Zelfbouw buscamper: je ziet bijna nooit een douche...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
MargotCamper71
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 30 aug 2019, 9:34

Zelfbouw buscamper: je ziet bijna nooit een douche...



Bericht door MargotCamper71 »

Voor ons is een douche in de camper iets wat niet mag ontbreken. Voor de gein hebben we het wel eens over een bus kopen en zelf ombouwen tot camper. Wat we zien bij bussen die al door mensen zelf zijn omgebouwd is dat er bijna nooit een douche in zit. Dat snap ik als de bus klein is en er weinig ruimte is, maar ook bij de grotere bussen zie ik bijna nooit een douche.

Is dat omdat het moeilijk is om dat te bouwen of andere reden?
Gebruikersavatar
H en M on the Road
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 mar 2017, 11:00

Re: Zelfbouw Campers Bus, je ziet bijna noot een douche...



Bericht door H en M on the Road »

Wij hadden een douche ingebouwd van wege ziekte van mijn vrouw. Echter er werd zo weinig gebruik van gemaakt, dat wij het hebben verwijderd. Gaan liever naar een camping om te douchen of naar een zwembad. Een dag zonder douche is niet erg. Wel hebben wij een handdouche en gaan achter de deuren open als wij vrij staan en dan met een zijltje er over en douchen wij ons.
Groet Henk
Henk en Margriet. Wijchen.
Voorheen Henk en Adrie.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Zelfbouw Campers Bus, je ziet bijna noot een douche...



Bericht door WiSpi »

Wij hebben de douche in die 15 jaar ook nooit gebruikt. Douchen doen we op een camping. De reden is dat we geen vocht onder de douchebak wil hebben, vanwege een amper zichtbaar lekje. en daar pas maanden/jaren later (te laat) achterkomen. En kit is maar een hulpmiddel, geen haarlemmer olie.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Zelfbouw Campers Bus, je ziet bijna noot een douche...



Bericht door isoplus »

Ik denk niet dat je echt goed gekeken hebt of dat je met douche een compleet uitgevoerde douchecabine bedoelt.
Veel zelfbouwers hebben op de een of andere manier een mogelijkheid om zich af te spoelen, dus douchen.
Ik heb heel lang campers en busjes gehad en heb nu ook een bus, in de eerste camper hadden wij een echte waterdichte cabine die wel eens werd gebruikt. Gedoe en gesleep met water... Eerst in de tank tappen, warm maken, dan douchen en de hele cabine droog maken en dan weer de vuilwatertank ergens lozen, gedoe. De douchekop uit het raam werkt prima voor nood, en verder zoeken wij een mooie camping op waar je gelijk water kunt tappen, toiletje legen enzovoorts.
Vrijstaan wordt toch steeds moeilijker en wij zijn geen 18 meer. Overigens zijn veel douchecabines in campers maar matig waterdicht en de bakken scheuren nog al eens.
kampertjes
Berichten: 1202
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Zelfbouw Campers Bus, je ziet bijna noot een douche...



Bericht door kampertjes »

Zelf een bus netjes inbouwen is een grote klus. Met ook nog een waterdichte!! douchecabine wordt het er niet eenvoudiger van. Erg veel mensen douchen(bijna) nooit in de camper, laat staan in een Buscamper waar het hoe dan ook woekeren is met de centimeters. Vaak worden de centimes afgesnoept van het linkerbed wat niet zelden slechts 1,80 of 1,85 is. En/of de dinette voorin wordt kleiner: rugleuning van bankje dun en rechtop, smalle tafel, verplicht knietje vrijen.
Voor ons is het anders: we douchen vrijwel altijd in de bus. Met zo’n douche in het gangpad gaat dat ook prima. Ruimte zat en je hoeft niks te drogen nadien. Maar die uitvoeringen worden erg schaars en is zelf ook niet makkelijk te realiseren.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22963
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zelfbouw buscamper: je ziet bijna nooit een douche...



Bericht door PaulBng »

Ik douche regelmatig in de buscamper.

Ik zag wel aankomende mini scheurtjes, nog niet lekkend. Uit voorzorg een gietvloer erin. Zo gedaan. Stuk steviger.

Verder altijd een mini plasje water in het gangpad. (Douchedus in een cabine aan de zijkant). Totdat ik de oorzaak vond: douchegordijn tegen de schuifdeur sloeg door als het tegen de deur hing. Oplossing: deur open laten tijdens douchen. Geen druppel meer.
Douche drogen na afloop is een minuut werk.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zelfbouw buscamper: je ziet bijna nooit een douche...



Bericht door Aloys »

Onze bus is L3H2, dus 6 meter lang. Wanneer je in zo'n bus een douche/toiletruimte gaat inbouwen, dan houd je bijna geen ruimte over. Zoals bij de meeste buscampers uit de fabriek. Dat wilden wij niet, wij wilden leefruimte. Zelfs mensen met een veel grotere camper zeggen bij ons vaak: "Goh, wat een ruimte hebben jullie!" Bij ons hoeft er niemand op te staan wanneer een ander er langs moet. Ook kunnen we met zijn tweeën aan het aanrecht staan, (en om elkaar heen lopen) wanneer er gekookt (of afgewassen) moet worden.

Achter de bestuurdersstoel heb ik een opklapbaar bureautje, ca. 60 x 70cm, daarna begint de keuken (linkerwand), tot aan het bed. De keuken is riant groot, breed 144 x 60cm diep. Met het bureaublad erbij, bijna dezelfde hoogte, is de keuken ruim 2 meter breed. Vooral in voor- en najaar (én in de winter) heel plezierig. Om te douchen gaan we zo nu en dan, gemiddeld 2 keer in de week, naar een zwembad, camping of jachthaven. Verder wassen we ons gewoon aan het keukenblok.

Foto: https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... ie-024.jpg
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
johan1950
Berichten: 1379
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Zelfbouw buscamper: je ziet bijna nooit een douche...



Bericht door johan1950 »

Wij hebben een camper van 5,99 m. Door de extra breedte hebben we een volwaardige douche die we iedere dag gebruiken en voldoende ruimte om ons zonder problemen door de camper te bewegen. Voor ons dus nooit een bus.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zelfbouw buscamper: je ziet bijna nooit een douche...



Bericht door hathi »

Ik vermoed dat het ook met leeftijd te maken heeft,…de wat oudere generatie heeft geleerd zich te wassen ,met b.v een wasbak …de huidige kent enkel douchen,maar volgens mij gaat het er om , zich gewoon goed te wassen, en dat moet ieder voor zich weten , als het maar gebeurd !…hoe is dan niet van belang,maar soms proef ik wij douchen iedere dag in de camper,..alsof je dan schoner bent dan goed wassen,en dat is een misvatting
Hans
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zelfbouw buscamper: je ziet bijna nooit een douche...



Bericht door AadenAnke »

Wij hebben een L4H2 fabrieksbuscamper met douche intussen ruim 5 jaar oud en nog nooit gebruikt! De vorige camper had ook een douche wel 2 keer gebruikt in ruim 4 jaar! Ik heb rond gelopen met het plan om zelf een nieuwe bus om te bouwen naar camper. Je raad het al daar had geen douche ingekomen :lol: en ook geen boiler in deze bus hebben we die ook al een keer of 2a3 gebruikt om via het raam buiten te douchen een paar petflessen in de zon en aan het eind van de middag is dat lekker warm in de gieter op temperatuur brengen met wat koud water en de sproeikop op de gieter en je kan je heerlijk afspoelen zelfs op de parkeerplaats en om de paar dagen een camping of zo

Gr Aad
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1324
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Zelfbouw buscamper: je ziet bijna nooit een douche...



Bericht door joske501 »

Beste,

In onze eigenontwerp buscamper zit een vrij ruime douche, deze is in combinatie met de toiletruimte. Wij wilden zonder twijfel er zeker een douche in. Als we douchen wordt er een gordijn in opgehangen zodat het toilet, wasbak en opbergkastje niet nat worden, en dat werkt uitstekend. Je moet wel achteraf het gordijn laten drogen voor je het kan opbergen, maar gezien douchen meestal een zomeraangelegenheid is, is dat geen probleem.
In onze vorige fabriekscamper was een zelfde systeem aanwezig maar wel veel kleiner, in een zelfbouw kan je daar de nodige ruimte voor nemen wat je zelf wilt. Ik zou mijn douche zeker niet willen missen.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Zelfbouw buscamper: je ziet bijna nooit een douche...



Bericht door juanv »

Onze eerste busje (VW T3) destijds had geen douche, en werd in hetzelfde jaar van aankoop terug verkocht !
Zonder douche in de camper vertrekken wij niet meer, zelfs als wij al eens op een camping staan verkiezen we onze eigen douche in plaats van de vaak verwaarloosde camping douches .
Net zoals wij aan ons eigen goede bed houden, houden wij het bij onze eigen douche, geen gedoe met natte kleding of slechte douches waar het water langs alle kanten uitspuit maar enkel niet waar het zou moeten, geen wachttijden , en alles bij de hand in onze eigen badkamer. :thumbup:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zelfbouw buscamper: je ziet bijna nooit een douche...



Bericht door Mickel Moen »

Sorry, maar dit is wel heel erg jouw eigen keuze positief verpakken, door zoveel mogelijk negativiteit over een andere keuze te spuien.
Of je nu wel of niet een eigen douche wilt hebben, moet je helemaal zelf weten en zal mij geheel een worst wezen.

Wij staan meestal op kleine campings. In de meeste gevallen is het sanitair dik in orde. En als het al eens ruk is, is ons verblijf daar van korte duur.
Staan we vrij, dan is het meestal naast een meertje of riviertje. Eens een dag douchen overslaan is overigens ook geen ramp.

Een douche vind ik vooral overbodig meubilair meenemen. Maar, dat is vanuit mijn perspectief. Wie wel graag een douche wil, altijd doen. In zelfbouw zul je het echter niet vaak tegenkomen. Waar TS mee begon klopt wat dat betreft.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1324
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Zelfbouw buscamper: je ziet bijna nooit een douche...



Bericht door joske501 »

Mickel Moen schreef:
zo 26 nov 2023, 8:29


Een douche vindt ik vooral overbodig meubilair meenemen.
Hey,
Indien je dit combineert met de toiletruimte is dat geen overbodig meubilair en een afgesloten toiletruimte is toch wel een primair gegeven anders kun je moeilijk van een camper spreken, ik heb het dan eerder over een reisbusje. Ik kan me nog altijd niet voorstellen dat je daar zit te stinken in de open ruimte van het camperbusje. :lol: :thumbdown:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Plaats reactie