Hengelsporters hier?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 491
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Hengelsporters hier?



Bericht door HJM »

Besten,
Omdat ik zelf graag een hengeltje uitgooi vraag ik me af of er hier meer vissers zijn?
Lijkt me fijn om vooraf al een beetje te kunnen weten of je ergens een visje kunt vangen of dat je kansloos bent.
Wij willen Noord Portugal en Spanje gaan doen in de zomer en ik hoop daar, vanaf de rotsen een lekker maaltje kunnen vangen, wie heeft ervaring?
Goede vangst en groeten,
HJM
Laatst gewijzigd door HJM op di 16 jan 2024, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 491
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Hengelsporters hier?



Bericht door HJM »

Als voorbeeld:
https://maps.app.goo.gl/B3VG7FVm4kF3oKNt6
Mocht je zin in kabeljauw hebben en zover Noordelijk zijn, pilkertje van 20 tot 50 gram, bijna elke worp een 2 persoonsvis!
Prima camperplek met mooi uitzicht, 50 mtr naar je stek klauteren. Pas op voor de otters, die zagen we er ook steeds.
Succes,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Hermine
Berichten: 254
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Hengelsporters hier?



Bericht door Hermine »

Kan jou helaas geen tips geven, maar wil je wel bedanken voor je tip over een goede plek in Noorwegen. Gaan dit jaar voor het eerst proberen zelf een maaltje te vangen.
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 491
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Hengelsporters hier?



Bericht door HJM »

Moet haast wel lukken, ook elke ferrie vertrekplek is doorgaans een interessante stek.
Succes en alvast, eet ze,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Hermine
Berichten: 254
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Hengelsporters hier?



Bericht door Hermine »

Dank, jij ook succes in Portugal en Spanje :thumbup:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31994
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hengelsporters hier?



Bericht door Bob Diesel »

Zee vissen in PT geen ervaring mee
Vis zelf af en toe voor de ,,leuk,, als er een mogelijkheid is
Voorntje met dobber vind ik al genoeg

Maar je ziet het overal , de Portugese oudere mannen doen het veel
Als tijdverdrijf maar ook voor xtra eten op tafel
zelfs met hals brekende toeren van af hoge rotsen
Dat laatste zeker aan de Algarve rotskust

Echter ook de stuwmeren ih binnen land
zitten vol vis ,van (grote) karper tot Black bass

Rivier de Mira , welke onder langs camping Serra da Bica loopt ,
Zit vol met Barbeel Baars en Snoek , mn de eerste veel gevangen aldaar
De rivier loopt via het Brg de St Clara ( veel grote Black bass) naar de oceaan
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 491
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Hengelsporters hier?



Bericht door HJM »

Dank je Bob, veel zoetwater dus, ik ben erg van catch and release behalve met zeevis, waar mijn vrouw ook erg van houdt.....gebakken bijvoorbeeld.
Zee heeft wel de voorkeur om een echte "visvakantie" te voorkomen :angel:
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Camperrer
Berichten: 161
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Hengelsporters hier?



Bericht door Camperrer »

HJM schreef:
ma 08 jan 2024, 11:38
Als voorbeeld:
https://maps.app.goo.gl/B3VG7FVm4kF3oKNt6
Mocht je zin in kabeljauw hebben en zover Noordelijk zijn, pilkertje van 20 tot 50 gram, bijna elke worp een 2 persoonsvis!
HJM
Dit is even off-topic, Over dit Noorwegen vissen aan de kust en fjorden mag je me wel tips geven.
Van de zomer tijdens onze vakantie op een zestal locaties een lijntje uitgegooid op de zuid en en zuidwest kust en fjorden, slechts 1 Kabeljauw gevangen.
Vooral veel prikkers en lepels verloren.
Terwijl andere Hengelaars regelmatig een vis bovenhaalde.
Ik had ervaring als binnenkanaal vissen in België. Vaste stok en werphengel. Maar dit was toch totaal iets anders.
Dankzij advies vragen en tips van locals, te weten gekomen dat ik een foutieve hengel en molen had ( ik kon niet ver genoeg uitgooien Max 50 tot 70 meter, niet ver genoeg blijkbaar) en foutief aas, te licht in gewicht.
De techniek - feeling van na het inwerpen de pilker laten zinken en op het juiste moment beginnen inhalen met de juiste snokjes zodat een vis zwembeweging van de pilker ontstaat.
En al je iets te lang laat zinken zit je onvermijdelijk vast in de rotsen. Laat je niet lang genoeg zinken zit je in waterlagen waar geen vis zit.

Ik heb voor de volgende zomer ondertussen enkele werphengels van verschillende lengtes aangeschaft met betere een werpactie . Ook enkele spinhengels van verschillende grootte, long cast versies . Alsook gevlochten draad om de snokbeweging beter op het aas over te brengen. Met de nodige reserve pilkers en Kabeljauw paternosters.
Langste is 3m90, kortste 2m40, daartussen 2m70, 3m .
Ik ben benieuwd voor volgende zomer.
Als je nog tips hebt voor Noorwegen kantvissen in fjorden en zee? Ze zijn welkom!
kampertjes
Berichten: 1202
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Hengelsporters hier?



Bericht door kampertjes »

Die locale vissen idd met zware poken. Ik vind daar geen drol aan. Vis in Noorwegen (en ook thuis) altijd zo licht mogelijk. Met een 20- 50 grams spinhengel van 2,70 kun je in Noorwegen uitstekend vanaf de kant vis vangen. Alleen zijn dat vaker koolvissen dan kabeljauwen… Ik gebruik doorgaans shadjes of een heel licht lepeltje. Met een shadje met 14 grams kopje zit je niet zomaar muurvast. Je hoeft ook niet precies aan de bodem te vissen.
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 491
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Hengelsporters hier?



Bericht door HJM »

Zeker geen zware hengels, mijn zwaarste is max. 60 gram werpgewicht, wat lengte is wel fijn, 3 mtr gebruikte ik doorgaans.
Truc 1 tem 10 : dreghaak eraf halen en een enkele haak met gevlochten lijn aan het bovenste oogje van je pilker (Ali.heeft er zat)
Laten zakken totdat je bodem voelt of je lijn slap valt en gelijk een meter omhoog halen en dan draaien, pauze, draaien, pauze of met rukjes binnenvissen.
Mijn hoofdlijn is 14/100 gevlochten en fluorcarbon voorslag van 1,5 mtr 35/100 vanwege de stenen en zo. Shads doen het overigens ook prima en lopen minder vlot vast, maar werpen lastiger.
Succes en groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Camperrer
Berichten: 161
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Hengelsporters hier?



Bericht door Camperrer »

Aan het bovenstaande oog een enkele haak met een glitter pluimpje had ook als tip gekregen van een local. Dat van de dreghaak verwijderen kan inderdaad ook interessant zijn om minder snel vast te komen zitten.
Hang je dan aan het achterste oog nog iets, bv enkele haak met pluimpje of gewoon niets?
Van een local die bij regelmaat iets bovenhaalde gaf de tip om een stuk Kabeljauw paternoster met een 3 haken met glitters tussen de pilker en hoofdlijn te hangen , ipv aan onderlijn. Zo zou je nog ver kunnen uitgooien en verhoogt de kansen op vangst meerdere van soorten.
Shads had ik getest , ik had 15g , maar kon ten opzichte van anderen niet ver genoeg uitwerpen, ik zou niet in het gebied komen waar de vis zit.
In Noorwegen in een hengelsportwinkel in een haven voor de locals, heb ik en aantal noodzakelijke aassoorten zoals pilkers , shads, paternosters voor lage prijs aangeschaft, advies gevraagd over de geschikte hengel.
Dit was de laatste dag in noorwg dus niet kunnen uittesten. Nu met de tips thuis tweedehandshengels van iemand die overleden, aangeschaft en enkele nodige reserve aastoebehoren( pilkers, shads enz) via Ali express besteld.
IVM korte rukjes, dat had geen effect bij mij, ik had nylon draad, en bij die uitwerplengte is het effect totaal weg door uitrekken van de lijn.
Mijn werphengels waren te stijf, het zijn eigenlijk bootzeehengels voor 200gr van 2 meter lengte. Ik gebruikte ze bij kanaal vissen op brasem met voederpotje. Daar zijn ze goed voor, ik dacht op zee gaat dit ook lukken, ik kan er gemakkelijk mee over het binnenkanaal of de draaikommen werpen. Maar blijkbaar in zee is dit geen afstand, het werpt voor geen meter, de actie is te stijf en niet afgestemd voor een tot 50 gram of lichtere pilkers.
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 491
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Hengelsporters hier?



Bericht door HJM »

Tja, een universele hengel bestaat niet en mijn vrouw vraagt zich ook regelmatig af waarom ik er zoveel heb :lol3:
Beetje als kleding, korte broek is prettig, maar niet als het vriest!
Dus hengel, een 2,7 tot 3,3 mtr lichte karperhengel moet voldoen, je brengt toch niets in tegen een vis boven de meter en die haak je te weinig om rekening mee te houden. Een molen maat 3000 of 4000 met 15/100 gevlochten lijn en je kan je vaak redden, ook op zeebaars in het zuiden.
Als je veel vis wilt gebruik je veel haken, maar het werpt minder en uiteindelijk: wij eten een 50 cm. kabeljauw net op samen, dus 1 vis is eigenlijk al zat, ik houd ze een paar dagen goed in de koeling dus als ik geen stek op de volgende stop zie neem ik vaak ook een, voor een dag lafer, visje mee.
Als je een gaff mee hebt is dat erg handig als je wat hoog zit t.o.v. het water.
Hoe meer haken hoe vlotter je vast zit en de roofvis klapt er daar doorgaans zo hard op dat één haak echt zat is, maar twee aan het bovenste oogje kan ook.
Succes en groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Camperrer
Berichten: 161
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Hengelsporters hier?



Bericht door Camperrer »

Merci voor de tips.
Nijboer
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 04 mar 2024, 8:14

Re: Hengelsporters hier?



Bericht door Nijboer »

Even inhoudelijk over het vissen en het niet vast komen te zitten aan de rotsen.

Gebruik een Erie-jighead in plaats van een ronde jigkop. De Erie jighead blijft staan op de bodem met de haakpunt omhoog en de ronde jigkop valt om en zit sneller vast.

Het gebruik van meerdere haken is alleen interessant bij het verticaal vissen vanaf de boot of bijvoorbeeld het statisch vissen vanaf de rotsen of strand op platvis. Voor de actieve visserij is het af te raden om met meerdere aasjes aan 1 lijn te werken.

Door zo licht is als mogelijk te vissen en zo zwaar als nodig voorkom je ook het vastzitten, zorg ervoor dat je nét aan contact kan maken met de bodem. Dit voorkomt ook het vast zitten omdat je aas(en dus ook haak) met de stroming mee zweeft langs de rotspartijen en obstakels.

Vis doorgaans aan de kust altijd bij onderbrekingen zoals havens, een mui, pier of golfbrekers. Dit zijn de plekken waar aasvis zich verzamelt en/of in de problemen komen en dus ook de rovers zoals kabeljauw, pollak, zeebaars en zeeforel zich rondom heen verzamelen. Met name de momenten dat het getij wisselt of de zonopkomt/ondergaat zijn de beste momenten om je geluk te beproeven.

Ik geef nog meer vistips over vissen in Nederland op: https://www.sportvisbrigade.nl/of vissen in het buitenland op https://bivoutdoor.com/nl/ specifiek over vissen en outdoor.
Plaats reactie