Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 92
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door VNK »

zelfbouwer25 schreef:
di 02 jan 2024, 16:23
Goed idee van dat 36cm gat; helaas is het dan alsnog te krap en gaan die 2 laspunten eraan. Of ik moet een stuk uit de spant zagen, van twee cm breed maar dat doe ik liever niet… alternatief, maar dat heeft echt niet de voorkeur, om hier een 28x28 heki te zetten en dan achterin de maxxfan. Nadeel; maxxfan zit dan precies boven bed van de kids.

Maar die 36cm ga ik wel doen; want 40 is inderdaad niet nodig. Waar had jij die adapter vandaan?
Ik vind het een dikke aanrader, fijn dat het overweegt. Ik denk dat je deze moet hebben, maar controleer dit even voor je eigen bus én positie.

https://camper-adapter.de/en/product/ad ... er-movano/

Ik raad je af de heki te gebruiken. Desnoods schuif je die paar cm nog op, maar een stukje uit de spant zagen is niet het einde van de wereld zoals je al aangaf.

EDIT:
Oh trouwens, nu ik je post teruglees; een liggende multiplus is op zijn minst 'mwah' te noemen. Die dingen zijn ontworpen op een verticale luchtstroomrichting. Even afhankelijk van wat je van plan bent om aan te sluiten is dit een overweging die je moet maken met betrekking tot zijn levensduur.
zelfbouwer25
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door zelfbouwer25 »

@DucatoDolf; als ik het goed heb begrepen kan je op de Elgena ME versie de koelwater slangen aansluiten van de motor… Een klep met relais is denk ik inderdaad wel handig zodat het koelwater niet onnodig langs de boiler gaat toch? Ik wilde de leidingen buitenom leggen eigenlijk; minste kans op lekkage

Thanks VNK voor de link, ik ga het uitzoeken!

Vwb de multiplus; ik ga hem verhogen, zodat eronder ook lucht loopt. Wordt een 2000 versie, max gebruik zal zijn een Nespresso koffie icm evt de boiler van 660W. Erg kortstondig dus.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door kampo »

paar opmerkingen..
- Volgens mij kan de Maxxfan "cut out dimensions" ook 14" x 14" = 356mm
- Je kan ook een Multiplus 1600 nemen in (oude) aluminium behuizing die is veel kleiner en combineerbaar met een Nespresso Magimix 1260 Watt. De MP 2000 is lomp van afmetingen.
- In ieder geval zou ik de MP als plat dan op blokjes van 3cm zetten ivm mogelijks verhoogde waterstand :-B
- Bekijk even een voorbeeld van aansluiting Elgena koelwaterslangen onder de motorkap.
Voertuigen met een 2de warmtewisselaar of Webasto hebben dit.
- Geen dak gaten zagen voor dat je een dakplan hebt getekend. Zo meteen loop je vast met de zonnepanelen.
- Je dak is vies, jarenlange verwaarlozing, zo kan je niet werken.
- Niet op je dak gaan staan en hou het veilig daarboven.
Laatst gewijzigd door kampo op wo 03 jan 2024, 7:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door kampo »

fostar82 schreef:
ma 01 jan 2024, 17:07
Nog even terugkomend op het accu, BMS koken op inductie verhaal..
De 150A BMS hoeft de beperkende factor niet te zijn. Wij koken met de bekende Valbildad kookplaat via een 2000W omvormer vanaf een 280Ah LPF accu. Alle gebruikers zitten via een 120Ah Overkill BMS op de accu. Maar naar tip van @DJSmiley zit de omvormer direct op de accu aangesloten, waarbij de aan/uit schakelaar van de omvormer via een relais bediend wordt door de BMS. Dus stopt de BMS de ontlaadstroom omdat die te groot wordt, dan krijgt de relais geen stroom meer en schakelt daarmee de omvormer uit.
Het is een oplossing voor als je een accu met een te kleine BMS gekocht hebt.
Een heel gedoe in gebruik. Een onnodige extra sturing.
Dit soort oplossingen kan je beter vermijden door gewoon de juiste accu te kopen ...
Groeten Kampo
zelfbouwer25
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door zelfbouwer25 »

We zijn weer een stuk verder!

- Armaflex grote panelen op maat gesneden
- Het hoofd-electra paneel zit erin, strak achter de wielkast en straks met Z-profielen vastgezet dmv blindklinkmoeren in de spanten - voelt heel stevig aan.
- Deze week worden de vuilwatertank + leidingen en de dieselkachel gemonteerd door Wout van Sunnyvan - heel fijn.
- Kabels voor het 'hoofdnetwerk' electriciteit getrokken - de kleine 12v verbruikers volgen later.

Ik heb nog wel een paar electra vragen:
1. De kabel vanaf de accu naar de LYNX SHUNT is 50mm2 (1m lang). De kabel vanaf de Lynx distributor naar de Multiplus 2000 moet 70mm2 zijn (ook max 1m). Waarom is dit; als de accu op max power 150a ontlaadt is de kabel van 50mm2 wel genoeg, maar voor de 1m kabel naar de MP is 50 niet genoeg?
2. De DCDC is ongeisoleerd, dus ik trek alleen een + kabel vanaf de accu (10 meter lengte 16mm2). Moet de aarde helemaal terug naar de accu lopen (10 meter) of kan die ook dichtbij aan het chassis gemonteerd worden? Ik zag achterin een (kleine) aarde-aansluiting vlakbij de achterlichten. Hoe dik moet die kabel dan zijn, in geval van 2-3 meter lengte? En kan ik daar ook de aarde aansluiting van de MP op aansluiten?

Afbeelding

Alle aansluitingen goed gekrompen met hydraulische krimptang. De juiste M8-M6-M5 maat icm de draadmaat was nog een gepuzzel - maar volgens mij zit het er allemaal strak en goed gemonteerd in!
Afbeelding

Het paneel achter de wielkast - wordt nog rondom vastgezet met Z-profielen op maat en vastgezet in de spanten met blindklinkmoeren.
Afbeelding

Verder heb ik een definitief ontwerp met juiste afmetingen van het kantelbed, bankje en de kast achterin gemaakt. Geraamte en draaiconstructie ga ik opbouwen met 6030 en 3030 aluminium extrusieprofielen. Alle losse elementen inmiddels besteld - totaal 30kg voor het bed, de bank en de kast, dat is niet veel! Tussen de profielen komen 6mm populieren panelen voor de afwerking. Erg benieuwd hoe dit wordt!

Afbeelding

Afbeelding
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door JTG »

Ik denk dat een min kabel altijd de voorkeur heeft boven het chassis. Zeker als je toch al een leiding moet trekken. Je hebt dan ook zeker weten een even lange plus kabel als een min kabel.

Aarde van de multiplus kun je kwijt in de achterstijl (kabeltje nodig van 1 meter ongeveer van waar de mp nu hangt.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door kampo »

Zo dat is een knappe tekening en een strak plan :thumbup:
Extrusie alu profiel bouw leuk idee.
Wel zou ik waar het beter (compacter) uitkomt nog een stalen profiel durven lassen.
Dus geen extrusie profiel gebruiken tot in het absurde. Je mag mengen !

Voor volgende zaken ben ik benieuwd:
- als het bed omhoog staat hoe ga je de onderkant dan afwerken want naar zo een doorgezakte dikke matras kijken is niet leuk.
- wat is de hoek van je bank rug ? Die hoek is bepalend voor goed zit comfort.
- let je een beetje op de goede bereikbaarheid van je elektrische toestellen.

Nog over je vragen:
1. Op je accu hoort natuurlijk ook een 70mm² kabel !
2. Ik gebruik NOOIT meer het chassis als massa. Ik bekabel ALLE minus altijd volledig.
(in principe want soms doe je ergens nog wel eens een uitzondering)
Dit na vele problemen te hebben moeten oplossen met slechte massa over het chassis.
Die problemen komen vaak pas na jaren.
Je gaat toch geen 30A door je chassis jagen !
Het chassis blijft natuurlijk wel met de minus verbonden. Daar ga je ook de aarding van de inverter en de aarding van de walstroom de zo goed mogelijk mee verbinden. Dat doe ik met 4mm² in de aarding normkleur groen/geel.
De origineel voorziene Fiat chassis massa punten kan je hiervoor gebruiken. Zie Ducato opbouwrichtlijnen.
Groeten Kampo
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door Camperbassie »

Zeker een mooi plan, ik ben ondertussen specialist extrusie profielen en fan van dat spul.

Kun je de kolommen aan de wanden niet laten vervallen door het horizontale deel aan de wagen te maken? Dat scheelt nog kg's?

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

zelfbouwer25
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door zelfbouwer25 »

Zeker; die horizontale balken komen aan hexa M8 blinkklinkmoeren die daar al zitten op de ‘balk’, maar omdat het zwaartepunt van het kantelbed zo’n 8cm van die balk ligt, wil ik de rechter constructie wel gaan ondersteunen.

De palen aan de linkerzijde kunnen inderdaad wel weg; daar is de belasting veel minder inderdaad. :thumbup:

Ben benieuwd; op papier is deze constructie sterker én lichter dan hout; heb jij die ervaring ook?

@kampo: inderdaad, dat wordt dan een een extra kabel terug naar voren helaas.

De onderkant wordt tzt netjes afgewerkt; ik dacht aan 3mm panelen met bijv vilt of skye; die inklikken met blinde meubelclips in de profielen bijv.

RugLeuning nu ingetekend op 15 graden dacht ik; 105 ipv 90. En zitvlak 5 graden omhoog aan voorzijde, maar dat doe ik met het houten paneel en niet in de constructie :)

Bedankt weer voor alle tips en adviezen! :bow:
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door Camperbassie »

Het ligt eraan van welke leverancier je de profielen gebruikt en welke uitvoering. Het is in ieder geval veel stijver als hout. Doorbuigen is minder. Goed construeren is de sleutel tot succes. Elke onnodige kg eruit laten en dat is echt niet simpel.
Alu is zeker niet goedkoop dus alles wat onnodig is komt ook je budget ten goede. Jouw ontwerp heeft nog weinig detail dus qua uitvoering nog wel wat onduidelijkheden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

zelfbouwer25
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door zelfbouwer25 »

Inmiddels zijn we een maand verder en ik ben erg blij met de voortgang! De opstart van het project voelde een beetje traag, maar nu beginnen we echt meters te maken en kunnen we concrete kleine successen boeken- erg leuk!!!

Cabine
De kabels voor de DCDC lader achterin hebben we netjes weggewerkt onder de vloer van de cabine. Daarvoor moesten de stoelen er wel allebei uit, maar dat moest toch al. Nog steeds geen goede bijrijdersstoel kunnen vinden, misschien maar een ritje Engeland in de carnavalsvakantie...

De dieselkachel is direct achter de bestuurdersstoel gemonteerd, die komt uiteindelijk onder de verhoging van het zitje.

Afbeelding

Electra
De 'hoofd' electra is helemaal aangesloten - alleen de overspanningsbeveiliger van de walstroom moet er nog tussen. De walstroom heb ik in de bumper aangesloten met een DEFA stekker, ging erg makkelijk en helemaal onzichtbaar. De electra past goed achter het bankje, voldoende 'lucht' er omheen denk ik en de ventilatiegaten door de spant laat ik open.
De accu is binnen maar nog niet aangesloten. Het is een 230AH LiTime met temperatuursensor geworden, BMS van 200A. Als dat niet voldoende is, zet ik er nog een 100AH LiTime met temperatuursensor bij, maar eerst maar eens zien hoever we hiermee komen.

Bed achter
Bed, bank en kastje van extrusieprofielen zijn op maat besteld en binnengekomen. Als test heb ik alles opgebouwd; want van 3D tekening naar werkelijkheid is toch altijd even spannend. Het bed moest iets ingekort worden (bewust wat langer besteld zodat het goed aan zou sluiten op het kastje). Verder was alles miraculeus perfect op maat. Ik ben er erg blij mee.

2 dingen die ik ga aanpassen:
- alle poten moeten vastgezet worden aan de vloer voor stevigheid
- de rugleuning van het bankje kan net wat hoger, dan ondersteunen die 3 'paaltjes' ook bed als het ligt

De kantel constructie van het bed werkt heel goed en voelt met 2 scharnieren al erg stevig (worden er 4). Als het bed omhoog staat is er voldoende ruimte voor het matras tegen de wand en kan je prima zitten op het bankje. De kopse kanten zitten stevig verankerd aan de horizontale spant met blindklinkmoeren. Het verlengstuk aan de zijkant valt tzt in elkaar met pinnen. Het bed uiteindelijk 1m41 breed en 1m95 lang. :thumbup:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ramen
Ondertussen hebben we ook de frames gemaakt voor andere ramen die op gekromde delen komen (achterdeuren ens schuifdeur)
Afbeelding

En gisteren hebben we het eerste raam gezaagd. Wat een moment om voor het eerst een gat te boren in de deur; 3x twijfelen, 4x opnieuw aftekenen en dan maar gewoon doen. IJzerstukjes opvangen ging minder goed als verwacht; we hadden alles afgeplakt maar toch tussendoor gevallen. Dus nog even bezig geweest met de stofzuiger en magneet - dat moet de volgende keer slimmer.

Afbeelding
Afbeelding

Binnenzijde van het raam vastgezet met kit, maar welke was het ook alweer...
Afbeelding

Overig
En we zijn gestart met eerste laag 19mm Armaflex op de panelen, hierna de spanten afwerken met 9mm armaflex zodat alles dicht zit. Maar eerst nog wat electra voorbereiden voor de 12v gebruikers vanaf de verdeeldoosjes.

Afbeelding

Een productieve maand! :)
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door pele »

Wow! Knap werk!
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door tranny »

zelfbouwer25 schreef:
zo 04 feb 2024, 10:46
... Nog steeds geen goede bijrijdersstoel kunnen vinden, misschien maar een ritje Engeland in de carnavalsvakantie...
Heb je Boomkamp Trading in Almelo al geprobeerd?
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Hermine
Berichten: 253
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door Hermine »

:thumbup:

En mocht je er iets aan hebben: met meerdere magneten langs de zaagsnede van je al enorm veel splinters op.
haakmagneet.jpg
haakmagneet.jpg (82.75 KiB) 213 keer bekeken
Plaats reactie