Garmin 895 navigatie aansluiten op usb?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Plaats reactie
2lions
Berichten: 144
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 13:37

Garmin 895 navigatie aansluiten op usb?



Bericht door 2lions »

Wij hebben ons oog laten vallen op de Garmin 895 navigatie.
Deze ben ik van plan om met een USB stekker aan te sluiten, i.p.v de bijgeleverde voedingsstekker.
Die sigarettenplug steekt veel te ver uit, vandaar.
Garmin laat weten op hun site dat de camper USB aansluiting vaak te weinig stroom levert.
Daarom wordt er een los 12 volt bekabelingssetje aangeboden. nogal omslachtig te installeren.
Zijn er op dit Forum ervaringsdeskundigen die ook liever een USB oplossing toepassen, of weet toevallig of de stroom wel toereikend is?
Het gat om een Fiat Ducato 8 waarvan de uitklapbare documenthouder wordt gebruikt voor de bevestiging van de Garmin i.p.v de bijgeleverde magnetische schijf waarin de eigenlijke voeding zit met die lange stekkerplug.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Garmin 895



Bericht door TestCase »

Geen ervaring met de Garmin maar ga er maar vanuit dat Garmin gelijk heeft, de standaard USB plug levert maar 500mA.
Bij ons liep de 10" tablet ook langzaam leeg en dus nu die standaardplug in de fiat vervangen door een met QC3.0 mogelijkheden.

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Will
Berichten: 3565
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Garmin 895 navigatie aansluiten op usb?



Bericht door Will »

TomTom op de sigarettenplug alweer jaren gaat prima geen probleem alleen opladen via Usb of 230 v.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Garmin 895 navigatie aansluiten op usb?



Bericht door kampo »

Geen ervaring met de 8" van Garmin, valt nog mee want er is ook 10", maar het stroomverbruik stijgt met de schermafmeting. Volgens de specs hebben die toestellen een beperkte accureserve van slechts 2 uur.
Wel heb ik ervaring met andere grotere schermen en stroom aansluiting daarvoor. Toffe toestellen maar daar ook groot stroomverbruik.
Als ze het bij Garmin aanbevelen dan zou ik gewoon een elektrische stekker maken zoals aanbevolen toch ?
Wel naast een USB en de sigarettenaansluiting, dan kan je kiezen en later nog meer en andere toestellen toevoegen.
Als USB gebruik je best meteen een versie met naast USB 3.0 ook de nieuwe USB-c die nu standaard aan het worden is. Bovendien moet je toch tegelijk je GSM (of 2) kunnen laden ?
Voor die gecombineerde 3A versie (voorheen 2,5A) daarvoor heb ik goede ervaring met de Procar die je oa bij Conrad kan bestellen.
https://www.conrad.be/nl/p/procar-67341 ... jWEALw_wcB

Niet vergeten dat de kabel even belangrijk is als het stopcontact. Er zijn veel problemen met niet originele kabels.

@Wil
Wat heeft een oudere TomTom hier mee te maken ?
Groeten Kampo
2lions
Berichten: 144
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 13:37

Re: Garmin 895 navigatie aansluiten op usb?



Bericht door 2lions »

Bedankt iedereen voor het meedenken. Ik heb die usb stekker van Conrad even bekeken, dit is een 5 Volt oplossing volgens de specs.
Naar mijn weten wil de Garmin graag 12 Volt zien.
Het probleem bij de Ducato is ook dat de schacht van de sigarettenaansluiting ondiep is, ik meen ongeveer 40 mm, dat maakt dat de stekker er zo ver bovenuit steekt. Bij onze vorige Ducato hadden we dit ook en maakte de voedingsconnector maar net contact zo ver stak deze eruit.
Ik moet me maar even verdiepen hoe de bestaande connector in de Ducato om te bouwen tot een 12 volts bedrade aansluiting.
Dit kabeltje is los bij te bestellen bij Garmin.
Ik vraag me trouwens af of Tom Tom ook hetzelfde probleem heeft, Is die connector anders, of misschien korter?
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Garmin 895 navigatie aansluiten op usb?



Bericht door rijschoollucassen »

Misschien iets te omslachtig, maar je zou ook met een step-down converter van 12 naar 5 volt kunnen gaan. Werkt in mijn personenauto prima. De Nuvi die ik daar gebruik had ook moeite met de standaard plugjes. Zo'n printje kost een paar dubbeltjes. Van een beetje soldeerwerk wordt ik ook niet zenuwachtig.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Garmin 895 navigatie aansluiten op usb?



Bericht door kampo »

Misschien kan je je eens inlezen over de huidige mogelijkheden met USB spanning en stroom ?
Ook de verschillen bij de kabels.
Er bestaan nogal versies en net bij zo een grootverbruiker is dat van belang.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Garmin 895 navigatie aansluiten op usb?



Bericht door TestCase »

Sluit de Garmin eens met USB aan op een PC of oude telefoon lader en controleer of de accu wordt opgeladen. Zoja dan kun je met 5V laden maar of de accu vol blijft is dan nog een vraag.

Veel beter is het om direct op 12V dat laadsnoer van Garmin te gebruiken, desnoods met een zelf getrokken draad vanaf de accu naar een losse 12v plug ergens verstopt onder het dashboard. Denk aan het afzekeren!

https://www.winparts.nl/sensoren-elektr ... /c767.html

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 376
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Garmin 895 navigatie aansluiten op usb?



Bericht door JPWGusta »

Ik heb een kabel getrokken van de cigarettenplug naar de documenthouder met zo'n bakje met 3 cigarettenpluggen waarop GSM, navi en achteruitrijcam zijn aangesloten. Bakje zit dus in het vak onder documenthouder. Alles op 12V :)
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Garmin 895 navigatie aansluiten op usb?



Bericht door Arie55 »

die camper navigatie van garmin lijken een micro usb aansluiting te hebben. Echter daar staat geen 5V op. Op de meegeleverde kabel zit een eigen merk aansluiting, hier staat 12V op. Op de magnetische houder zit wel een gewone usb aansluiting waar een ander apparaat aangesloten kan worden

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie