Isolatie aluminium opbouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Isolatie aluminium opbouw



Bericht door Camperbassie »

Nieuw prototype compacte camper buitenkant ACP plaat, binnenkant ACP plaat, 40 mm isolatie mogelijk. Alles is aluminium zie de foto kan dus niet door vocht aangetast worden.
Er is ventilatie mogelijk.
Isolatie mogelijkheden steenwol platen met een staande vezel voor verticale toepassing, schapenwol (erin proppen is lastig) glaswol, PIR.
Geluidsisolatie is wel gewenst wat bij PIR dus niets is.

Er kan geen damp van binnen naar buiten, of vocht van buiten naar binnen. Er kan wel condens op de koude buitenplaat komen.

Wie heeft een goed advies? Welk type isolatie toe te passen .

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Camperbassie op di 05 dec 2023, 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Isolatie



Bericht door AadenAnke »

Wel in ieder geval geen glas of steenwol! Verder dat waar jij je goed bij voelt let daarbij op gewicht vocht opname en verwerking gemak kostprijs zal je niet echt arm van worden!

Gr Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8972
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Isolatie



Bericht door kampo »

Het probleem worden de koudebruggen op de langs en dwarsliggers.
Je ziet het condens er af druipen in de ochtend dauw.
Daarover zal ik een foto laten zien maar moet die even zoeken.

Ook zal de wand moeten kunnen ademen naar binnen.
Misschien best meteen een paar ventilatieopeningen in de wand naar het interieur voorzien.
Zeker geen rotswol/glaswol/steenwol of ander vocht slurpend isolatiemateriaal.
Normaal doe je dit met Extrem of Armaflex.
Er zijn natuurlijk andere isolatie mogelijkheden met elk hun voor en nadelen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2230
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Isolatie



Bericht door DucatoDolf »

Voor thermische isolatie heb je in zo'n, uit hoogwaardige materialen bestaande, opbouw gewoon PIR/PUR plaat nodig. Alu (frame) is helaas wel een koudebrug van heb ik jouw daar, maar daar verander je niets meer aan dan wellicht tussen het frame en de binnen plaat nog een dunne isolerende (scheidende/ontkoppelende) strook te plakken. Zou ik doen.

Geluid wordt door trillingen doorgegeven. Isoleren doe je door de trillingen te stoppen/ af te zwakken. (dit geld natuurlijk ook voor thermische isolatie)

1.Belangrijkste daarbij is het geluid wat zich via de lucht (gasvormige stoffen) verplaatst te stoppen. Daartoe zul je vooral de boel luchtdicht moeten maken. Buiten je vereiste ventilatie openingen natuurlijk. Daarnaast kun je geluid uit de lucht absorberen in materialen die trillingen moeilijk doorgeven. Isolatiemateriaal bestaat daar vaak uit, omdat dit bestaat uit materiaal veel stilstaande lucht creëert. Stoffen bekleding, gordijnen en matrassen werken dan ook enorm dempend in zo'n bus.

2. Trillingen die zich via vast materiaal verplaatst rem je af door stilstaande (vaste stoffen) massa. Veel compact materiaal. Beton en bitumen enzo. Moet je helemaal niet willen in je camper. Natuurlijk wil je voorkomen dat je bus mee gaat resoneren met jouw boemharde stereo en zo de omgeving laat meegenieten van jou sound, maar dat is echt niet te doen. Je hebt daar in verhouding zo veel massa voor nodig dat je busje verder niets meer mee kan nemen. Bovendien is het geluid wat op deze manier wordt doorgegeven verwaarloosbaar. (je bus staat ook nog eens op luchtbanden die er voor zorgen dat er nauwelijks iets door de grond wordt doorgegeven) Die PIR/PUR platen doen ook al wel wat tegen resoneren. Net als wolachtige isolatiematerialen. Maar die zou ik in zo'n mooie hoogwaardige kooi niet gebruiken.

MAW, afzonderlijke geluidsisolatie is eigenlijk niet echt meer nodig als je gewoon goede thermische isolatie in de wanden hebt, wat bekleding binnen hebt en vooral gaten en kieren luchtdicht maakt. Dat laatste is natuurlijk ook nodig voor thermische isolatie dus nogmaals is het extra letten op geluidsisolatie niet echt nodig.

Dit alles zal zeer waarschijnlijk worden tegengesproken door de echte wetenschappers die hier rondneuzen, maar die gaan dan ook met een decimelmeter naast je bus staan. Ik ben meer pragmatisch ingesteld. Ja als je bitumen tegen de hele binnenplaat plakt zul je misschien een decibelletje minder horen buiten. Maar in de praktijk maakt het voor je buurman 2 meter verderop geen bal uit. Als je het dakraam open hebt en je staat onder de douche te zingen is alle extra massa sowieso voor niets.

Succes en houdt ons op de hoogte van dit interessante project. Met pica's please
:cheers:

N.B. Bij zo'n verbinding met de cabine is alle isolatie sowieso afhankelijk van hoe hard je ook je best doet in de cabine. Dat is het grootste stuikelblok. Eventueel een scheding daartussen werkt ook enorm. Wandje met schuifdeur, dik gordijn etc. De cabine zelf isoleer je het slechts. De ramen zijn enkelglas en mag je ook niet van dubbelglas voorzien (rijdend iig). Verder zijn er in zo'n cabine tal van tochgaten, en niet geisoleerde plaatdelen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3892
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Isolatie



Bericht door henk en lila »

Elke m2 die geïsoleerd is helpt, zelfs als er koudebruggen zijn. Ik zou hier PIR nemen. De binnen afwerkplaat is ook mm kunststof dus dat komt wel goed.
Zitten er achterin nou uitzet raampjes?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2230
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Isolatie



Bericht door DucatoDolf »

Enne, is het deze?
Afbeelding
Hiervandaan:
viewtopic.php?p=2309703#p2309703

We zouden dolgraag een verslagje daar van zien/lezen. Ziet er namelijk vet en profi uit.
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Isolatie aluminium opbouw



Bericht door Camperbassie »

Dank voor ideen, Ja het is die wagen maar toen was die nog een frame. Nu gaat de wagen morgen op voor de eerste toelatingskeuring keuring.
Ik denk maar weet het niet zeker dat de koude brug meevalt. De ACP is eigenlijk 3mm isolatie plaat, het aluminium profiel is niet massief.
De ACP zit niet direct op het aluminium maar er zit 3M VHB band tussen.
De wagen is nu een klankkast want die is leeg. Rijgeluid van de wind, rijgeluid van de banden enz.
De cabine gaat dicht met een deur, dat geeft veel meer comfort.
De wielkasten worden afgewerkt met armaflex.
De wanden van de wagen wordt voor een groot deel " verstopt" achter meubels, toilet, keuken enz. Dus bij de inbouw wordt het geheel anders.
Er blijven maar heel kleine stukjes over waar koude kan intreden. Tussen acp buiten en binnen kan geventileerd worden met roostertjes al ben ik niet zo bang voor condens. XPS byv Jackodur wordt bij veel campers toegepast maar dat geeft geen enkele akoestische demping. Evt extreme of armaflex op niet zichtbare delen kan een oplossing zijn.
Zie snapshot voor de binnenkant.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2230
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Isolatie aluminium opbouw



Bericht door DucatoDolf »

Gaaf project.

Ik vraag me wel af hoeveel geluid je weg wilt hebben tov 'gewone' campers. Ik heb zelden last van geluid wat uit een dichte camper komt. Geluidsoverlast krijg je m.i. vooral door open ramen en deuren en mensen om de camper heen. Nog meer geluidsisolatie komt dan echt in de vorm van massa en ik gok dat je dat niet heel veel meer kwijt kunt. Gipsvezelplaat is ideaal in huis, maar niet in een camper. Armaflex zal ook beter geluid isoleren maar/want zwaarder. Bitumen heeft nog meer massa. De hele wand nog eens beplakken met bitumen kan, maar ook veel gewicht.

En niet lullig bedoeld, maar wat is het idee van het frame met extrusieprofiel tov kant en klare sandwinchpaneel met eventueel voorgeplaatste aluprofielen? Ik kwam in mijn zoektocht voor mijn hefdak een bedrijf tegen dat sandwich paneel op maat maakt inclusief tussen geplaatste alu kokers. Is dit niet overgedimensioneerd en/of duurder?

Zo maar uit interesse hoor, ik bewonder je concept enorm. Gaaf dat iemand het gewoon gaat doen om een opbouw zelf te maken. :thumbup:

(Ooit hoop ik het ook te doen, je hebt me hiermee weer bemoedigd. Ik heb nog talloze vragen; over het chassis bijvoorbeeld, heb je dat ook zelf aan de cabine geknoopt? Zo besteld? Al-Ko?)
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Isolatie aluminium opbouw



Bericht door Camperbassie »

Ik heb een akoesticus gevraagd en het is in dit geval wat ingewikkelder dan bij een bus.
Als er gekeken wordt naar geluid is het een massa-veer-massa systeem. Bij voorkeur de massa's zo zwaar mogelijk en van verschillende materialen, wat bij een lichtgewicht camper dus niet wenselijk is.

Advies PIR isolatie en buiten en binnen paneel met lichte spanning op elkaar gedrukt om resonanties te beperken.
Thermisch voldoet de PIR goed.
Rotten of schimmel tegen gaan door, ACP binnenzijde alle kieren afdichten dan is dit een dampscherm. Van buiten naar PIR licht ventileren.

Op de wielkasten armaflex of extreme om rijgeluiden weg te nemen en op de wand onder de bank absorptie om rijgeluid wat uitbreekt te absorberen.

De cabine wand is weer massa-veer-massa systeem. Waarbij de veer een absorptie materiaal is. Steenwol, glaswol schapenwol alles kan.

Koudebruggen in de wanden zijn met dit wandsysteem zeer minimaal maar niet te voorkomen.

Dit is dus een ander systeem als bij een bus maar misschien heeft iemand er iets aan.






Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk


martenbr
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 0:36

Re: Isolatie aluminium opbouw



Bericht door martenbr »

Hoi camperbassie. Ik ben zeer geinteresseerd in je project, want ik heb ook een aluminium carrosserie in mijn oldtimer bus. Aleen dan met verticaal lopende open c-vormige verstijvers op de zijpanelen en grotere c vormige verstijvers op het glasvezel dak. Eerst ben ik van plan stroken ontdreuning tussen deze verstijvers te plakken aangezien het nu nogal een klankast is. Omdat die verstijvers klein (~20mm) en open zijn, zal een dunne laag isolatie (Armaflex 3mm om deze "dicht" te plakken en om condens achter de isolatie te voorkomen. Daarna wil ik daaroverheen 19 mm armaflex met dampbarierre plaatsen.
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Isolatie aluminium opbouw



Bericht door Camperbassie »

Misschien een paar foto's dan kunnen we meedenken.
Of je moet ontdreunen ligt aan het plaatmateriaal, dikte en stijfheid. Klankkast is reflectie van geluid daar helpt ontdreuning niet tegen. Of bedoel je dat de wanden meetrillen?

Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk

martenbr
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 0:36

Re: Isolatie aluminium opbouw



Bericht door martenbr »

Hoi,
Mijn bus staat nu in de stalling in Friesland dus moest even mijn archief in duiken. Maar ik denk dat dit het wel duidelijk toont. Als ik van 't voorjaar weer verder ga klussen zal ik wat betere fotos maken :-B
spantenbus.jpg
spantenbus.jpg (45.75 KiB) 250 keer bekeken
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Isolatie aluminium opbouw



Bericht door Camperbassie »

Echt duidelijk is het niet. Wat is je buitenkant? Aluminium plaat of acp plaat of?

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Isolatie aluminium opbouw



Bericht door Camperbassie »

De isolatie zit erin. Eerst alle gleuven volgespoten met schuim isolatie.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk


Plaats reactie