Kleine LPG-kachel om de vorst uit je camper te houden?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3892
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Kleine LPG-kachel om de vorst uit je camper te houden?



Bericht door henk en lila »

Eén mens ca 0,5 liter vocht per nacht.
Eén liter butaan verbranden geeft een krappe liter water af.

Mijn dieselkachel kan echt de hele dag sluimeren en dan op de thermostaat weer optoeren als de temperatuur zakt. Ik zou het eerst eens daarmee uitproberen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2222
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Kleine LPG-kachel om de vorst uit je camper te houden?



Bericht door DucatoDolf »

Hatsjie, als ik TS informeer over de mogelijke gevaren en effecten van voorgestelde oplossingen dan is dat geen negatieve mening maar objectieve informatie om TS een zo volledig mogelijk beeld te scheppen van alle voor en nadelen zodat hij/zij zelf een afgewogen keuze kan maken.

N.b. Een liter butaan weegt ongeveer een halve kilo. Het opstoken van zo'n mini gasfles van +/- 200gr geeft dus +/-400ml vocht. Zo groot is dat flesje dan ook ongeveer.
Meine
Berichten: 4769
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Kleine LPG-kachel om de vorst uit je camper te houden?



Bericht door Meine »

Waarom wordt er hier toch steeds zo voorbij gegaan aan de vraagstelling van ts, hij heeft zelf al een duidelijke keus gemaakt. Het enige waar hij naar uitkijkt is een antwoord op zijn vraag. Elektrisch verwarmen, zelfs I.c.m.solar, dieselkachels, alles wordt er bij gehaald.

Samen met anderen heb ook ik een zeer werkbaar en aan de eisen van ts voldoend apparaat genoemd. Dat is het het antwoordop de vraag, klaar.

Andere discussies zijn niet aan de orde, ts zal ongetwijfeld beseffen dat er geventileerd moet worden.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Kleine LPG-kachel om de vorst uit je camper te houden?



Bericht door AadenAnke »

Wel je kan natuurlijk een soort van CV aanleggen :silent: een stevige dieselkachel die de vloeistof verwarmt het leiding werk uitvoeren met slangen een circulatie pomp expansie vat en het spul vullen met koelvloeistof/antivries een extra stevig accupakket en jaarlijks een zeer goede onderhoudsbeurt aan de kachel. Flink wat gewicht maar het kan. Kosten installatie zullen best hoog zijn verbruik van diesel en stroom ook niet matig. Vooral de stroom die uit de accu’s moet komen zal een punt zijn. Het kan maar of verstandig is heb ik meer dan twijfels over.

Gr Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Kleine LPG-kachel om de vorst uit je camper te houden?



Bericht door kampo »

@Meine
Eeuh vraagstelling ???
Ik lees wel degelijk dat TS het niet weet en het ook niet kan vinden. Anderen hebben duidelijk wel ervaringen. Die zijn waardevol.
TS heeft duidelijk nood aan wat meer uitleg over verschillende mogelijkheden, veiligheid, beperkingen en kostprijs.
Bovendien is een forum net wel om hierover te discuteren.
Groeten Kampo
Hermine
Berichten: 254
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Kleine LPG-kachel om de vorst uit je camper te houden?



Bericht door Hermine »

Dit topic wordt niet alleen door topicstarter gelezen, maar ook door anderen die wel degelijk willen weten/leren of er risico's en gevaren kleven aan bepaalde keuzes.
Schouwen
Berichten: 313
Lid geworden op: za 10 jun 2023, 13:22
Locatie: Binnen straal van 500 km rond Madrid

Re: Kleine LPG-kachel om de vorst uit je camper te houden?



Bericht door Schouwen »

Waardoor veel topics op dit forum achteraf bijna niet door te komen zijn vanwege de drang van een 10-tal mensen om zoveel mogelijk berichten en reacties in de forum-computer te persen…
Later is nu al…
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Kleine LPG-kachel om de vorst uit je camper te houden?



Bericht door pwhooftman »

Aangezien je al een 2 KW dieselkachel hebt zou je kunnen experimenteren met een gedeeltelijke naar buiten geleiding van de warme lucht. Tip: je dieselkachel in 'plateau' modus ( hoogtemodus) instellen zorgt er voor dat hij nóg lager gaat (minder diesel, minder verwarming). NB mijn Chinese 2 kw was na veel gebruik op de laagste stand van binnen nog steeds schoon.
Meine
Berichten: 4769
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Kleine LPG-kachel om de vorst uit je camper te houden?



Bericht door Meine »

kampo schreef:
zo 03 dec 2023, 9:29
@Meine
TS heeft duidelijk nood aan wat meer uitleg over verschillende mogelijkheden, veiligheid, beperkingen en kostprijs.
En jij durft met droge ogen te beweren dat ts zit te wachten op jouw meerdere duizenden euro's kostende mogelijkheid?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Kleine LPG-kachel om de vorst uit je camper te houden?



Bericht door kampo »

Het is inderdaad veel gemakkelijker om een open verbrandings gas kacheltje te tonen zonder het over eventuele ongemakken en gevaren te hebben...

Niet geschikt voor het gebruik in een gesloten camper.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51329
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kleine LPG-kachel om de vorst uit je camper te houden?



Bericht door Kroppie »

en als je hem niet afsluit? :-B :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Meine
Berichten: 4769
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Kleine LPG-kachel om de vorst uit je camper te houden?



Bericht door Meine »

Precies, "ventileren" is hier het toverwoord.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Kleine lpg kachel om de vorst uit je camper te houden



Bericht door jan- »

Klass schreef:
za 02 dec 2023, 11:27
Mijn diesel kachel heeft wel een thermostaat maar steeds aan en uit doet hij niet omdat dat te veel stroom kost. Hij gaat alleen naar de laagste stand wat nog steeds veel te veel is in een kleine bus.
Ventileren doe ik al @Kampo maar je zegt het zelf al.... Vorst. Ik zou graag niet iedere keer alles hoeven af te tappen als ik overdag weg ga.
Dieselkachel is in dit geval geen oplossing vandaar mn vraag over lpg.
Zit het probleem dan niet in de thermostaat? Wat voor kachel en thermostaat heb je precies?

Er zijn situaties dat bijna all kachels op de laagste stand te veel vermogen leveren. Daarom gaan ze aan/uit regelen. Als je dit bij een dieselkachel te vaak doet, kost dat voorgloeien en ventileren inderdaad veel stroom. Misschien kan je je thermostaat combineren of vervangen door een andere thermostaat. b.v. deze: https://www.tinytronics.nl/shop/nl/sens ... s-xh-w1209
Dan kan je een grote hysteresis instellen, zodat de kachel niet zo vaak aan en uit gaat.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Kleine LPG-kachel om de vorst uit je camper te houden?



Bericht door FrankdB »

Meine schreef:
zo 03 dec 2023, 9:10
Waarom wordt er hier toch steeds zo voorbij gegaan aan de vraagstelling van ts, hij heeft zelf al een duidelijke keus gemaakt. Het enige waar hij naar uitkijkt is een antwoord op zijn vraag
Aan de andere kant, dit is een forum en geen bureau voor op maat gemaakt advies. Ik vind het prettig dat een vraagstelling van andere kanten wordt belicht en soms ook wordt bekritiseerd. Daar leer ik van.

Het staat de topicstarter en anderen vrij om de ongewenste antwoorden links te laten liggen.

Frank
Plaats reactie