Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door AadenAnke »

Dank je. Je noemt dus inderdaad een paar dingen waar ik voor mezelf ook wat vragen over heb. Nu produceren we zo’n 6.000kilowatt per jaar waar we zelf rond de helft van gebruiken. Nu is de terug lever vergoeding 7€cent dus stoken we met een elektrische kachel de woonkamer warm voor het douchen zet ik ff de cv aan gebruiken daarbij alleen het warmwater tapgedeelte en direct daarna weer uit met dat ding. Alleen het stand-by staan van de cv gebruikt hij een 1/2 kub gas per dag straks komt er nog een 3 a 3.5 kilowatt piek installatie bij, gericht op het Z.W. rond de 280graden op het compas op een plat dak dus niet optimaal. Op het Z.O ligt al 2.6 kilowattpiek en op het N.W. 2.1 kilowattpiek. Ik neig heel erg naar een full elektrische warmtepomp. Maar heb nog zat om tegen elkaar af te wegen voor dat ik beslis

Gr Aad
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door AadenAnke »

Will schreef:
do 16 nov 2023, 21:02
AadenAnke schreef:
Wa hebben besloten we gaan van het gas af! Nu nog de vraag hoe :lol: verwarmen met airco (7ruimtes
Niet dus, rond kijken naar een seniorenwoning waar al dat mooi 's al in zit. :-B

Mvrgr.Wil
Echt niet Wil! Ik ga hier niet weg voor geen goud! Woon hier heerlijk een lekkere tuin fantastische buren! Als ik aankom rijden met de camper komt de buurman al naar buiten om zijn auto weg te halen zodat de camper voor de deur kan staan. Is hij op vakantie geeft die de sleutel van de wagen zodat ik die zelf kan verzetten als ik de camper naar huis haal. Die zogenaamde seniorenwoningen zijn bijna allemaal appartementen waar je van de parkeerplaats tot in je huis vaak al meer dan 100 meter lopen. Die 100 meter is nu al een probleem voor Anke en dat wordt alleen maar erger. Nee eerst van het gas af dan nog een nieuwe keuken en een andere vloer in de woonkamer. Dan is het weer helemaal top tot dat ze ons eruit dragen wat hopelijk nog een jaar of 25 of zo duurt :lol: nee lekker tussen alle generaties in wonen dollen met de jonge en oudere kinderen. Moet er niet aan denken om de hele dag tussen de oudjes te zitten

Gr Aad
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Hymerferry »

De energiemaatschappij zal blij met je zijn, geen investering voor hen en stroom inkopen van jou voor 7 ct die ze voor aanzienlijk meer doorverkopen aan je “buurman”. Zou bij zoveel overproductie ook naar een thuisbatterij gaan kijken want je kijkt nu vooral naar de eindafrekening op jaarbasis maar we gaan heel snel richting dagprijzen nu de saldering op korte termijn toch wel een dingetje gaat worden. Heb je tig panelen liggen maar betaal je in de koude donkere maanden nog de volle stroomprijs om je huis vol elektrisch te verwarmen. Ook met batterij red je het natuurlijk niet de hele winter maar kan je wel het optimale moment kiezen om je eigen stroom tegen hoogste dagprijs te verkopen en omgekeerd de stroom voor je gewenste elektrische verwarming in de winter op laagste prijs moment in te kopen.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door bennieh »

Thuisbatterij: ik vraag me af hoe je zo'n ding de winterdag überhaupt gevuld krijgt vanuit zonnepanelen.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
noneku
Berichten: 1644
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:07
Locatie: Limburg

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door noneku »

Wij hebben in 2018 nieuwe senioren woning gebouwd. Waren net te laat met de vergunning en moesten gasloos. Sh.....t dachten we toen maar achteraf superblij. Hebben een wtw (wat soms vervelend is als de buurt hier de houtkachels stookt komt alles naar binnen) en een full electric lucht water warmtepomp. Huis in 82 m2, verbruik totaal ongeveer 3600 kwh per jaar. Zomer en winter 22.5 graden (zomers koelt ie), geen onderhoud, half jaartje gelden 1e onderhoudsbeurtje gehad. Moet er wel bij zeggen dat het huis super geisoleerd is.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door gjvonk »

Een huisaccu krijg je in de donkere maanden niet vol uit zonnepanelen: onze "winter opbrengst" (november- december-januari) is bij 3,3 KWp zonnepanelen respectievelijk 50-30-50 KWh per maand gemiddeld. Dus pakweg 1,5 KWh/dag gemiddeld. Natuurlijk zijn er uitschieters (15-11-2023: 2,94 KWh), maar ook dipjes: vandaag 16-11-2023: 732 Wh). Zelfs een 5 Kw accu (de kleinste huisaccu) krijg je daar niet mee vol... het vlakt wel de pieken van afnemen en teruglevering af.


Buscamper fan
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Hymerferry »

Die thuisbatterij zal je (deels) moeten vullen met ingekochte stroom in die donkere maanden maar je kan wel het moment van inkoop dan aanpassen naar het laagste tariefmoment en je verbruik dan op elk ander moment kiezen. Zelfde in de zomerperiode, midden op de dag als heel veel installaties hun piekopbrengst hebben gaan de variabele prijzen fors omlaag, tot negatief aan toe : veel aanbod, weinig vraag. Sla het op en verkoop je overcapaciteit als het tarief hoog staat. Kan je best leuk geld mee verdienen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door kampo »

Er bestaat niet 1 oplossing.

Om het voor je eigen geval te bekijken zal je eerst 3 studies moeten maken.
- Capaciteit, lay out en omvang van de mogelijke systemen bepalen.
- Kostprijs berekenen van de componenten en de werken en vergelijken.
- Stroom en verbruikskosten vooraf berekenen.

Momenteel ben je daar nog niet mee bezig.
Je zit nog in de informatie opbouw fase die er aan vooraf gaat.

Als je het enkel vanuit financieel oogpunt doet dan vrees ik dat het verloren tijd is.
Momenteel zijn elektrische warmtepompen net zoals thuis batterijen nog altijd duurder dan de andere oplossingen.

Wat je elektrische voertuig (EV) betreft.
Ik denk dat je je vergist wat je eerste eigen EV komt ergens toch.
... Tenzij je misschien 75+ bent ?
Bij de gepensioneerden inderdaad wat later als bij de werkende mens.
Alle salariswagens rondom mij worden nu aan sneltempo vervangen door EV.
Gepensioneerden kopen hooguit een hybride.
Maar hoe dan ook, de bedoeling moet zijn van een EV te voorzien in je elektrische calculaties.
Een voor-uitrusting EV aan je schakelkast is aan te bevelen op het ogenblik dat je de warmtepomp gaat aansluiten. Dat zijn tenslotte slechts een paar dikke kabels en wat plaats in de kast.
Ikzelf ga nog een stap verder. Ik neem een EV volledig mee in mijn berekeningen en systeem.
Ik twijfel wel nog of ik 1 of 2 EV moet meenemen.

Het project waar ik mee bezig ben is niet zo verschillend en bestaat uit woning met A isolatie.
230V>400V trafo, Lucht/water warmtepomp 10kW 3Ph met buffervat en ook sanitair warm water, 3 kleine airco inverters voor de ruimtes zonder vloerverwarming, thuisbatterij op 3Ph, 1 EV met 82kWh batterij, 3 solar strings van elk ongeveer 3300Wp
Tel het bedrag van dit nieuwe systeem op en je bent er een paar dagen ziek van.
Geschat jaarlijks stroomverbruik
2500kWh bewoning
5000kWh verwarming en airco
2500kWh EV
Totaal 10.000kWh/jaar
Groeten Kampo
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Vopper »

Inderdaad, je wordt ziek van de hogeprijs van alles. Als 70+ er ga ik dergelijke investeringen niet meer doen, besteed het liever aan de camper. :-B

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Will
Berichten: 3566
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Will »

:thumbup: +1

Maar de overheid gaat je steeds meer straffen als je niet mee doet en bijvoorbeeld vermindering waarde woning (banken).
Die willen graag dat je gaat lenen lees hypotheek verhogen op je oude dag .

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door AadenAnke »

Over een maandje wordt ik 67 :shh: dat EV ja maar ik ben iemand die iets oprijdt voordat er iets anders komt :lol: en die oude Mercedes heb ik ooit weg gezet voor later als ik tijd en zin heb. Zodra ik uit geklust ben komt die tijd er denk ik wel, weliswaar beperkt :lol: nee het gaat niet voor het geld. Dan zou ik door moeten gaan zoals nu. Gas verbruik een 2a300m3 per jaar produceren een 2000kilowatt meer dan we gebruiken en die we dan in de winter weer gebruiken voor verwarming. Alleen bij echte kou gebruiken we de CV. Hebben nu een maandelijkse energie rekening van 35€ en we gaan terug krijgen. Wat ik er straks aan panelen bij ga liggen zal 2e hands zijn. Had pas bijna 13 panelen van 300wp en een 2strings omvormer van 4000watt van 5 jaar oud bemachtigd bellen ze dat de monteur van de nieuwe installatie er 100€ meer voor bod dus wel 500€ :bang: investering moet niet te hoog zijn :lol: zit nog steeds af te wegen 2 split/multi-Airco’s en een elektrische boiler of WP vragen daarbij zijn comfort geluid leidingen zichtbaar in en buiten het huis

Gr Aad
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door metatoon »

Aad.

Misschien wat reduceren op de wens van het aantal ruimte 's die je wil verwarmen.
Verder schrijf je een oude meter te hebben.
In dat geval voordeel van nemen niet alle k.w verkopen.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Will
Berichten: 3566
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Will »

De zonnepanelen handel ligt nu op zijn kont massa ontslagen momenteel.Je moet nu je kans pakken goedkoper gaat het niet worden.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door kampo »

En wat kost het nu aan verlaagde prijzen om 9000Wp solar met de bijbehorende inverter(s) op je daken te laten leggen ?
Groeten Kampo
Plaats reactie