Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
zelfbouwer25
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44

Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door zelfbouwer25 »

Geinspireerd door alle geweldige zelfbouw verhalen, tips, adviezen, do's en don'ts ga ook ik nu mijn zelfbouw project waarmaken! Het wordt een custom familie buscamper - met hulp van mijn handige vader.

We hebben een mooie Ducato L4H3 2.3 uit 2018 Euro6 gekocht - van buiten puntgaaf en van binnen ook erg netjes! A.s. zaterdag kan ik de loods in en echt gaan starten met de werkzaamheden - de dozen Armaflex en ramen blokkeren al een week onze gang thuis.

Het wordt een flinke uitdaging, want we willen een bestelbus camper met:
- 2 woongedeeltes: voorin de standaard dinette met draaistoelen en een gordelbok. Achterin een bankje waar de kids met slecht weer zich kunnen vermaken. Die achterruimte willen we graag ook als woonruimte kunnen benutten ipv enkel een garage of altijd een opgemaakt bed; nu kunnen we kiezen welke functie het heeft
- 4 volwaardige slaapplaatsen: boven de dinette voorin een hefbed van Project2000 (1m95 x 1m45). Achterin een 'opklapbed' op zo'n 80cm hoogte (op de zijspanten) zodat we zoveel mogelijk breedte overhouden (1m95 x 1m40)
- kleine badkamer zonder wasbak om voornamelijk de kids te douchen. Raam zodat we ook een buitendouche kunnen creeren. De portapotti komt uit de kast naast de douche op heavyduty laderails

Ik heb al erg veel tijd gestoken in de research en het ontwerp; ontzettend veel zelfbouw draadjes doorgelezen en daarvan geleerd; nu hopen dat het meeste gaat lukken zoals bedacht. Ik zal onderaan deze post wat beelden van sketchup delen van de indeling :-B Ik heb er ontzettend veel zin in en ga jullie de komende maanden (en hopelijk niet jaren) up to date houden van de vorderingen! En kijk ook uit naar jullie reacties en meningen natuurlijk! Alle feedback is welkom! :D

Werkzaamheden in volgorde
- Ramen en dakramen erin / isoleren wanden
- Gordelbok / draaiplateus / verlagingen bestuurderstoelen erin
- Dieselkachel erin
- Water aanleggen
- Vloerplaat erin
- Electriciteit aanleggen
- Interieur (af)bouwen

Electriciteit
- 300AH LIFEPO4
- Victron MultiPlus 3000
- 430WP zonnepaneel
- Koken op VÄLBILDAD inductieplaat
- Dieselkachel autotherm 2D die ook de 9L boiler verwarmt
- Maxfann voor offgridd en Webasto Cooltop Airco voor aan de paal (of toch de Indel B Plein-Airco op 12 volt... keuzes keuzes...)
- Compressorkoelkast

Ramen
- 900x450 S7P Dometic bij dinette
- 280x380 S7P Dometic in badkamer
- Maxxfan transparant boven gangpad keuken
- Heko Micro in badkamer
- Geblindeerd schuifraam in de schuifdeur (nog uitzoeken; iemand tips?)
- Donkere klapramen in beide achterdeuren over hele breedte (nog uitzoeken; iemand tips?)

Water
- Watertank 110L onder gordelbok
- Pundmann Therm Air boiler die wordt opgewarmd door dieselkachel (en misschien aanvullend door electra? maar moet ik nog uitzoeken)
- Vuilwatertank voor Ducato onder de bus

Overig
- Isolatie rondom met Armaflex 19mm en 6mm / evt panelen opvullen met shapenwol
- Bodem met Armaflex 19mm / 10mm okoume multiplex / 5mm kurk / 2mm zeil
- Hoogte ruimte is 2m17. Hefbed 25cm, vloer 4cm, plafond 3cm (boven hefbed alleen armaflex+vilt) wordt 1m85 stahoogte
- Qua hout ga ik gebruik maken van 15mm populieren multiplex voor de frames en niet zichtbare delen. De zichtpare panelen worden van Queenply (nog lichter qua gewicht en met sterke HPL toplaag
- Voor de dragende frames & bedframes ga ik lichtgewicht aluminium constructieprofielen gebruiken
- Heb alle elementen met KG's op een rij in 124 rijen excel en kom op 3080kg uit, incl 90kg diesel en water. Met 200kg mensen en 250kg bepakking kom ik dan iets boven de 3500kg uit. Ik ga dit goed monitoren en tussendoor ook een keer wegen - een paar procent erover vind ik niet zo'n punt, maar ik ben me ervan bewust dat we wel erg veel wensen & dromen hebben voor 3500kg... :D

Afbeelding
Weinig geleden

Afbeelding
Inmiddels gestript en schoon

Afbeelding
Buiten aanzicht & dak indeling

Afbeelding
Hefbed omhoog

Afbeelding
Hefbed omlaag

Afbeelding
Indeling overzicht

Afbeelding
Keuken

Afbeelding
Badkamer/dinette

Afbeelding
Bovenaanzicht indeling - bedden op

Afbeelding
Bovenaanzicht indeling - bedden neer

Afbeelding
Garage met zitje

Afbeelding
Garagebed neer

Afbeelding
Electra schema
Laatst gewijzigd door zelfbouwer25 op di 21 nov 2023, 22:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Nieuw zelfbouw project: Ducato L4H3



Bericht door StealthCamper »

Wow strak plan. Ziet er heel nice uit.
Speciale reden om voor inductie te gaan? En komt dat goed als je dan enkele dagen in slecht weer niet kan laden maar wel wil koken? 300Ah is veel maar 2x900W is ook echt wel veel denk ik zo.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Nieuw zelfbouw project: Ducato L4H3



Bericht door AadenAnke »

Oké ik neem aan dat het een L4H2 of L4H3 is? Wat is het technisch maximale gewicht totaal en voor en achteras? Ik zelf heb een Ducato van 2018 L4H2 130pk handbak ben echt fan van de wagen! Het is een door de Challenger fabriek gebouwde buscamper prima ding maar in de afwerking en de montage wijze kan je wel merken dat het een budget merk is. Blijf constant in de gaten houden dat elke kilo telt en neem van mij aan die kilo’s komen snel binnen zonder dat je het door heb :lol: douchen is natuurlijk voor iedereen anders maar eerlijk gezegt hebben wij in de afgelopen 5 jaar binnen nog nooit gebruik van gemaakt 2 keer door het raam buiten gedoucht als het warm is dan kan je prima met een washandje en een teiltje toekomen om de paar dagen een camping of andere douche gelegenheid opzoeken. Maar is ieder zijn eigen ding die portaportie zou ik persoonlijk vervangen voor een volwaardig cassette toilet gebruik je veel vaker dan een douche en wees eerlijk je behoefte doen in het gezelschap van vrouw en kids is toch een beetje gênant voor de gemiddelde preutse Hollander :shh: zeker ook voor de kids komt er al snel een leeftijd dat pa ma en broer of zus de camper uitboeten om de dagelijkse bezigheid te doen enige privacy is naar mijn mening wel gewenst :lol: vraag is natuurlijk ook wil je 12 maanden rond gebruik maken van de camper of gaat hij opstal van november tot april?
Succes en veel plezier tijdens en na de bouw met je camper

Gr Aad
Hermine
Berichten: 253
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Nieuw zelfbouw project: Ducato L4H3



Bericht door Hermine »

Leuk om mee te mogen kijken!

Wat iemand wel of niet in een camper wil is persoonlijk en met zo een voorbereiding komt het zeker goed naar jullie zin.

Ik ga me niet wagen aan opmerkingen of advies m.b.t. je elektrische installatie. Dat zal vast nog wel komen van forumleden die dat veeeeeeel beter kunnen. Neemt niet weg dat ik me verwonder over de keuze voor een maxxfan én een airco, en voor een dieselkachel én vloerverwarming. Verder kiezen wij niet voor inductie om de eenvoudige reden dat we het benodigde vermogen zelf nooit kunnen leveren en ook te weinig op plaatsen staan waar dat wel geleverd wordt. Dagelijks een volwaardige maaltijd bereiden voor 4 personen op een plaat van 900 watt zou voor mij een uitdaging zijn die ik niet wil aangaan. Maar nogmaals: een ieder moet zijn eigen keuzes maken.

Wat de plaats van het toilet betreft ben ik helaas minder ruimdenkend. Ik kan me onmogelijk voorstellen mijn toiletbezoek te moeten delen met anderen, zelfs al zijn dat mijn gezinsleden. Aangezien je toch een doucheruimte gepland hebt begrijp ik dan ook niet dat je je toilet daar niet in plaatst. Zelf zijn wij nu ook bezig met een L4H3 (overigens geen ducato) waar ook een kleine douche in komt. Die zal waarschijnlijk niet meer dan ca. 70x90 centimeter groot worden waar we naast het toilet toch nog voldoende ruimte hebben om ons fatsoenlijk af te kunnen spoelen. Als je voor een portapotti kiest kan die ook nog even buiten gezet worden als je de douche wilt gebruiken.

Veel succes en plezier gewenst!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Nieuw zelfbouw project: Ducato L4H3



Bericht door gjvonk »

Je kunt er ook voor kiezen om het toilet de doucheruimte in te laten schuiven?

En al gezegd: let op je gewicht tenzij je een C rijbewijs hebt. Als de bus een Maxi uitvoering is, mag de bus technisch gezien, waarschijnlijk tot 4.250 kg. Is het een gewone variant, dan kun je technisch gezien tot 3.850 kg, maar ook dan heb je een C rijbewijs nodig.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

Mooi Busje. Ik heb zelf ook een L4H3. Pas wel donders goed op met het gewicht. Voor je het in de gaten hebt zit je boven de 3500 KG. Want dit is leeg al een zware bus. Ik zit ook net over het gewicht maar wij zijn wel met 2 personen. Zie in de link hieronder mijn topic van de Bouw van de L4H3 bus.
Laatst gewijzigd door L4H3 op ma 20 nov 2023, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door Camperbassie »

Mooi plan daar is over nagedacht ik zou eerst een gewicht lijstje maken. 4 personen, 300AH accu, zonnepanelen, airco dieselkachel hefbed, dikke watertank, dat weegt behoorlijk. Heel lichte meubels en byv opblaas matras dan kan je er wel komen.
Afhankelijk van je leeftijd is de inbouw tijdelijk, ooit gaan ze niet meer mee.
Nul privacy bij een toiletbezoek is niet fijn.
Succes, hoop dat je een halfjaartje vrij bent, om dit netjes te bouwen ben je wel ff bezig.




Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door DJSmiley »

Battery protect is niet nodig, dat zit al in de bms.
Daarnaast kan/mag een omvormer niet via een BP en is deze richtingsgevoelig, dus niet geschikt voor een lader

Verder zou ik al die schakelaars weghalen. Dat maakt het allemaal onnodig complex en gevoeliger voor storingen. 1 grote hoofdschakelaar en eventueel eentje om de panelen los te koppelen. De rest gebruik je in de praktijk nooit.

De kabels naar de kleine zekeringhouders zou ik 10mm2 doen. 25 of zelfs 35mm krijg je nooit netjes erin en is ook compleet overkill. Die aansluitingen zijn m5 en daar is 10mm2 prima bij.
De koelkast zou ik 6mm2 doen, dan kun je een normaal kabeloogje gebruiken. Op die lengte is dat meer dan zat.

De dieselkachel 4mm2.
De startaccu-dcdc kan met 16mm2. Dat past ook in de orion, dikker niet. En afzekeren met 60A (zie handleiding van de Orion)

Ipv de smartsolar zou je de bluesolar kunnen nemen, de bluetooth is niet perse nodig omdat je m via vedirect uitleest op de Cerbo.

Ook mis ik een aardlekschakelaar achter de multiplus.

Verder kun je het aantal zekeringen een stuk beperken. Het heeft geen nut om elke kabel aan 2 kanten te zekeren.
1 zekering aan de kant vd accu is voldoende.

Voor de MP3000 een 250A zekering nemen. 160A is veel te weinig, want die mp is 2400W, dus zo’n 200A

Je accu moet wel 200A minimaal aan kunnen, liever meer. Of neem 2 kleinere accu’s in parallel.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Hermine
Berichten: 253
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door Hermine »

Als ik de tekeningen nog eens goed bekijk vermoed ik dat het voorstel van gjvonk om het toilet de doucheruimte in te schuiven ook het plan is van zelfbouwer25...
GreDon
Berichten: 109
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 17:54
Locatie: Mook (L)

Re: Nieuw zelfbouw project: Ducato L4H3



Bericht door GreDon »

gjvonk schreef:
ma 20 nov 2023, 7:20
Je kunt er ook voor kiezen om het toilet de doucheruimte in te laten schuiven?
En al gezegd: let op je gewicht tenzij je een C rijbewijs hebt. Als de bus een Maxi uitvoering is, mag de bus technisch gezien, waarschijnlijk tot 4.250 kg. Is het een gewone variant, dan kun je technisch gezien tot 3.850 kg, maar ook dan heb je een C rijbewijs nodig.
Met aanpassingen aan het veersysteem is deze bus zeker op te waarderen naar 4250 kg en indien een Maxi uitvoering nog hoger.
Denk wel ook aan de RDW-keuringseisen voor 'kampeerauto'. Alleen dan kun je na BPM-aangifte aanspraak maken op 75% korting op de wegenbelasting. En dat scheelt een flinke hoop heb ik gemerkt.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door gjvonk »

De maximale aslasten en de maximale technische massa zijn terug te vinden op:
https://ovi.rdw.nl/
Het huidige kenteken invoeren en er zijn verschillende tabbladen met informatie beschikbaar.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2214
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door DucatoDolf »

Gedegen plan. Lijkt dat je inderdaad goed meegelezen hebt. Weinig aan toe te voegen. :thumbup:

Nog wel een dingetje dan. Moet alles van Victron? Er zijn ook leuke alternatieven hoor. Ik ben inmiddels Ective fan. Dat is een stuk voordeliger. Enne, als je zo'n royale omvormer hebt zou ik je inductieplaat ook wat steviger nemen. Je zult niet altijd beide platen op vol vermogen hebben, maar kortdurend een keer 1 plaatvan 2500Watt kunnen opstoken is niet verkeerd.

Succes en plaats ook pica's van de ombouw
:cheers:
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door walda »

Mooi plan, wel oppassen met een toilet die uit de kast komt, voor je het weet is het een stofzuiger :bow:
Succes,

Walter
zelfbouwer25
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door zelfbouwer25 »

Wow- bedankt voor alle tips, het meelezen en de feedback! Ik zal alle vragen/opmerkingen in 1 reactie beantwoorden, voor het overzicht :)

Reden om voor inductie te gaan: ik wil geen gasinstallatie aansluiten. Als we echt lang off the grid gaan dan zal je denk ik wel moeten; met een mobiel campinggazstel bijvoorbeeld. Ik heb me zoveel mogelijk proberen in te lezen en heb de tips van forumlid Kampo hierin serieus genomen; 1 of 2x 900W paneeltjes van horecatraders. Er komt er morgen 1 binnen; thuis maar eens testen en doormeten hoe dat gaat met een pan water koken. Als dat niet lukt, dan toch maar een groter paneel; als je aan de paal staat kan je die in ieder geval volledig benutten. Ik kan alleen nergens een goed paneel vinden die niet 'pendelt' en toch in de keuken past (max 40-45cm diep)

Technisch gewicht staat bij RDW op 3500kg; de aslasten staan op 2100kg en 2400kg (dus 4500?) Ik ben me ervan bewust dat we binnen no-time op 3500kg gewicht zitten; dus misschien toch maar de airco eruit en alleen een maxxfan? Of juist andersom? Heb nu in excel alle elementen opgeteld- m2's kastenwerk, vloer, plafond etc; en kom er dan net boven... Moeilijk om die balans te zoeken tussen stevigheid en lichtgewicht :crazy: Die Queenply platen zijn wel echt lichtste gewicht dat ik ben tegengekomen. Regelmatig de camper wegen denk ik 8-)

Het Portapotti toilet komt inderdaad in de badkamer - maar is opgeborgen in luik uit van de kast ernaast. Zie de foto onderaan.

Het liefst maak ik de camper geschikt voor alle seizoenen (dus bijv ook zo'n vloerverwarming kabel in de watertank en afvoerbuizen onder de camper om bevriezing tegen te gaan). Vloerverwarming installatie is volgens mij een fijn comfort voor een paar tientjes investering. Maar heel eerlijk; we gaan hem waarschijnlijk alleen van april tot september gebruiken :)

@L4H3 ik heb jouw topic inmiddels ook 2x doorgelezen; super al die info en ervaringen hier!

@ DJSmiley Super bedankt voor al je feedback en tips - ik ga het meteen aanpassen in het schema en post deze apart.

Hier de bedoeling van het toilet (luikje even erbij denken :) )
Afbeelding
Laatst gewijzigd door zelfbouwer25 op ma 20 nov 2023, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie