbeelding

Afbeelding

Wij vonden het super!
Dat kan dus ook inderdaad.
Groet Ruud
Hoekje
Berichten: 81
Lid geworden op: di 11 okt 2022, 21:16

Re: Twee maanden naar Noorwegen in 2025



Bericht door Hoekje »

zwerf-busje schreef:
vr 12 jan 2024, 11:49
Hoekje schreef:
do 11 jan 2024, 20:26
In het voorjaar moet je ook goed op wild letten.
Ik neem aan dat je bedoelt: wild dat wegen oversteekt?
Helaas al ervaring mee, hier in NL, dus punt van zorg.
Ja dat bedoel ik. Niet te hard rijden is vgls. de deskundigen de manier om ongelukken zoveel mogelijk te vermijden.
Weet ook wat je moet als je een aanrijding hebt met een wild dier. Er bestaan pakketjes waarin onder andere lint zit om de plaats te markeren. En een kaartje met aanwijzigingen en een noodnummer. Ik denk dat je die kan krijgen bij VVV of politie. Wij hebben altijd een pakketje in het autoportier. Je bent verplicht een aanrijding te melden.
Omdat het lang licht blijft is het wel leuk om s avonds wild te spotten. Kijk dan wel uit voor voorbijsnellende vrachtwagens, die hebben altijd haast. (Logisch)
rseys
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 17:01

Re: Twee maanden naar Noorwegen in 2025



Bericht door rseys »

zwerf-busje schreef:
vr 12 jan 2024, 11:49
Hoekje schreef:
do 11 jan 2024, 20:26
In het voorjaar moet je ook goed op wild letten.
Ik neem aan dat je bedoelt: wild dat wegen oversteekt?
Helaas al ervaring mee, hier in NL, dus punt van zorg.
Overstekend wild heb het hele jaar rond, en voornamelijk in de lente en winter. Als je 'grijze vuilzak' ziet hangen langs de weg! wees dan zeer attent, dat wil zeggen dat er frequent overstekend wild gespot is.
Hoekje
Berichten: 81
Lid geworden op: di 11 okt 2022, 21:16

Re: Twee maanden naar Noorwegen in 2025



Bericht door Hoekje »

Overstekend wild heb je inderdaad het hele jaar rond. Maar de statistieken hebben aangetoond dat in de maanden mei/juni en sept-nov de meeste wildongelukken gebeuren en daar gaat het hier om.
Overigens is het nu ook weer niet zo dat je er per dag vele wilde dieren ziet oversteken. Je moet geluk hebben.
Uitzonderingen zijn de rendieren. Uiteraard heb je de meeste kans als het schemert.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 883
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Twee maanden naar Noorwegen in 2025



Bericht door zwerf-busje »

zwerf-busje schreef:
vr 12 jan 2024, 10:06

Keuzes...
De keuze is gemaakt, en de werkgevers zijn akkoord.
We gaan in mei en juni 2025 naar Noorwegen.

Ik vermoed dat er nog wel wat vragen gaan ontstaan, en zal tzt dit topic daar voor gaan gebruiken.

Dank in ieder geval voor de reacties en inzichten tot nog toe.
Laatst gewijzigd door zwerf-busje op vr 19 jan 2024, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Twee maanden naar Noorwegen in 2025



Bericht door beatrix18 »

Mooi!

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1402
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Twee maanden naar Noorwegen in 2025



Bericht door rollercoaster »

zwerf-busje schreef:
vr 12 jan 2024, 10:06
De keuze is gemaakt, en de werkgevers zijn akkoord.
We gaan in mei en juni 2025 naar Noorwegen.
Goeie keuze, en ik zou gewoon gaan en genieten van dit mooie land en dan zie je vanzelf wel wat je op je reis tegenkomt en je er niet van te voren druk om maken.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Gebruikersavatar
panthoni
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 15:11

Re: Twee maanden naar Noorwegen in 2025



Bericht door panthoni »

Wij zijn afgelopen maand mei 2023 geweest, alvast heel veel plezier met de voorbereidingen. Een prachtig land.
Gebruikersavatar
Purk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 16:39
Locatie: Wageningen

Re: Twee maanden naar Noorwegen in 2025



Bericht door Purk »

Wij zijn in elk seizoen wel geweest. Ik heb een voorkeur voor mei juni. Dan komt alles net weer tot bloei. Mei 2022 en 2023, mooi weer. Maar houd YR weer app bij de hand en plan je reis op t weer. Bijvoorbeeld de Hardangervidda over als de voorspelling goed is. De gammle Strynveg is nog steeds mijn favoriet.
Mijn schoonvader heeft van onze reis afgelopen mei een youtube clip gemaakt.
https://youtu.be/bz9jeMLOQsY?si=6vRc1Y-5IzPFX9mM

Maar zelf ben ik verder gebonden aan schoolvakanties. Dus we gaan ook vaak hoogseizoen. Van drukte merk je als je vrij staat buiten de steden weinig. (Behalve op de Lofoten, maar ik zou je toch de Vesteralen en Senja aanraden)
Hierbij nog een compilatie uit zomer 2020. https://youtu.be/nhc8u2TEn-s?si=u6RhlLsrHER0zQLw

Je kunt in Noorwegen zoveel vrij staan als je wilt. Pak een wit weggetje en je vind de mooiste plekjes.
De ferrycard is een must. Lees vooral de goede tips op dit forum. Scheelt je veel geld.

Veel plezier met inlezen en voorpret.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Twee maanden naar Noorwegen in 2025



Bericht door EasyBee »

Purk schreef:
wo 24 jan 2024, 0:04
Maar houd YR weer app bij de hand en plan je reis op 't weer.
Ze hebben ook een website en de weersverwachtingen hebben niet alleen betrekking op Noorwegen.
https://www.yr.no/en/map/weather
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Malamu
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 29 feb 2004, 0:29
Locatie: Hengelo Ov.

Re: Twee maanden naar Noorwegen in 2025



Bericht door Malamu »

Wij zijn in de loop der jaren meermalen naar Noorwegen gegaan, in alle maanden tussen mei en oktober. Ons is de periode mei juni het beste bevallen met vaak prachtig weer, tot 30 graden op de Noordkaap op 22 juni. September (2021) is ons juist heel matig bevallen: koel en erg nat, ook als het niet regent. In juli en augustus zijn we ook geweest. Wel wat drukker maar dat heeft soms ook wel wat. Maar als we nu weer zouden gaan, hoewel we dat niet van plan zijn, wordt het mei/juni. Overigens is twee maanden minder lang dan je denkt.
Pax Intrantibus = Vrede aan wie hier binnen komt.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 883
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Twee maanden naar Noorwegen in 2025



Bericht door zwerf-busje »

Dank voor de tips en de filmpjes.
Malamu schreef:
wo 24 jan 2024, 10:59
Overigens is twee maanden minder lang dan je denkt.
Het wordt onze eerste lange reis, tot nog toe zijn we niet meer dan twee en een halve week op pad geweest met de camper.
Dus voor ons klinkt het heeeeeel lang.

Maar ik denk dat je in een ander tempo gaat reizen als tijdens een normale vakantie, dus misschien is het eerder om dan je wil, dat kan ik me ook goed voorstellen.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
Purk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 16:39
Locatie: Wageningen

Re: Twee maanden naar Noorwegen in 2025



Bericht door Purk »

Hoi Ruud, eens. De afstanden zijn groot in Noorwegen en de wegen klein. Wij gaan meestal niet verder dan 100 km per dag.
Dit jaar willen we echter weer naar t noorden. Dan rijden we twee/drie dagen door Zweden. Lange rechte wegen. Dan ben je wat sneller noordwaarts en dan hoef je maar klein stukje naar het westen.
Van boven naar beneden bevalt ons beter. A) dan weet je hoeveel tijd je nog hebt om terug te keren. Ik word altijd onrustig de laatste week. Maar we zijn altijd te vroeg terug. Dat is jammer. B) wij vinden Senja en Vesteralen gewoon mooi en het is er rustig. Nadeel je hebt de zon in je gezicht.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Twee maanden naar Noorwegen in 2025



Bericht door AadenAnke »

Wat is er nou lekkerder dan de zon in je gezicht :lol: heerlijk in je luie stoel :shh: met rijden ja dan een goede zonnebril heerlijk met de camper weg nog een week of 8/9 en dan gaan we als alles goed is :shh:

Gr Aad
Plaats reactie