Kampeerauto op kenteken t/m 3500 kg

Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Kampeerauto op kenteken t/m 3500 kg



Bericht door ariedekreij »

Een vraag over gewichtscontrole in Oostenrijk.
We zijn daar de laatste 20 jaar niet geweest maar nu zijn er vage plannen.. we hebben een kampeerauto, op kenteken 3500 kg totaalgewicht, techn max 4250 kg.
3500 kg ivm BE rijbewijs
Meestal totaalgewicht kampeerauto ca 3800 kg.
Als ik nu naar Oostenrijk ga, moet ik dat een vignet of een go box?
En die weeglussen, pikken die me er uit ivm overgewicht of is die kans klein?

Note: de gewichten en het rijbewijs zijn in mijn geval een gegeven
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Kampeerauto op kenteken tm 3500 kg



Bericht door hathi »

Een vignet heb je nodig, die weeglussen zijn hoofdzakelijk voor het vrachtverkeer, laat je niet gek maken.
Hans
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31990
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Kampeerauto op kenteken tm 3500 kg



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1105
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Kampeerauto op kenteken t/m 3500 kg



Bericht door Don Esteban »

Toegestaan maximale gewicht 3500 kg op je kentekenbewijs? Dan is dát bepalend als je gewogen wordt. Jouw werkelijk totale gewicht is 3800 kg? Dan zegt de controleur: je bent 300 kg te zwaar. Ik ken de Oostenrijkse regels niet maar ik weet wel dat Oostenrijk zo ongeveer het lastigste land is op dit gebied. 300 kg zal bij controle sowieso een boete opleveren. Vanaf welk gewicht je ook nog moet gaan uitladen is mij onbekend.
Met MTM 3500 kg op je kentekenbewijs kan je volstaan met een vignet. Zou jouw MTM legaal hoger zijn (dus je hebt het C1 rijbewijs) dan pas heb je de Go Box nodig.
Wij hebben 2 jaar geleden verre familie opgezocht in Oostenrijk. Ik had mijn vorige camper er speciaal voor laten opkeuren van MTM 3500 naar 3850. (meer kon niet) Ook het C1 rijbewijs heb ik er o.a. voor gehaald. (een fluitje van een cent zeggen sommige camperaars. Dat viel dus zwaar tegen maar goed, de aanhouder wint)
Wij werden nergens aangehouden maar ja, je zal net zien dat.....De kans op controle is niet groot maar in Oostenrijk en Zwitserland is die groter dan in andere Europese landen.
Laatst gewijzigd door Don Esteban op zo 12 nov 2023, 18:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Kampeerauto op kenteken t/m 3500 kg



Bericht door kampo »

Je rijdt dus met een overbeladen camper. Daarmee ben je waarschijnlijk niet alleen. Toegestaan is het niet en nergens. Je loopt een risico van tegen de lamp te lopen. In ieder land, zonder uitzondering. De mogelijke sancties zijn bekend.

Wat wel kan gezegd worden is dat bepaalde landen waaronder Oostenrijk en Zwitserland een nul tolerantie beleid hanteren waar andere landen wel een kleine tolerantie blijken toe te passen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Kampeerauto op kenteken t/m 3500 kg



Bericht door Marco Polo »

Don Esteban schreef:
zo 12 nov 2023, 17:45
Toegestaan maximale gewicht 3500 kg op je kentekenbewijs? Dan is dát bepalend als je gewogen wordt. Jouw werkelijk totale gewicht is 3800 kg? Dan zegt de controleur: je bent 300 kg te zwaar. Ik ken de Oostenrijkse regels niet maar ik weet wel dat Oostenrijk zo ongeveer het lastigste land is op dit gebied. 300 kg zal bij controle sowieso een boete opleveren. Vanaf welk gewicht je ook nog moet gaan uitladen is mij onbekend.
https://www.campingclub.at/ueberladung_ ... uer_werden

Vanaf 2% overbelading (70kg dus) kan men besluiten je niet verder te laten rijden volgens deze Oostenrijkse site.

De maximaal 5000€ boete voor overbelading is dan weer min of meer een theoretisch verhaal :thumbup: :cheers:
https://help.orf.at/stories/3204990/
Dus daar hoef je je niet druk over te maken :angel:
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Kampeerauto op kenteken t/m 3500 kg



Bericht door AadenAnke »

Oké dus TS rijdt altijd meteen overgewicht (te zwaar beladen) van bijna 9%? Dan hebben we hier niet over de afzonderlijke aflasten of die eventueel worden overschreden? Moet ik met de vrachtwagen niet doen want dat kost echt geld :bang: zou voor mij niets zijn! Ben echt niet het braafste jongetje van de klas :lol: maar eens komt de dag dat
Ik zou zeggen afvallen of een aanhanger! Ja ik weet het ben een principeleier :lol:


Gr Aad
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Kampeerauto op kenteken tm 3500 kg



Bericht door ariedekreij »

Dank Bob Diesel! Ik had wat beter moeten zoeken!
Mijn vraag was lang geleden al gesteld.
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Kampeerauto op kenteken t/m 3500 kg



Bericht door Cee Pee »

Met een vrachtwagen is het een economisch delict en dat is stukken duurder dan een paar kilo te zwaar met de camper.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Kampeerauto op kenteken t/m 3500 kg



Bericht door Marco Polo »

@ Arie

De camperforumpakkansberekening is een hoogst populair en vaak besproken onderwerp.
Wordt tijd dat het in de Van Dale opgenomen wordt !? :mrgreen:

Heb ooit overigens uit een verhaal over de Oostenrijkse automatische lussen begrepen dat het daarbij toch echt (ook) over technische veiligheid gaat.
Lijkt me ook logisch in een land met wat meer dan glooiend landschap.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Kampeerauto op kenteken t/m 3500 kg



Bericht door AadenAnke »

Cee Pee schreef:
zo 12 nov 2023, 19:05
Met een vrachtwagen is het een economisch delict en dat is stukken duurder dan een paar kilo te zwaar met de camper.
Klopt, maar 9% vindt ik niet een paar kilo! Moreel gezien is het gewoon rijden zonder het juiste rijbewijs! wettelijk noemen ze het te zwaar beladen. Staat een andere sanctie op maar eerlijk in de spiegel kijkend???

Gr Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Kampeerauto op kenteken t/m 3500 kg



Bericht door Marco Polo »

https://www.arboe.at/cca/reise/pruefen-sie-das-gewicht/

In ieder geval zorgen dat je niet over de 15% (450kg) overbelading heen gaat :angel:
In Oostenrijk geldt het volgende:
Voertuigen tot 3,5 t: tot 100 kg overbelasting ca. 85 euro, vanaf 6% overbelasting ca. 170 euro, vanaf 15% overbelasting melding en individuele bestraffing.
Voertuigen boven 3,5 t: tot 100 kg overbelasting ca. 85 euro, vanaf 100 kg overbelasting (max. 5% of 1.000 kg) ca. 210 euro, boven 5% overbelasting melding en individuele bestraffing
En vanaf 2% dus ook de optie dat je moet uitladen, of niet verder mag rijden.
Schouwen
Berichten: 313
Lid geworden op: za 10 jun 2023, 13:22
Locatie: Binnen straal van 500 km rond Madrid

Re: Kampeerauto op kenteken t/m 3500 kg



Bericht door Schouwen »

Overbelast en overlading zijn twee totaal verschillende dingen…
Later is nu al…
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31990
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Kampeerauto op kenteken t/m 3500 kg



Bericht door Bob Diesel »

Und Gezetz ist Gezetz
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie